Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 13:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: Gige og rør?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 August 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jeg stødte på følgende i testen af Raysonic CD128 (CD-afspiller):

Nu ville nogle måske tænke at det er rørene som er årsag til den manglende præcision på CD128. Det er muligt, men faktum er i hvert fald at lyden fra Raysonic er mere musikalsk, hvor Lyngdorf’en leverer præcision og detaljer på et sølvfad. Men ligefrem at kalde lyden fra CD128 for rørlyd, er ikke på sin plads. Jeg har hørt transistor baserede CD-afspillere i samme prisklasse, som spillede ringere.

Kunne Mikkel Gige fortælle hvad han mener med dét udsagn, som jeg har markeret med fed skrift?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 August 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Der er vel slået op i kliché ordbogen, hvor rørlyd er: Svampet bas, varm mellemtone og afruldet diskant....

International anerkendt anmelder rangering:

1. Transistor lyd (high-end)

2. MP3 (low-hi-end)

3. DAB radio (øvre mellemklasse)

4. Kasettebånd fundet på magnet i kælderen (mid-fi)

5. Rørlyd (low-fi)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 22 August 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Jeg stødte på følgende i testen af Raysonic CD128 (CD-afspiller):

Nu ville nogle måske tænke at det er rørene som er årsag til den manglende præcision på CD128. Det er muligt, men faktum er i hvert fald at lyden fra Raysonic er mere musikalsk, hvor Lyngdorf’en leverer præcision og detaljer på et sølvfad. Men ligefrem at kalde lyden fra CD128 for rørlyd, er ikke på sin plads. Jeg har hørt transistor baserede CD-afspillere i samme prisklasse, som spillede ringere.

Kunne Mikkel Gige fortælle hvad han mener med dét udsagn, som jeg har markeret med fed skrift?

Mvh.
Niels

Hej Niels!

Det jeg forsøger at beskrive er, at "rør-lyd" ikke længere behøver være svulstig, varm og mellemtone orienteret. Rør er i mine ører blevet en stærk, og kompetent konkurrent til transistorerne, når det kommer til at håndtere hele frekvensområdet ensartet.

Nu er testen af Raysonic CD128 ikke helt ny, men jeg har siden haft samme oplevelse med flere andre rørprodukter, f.eks PrimaLuna's monotrin, som I kan læse om her på siden. Uden at afsløre for meget, kan jeg fortælle jer alle, at der er flere anmeldelser af rørgrej på vej fra min side. Stay tuned!

I allerbedste ånd,

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 August 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

hehe

Et redaktionelt medlem som er tildelt en advarsel, jeg må grine :-)

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 22 August 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Ja, det er vel begyndelsen på enden, hvor det ender, hvor det MÅ ende - at redaktonen banner sig selv, når der ikke er andre tilbage

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 August 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Rør er i mine ører blevet en stærk, og kompetent konkurrent til transistorerne, når det kommer til at håndtere hele frekvensområdet ensartet.

Hej Mikkel,

Har rør ikke ALTID være en absolut kompetent kokurrent til transistorerne? De kom trods alt først og faktisk er meget af den allerbedste musik optaget via rør i både mixterpulte, båndoptagere, skæreforstærker og meget andet. 

Så længe vi snakkker alm. linieniveau og der anvendes fornuftige (gode) kondensatorer i signalvejen og strømforsyningen er dimensioneret korrekt, mener jeg nu nok rør kan "noget" som transistorer har svært ved. Men blot at sætte et rør i udgangen så man kan se det gløder pænt, er altså ikke en garanti for god lyd.

Det som mange forbinder med "rør-lyd" er ofte blot en fejldimensioneret/konstrueret (de skal jo spares) rørkobling.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 August 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

jensen_one skrev:

hehe

Et redaktionelt medlem som er tildelt en advarsel, jeg må grine :-)

Hvis ikke jeg tager helt fejl, har det redaktionelle medlem fået den advarsel for ikke at gøre forskel efter en temmelig ophedet debat i en tråd, hvor sprogvalget lod en del tilbage at ønske.

Så det er vel egentlig ikke specielt grinagtigt, men derimod ganske både godt og retfærdigt.

Redaktionelle medlemmer skal vel, om nogen, overholde "husreglementet".

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2008 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Tilbage til trådens emne tak, hvilket ikke er Mikkel Giges advarsel.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 23 August 2008 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

janils godt skrevet, jeg er 110% enig .
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 August 2008 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Jeg elsker både rør og transistor Lige nu kører jeg med ren transistor setup Men kunne sagdens forestille mig noget rør, på et senere tidspunkt

Opfordringen herfra kunne lyden sådan: Prøv eventuelt at se kvaliteterne i begge teknologier. Begge teknologier kan lave noget lækkert og knap så lækket. Så hvorfor denne fløjkrig?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 August 2008 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Blind test, se det kunne være sjovt, om der kunne høres forskel på rør og ikke rør.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 August 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Mikkel Gige skrev:

Rør er i mine ører blevet en stærk, og kompetent konkurrent til transistorerne, når det kommer til at håndtere hele frekvensområdet ensartet.

Hej Mikkel,

Har rør ikke ALTID være en absolut kompetent kokurrent til transistorerne? De kom trods alt først og faktisk er meget af den allerbedste musik optaget via rør i både mixterpulte, båndoptagere, skæreforstærker og meget andet. 

Så længe vi snakkker alm. linieniveau og der anvendes fornuftige (gode) kondensatorer i signalvejen og strømforsyningen er dimensioneret korrekt, mener jeg nu nok rør kan "noget" som transistorer har svært ved. Men blot at sætte et rør i udgangen så man kan se det gløder pænt, er altså ikke en garanti for god lyd.

Det som mange forbinder med "rør-lyd" er ofte blot en fejldimensioneret/konstrueret (de skal jo spares) rørkobling.

Godt skrevet....transistor lyd har vel heller ikke lyden fra en transistor radio som reference...

Jeg tror udtrykkende kommer fordi man ikke rigtig evner at forklare lyden eller forskellene, enten fordi man ikke kan høre dem eller ikke formulere dem. Så kommer flosklerne som rørlyd, spiller musik, bare godt, etc....

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 August 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også gene se en blindtest på mc og i bil. Så bliver det først rigtig spændende.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 23 August 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej Mikkel,

Hej Jan!

Rør anvendes ofte i guitar-forstærkere, fordi man ønsker en given klang. En farvning af lyden. For det handler om kunstnerisk udtryk.

Men når det kommer til at gengive dette kunstneriske udtryk, så mener jeg at det må handle om, at videregive signalet så neutralt som muligt i et givent anlæg. Og som jeg ser på det, så er det først inden for seneste år, at rør-konstruktioner er begyndt at nå transistorer på dette punkt, neutralitet.

Jeg kan i den grad se rør som et godt alternativ i dag.

I bedste ånd,

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 August 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej Jan!

Rør anvendes ofte i guitar-forstærkere, fordi man ønsker en given klang. En farvning af lyden. For det handler om kunstnerisk udtryk.

Nu er det jo ikke instrumentforstærkere der refereres til men studieudstyr. Her er kompressorer, preamps og meget endet ofte baseret på rør. Årsagen er at det lyder bedre, men også her ses godt i skidt i begge lejre. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 August 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Nu går Mikkel Giges bemærkning jo på en CD afspiller med rør, og i al fairness har der vel kun været et fåtal af fremragende CD afspillere med rør, og mindst lige så mange, hvor røret kun har været anvendt til at give en eksotisk aura om apparatet.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 23 August 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej Jan!

Nu er det jo ikke instrumentforstærkere der refereres til men studieudstyr. Her er kompressorer, preamps og meget endet ofte baseret på rør. Årsagen er at det lyder bedre, men også her ses godt i skidt i begge lejre. 

"Lyder bedre" er i den sammenhæng fuldstændigt det samme. Rør anvendes i studieudstyr af nøjagtigt samme årsag, som i instrumentforstærkere, nemlig fordi de tilføjer en behagelig farvning af lyden. På den måde "lyder de bedre", ikke neutralt, men bedre.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 August 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Rør kan lyde heeeelt neutrale uden tilsætning af varme, uden maskering

Transistorer kan lyde heeeeelt neutrale, uden skrærende tendenser.

Rør kan lyde lettere svampet.

Transistorer kan lyde hårde

Hmm, mon ikk det er måden det forskellige bruges på, der afgør hvordan hvad lyder ?

Iøvrigt er det mest udgangstrafoen der er skyld i den svampede lyd, da den ikke magter de strømme som der kræves fra HT.

Rør er faktisk hurtigere end transistorer, når man "bare" kigger på de 2 ting.

Det er HVAD de er koblet sammen med og HVORDAN der afgør "lyden".

Rør er ikke bedre end transistorer & Transistorer er ikke bedre end rør

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 23 August 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
janils skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej Mikkel,

Hej Jan!

Men når det kommer til at gengive dette kunstneriske udtryk, så mener jeg at det må handle om, at videregive signalet så neutralt som muligt i et givent anlæg. Og som jeg ser på det, så er det først inden for seneste år, at rør-konstruktioner er begyndt at nå transistorer på dette punkt, neutralitet.

Jeg kan i den grad se rør som et godt alternativ i dag.

I bedste ånd,

Mikkel.

DET VIDNER KUN OM ÉN TING, HR GIGE  : AT DE IKKE HAR RET STOR ERFARING INDEN FOR HIGH-END BREDT BETRAGTET...AT DRAGE DET IN MENTE VED DERES FREMTIDIGE TESTBEDRIFTER.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 23 August 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hvilke rørforstærkere, der inden for de senere år har flyttet skalaen for kvalitet, vil jeg gerne høre.
Dette gælder for så vidt også for transistortrin.

Den største revolution jeg har oplevet indenfor hifi, er at en digital forstærker, der bruger en lille SMPS  forsyning, kan spille godt.

De lave priser på neodymium-magneter er også en god ting, men jeg synes ikke at man ser effekten af det så tydeligt endnu, på hifimarkedet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes