Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 09:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Sony STR 7055A receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Jeg købte denne receiver til en 50er på et loppemarked for en måneds tid siden. jeg har fundet ud af, at den blev lavet mellem 1972 og 1975. Det ser ud til at byggekvaliteten er ret god (den vejer 12 kilo) og den var forholdsvis kraftig dengang (45 watt i 8 ohm RMS). Den har oven i købet også pre out/main in, der kan kobles til og fra med en knap på bagsiden.

Der er bare ét problem: Der er dårlig kontakt i mange af knapperne (især højttaleromskifteren). Det betyder, at man ofte skal vride og vrikke i knappen for at få en nogenlunde uforvrænget gengivelse af musikken.

Hvis der er nogen der kender til denne receiver, eller ved hvordan man bedst får renset kontakterne, er I meget velkomne til at skrive!

Her nogle billeder:

Sådan ser den så ud. Har fundet ud af, at det også var muligt at købe en trækasse til at sætte uden om metallåget.

Her et nærbillede af en af de omskiftere den er gal med. Jeg har godtnok aldrig set denne type før. Alle omskftere og potentiometre i receiveren er fra ALPS.

Her printet til effektdelen. Noget jeg undrede mig over her, var de to komponenter i de fedtede PVC-rør. Det kunne godt ligne en slags rør, men de har kun to ben.

Her et nærbillede af det ene af dem. Man kan tydeligt se at det er af glas. Hvis der er nogle der har en idé om hvad det er, må I meget gerne skrive!

Jeg håber jeg kan få denne receiver til at køre ordentligt, synes nemlig at den spiller rigtig godt, (når man altså er så heldig at få den til at spille i begge kanaler samtidigt).

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 30 September 2007 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Hej!

Omkopplaren borde kunna rengöras med elektronikrengöringsspray. Finns på Biltema, kostar ca 50 kr.

Spruta försiktigt in i omkopplaren och vrid den fram och tillbaka. Upprepa vid behov.

Komponeneten i PVC-rören är nog en liten glödlampa. Vad den har för funktion vet jag inte, kanske fungerar den som en trög säkring.

Om du skaffar fram ett kopplingsschema  d v s ett diagram på receivern kan man lätt se vad det är för komponent.

Lycka till med den fina receivern.

M v h

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Sendt: 30 September 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Komponenterna i PVC-rören är mycket riktigt ett skydd mot överbelastning.Sony har i en del äldre förstärkare kopplat in en liten glödlampa i serie med emittermotståndet på drivtransistorerna.När det blir för mycket ström förändras lampans resistans av värmen och drivningen till sluttransistorerna minskas.Det kan sitta 2-3 sådana här i varje kanal.
Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2007
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej Rolf!

Jaså du är också här, precis som jag.

Tack för senast!

Jag hade aldrig sett denna koppling tidigare, men då var jag på rätt väg.

Tandberg har i t ex TR 220 en lampa i spänningsregleringen till förstegsdelen. Den har alltså ungefär samma funktion. Eller?

M v h

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Tak for oplysningerne
Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes