Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 05 August 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - nu står jeg for at køre min spolebåndoptagerfetish op på nørdeniveau - og har en hulens masse bånd fra datiden. Når man bliver ældre, skifter musik-smagen i nogle tilfælde også. Derfor VED jeg allerede, at mange af mine bånd er indspillet med musiok, som jeg ikke gider at høre på længere. Så hvad gør jeg så....???
Jeg kan se 3 muligheder:
1: Indspil ny musik oveni det gamle ...og vær glad! fint nok, men jeg får tanken om, at det gamle måske ikke bliver "slettet godt nok" ved sådanne manøvrer.
2: Slet den gamle musik og indspil derefter ny musik på båndet. (dette giver vel alt i alt et slid på hoveder og båndstyr, som vel ikke var nødvendigt - da især tonehoveder er blevet seriøst dyre og svære at finde.)
3: Bulk erasing: Jahhh - dette må vel betyde en effektiv sletning af alt og sparer båndoptagerens ædle dele for slid? Så dan er såkaldt bulk eraser mener jeg at kunne huske, at man kunne få?
Er der nogen, som kan kaste lys over sådan en dims - hvad er det ? - kan man finde sådan een? - hvad vil den koste?? - Hvor kan man få den? eller er det helt hul i hovedet at tænke i de baner??
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 06 August 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 06 August 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 06 August 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for disse fede links - her er både lidt læsestof og sandsynligvis effektive apparater. Er der nogen, som vil kaste et par synspunkter - evt. erfaring ind her? Kan det svare sig??(jeg er jyde) - er det en god løsning eller noget pjat?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Tak for disse fede links - her er både lidt læsestof og sandsynligvis effektive apparater. Er der nogen, som vil kaste et par synspunkter - evt. erfaring ind her? Kan det svare sig??(jeg er jyde) - er det en god løsning eller noget pjat?
Vh
Freddy
|
|
|
Mon ikke det har været normalt inventar i studier ? En herlig opgave for den jyske sporhund at opsnuse et intakt eksemplar
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 06 August 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et utidigt indspark.
Bulk Eraser hjælper nok ikke mod sliddet på Video Hoveder (Philips 8 cm VCR tromle med Betamax type indsløjfning, og Båndene ovenpå hinanden, ca 1980). 
Mvh __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 06 August 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
>freddy>
Indspil ny musik oveni det gamle ...og vær glad! fint nok, men jeg får tanken om, at det gamle måske ikke bliver "slettet godt nok" ved sådanne manøvrer.
Hvis det ikke bliver slettet godt nok, er din spolemaskine ikke helt oppe på nørdniveau ;)
>freddy>
2: Slet den gamle musik og indspil derefter ny musik på båndet. (dette giver vel alt i alt et slid på hoveder og båndstyr, som vel ikke var nødvendigt - da især tonehoveder er blevet seriøst dyre og svære at finde.)
Øehh hvaba' ?? Om du sletter dine bånd først, i en bulk eraser - fjerner sågu da ikke det slid, der uværgeligt vil opstå når du optager ny fin musik på dine bånd. Eller har jeg misforstået din brug af de bånd <grin>
>>3: Bulk erasing: Jahhh - dette må vel betyde en effektiv sletning af alt og sparer åndoptagerens ædle dele for slid? Så dan er såkaldt bulk eraser mener jeg at kunne huske, at man kunne få?
mjoehhh - de plejer da at kunne slette det meste - de sjove havde en motor, der snurrede spolen langtsomt rundt - men de er vist kuriøsiteter i dag
dybest set er det en stor vekselstrømmagnetspole - der gerne skulel kunne rumme hele båndet - ellers bliver der - uha -rester af mylius tilbage ....
selvbyg er nok vejen frem !
venligst
-Jan
|
Til top |
|
|
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
Sendt: 06 August 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruker en liten,sterk magnet beregnet til å plukke opp skruer med.Type teleskop(uten at det har noen betydning),men de er altså små og sterke.Sett båndet på spoling og hold magneten inntil båndet.Husk å følge med ettersom bånddiameteren forandrer seg.Den beste plassen å holde magneten er vanligvis like under på-spolen,dvs den høyre sett forfra.Pass endelig på å holde magneten så langt unna lydhodene som mulig.De to må aldri komme i kontakt med hverandre!!!!
Når dette er gjort ,vil du ikke finne antydning til "gammel"lyd igjen på båndet Dette er også effektivt når du skal benytte to-spor bånd på en fire-spor opptager.Da greier ikke slettehodet på fire-spors spilleren å slette lyden midt på båndet.Med ekstern magnet er dette gjort like fort som det tar deg å spole gjennom båndet!
Du bør ikke bruke en "supermagnet" på et løst bånd,for da sletter du riktignok alt også,men du legger metallfibrene hulter til bulter,og det fører til redusert opptakskvalitet.Når du sletter ved spoling vil alle fiberene legge seg pent,riktig vei
Mvh Rune __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 06 August 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor gamle er båndende ?.
Jeg har nogle Maxell udxl som er ca 20 år gamle og de er ubrugelige efter sletning er der dropouts i massevis. Jeg har et enkelt Maxell ud som er fint ellers er det kun Basf og Ampex der stadig virker ( hos mig ).
|
Til top |
|
|
ulfsn Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan nevne på generellt grunnlag! Vær svært oppmerksomme på Black Coated tapes.Om de ikke har vært lagret riktig(.Dvs mørkt og tørt og ikke for varmt.),så vil de være svært vanskelige å få til å fungere.Et dårlig tegn er jo naturligvis at de slipper belegget,og at det danner seg en liten støvhaug under båndføringene Det skal visstnok være en metode som de kaller "Baking" som kan reparere slike bånd.Det går ut på å bruke forsiktig oppvarming mm...
Jeg har svært dårlig erfaring med kjøp av gamle ubrukte Ampex black coated bånd.Et parti på 10 bånd 7" lot seg ikke bruke-desverre,pga feil lagring.Det legger seg så mye belegg i båndføringen at spilleren(Tandberg TD 20 A se) ikke greier å spole engang.Og den har ikke akkurat pysemotor!
Mvh Rune __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 06 August 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune
De har stået det meste af tiden i et skab i soveværelset.! Mørkt køligt og stabilt.
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 06 August 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. Du er ikke den første der siger det.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulfsn skrev:
Jeg bruker en liten,sterk magnet beregnet til å plukke opp skruer med.Type teleskop(uten at det har noen betydning),men de er altså små og sterke.Sett båndet på spoling og hold magneten inntil båndet.Husk å følge med ettersom bånddiameteren forandrer seg.Den beste plassen å holde magneten er vanligvis like under på-spolen,dvs den høyre sett forfra.Pass endelig på å holde magneten så langt unna lydhodene som mulig.De to må aldri komme i kontakt med hverandre!!!!
Når dette er gjort ,vil du ikke finne antydning til "gammel"lyd igjen på båndet Dette er også effektivt når du skal benytte to-spor bånd på en fire-spor opptager.Da greier ikke slettehodet på fire-spors spilleren å slette lyden midt på båndet.Med ekstern magnet er dette gjort like fort som det tar deg å spole gjennom båndet!
Du bør ikke bruke en "supermagnet" på et løst bånd,for da sletter du riktignok alt også,men du legger metallfibrene hulter til bulter,og det fører til redusert opptakskvalitet.Når du sletter ved spoling vil alle fiberene legge seg pent,riktig vei
Mvh Rune
|
|
|
Det er jo opskriften på en permanent totalslettemaskine, væk med hovederne på en gammel "ikkebevaringsværdig" båndoptager og med lidt fingersnilde.
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 06 August 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn,,, NÅÅ ja hvorfor har man ikke tænkt på det før. 
Manden er jo genial.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
>freddy>
Indspil ny musik oveni det gamle ...og vær glad! fint nok, men jeg får tanken om, at det gamle måske ikke bliver "slettet godt nok" ved sådanne manøvrer.
Hvis det ikke bliver slettet godt nok, er din spolemaskine ikke helt oppe på nørdniveau ;)
>freddy>
Øehh hvaba' ?? Om du sletter dine bånd først, i en bulk eraser - fjerner sågu da ikke det slid, der uværgeligt vil opstå når du optager ny fin musik på dine bånd. Eller har jeg misforstået din brug af de bånd <grin>
>>3: Bulk erasing: Jahhh - dette må vel betyde en effektiv sletning af alt og sparer åndoptagerens ædle dele for slid? Så dan er såkaldt bulk eraser mener jeg at kunne huske, at man kunne få?
mjoehhh - de plejer da at kunne slette det meste - de sjove havde en motor, der snurrede spolen langtsomt rundt - men de er vist kuriøsiteter i dag
dybest set er det en stor vekselstrømmagnetspole - der gerne skulel kunne rumme hele båndet - ellers bliver der - uha -rester af mylius tilbage ....
selvbyg er nok vejen frem !
venligst
-Jan
|
|
|
Operation "slet Mylle" ------ det lød ikke pænt vel, undskyld
|
Til top |
|
|
ulfsn Forum Bruger

|
Sendt: 07 August 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
ulfsn skrev:
Mvh Rune
|
|
|
Det er jo opskriften på en permanent totalslettemaskine, væk med hovederne på en gammel "ikkebevaringsværdig" båndoptager og med lidt fingersnilde.
|
|
|
Jeg har en slik" hjemmebygd "sak for mine 7"bånd,med fastmontert magnet.Dvs en sterkt redusert Radionette spiller fra ca 1960.Funker helt fint det
Når det gjelder 10,5"båndene derimot,så har jeg ingen maskin å avse ,så da fungerer løsmagnet like godt.Anbefales ikke å ta for mange bånd i slengen,da armene kan bli litt slappe...
Det er ikke fordi at slettehodet ikke fungerer at det er lurt å gjøre det sånn,for du får faktisk en bedre sletting enn kun med slettehodet.De fleste vil kanskje ikke høre forskjell,men jeg mener bestemt at det blir færre drop-outs med en totalsletting.Spesiellt på de mest brukte båndene.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 07 August 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulfsn skrev:
bjørn skrev:
ulfsn skrev:
Mvh Rune
|
|
|
|
|
|
Jeg har en slik" hjemmebygd "sak for mine 7"bånd,med fastmontert magnet.Dvs en sterkt redusert Radionette spiller fra ca 1960.Funker helt fint det
Når det gjelder 10,5"båndene derimot,så har jeg ingen maskin å avse ,så da fungerer løsmagnet like godt.Anbefales ikke å ta for mange bånd i slengen,da armene kan bli litt slappe...
Det er ikke fordi at slettehodet ikke fungerer at det er lurt å gjøre det sånn,for du får faktisk en bedre sletting enn kun med slettehodet.De fleste vil kanskje ikke høre forskjell,men jeg mener bestemt at det blir færre drop-outs med en totalsletting.Spesiellt på de mest brukte båndene.
Mvh Rune
|
|
|
Man kunne også ofre en gammel Lenco til formålet
Kan få lov til at se nogle billeder af din fine "radioslette"
|
Til top |
|
|