Jeg erhvervede et sæt Philips højttalere [RH402] fra 1973 til min datter og de skulle afløse hendes elendige Dantax satellitter.

Moses hvor ER de Dantax dårlige. Ufatteligt, at sådan noget overhovet fik lov til at blive solgt. Skammeligt !
Philips højttalerne er HiFi specificerede med en fin metal HiFi dippedut på fronten.
Stor var overraskelsen dog alligevel da der blev sat saft til dem.
De lyder jo ligefrem godt.
Opmærksomheden rettede sig instinktivt mod den ene højttaler, for der var nul diskant.
Da jeg skilte højttaleren ad og fik taget glasulden ud, opdagede jeg ikke blot at magneten med svingspole og hele pivtøjet sad skævt, men sandelig også at der var tale om en ægte HiFi 1" dome-diskant. Dét var noget af en aha-oplevelse af de meget positive. Ikke nogen konisk papskive, næh nej- En rigtig dome-diskant. Javel.
Jeg fik rykket sagerne på plads efter bedste beskub og der var igen signal igennem, men ikke med samme styrke eller spredning som på den anden, så den har på en eller anden led taget varigt skade.
Hvorfor PostDanmark har valgt at afholde basketball turneringer hver eneste dag, er mig en gåde.
Kikkerten er derfor fremme efter en ny Philips AD 0160/T8 enhed, hvis der er en af Jer der ved hvor der skulle ligge en og kede sig. Jeg er mildt sagt bange for at rykke mere rundt på magnet-svingspole-dome og betragter det nærmest som et lykketræf at det overhovedet lykkedes at få lidt signal igennem til at starte med.
Jeg er målløs over hvor godt de gamle Philips RH402 lyder og køber fremover gerne flere af slagsen, hvis de er ligeså velholdte som min datters.
De næste skal da indgå i et fremtidigt Dolby Surround setup. Det' da klart.