Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 10:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Min LL Monark 6107 Rørradio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har så lige fået min monark op på arbejdsbordet for lige at rode med noget andet end min pioneer sa-9900(STORT projekt)

Der skal skiftes pærer i den plus rengøring og så skal der tjekkes op på at det hele er sat ordentlig sammen. Og så findes knapper

Billeder

Den er stor at have stående men den pynter. Desværre mangler de 4 knapper forneden. Håber der er en der kan hjælpe mig der. Har kigget lidt rundt og det bedste jeg har fundet er at købe en anden radio og ta knapperne derfra. Det er dog en alt for dyr løsning og så har man bare en anden radio uden knapper
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hej wuffer.

Flot projekt og jeg har sørme en ligesådan"næsten". Det er iøvrigt tænkeligt jeg har nogle knapper du kan bruge og måske en lidt bedre skala. Du slipper ikke for et billede af min. Den er renoveret og så har jeg  monteret stereo-dekoder i den så der er også lys i stereo-lampen.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Uha den er rigtig flot. Jamen du skriver da en pm hvis der noget du falder over som du vil af med 

Jeg har ikke haft liv i stereo lampen men pæren er nu også gået. Men tror også at pærer er det eneste der skal udskiftes i den

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Lampen er ikke tilsluttet noget som helst da der ikke er dekoder i. Ups...mente du der sad en sprunget lampe i stereo-indikatore? I så-fald lyser den bare konstant.

mvh

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Ja det var det jeg mente..

Kom i tanke om at jeg havde manualen liggende på min mail. Den må jeg hellere kigge lidt nærmere på. Diagram har jeg på org papir

Det ku være sjovt hvis man ku finde den ekstra højtaler der er nævnt i manualen. Men den er nok meget svær at finde

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Den glemmer vi bare. mig der ikke kan se og læse
Jeg tror jeg vil måle volt omkring alle rørerne men ved måling på EF 89 så er volt for højt. Men laver lige et skema så jeg kan sammenligne med voltene

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Tip:

Kontroller at;

Der er 0V DC på udgangsrørenes G1. Hvis ikke skift overførings-kondensatorer. Katodemodstande og katode-elektrolytter på udgangsrørene (skiftes), de gamle modstande med stort spændings-fald (anodemodstande-skærmgitter-modstande-RC-led m.m.) har tendens til at vokse i værdi, afkoblings-kondensatorer er ofte læk. Mål dem . Skala lamperne er 6,3V 0,3A

mvh fra Det gamle gløderør. (Det kaldte de mig på Århus Erhvervs Akademi)

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Der ligger 0,1v på G1 begge udgangsrør

Min bagplade siger skala lamper er 6,3v 0,15A

En anden ting er at den altid har haft en dyyb brummen i højtalerne. Hvad mon det kan skyldes?

Jamen det kan man jo godt forstå med alt det rør grej du har dig

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Det er de store elektrolytter med 2 eller3 tilslutninger. Læs capaciteterne på dem og erstat dem med tilsvarende så forsvinder brummet.

Nu har jeg været inde at kigge på lageret og der står en radio lissom din. Den er din hvis du henter den. Desværre er kun 2 af de knapper du mangler originale, men jeg vil ikke afvise at jeg kan finde flere. De blev også brugt på andre modeller.

mvh

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Super. Tak for det

Så er spørgsmålet bare at finde en tilsvarende i kvalitet med de jensen som der allerede sidder der.

Der er en med 2 tilslutninger og en med 4 tilslutninger. Begge 50uF 350V

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Der er flere sektioner i hver "dåse". Jeg tror der er 3 elektrolytter i den med 4 terminaler. En stel og 3 konder, den med 2 kan være en enkel. Læs omhyggeligt på dem, det står der eller kig i diagrammet. Du kan ikke umiddelbart finde samme slags eller lign. , men må nøjes med det du finder.

mvh

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret. 3 styk 50uF i den store og en enkelt 50uF i den lille.

Jeg havde en lidt størrer kondensator liggende som blev indsat i stedet for den lille. Ingen brum overhovedet. Hvor er det skønt at høre radio uden brum

Stor tak til dig

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jamen selv tak. Det er jo bare tip top dynamolygte Et lille hik. Hvis den du har skiftet er første kond i kæden skal man passe på med capaciteten. De gamle sele'n ensrettere kan få hedeslag i sommer-varmen. Hvis den går er du ikke i tvivl for så lugter det af l..t i hele hytten Men så har jeg en du kan få. Man kan også erstatte med silicium, men så skal der måles og indsættes en passende for-modstand til at simulere tabet i den gamle sele'n diode.

mvh

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jamen indtil videre har det spillet lystigt derudaf 
Fandt ud af hvorfor jeg ikke havde den tilsluttet til den antenne der nu er i lejligheden (kabelnet) jesus hvor var det ringe. Så er silvans 60kr antenne bedre selvom jeg kun ka ta 2 kanaler

Har skrevet til yousee for at høre hvornår fm radioen blir opgraderet så man kan trække et ordentlig signal men det får jeg nok ikke svar på

Men efter at ha radioen inde på arbejdsbordet så vil jeg da kigge lidt efter en radio mere til det rum. Det er nu dejlig at lytte til det engang imellem

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
Fandt ud af hvorfor jeg ikke havde den tilsluttet til den antenne der nu er i lejligheden (kabelnet) jesus hvor var det ringe. Så er silvans 60kr antenne bedre selvom jeg kun ka ta 2 kanaler

Har skrevet til yousee for at høre hvornår fm radioen blir opgraderet så man kan trække et ordentlig signal men det får jeg nok ikke svar på

Der burde være rigeligt signal fra dit kabelstik. Det kan være det er for kraftigt i stedet for. Prøv med et variabelt dæmpeled. Det kan også være tuner-røret der er lidt rigeligt slidt. Det er sikkert et ECC85.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hvordan laves sådan et dæmpeled??

Der sidder i hvertfald et ECC85 rør i og dette står i manualen om det

HF, osc,- og blandingsrør

Om det er slidt skal jeg ikke kunne sige men det har da 48år på bagen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
Hvordan laves sådan et dæmpeled??

De kan købes i en radiobutik. Typisk typer med 0-20dB dæmpning. Men de kan være ret dyre. Du kan også lave et selv med tre modstande:

-----     -----
ind --|   |-----|   |-- ud
      -----  |  -----
       68R  ---  68R
             | |
             | | 56R
            ---
             |
            Stel

De viste værdier skulle give 20dB dæmpning.

Hvilken type antenneindgang er der på din LL? To spadestik i et T? Hvis det er den type, så husk at - er til midterlederen og | til skærmen.

Citér:
Der sidder i hvertfald et ECC85 rør i og dette står i manualen om det

HF, osc,- og blandingsrør

Om det er slidt skal jeg ikke kunne sige men det har da 48år på bagen

De bliver normalt belastet ret hårdt, så det er ikke umuligt det kunne trænge til at blive skiftet. Det har før hjulpet meget på følsomheden for mig. Men prøv dæmpeledet først - forholdene har ændret sig lidt siden radioen blev udviklet

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Super tak for det.
Vil rode rundt og se om jeg ikke kan finde de 3 modstande ellers må jeg ud til den lokale shop og købe dem.

Ja det er sådan 2 spadestik. Dog har jeg ingen spadestik så har loddet et kabel på bagsiden af stikket så det er nemmere at få ordentlig kontakt

Kan se pyndtshop har et 6AQ8/ECC85 MATSUsh*tA ELEC.CO WB til en hund. Det er dog ikke miniwatt men det går nu nok.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Matsush*ta skulle være et godt valg - jeg tror det var dem der lavede Philips rør på licens.

Jeg kunne også låne dig et, så du ikke behøver evt. at "spilde" 100 kr.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Matsush*ta skulle være et godt valg - jeg tror det var dem der lavede Philips rør på licens.

Jeg kunne også låne dig et, så du ikke behøver evt. at "spilde" 100 kr.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jeg skriver det lige bag øret. Men man spilder da aldrig penge ved at købe rør. De kan da altid bruges det er bare at vente længe nok Men vil prøve med dæmpeledet først. Må igang med at kigge på modstande fra kassen og se om der ikke lige er hvad jeg skal bruge

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes