| Sendt: 07 November 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Vitalis.
Jeg vil mene at din biasadjust rummer en mulighed for at du kan få rigtig gode optagelser, men det er lidt omstændigt, fordi det ikke er en 3-hovedet maskine, hvor man med det samme kan høre/se resultater. Omstændigt, men spændende
Uden at kende din Yamaha, ville jeg forberede nogle 2 minutter lange 0dB testtoner i Audacity [1 KHz og 15 KHz] 0dB skal her forståes som max signalstyrke. Disse vil jeg brænde ud på CD.
Ved CD-afspilning af 1 KHz tonen ville jeg justere TAPE-indspillestyrken til 0dB på VU-metret. Optag. Afspil og noter dig hvor nålen på dit VU-meter befinder sig. 0db ?
Foretag nu tre grovoptagelser med 15 KHz tonen. 1: Med biasadjust i neutral. 2: Biasadjust i bund 3: Biasadjust i top.
Det gælder her om at ramme samme output på VU-metret, som 1 KHz tonen, når du bagefter afspiller optagelserne. Du vil opdage at en indstilling giver mindre output, mens en anden giver mere. Det gælder om at ramme samme output som ved 1 KHz tonen. Brug gerne flere optagelser med 15 KHz tonen, med biasadjust i alle mulige positioner. Husk at noter resultaterne ned.
Som du kommer frem, vil du opdage at der er forskel på bånd og de hver især skal have deres egen indstilling.
Håber du kan bruge det til at komme igang med.
|