Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
sådan en sød lille fransk konservesdåseblik pladespiller med en SME3009 imp. arm og en Stanton EEC mm Pick Up med en flot kugle på børsten fandt vej til mig i dag fra "pladsen" via min meget gode kammersjuk
lyder fint spille helt jævnt - minimalistisk
tror sku jeg beholder den - men fylder den nok med mastic for det er noget af en buldre kasse
kan man skifte headshell'et til et udskiftbart eller er det permanente headshell på en improved arm for bøvlet at lave om på ?
Hvordan med stanton PUer -- er de til noget?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey r-l-b Tillykke med den :) Men tror umiddelbart man er ude i noget skift af armrør hvis det er den model med fast pickuphus. Den findes vidst også med SME fatning? Mvh. Henrik
__________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanton PU skulle vist mest være gode som DJ PU...
|
Til top |
|
|
Anders K Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 63
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
...Personlig synes jeg at det er en skandale at poste sådan et indlæg uden store, velkomponerede, godt belyste billeder!  __________________ Infinity Kappa 90
NAD Silverline S100
NAD Silverline S200
Cambridge Azur 640T
Cambridge Azur 640C v.2
Cambridge Azur 640P
REGA Planet 1
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
God idé at dæmpe kassen. SME 3009 med fast hus kan ikke ombygges til løst hus. SME havde netop begge typer af samme grund. Til gengæld har det faste hus mindre bevægelig masse (og det var et stort salgsargument dengang nåleophængene skulle være så bløde som muligt), og den mekaniske kobling er bedre. Huset skulle kunne drejes, så nålen står lodret, men ellers er der ikke noget, du kan gøre.
En Stanton er bestemt ikke bare en discjockey-pickup. Det er rigtigt at de er/var kendt for deres pro-modeller, men de har lavet mange fine hi-fi pick-ups. Blandt andet en speciel type med to sammensatte nåle, som kunne afspille "han" matricer hos pladeselskaberne, altså den produktionsplade, som blev brugt til at presse med, eller kopien af selve den skårne plade. Jeg kender ikke en model EEC, for normalt er der et tal foran, ofte 681, 881 eller måske 500. Derefter nogle bogstaver, som E, EE eller EEE.
De billigere og ældre modeller var af typen Induceret Magnet, altså med både spole og magnet fast monteret i huset, og så et jernstykke bagest på nålefanen. De svarede til Ortofons VMS serie, og også til B&Os MMC (Moving Micro Cross) typer. De er venlige, fyldige i lyden, og kan godt være rigtig gode til de mere kliniske systemer i dag. 500 og 681 serien var IM typer.
Dyrere modeller var af moving-magnet typen, hvor magneten så er monteret bagest på nålefanen. Det kunne kun lade sig gøre, fordi magnetmaterialerne blev meget kraftige selv om de var lette. Dette princip er stadig det mest brugte til pick-ups, som ikke er af moving coil typen. 881 serien var MM typen. De er lysere, mere afslørende og mere detaljerede end IM-modellerne, og de bedste af dem (der fandtes faktisk en low-output MM model, som krævede step-up trafo eller headamp ligesom en MC type) var faktisk oppe at kunne måle sig med gode MC-modeller.
Om man kan få nye nåle i dag ved jeg ikke, men mon ikke Needle-doctor ved det?
Nå, lang snak - hvis du ikke gider bruge tid på den Stanton, så husk bare at din SME-arm har det bedst med lette, ret blødt ophængte pick-ups. Ikke noget med stive, tunge MC typer.
God fornøjelse, og husk at hænge din ERA op på en solid væg, det vil den være glad for! __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for det lange svar Klogesen - jeg vil gå på opdagelse i stanton universet - foreløbig lytning bekræfter at det er en venlig lyd - varm og rund som en bedstemor - jeg må se hvad jeg har i skuffen af nåle - evt. en OM 30 ? eller er den for blød?
Billeder skal jeg nok huske at lave Anders K
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din heldige BLÆREMÅS , og den var garanteret gratis, men jeg er da bare heldivis slet ikke missundelig .
Tillykke med den herfra, den kan godt bruges til noget fornuftigt, f.eks. på en Lenco.
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilykke med den franske.
Dem har jeg haft mange af og de spiller glimrende.
De fleste jeg har kreglet er monteret med de gamle ADC pickupper
Sjovt nok findes der ikke ret meget matriale på nettet om netop ERA.
Det skulle vist være et forskerprojekt der udløste værket tilbage i midten af tresserne.
(læst i gammel test i HF)
HF skrev at værket var (vist nok) det mest rummelfrie værk de hidtil havde testet.
Det fik flotte anmeldelser især med SME/ADC kombinationen.
Gid det ville få større anerkendelse end de der Lenco skrumler, det fortjener den.
Venligst
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS jeg har en mere i mint men uden arm som pt er skilt ad - jeg tror helt sikkert at denne bliver når jeg har fået dæmpet den - måske sammen med mit lille rogers/quad setup i stedet for lenco som jo først skal "pimpes"
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Tilykke med den franske.
Dem har jeg haft mange af og de spiller glimrende.
De fleste jeg har kreglet er monteret med de gamle ADC pickupper
Sjovt nok findes der ikke ret meget matriale på nettet om netop ERA.
Det skulle vist være et forskerprojekt der udløste værket tilbage i midten af tresserne.
(læst i gammel test i HF)
HF skrev at værket var (vist nok) det mest rummelfrie værk de hidtil havde testet.
Det fik flotte anmeldelser især med SME/ADC kombinationen.
Gid det ville få større anerkendelse end de der Lenco skrumler, det fortjener den.
Venligst |
|
|
har du testen fra HF __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg fik lige byttet Stanton ud med en NOS ortofon M20E mk II - oh la la det er en helt lille fin spille maksine der er kommet ud af def
Den ortofon klarer sig mget bedre på en SME impr. arm end den gjorde på Revox 790, mange revox blev fabriks monteret med M20E til det danske marked
|
Til top |
|
|
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej r-l-b
Godt du fandt ud af det med stanton nålen, jeg havde selv en som jeg har skiftet ud med ortofon - det lyder ihvertfald godt..fik aldrig hørt pladespilleren med stanton, da den var for slidt.
Hvad fandt du ud af med Stanton da?
Hilsen Peter
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
Hej r-l-b
Godt du fandt ud af det med stanton nålen, jeg havde selv en som jeg har skiftet ud med ortofon - det lyder ihvertfald godt..fik aldrig hørt pladespilleren med stanton, da den var for slidt.
Hvad fandt du ud af med Stanton da?
Hilsen Peter |
|
|
jeg tror også den stanton 681 EEE der sad på min var ret slidt eller måske blot dårlig i ophænget inden i huset - i hverfald hvar det en forbedring med ortofonen - jeg tror jeg vil bprøve med en OM 30 på et tidsåunkt - når jeg har fået dæmpet kabinettet med bitumen og mastic __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt off topic: Den der stanton - nogen der har erfaringer med sådan en? Har selv kig på sådan en brugt.
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en del erfaring med den, og nogen "forskellige udgaver# af den.
Den spiller fint, der er smæk for skillingerne, blandt andet fordi outputtet er pænt højt. Ret tæt i lyden, og har det bedst i en mellem til helt tung arm.
Med forskellige udgaver menes at jeg flere forparter, der hver især er modificerede i forskellige grader. Det er med 681 EEES som med de fleste andre, at de med få midler kan bringes til at spille en del bedre.
Når den er modificeret tilstrækkeligt spiller den faktisk ret godt. Og så er den solid.
En pu der er fin at finde frem en gang i mellem. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|