Sendt: 11 Marts 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har for nylig anskaffet en Beosound 4 og har eksperimenteret lidt med at koble den til forskelligt. Først var den koblet til en 30 år gammel Beomaster 2000 palisanderradio som bare stod tændt hele tiden og videre til et par gamle S35. Siden fik vi mere plads og det blev fejret med at øge mængden af palisander til et par MS150.2 - ikke just populært hos fruen, men hun erkender at de spiller godt. De blev koblet til en MCL/ML converter så det var lidt halvmoderne, men efter kort tid blev det for meget (lidt) og jeg måtte have et par Beolab 200. Det spiller fortrinligt !! Og jeg glæder mig over at have 3-4 generationer af B&O i stuen som bare virker. Jeg er godt nok lidt mistroisk overfor Beosound 4, den er lidt plasticagtig når man har et langt B&O "synderegister" bag sig som begyndte med min fars Beomaster 1000, som jeg selv udskiftede med en Beomaster 2000 (Jacob Jensen versionen). Den var der ikke meget effekt i, men flot var den og sammen med RL45, Beogram 3000 og senere Beogram CDX var det et fint anlæg. Det blev dog rigtig fint da jeg fik et brugt Beomaster 6000, beocord 8000/Beogram 8000/S80. Det var et fint anlæg - min far har det stadig idag 20 år efter. Siden blev det til et center 9500/CX100, og derefter en Ouverture som blev koblet til min fars gamle beomaster 2000 palisanderradio (regnestokdesign) og et par MC120.2 . Det var et rigtig godt anlæg. En kort overgang havde jeg en Beomaster 8000 koblet ind som effektforstærker, men den døde desværre efter et par dumme strømafbrydelser og dengang havde jeg ikke overskud til at reparere den så den fik forhandleren.. Tilbage til nutiden til mit beosound 4 som ganske vist ikke er i palisander, men sådan er det nu engang.. ak og ve. man må jo tænke på regnskoven ! Jeg har et problem med mine Beolab 200 - de brummer og jeg har læst mig til at det er de store elektrolytter i strømforsyningen der skal skiftes da de nok er tørret ud !? Det ka njeg sagtens finde ud af at skifte, men jeg spekulerer på i samme omgang at justere dem, tomgangsstrøm etc. så de skulle være tip top, eventuelt at udskifte trimmepotentiometre med nogen nye bedre typer. Er der nogen der har erfaring med justeringen ? Og er der nogen der har en kopi af servicemanualen for Beolab 200 ?

Når folk siger til mig om det ikke er noget pjat med B&O som jo bare er dyrt og dårligt - så plejer jeg at svare at det "ganske vist ikke er særlig godt og at jeg egentlig også er lidt træt af det, men siden Linnet og Laursen stoppede produktionen er der ikke rigtig noget alternativ til B&O på markedet". Så stirrer de vantro på mig, men de siger ikke mere .. 
|