Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Luxman.L 405. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Naller02
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ældgammel Luxman L405 integrated amplifier. duo circuit står der i det andet hjørne, men jeg synes den spiller rimeligt godt, og det gør vennerne ikke. Har nogle mission højtalere, ikke noget særligt, jeg købte dem i sin tid uden at jeg gav det helt vilde for dem. en ganske stor let standardhøjtaler til 1000 pr stk i 94. Hvad anbefaler et kyndigt HI-FI øre mig, smider jeg forstærker og højtalere ad H til,  eller nøjes jeg med nye højtalere og hvilke kan anbefales i så fald...

Godt nytår... 

Til top Vis Naller02's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naller02

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Nye højttalere kan betyde mere end rigeligt - uanset hvordan din forstærker spiller, så betyder højttalerne op mod 80 % af den samlede lydoplevelse. Dine kammyer kan ikke høre, hvordan din forstærker spiller - de kan høre hvordan dit anlæg spiller - og her kan højttalerne betyde næsten det hele. Jeg kender ikke dine Mission-højttalere, men måske skulle du låne nogle bedre hjem og lytte lidt på det.

Skide være med hvad dine kammerater i øvrigt synes, det er vigtigt at du selv synes at tingene spiller fedt - det er trods alt dig, som betaler festen.

altså: ordentlige højttalere - så kan det være, at det hele kører derudaf!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Naller02
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Mange tak for at du ville sætte mig lidt ind i det. Hvad kan der anbefales af højtalere til Luxman. Jeg synes nogle forstærkere har hård andre blød lyd. Har set på KEF, og JBL. Jeg spiller musikchangre fra klassisk til Pink floyd og konen mere til bas-dunk lyd som man ofte hører i biler med terninger. 

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Der er rigtig mange meninger om, hvad der spiller bedst - og her på forum er der en million velmenende mennsker, som alle går højt op i Hi-Fi og udstyr. Vi har alle vore "kæpheste" .

Var det mig, som skulle kigge efter dejlige højttalere, så ville jeg kigge efter JBL's 70'er- modeller.

De spiller en smule "varmt" og kan måske opveje den efter din mening lidt "kolde" lyd fra Lux'en.

Men der er mange dejlige højttaler på markedet - ikke mindst brugtmarkedet. Du skal dog være varsom med at købe højttalere, hvor basenhen ex. er ophængt i skum. Dette kan ofte trænge til udskiftning og du skal sikre dig, at dette er blevet gjort for nylig i så fald.

Jeg synes, at du tage ud i byen og høre en masse - både brugt og nyt -så bliver du sikkert klogere derhenad.

for øvrigter du da lidt heldig, at du har en kæreste, som kan lide musik - i det mindste. Så er der da håb!

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tog fejl af din mening om luxman'en - jeg troede, at jeg havde læst, at du syntes at din Luxman var kold i lyden. Det var jo ikke det, som du skrev, så glem det. Jeg synes stadig, at JBL's 70'er modeller nærmest over én kam spiller overfedt - men der er nok en del her på forum, som ville få kaffen galt i halsen over dén - ha!

Vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du falder over et sæt tannoy DC 4000 eller DC 6000 (brugtpris set fra 4- til 8.000 for et par) kan du få din luxman til at synge rigtig godt

Jeg har lige afhændet en L435 med ca. samme spec.s som L405 og den lød sku udemærket på de mission ht jeg testede den på inden jeg skippede den afsted.

Mon ikke også nogle trapez ht eller fokus ht fra F3-lyd - kunne være fine til den - igen hvor stort er dit budget og hvorstort er det rum de skal stå i ?

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

den her kan jeg ikke lade være med at kommentere på, med en lille anekdote fra den gang jeg var 17-18 år gammel..

Jeg kan huske at jeg var i Fredgaard i magasin på strøget, og jeg så at de solgte den her Luxman L-435 ud fordi den gik ud af produktion. Jeg havde hørt den et par gange - den var dyr i forhold til mit budget - men hold da op, hvor var der bare bund og west-coast-sound i den! Jeg havde en Luxman LV-105 (den med rør i forforstærkerdelen), men jeg glemte aldrig denne første "ungdoms-kærlighed" til L-435'eren.. I mange år ærgerede jeg mig over at jeg ikke lånte de vist nok 3500 som den belv solgt ud til den gang, og senere betød det at jeg købte en L-550, da jeg blev voksen og økonomien blev en anden - se mit brugernavn.

Min fornemmelse var, at 4xx-serien alle tog udgangpunkt i den samme sound, så hvis du synes din forstærker spiller varmt, levende og med en masse bund, har du i hvertfald een der deler dit lydideal.

Jeg er bange for at jeg ikke kan tilbyde meget andet end moralsk støtte, da jeg ikke har den store erfaring med hvilke højttalere der kan komplementere din forstærker - men jeg synes du skal følge dine ører, og holde fast på denne klassiker hvis det er det, der runger i dit hovede.

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

lidt off topic

til lux550freak:

Hvor ofte må du servicere din 550 - sådan en klasse A udvikler en del varme og jeg har læst en del steder at den er lidt "skrøbelig" og ofte skal på værksted ?

Naller02
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Tak for de fine anbefalinger samt råd om hvilke højtalere der er værdige til min Luxman 405. Vedr. hvad er mit budget..? puuha, den var værre, jeg har ikke sat størrelsen på beløbet for hvad højtalerne må koste, men helst ikke spidsen af en jetjager, 8000 synes jeg ikke, og vil konen ikke se jeg snolder for, medmindre de gik ind som betaling for udførelse af håndværkshjælp så udskrivningen ikke figurerer på fælleskontoen, så er der ingen småkager resten måneden, men et sted i omegnen af 2-3-4000 kr. og brugte der ikke er blevet hærget alt for voldsomt. Køber jeg nyt ved jeg at man får hvad man betaler for, brugt ville det ikke være dårligt hvis en eller anden var kommet dertil at han/hun skulle være blevet træt af at se på sine JBL som Freddymarantz anbefaler, eller Tannoy, Lux550Freak godt kan se koblet på 405'eren, ellers DALI, KEF som kompensation til de rigtige Tannoy ell JBL dukker op: Tak for jeres tid og lyst til at yde mig den fine hjælp.. fortsat godt nytår.

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
lidt off topic

til lux550freak:

Hvor ofte må du servicere din 550 - sådan en klasse A udvikler en del varme og jeg har læst en del steder at den er lidt "skrøbelig" og ofte skal på værksted ?

Hej r-l-b,

jeg må indrømme, at jeg ikke er i stand til at svare dig. Da jeg købte den, fik jeg den fuldstændigt renoveret, men inden renoveringen var helt afsluttet, fik jeg mulighed for at købe min anden ungdoms-drøm - en Krell. Og i stedet for udelukkende at bruge L550'eren som forforstærker, overtalte jeg mig selv til at købe en Primaere SPA20 surround, hvor jeg tager pre-out til front-højtalerne og lader Krell'en drive dem.

Så faktisk står min L-550 under sengen, renoveret og venter på at det blir dens tur til at være primær forstærker igen..

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Så faktisk står min L-550 under sengen, renoveret og venter på at det blir dens tur til at være primær forstærker igen..

Hvis nu det ikke skulle ske - så send lige en PM og foræl hvad du skal have for den

Naller02
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

dedikeret til Lux550FREAK...Hvis du skulle vågne op en morgen, og Lux'en står under din seng, og du erkender det er død kapital og måske alligevel ikke er godt for din Lux 550 at du anvender den som erstatning for det ben der mangler på din seng, da må du selvfølgelig gerne give mig et bud-praj om hvad den skal koste...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes