Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Moderisering af vintage trin?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 April 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej....

Lidt input kunne være rart her. Jeg har en gammel Denon POA 3000Z (1983) som jeg er monster glad for. Den har alt det frække med VU og træsider og vejer endda hele 30 kilo. Der er tale om et rigtig fint trin som lyder ganske hæderligt, dog lidt træt i spillestilen i forhold til moderne amps. 

Jeg har overvejet en udskiftning af ladelyttere, evt. spring indgangspotmeteret over nu når jeg er i gang. Er det overhovedet realistisk at det er besværet værd? Nye ladelyttere, kabler, osv. koster hurtigt 3000 kr. + montage. Men det er jo ikke kun ladelyttere som er flade......hele printet er jo pakket med lyttere som formodentlig også er trætte.

Jeg er bange for at for mange modifikationer vil nedgraderer min forstærker som repræsenterer en masse vintage kvalitet. Jeg ville nok selv være skeptisk omkring at købe noget som er blevet pillet for meget i. 

Er det nogen god ide at "moderniserer" denne dejlige forstærker? 

Skriv glad

Bradman

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 April 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Hej....

Lidt input kunne være rart her. Jeg har en gammel Denon POA 3000Z (1983) som jeg er monster glad for. Den har alt det frække med VU og træsider og vejer endda hele 30 kilo. Der er tale om et rigtig fint trin som lyder ganske hæderligt, dog lidt træt i spillestilen i forhold til moderne amps. 

Jeg har overvejet en udskiftning af ladelyttere, evt. spring indgangspotmeteret over nu når jeg er i gang. Er det overhovedet realistisk at det er besværet værd? Nye ladelyttere, kabler, osv. koster hurtigt 3000 kr. + montage. Men det er jo ikke kun ladelyttere som er flade......hele printet er jo pakket med lyttere som formodentlig også er trætte.

Jeg er bange for at for mange modifikationer vil nedgraderer min forstærker som repræsenterer en masse vintage kvalitet. Jeg ville nok selv være skeptisk omkring at købe noget som er blevet pillet for meget i. 

Er det nogen god ide at "moderniserer" denne dejlige forstærker? 

Skriv glad

Bradman

Hvad får dig til at tro at ladelytterne "er flade" ? plages den af brum eller lignenede funktionsforstyrrelser ? Hvis du ikke har noget at have formodningerne i så lad den være som den er, det er jo fjollet at smide penge ud af vinduet

Enten beholder du den som den er eller køb noget andet. Bortset fra det så vil en ombygning gøre den værdiløs med mindre det er småting der kan føres tilbage til original stand.

Eller gør som en af mine gode venner, tøm kassen og brug den til indbygning af en moderne effektforstærker. Det er overgået sådan en

Den var i den grad afgået ved døden og huser nu en klasse D fidus. Det er faktisk sjovt at meget få aner uråd hvis de ikke ved det, de tror sgu at de lytter til den ægte vare.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 April 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil følge denne tråd med stor interesse og håber at der kan komme gode inputs fra de der har kastet sig ud "forbedringer"  - flot er den !!

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 April 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Så snart man begynder at pille er den ikke original længere - og hvad er den så værd? Jeg synes, det er lidt mærkeligt at begynde at pille komponenter ud på mistanke eller dårlige fornemmelser. Med mindre man kan måle, at noget er galt, ville det være meget synd at ødelægge den.

Det er et dilemma, når man skal have liv i en måske halvtreds år gammel rørforstærker igen. De helt originale rør af samme fabrikat er ikke altid tilgængelige. Og ja, elektrolytkondensatorerne tørrer rent faktisk ud, og det er heller ikke til at få de originale. Jeg synes det gør ondt f.eks. at stå med et originalt QUAD II trin og være nødt til at lodde originale komponenter ud og sætte andre i, som er helt anderledes, for at få den til at spille som den skal igen. Ikke mindst elektrolytkondnsatorer. Men i sådanne tilfælde er der ingen vej udenom, hvis man vil nyde lyden i den originale kvalitet.

Jeg har en DENON POA 1500 som udover nu flere gange at have fået nye (originale) pærer i VU metrene ikke umiddelbart lader til at fejle noget, som bør koste den sin originale fremtoning.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn...

Tak for dit indlæg. Jeg tror du rammer hoved på sømmet. Som udgangspunkt ved jeg heller ikke om lytterne er flade. Man hører nogle gange om "døde" lytter, altså hvor de ikke rigtig kan lade aflade i med den hurtighed som nye lyttere kan leverer.

Mvh   

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 April 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Den var i den grad afgået ved døden og huser nu en klasse D fidus. Det er faktisk sjovt at meget få aner uråd hvis de ikke ved det, de tror sgu at de lytter til den ægte vare.

Det kunne da være sjov at bygge noget vildt godt ind i en gammel B&O,DUX eller Luxor kasse og se folk går i baglås over lytteoplevelsens umiddelbare skærende kontrast til de de ser stå og spille - og så se om det er "fornuften" "fordommene" eller noget tredie der vinder over de stakkels sjæle når de skal udtrykke deres mening om lyden - he he

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 April 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke hvor nogen synes det er synd at skifte elektrolytkodensatorerne   jovist hvis det er halvantikke voks-lytter så er autenciteten jo noget forringet, men ganske alm. elektrolytter er imho ikke noget at græde over, det vil svare til at man ikke vil skifte de møre dæk på en Mercedes-Benz fra 1930, bare fordi gummiet de nye dæk er lavet af ikke er fra samme årgang.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 26 April 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Jeg forstår ikke hvor nogen synes det er synd at skifte elektrolytkodensatorerne   jovist hvis det er halvantikke voks-lytter så er autenciteten jo noget forringet, men ganske alm. elektrolytter er imho ikke noget at græde over, det vil svare til at man ikke vil skifte de møre dæk på en Mercedes-Benz fra 1930, bare fordi gummiet de nye dæk er lavet af ikke er fra samme årgang.

Ja det vil jeg også sige, Der er sgu ikke noget forkert i at skifte lytter, modstande og kondensatore, hvis de er slidt eller på vej til det.

Undskyld Bjørn, men din vens maltraktering af den gamle Audio Research er ret dumt .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 April 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Det var sådan en forstærker man drømte om den gang

der er jo ingen skade til at give den et nyt liv med freske komponenter, det behøves ikke lige være de orginale dele vis di ikke kan skaffes så må man da bruge vad der er på marked, det bliver den sikkert ikke ringer af giv den et nyt liv men lad vær med at spar på kvaliteten af dele så er jeg sikker på at den kommer til at spiller musik som en drøm.
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 26 April 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ville kun vurdere å bytte ladelytter. Jeg har gjort det på forsterkere i 20 - 30 årsalderen, og du får en gevinst med det: kraftigere og mere
nyansert bassgjengivelse, slik som da den var ny. Å bytte motstander, potmetre og kabler ser jeg på som bortkastet. Prøv å stille trafo om fra
220 volt til 240 volt. Da passer den bedre til vår tids nettspenning og vil vare lenger.

Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 26 April 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej Bradman.
jeg har haft samme tanke som du har, jeg har 3 stk af de poa 3000z som jeg kører med over et behringer delefilter, deler 3 vejs elektronisk, og kun passiv mellem de to jbl drivere i toppen, jeg har også tænkt på en hoved-renovering....hvis det kan gøres, det samme med forforstærkeren til dem, pra 2000z.....men tænker så lidt på at min kammi har en sansui au 9500, som stadig spiller rigtig fint, og den er fra 74.......nyt tilsvarende koster jo en hel bondegård.....og jeg er nok lige så glad ved det som du............og så er der jo som en foreslår at bygge noget pmw trin ind i dem.....men det er jo hvad man er til...en ting er sikkert, mine skal køre så længe de kan!!!!!

mvh Velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

exciter skrev:

Ja det vil jeg også sige, Der er sgu ikke noget forkert i at skifte lytter, modstande og kondensatore, hvis de er slidt eller på vej til det.

Undskyld Bjørn, men din vens maltraktering af den gamle Audio Research er ret dumt .

Det er ganske overflødigt at skifte komponeneter der ikke fejler noget og i det aktuelle tilfælde er der ingen indikationer på at det skulle være tilfældet.

En genopbygning fra grunden af en gennemstegt forstærker kræver at en eller anden synes det er sjovt at betale gildet, det var ikke tilfældet så hvorfor smide det fine kabinet ud ? Hvis du er ville til at betale ved kasse ét sætter jeg dig gerne i forbindelse med ejeren, kabinettet er i pæn stand så en genopbygning er da mulig. Jeg kan kun love at det bliver dyrere end et fungerende brugt eksemplar

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Hej Bjørn...

Tak for dit indlæg. Jeg tror du rammer hoved på sømmet. Som udgangspunkt ved jeg heller ikke om lytterne er flade. Man hører nogle gange om "døde" lytter, altså hvor de ikke rigtig kan lade aflade i med den hurtighed som nye lyttere kan leverer.

Mvh   

Man hører meget rundt omkring og det meste er og bliver rygter 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
bjørn skrev:

Det kunne da være sjov at bygge noget vildt godt ind i en gammel B&O,DUX eller Luxor kasse og se folk går i baglås over lytteoplevelsens umiddelbare skærende kontrast til de de ser stå og spille - og så se om det er "fornuften" "fordommene" eller noget tredie der vinder over de stakkels sjæle når de skal udtrykke deres mening om lyden - he he

Jeg lader straks din ide gå videre, det er ikke defekte apparater der mangler men indpakningen skulle gerne være troværdig, det øger kun morskaben.

Der er en ekstra fidus ved den falske Audio Research forstærker, man kan invitere selv dogmatisk rettroende entusiaster til prøvelytning af alt andet end forstærkere uden der bliver stillet ét eneste spørgsmålstegn ved noget som helst, det er jo det rene guf og lysår bedre end den forstærker de i virkeligheden hører på (og ikke kan holde ud at høre på)

Hvad værre er så lyder den åbenlyst anderledes end den oprindelige (det kræver selvfølgelig at man har hørt den oprindelige) men stort set ingen siger noget uanset om de bemærker det eller ej

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Lyttene behøver ikke å være flate før du skifter. Det er godt hørbart med nye - i en så gammel forsterker, selv om de gamle fremdeles virker.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

kvaal skrev:
Lyttene behøver ikke å være flate før du skifter. Det er godt hørbart med nye - i en så gammel forsterker, selv om de gamle fremdeles virker.

Lever du af at sælge lytter ?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er samler af gamle Hi-Fi-forstærkere - heriblandt Marantz, men også meget andet. I min samling står der apparater fra starten af tresserne (63-64-65). Disse amps mv. er overvejende top-originale ned til mindste skrue - og spiller fint. Selvfølgelig har flere af apparaterne været omkring en tekniker, da der kan være forskelligt i vejen med dem - men alle mine apparater - henimod 100 stk. - undtaget een!!! - har stadig de originale elektrolytkondensatorer og den havde fået dem skiftet før jeg fik den. Min oplevelse er, at det bliver mig lidt hyped at kaste mirakelkuren ud i æteren: "skift lytter" - der kan være så mange andre faktorer/fejl som gør sig gældende - ikke mindst psykisk. Jeg har dog også en guitarforstærker fra '64, hvor elektrolytkondensatoren står i et MEGET varmt miljø. forstærkeren brummede vanvittigt og kondensatoren blev skiftet - nu brummer den ikke og lyder dejligt.

Jeg plejer egentlig at anbefale folk at kaste opmærksomheden på elektrolytkondensatorer, men kun når de oplever brum eller en uhørt slatten bas - og evt. manglende dynamik, men kun set i forhold til hvordan forstærkeren normalt bør spille på kendt materiale i kendt miljø - både elektrisk og fysisk (akustiske forhold).

Hvis ampen jævnligt spiller og den ikke brummer synes jeg ikke man skal skifte noget -

Hvis den ikke har spillet i flere år, kan det være på sin plads at Køre amp'en laaangsoomt op til 230V fra bunden af på en variotrafo. Dette er en hel videnskab for sig, men ved hjælp af denne teknik kan man reforme en kondensator til at fungere fint fra at have været næsten død.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

kvaal skrev:
Lyttene behøver ikke å være flate før du skifter. Det er godt hørbart med nye - i en så gammel forsterker,
selv om de gamle fremdeles virker.

Neida,

Jeg bare forteller om min (og andres) erfaring. Ladelyttene og strømforsyningen har mye å si for lyden. Jeg har bl.a byttet lytter i min gamle NAD
3020, etter ca 20 års problemfri daglig drift, og det var en god forbedring som jeg vil anbefale alle.

.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

kvaal skrev:
bjørn skrev:

kvaal skrev:
Lyttene behøver ikke å være flate før du skifter. Det er godt hørbart med nye - i en så gammel forsterker,
selv om de gamle fremdeles virker.

Neida,

Jeg bare forteller om min (og andres) erfaring. Ladelyttene og strømforsyningen har mye å si for lyden. Jeg har bl.a byttet lytter i min gamle NAD
3020, etter ca 20 års problemfri daglig drift, og det var en god forbedring som jeg vil anbefale alle.

.

Og jeg bemærker med den baggrund at jeg har en bekendt der ejer og driver en kondensatorfabrik og dermed "insiderviden" om "op og ned" på de forskellige kondensatortyper.

Er ladelytterne defekte så skift, er de ikke defekte så brug pengene på noget fornuftigt, der er jo ikke noget der tyder på at du har udstyr  så du kan måle om lytterne overholder de oprindelige specifikationer. Et er hvad du selv gør, men at lokke andre til at smide penge ud af vinduet er - nogen ganske andet.

Om lytter holder 5, 10, 20, 30 eller 40 år er umuligt at forudstige. Ser vi bort fra defekte utætte lytter så er det kun høj varme eller overspænding der kan aflive dem i utide. En anden årsag er lytter der ikke har været i brug længe. En lyt har den sære egenskab at den skal formateres til den spænding den skal arbejde ved, den påtrykte DCV eller DCWV er kun maks værdier lytten kan formateres til. En 100V lyt der i årevis har været brugt i en opstilling hvor den har været påtrykt 25V skal formateres før den med sikkerhed kan tåle 100V. Har lytten været ude af drift længe, eller blot ligget på lager har den "glemt" sin maksimale spænding og skal op-/aflades nogle gange hvilket også er normal procedure før måling af lækstrøm m.v. Mange kender fænomenet fra en gammel blitz der har ligget i skuffen, den skal op-aflades nogel gange før den er oppe på dupperne. 

Det samme med gamle forstærkere der har stået i kælderen i flere år, efter behørig inspektion for udbulninger og krystaldannelse omkring låg/loddeflige/gevindbøsninger bør den slags gamle slæder startes op over en variotrafo, tænd og sluk nogle gange ved stigende spænding. Der er sikkert flere der har prøvet gamle forstærkere der virkede fint en uge eller to hvorefter de begynder at syde, buldre, ploppe, knalde hvis de da ikke helt strejker, det kan godt være en lyt der har fået en brat opvågnen den ikke brød sig om (det behøver ikke være i strømforsyningen, det gælder alle elektrolytkondensatorer)

Forstærkere der er snært dimesioneret fra fødslen medfører selvfølgelig en risiko for lytterne, men hvis spillen virker som den skal så har de altså holdt eller også er det reelt en 70/80 volt lyt der er påtrykt 63V for en sikkerheds skyld.

DCV = DC Voltage (maksimum) DCWV = DC Working Voltage (arbejdsspænding)

En lyt bliver før eller siden "brugt op" men selv ved maks spænding og maks temperatur (85-105 grader C) er der tale om et 2 cifret antal tusinder timer hvis det er lytter af en anstændig kvalitet.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:

Hej

Jeg er da helt enig, hvis man ikke skal sælge forstærkeren,men netop gerne vil beholde den fordi man er glad for den, skal man da skifte ladelytterne efter så mange år! De bliver slidt!

Der er forskellige muligheder, men Aage Nielsen ved Sortedamsdoseringen har ofte nogle gode tilbud på interessante og gode lytter. Audio Consult sælger vist Cerafine 10.000 mf 63V til kun 200 kr stk. Det er da billigt, så har man chancen for at få en forstærker af højere klasse, end den man købte i tidernes morgen (måske).

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum