Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 09:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: B&O guru nær Viborg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JSK49
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg fandt en Beomaster 900K frem fra gemmerne og ville prøve om den kunne noget som helst. Den kunne desværre kun brumme, så hurtigt strømmen fra igen. Jeg tog indmaden ud og prøvede kortvarigt igen. Fandt hurtigt en ?modstand? som blev meget varm og udviklede en smule røg.

Nu rækker min meget begrænsede viden ikke længere, så jeg mangler en hjælpende hånd i nærheden af Viborg. For det ville da være en skam hvis der ikke kom liv i den gamle igen...

Mvh. Jeppe

Til top Vis JSK49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JSK49

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Normalt, når man finder grej hvis historie eller skæbne man ikke kender, så skal man altid angribe dem yderst forsigtigt. Fx skal man sætte dem på en såkaldt variotrafo - gerne så man kan følge med i hvormeget strøm den bruger over et længere stykke tid. Man skal i hvert fald aldrig proppe dem i en stikkontakt - det er så temmelig sikkert, at det vil gå galt - som her i dit tilfælde.

Det at den brummer kan næsten helt sikkert skyldes, at elektrolytkondensatorerne i strømforsyningen + evt. andre steder er gamle og defekte (heraf brum). De skal med største sandsynlighed udskiftes og så skal apparatet checkes i alle ender og kanter (modstande skal checkes), før man sætter den i gang igen. Man behøver ikke at være B&O-mand for at klare dette. En dygtig radiomekaniker af den gamle skole kan klare sådan noget.

Dette ikke kun for at løfte pegefingre, men det er nedslående hvor mange, der - efter at have fundet gammelt guld, sætter det til stikkontakten og ødelægger en masse - sådan en radio skal have en opvågning som vi andre efter en glad aften - langsomt og under tilsyn af en læge! Så er der gode chancer for, at vi kommer til fungere igen.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

JSK49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Da røgen kom tænkte jeg også at det her er måske ikke den bedste fremgangsmåde du har gang i  Sååå den løftede finger er vidst fortjent.  Men en simpel tømrers evner rækker sjældent længere

Og som du rigtigt nok siger er det en radiomekaniker af den gamle skole jeg mangler. Kender du evt sådan en gescheft nær viborg....

Mvh Jeppe

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Desværre nej, men mon ikke PQR kender sådan én - han bor i nærheden af Viborg.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Ganske givet et af udgangstrinnene der er røget (har lavet en del af dem for år tilbage). Problemet er nok at finde stumper til sådan en gammel svend da den er lavet med germaniumstransistorer som ikke hyldevarer mere.

mvh Jens

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Desv�rre nej, men mon ikke PQR kender s�dan �n - han bor i n�rheden af Viborg.

Vh

Freddy

Lars hos Sound2vision i Viborg er ikke af den gamle skole, men jeg er sikker på, at han kan finde en fornuftig løsning på problemet. Han har forstand på alle slags forstærkere, også den ældre slags (han har fikset flere af mine vintage-problembørn).

Ellers har Eek-Hansen, den tidligere ejer, som stadig har sin gang i butikkens værksted, været med (næsten) siden før transistoren blev opfundet.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

JSK49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet Freddy... Vil kontakte ham med det samme.

Og tak til Jens.... Det er hermed noteret.

Mvh Jeppe

JSK49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Lars hos Sound2vision i Viborg er ikke af den gamle skole, men jeg er sikker på, at han kan finde en fornuftig løsning på problemet. Han har forstand på alle slags forstærkere, også den ældre slags (han har fikset flere af mine vintage-problembørn).

Ellers har Eek-Hansen, den tidligere ejer, som stadig har sin gang i butikkens værksted, været med (næsten) siden før transistoren blev opfundet.

PQR
[/QUOTE]

Tak for det hurtige svar PQR. Det er ikke sådan lige til når alle skriver til alle.

Jeg vil pakke dyret ind i strategisk rigtig placeret vatrundeler, lægge den forsigtigt på bagsædet og lukke lidt luft ud dækkene hvorefter den gamle passat-slæde får fuld rulle ind til Lars og Sound2vision som det første imorgen.

Tak for tippet.

Mvh Jeppe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes