Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 09:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Populært udstyr fra 1970 til 1974 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Efter en tur i den gamle by (de er ved at samle udstyr til en "moderne" radioforretning), kom jeg til at tænke på forrummet her. I må som vintage-samlere være oplagte til at generer en lille liste med det udstyr der var populært i årene fra 1970 til 1974 ?

Lad os hjælpe købstadsmusseet med at finde de rigtige ting . Er der nogle bud ?

Det drejer sig om både radio, båndoptager, pladespiller og tv.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

b&o: beogram 1200 og beomaster 4000

Pioneer sx 434 reciever

Lenco L 75 pladespiller

Technics, JVC og Panasonic

philips og dux var også meget købt men skulle man ikke undgå de rædsler

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Efter en tur i den gamle by (de er ved at samle udstyr til en "moderne" radioforretning), kom jeg til at tænke på forrummet her. I må som vintage-samlere være oplagte til at generer en lille liste med det udstyr der var populært i årene fra 1970 til 1974 ?

Forretningen skal selvfølgelig indeholde populære danske mærker fra tiden men afgrænsningen undrer mig, 1965 - 1975 havde været mere passende. Det første købstadsmuseet bør gøre er at henvende sig til Tekniks Skole i Ringsted og få en snak med kustoderne på ihttp://www.rfr.dk/Rfrtilbyder.asp Det er simpelthen stedet at henvende sig. At andre museumsfolk ikke af sig selv har fundet på det (men det har de måske) er da besynderligt.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Rysz skrev:

Forretningen skal selvfølgelig indeholde populære danske mærker fra tiden men afgrænsningen undrer mig, 1965 - 1975 havde været mere passende. Det første købstadsmuseet bør gøre er at henvende sig til Tekniks Skole i Ringsted og få en snak med kustoderne på ihttp://www.rfr.dk/Rfrtilbyder.asp Det er simpelthen stedet at henvende sig. At andre museumsfolk ikke af sig selv har fundet på det (men det har de måske) er da besynderligt.

Ja naturligvis! Bjarne is the man to see!
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Forretningen skal selvfølgelig indeholde populære danske mærker fra tiden men afgrænsningen undrer mig, 1965 - 1975 havde været mere passende. Det første købstadsmuseet bør gøre er at henvende sig til Tekniks Skole i Ringsted og få en snak med kustoderne på ihttp://www.rfr.dk/Rfrtilbyder.asp Det er simpelthen stedet at henvende sig. At andre museumsfolk ikke af sig selv har fundet på det (men det har de måske) er da besynderligt.

Afgrænsningen var en umiddelbar tanke jeg selv er kommet frem til. Kan godt være den ska udvides til at gå fra det du foreslår. Jeg har sendt info om tråden her til købstadsmuseet, så de kan følge med i forslagene. Om de selv har henvendt til Radiohistorisk forening skal jeg lade være usagt, men nu er muligheden ihvertfald forelagt.

Det er på eget initiativ jeg har startet det her, da jeg synes det kunne være lidt interressant, hvis vores egne vintage-guruer på H4A kunne påvirke udfaldet af det kommende resultat.

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil også helt klart nævne B&O's 1200 serie... Som min far stadig den dag i dag stadig spiller på... hehe..  Da jeg besøgte radiomuseet/teknisk museum i Ringsted (som et led i min uddannelse som radiohandler for 6 år siden) var hele 1200-serie faktisk også udstillet det. Og som det tidligere er nævnt vil jeg da også mene at det er oplagt for "den gamle by" at kontakte Teknisk museum i Ringsted.

Kan dog også hurtigt gå i min samling af årbøger og tidsskrifter fra den tid og finde en masse bud, men da årstallene er lidt før min tid vil jeg desværre ikke være i stand til at lave en liste over det mest populære...

Venligst

Peter

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
bjørn skrev:

Afgrænsningen var en umiddelbar tanke jeg selv er kommet frem til. Kan godt være den ska udvides til at gå fra det du foreslår. Jeg har sendt info om tråden her til købstadsmuseet, så de kan følge med i forslagene. Om de selv har henvendt til Radiohistorisk forening skal jeg lade være usagt, men nu er muligheden ihvertfald forelagt.

Det er på eget initiativ jeg har startet det her, da jeg synes det kunne være lidt interressant, hvis vores egne vintage-guruer på H4A kunne påvirke udfaldet af det kommende resultat.

De bør under alle omstændigheder undgå DR's tidligere manglende omhu (Krøniken) da de glemte at spørge ejeren om lov inden de brugte Wicon's navn på en varebil, de kunne have googlet sig til adressen. Under alle omstændigheder lader historieløsheden at være kravlet helt ind til benet når museumsverdenen ikke selv ved hvad de selv går og laver.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

DADDY DJ skrev:

Kan dog også hurtigt gå i min samling af årbøger og tidsskrifter fra den tid og finde en masse bud, men da årstallene er lidt før min tid vil jeg desværre ikke være i stand til at lave en liste over det mest populære...

Venligst

Peter

Det ville da være oplagt, hvis der kunne erhverves lidt kopier af dit materiale (evt. skaffe tidskrifterne i endnu et eksemplar). Hvad ligger du inde med af materiale fra tiden ?

Skulle der iøvrigt være nogen der har kendskab til udstyr der er til salg, så høre jeg gerne. Museet er yderst interesseret.

Dog bør det nævnes, at de i første omgang går udenom B&O.

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Sansui AU555 og AU666 forstærker og Delphon grammonfon. Skulle man absolut høre radio, købte man en Høedholt tuner (billig). Scan Dyna højttalere, A30x f.eks. (Seas enheder) i serien med akustisk ventil (en tot rockwool, klemt inde imellem to stykker hønsetråd).

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

kalleklat skrev:
... (en tot rockwool, klemt inde imellem to stykker hønsetråd).

I andre sammenhænge hedder det sig at de enkelte højttalere var nøje afstemte mht. mængden af "totter af rockwoll" der blev putter i de der "Scan Dyna" højttalere. De blev i øvrigt sendt ca. 600.000 sæt Scandyna/Dynaco A-25 højttalere til USA i perioden, og de har nu kultstatus blandt bl.a. rør-entusiaster "over there":

Hos Genbrugsen i Viborg (Farvervej) står der et hvidmalet par til 2x20 kr. hvis nogen skulle være interesseret! Ja, det er de rigtige med femtrins-diskant omskifter og bananbøsninger bagpå!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke sendes afsted, pq?
Jeg skulle gerne kompensere dig for ulejligheden
Hvem der dog kunne komme til Viborg.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes