Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: mono rør fra stumpemarked (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg købte denne lille rør mono amp på Herning stumpemarked her igår. Jeg ved nærmest intet om rør, andet end at jeg kan
lide lyden. Men så vidt jeg fik fortalt af PQR og FredMarantz over kaffen, var det eneste rør i den et hybrid-rør. Både for og
effekt skulle altså køres derigennem.

Men den står og brummer hele tiden. En konstant brummen lige meget om der er skuet helt op eller helt ned, hvad kan det
skyldes?

Er der nogen der har set den her før? Er det bare et eller andet sjovt hjemmelavede, et samlesæt eller noget?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hej Louis,

Den fine lille tyske rør monoamp er en monoversion af den sjældne ("Very rare amp from very small West Germany manufacture") Goldhorn S+F jf denne side: http://www.tube-classics.de/TC/GermanTubeHifi/Integamps/Inte gtable.htm

Brummet må skyldes en defekt kondensator, men det skulle være nemt at ordne.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Hej Louis,Den fine lille tyske rør monoamp er en monoversion af den sjældne ("<font style="color: rgb(0, 0, 0);" size="1"
color="#ffffff" face="Verdana">Very rare amp from very small
    West Germany manufacture") Goldhorn S+F jf denne side: classics.de/TC/GermanTubeHifi/Integamps/Integtable.htm"> http://www.tube-classics.de/TC/GermanTubeHifi/Integamps/Inte
gtable.htm
01.jpg">Brummet må skyldes en defekt kondensator, men det skulle være nemt at ordne.PQR

Det må jeg lige have en til at guide mig i på et tidspunkt. For det ville da være rart at slippe af med det

Very rare, hmm... Øv, jeg havde lige håbet jeg skulle finde en nummer to. Det bliver nok svært, jeg kan ikke finde andet på
nette end det på tube-classics.de

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Nu kloger jeg (igen) ud i noget jeg ikke har forstand på, men burde det ikke være (nemt) at lave en mage til af stumper? spørger fordi jeg ihvertfald kan lave kabinettet uden problemer

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jag hade en sådan som testförstärkare på labbänken.Såldes för 20 år sedan vid en flytt.
Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Man kunne nok godt lave en selv, men det er jo ikke det samme

Rolf Zetterberg skrev:
Jag hade en sådan som testförstärkare på labbänken.Såldes för 20 år sedan vid en flytt.

Hvad syntes du så om den dengang for 20 år siden? Jeg syntes faktisk den lyder uovertruffen godt, selvom den ikke ser ud
af meget Måske er det bare det første rørsus der rammer mig. Jeg gad nu godt have haft en mere.

All Vintage

Billedeupload guide

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jah- ved kig på den tyske hjemmeside ser det ud til, at der skulle være 2 stk. ECL82, hvilket jeg med selv de bedste briller har svært ved at se.

Brummet - jeg tilslutter mig koret og leder mistanken på defekt kondensator - burde være en smal sag at skifte - eller noget med stel.  Hvordan kan du høre, at den lyder godt hvis den brummer? - er det meget??

Kunne man ikke "bare" nyde den som en hyggelig monoforstærker i minimalistdesign? Jeg tror, at den bliver svær at parre med en tilsvarende.

Ellers en cute ting - nærmest lidt bilradio over den!!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jah- ved kig på den tyske hjemmeside ser det ud til, at der skulle være 2 stk. ECL82, hvilket jeg
med selv de bedste briller har svært ved at se.

Brummet - jeg tilslutter mig koret og leder mistanken på defekt kondensator - burde være en smal sag at skifte - eller
noget med stel.  Hvordan kan du høre, at den lyder godt hvis den brummer? - er det meget??

Kunne man ikke "bare" nyde den som en hyggelig monoforstærker i minimalistdesign? Jeg tror, at den bliver svær at
parre med en tilsvarende.

Ellers en cute ting - nærmest lidt bilradio over den!!

Vh

Freddy

Den brummer, men skuer man helt op overdøver skratten fra pladen brummen, og så ligger jeg ikke mærke til det, men
den bliver nok endnu bedre når jeg finder ud af hvordan og hvorledes.

Ja to ECl82, den hænger i hvert fald ikke sammen med hvad der er i min. Jeg tænker jeg burde bygg mig et enkelt
hjørnehorn og så have den stående ovenpå:)

All Vintage

Billedeupload guide

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Det er sgu ægte nostalgi...jeg byggede sådan en i 1962...ca.  Der er ikke mange måder at lave den på så her er diagrammet. Prøv om du kan se data på den røde lyt...jeg tror det er den der 'brummer' den svarer til den i punkt 220 (angiver spændingen). ECL82 er bare en triode og en udgangs-pentode...adskil, men i samme glas-kolbe. Her er det trioden til venstre. Den yder ca 3W og kan lyde meget fint. Der er nogle som stadig bygger med dette rør: http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-41340.html  Det kan godt være jeg tager fejl, men er der ikke lavet plads til en rør-sokkel mere under røret?

Pas på nallerne

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Sjov sag.

Hvorfor har vi ikke stumpemarked her på djævleøen?????????

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det er sgu ægte nostalgi...jeg byggede sådan en i 1962...ca.  Der er ikke mange måder at lave
den på så her er diagrammet. Prøv om du kan se data på den røde lyt...jeg tror det er den der 'brummer' den svarer til den
i punkt 220 (angiver spændingen). ECL82 er bare en triode og en udgangs-pentode...adskil, men i samme glas-kolbe. Her er
det trioden til venstre. Den yder ca 3W og kan lyde meget fint. Der er nogle som stadig bygger med dette rør:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-
41340.html
  Det kan godt være jeg tager fejl, men er der ikke lavet plads til en rør-sokkel mere under røret?

Pas på nallerne29_081900_headbanger1.gif">

mvh

Tak for diagram og forklaring. Det er jo altid rart at kunne bringe lidt minder frem. Jeg tror sku da kan se bedre end jeg om
der er plads til en sokkel mere. Dette ville jo være lækkert nok med stereo. Selvom mono bestemt ikke er avejen. Jeg
åbner den lige i morgen og kigger om der er plads til en sokkel mere, og ser om jeg kan se data på den røde lyt.

All Vintage

Billedeupload guide

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endeligt lukket den lille op igen. Nu har jeg gået og hørt på den sidste par dage med et samlet stereo signal. Jeg
tror jeg er fanget, rør tiltaler mig sku. There is no going back.

Tubemania: Jeg har taget et billede af printet. Jeg tror der er plads til et rør mere. Er det muligt at skabe en stereo
forstærker så? Måske meget tæt på originalen? Det ville godt nok være cool.
en det er måske et større stykke arbejde. Er det fuldstændig forrykt, overhovedet at tænke på. Så er den jeg ikke 100%
original mere. Selvom forstærkeren i sig selv ikke er noget særligt lydmæssigt, tror jeg i hvert fald ikke. Så synes jeg altså
den lyder godt på de store gulvhorn og de philips enheder.

Jeg har kigget lidt på den. Uden overhovedet at vide hvad jeg kigger efter. Jeg kan ikke umiddelbart se en stel forbindelse?
Den store røde lyt er svær at aflæse, men jeg tror der står noget med:

Elko 16 uF
350/385 v
temp 20 grader

Kan du bruge det til noget.

Her er også lidt flere billeder.

All Vintage

Billedeupload guide

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 April 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Ja men ...den er klar til at blive stereo...ihvertfald i forhold til printet. En sokkel..en udgangstransformator...så spiller den.  Yes den røde lyt og den ved siden af skal skiftes..ikke noget problem..så brummer den nok ikke mere. Jeg tror da det er nøjagtig samme kabinet som den i stereo...kan du se om der plads til en udgangs-transformator mere (kan plukkes fra en gammel radio)...det er den lille. Det ser egentlig ud til der kan sidde en i hullerne tv for røret. 

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Ja men ...den er klar til at blive stereo...ihvertfald i forhold til printet. En sokkel..en
udgangstransformator...så spiller den.  Yes den røde lyt og den ved siden af skal skiftes..ikke noget problem..så brummer
den nok ikke mere. Jeg tror da det er nøjagtig samme kabinet som den i stereo...kan du se om der plads til en udgangs-
transformator mere (kan plukkes fra en gammel radio)...det er den lille. Det ser egentlig ud til der kan sidde en i hullerne tv
for røret. 

mvh

Det lyder cool. Og forholdsvis nemt. Jeg har sokkel og rør fra en gammel spolebåndoptager. Jeg tror du har ret i det er
samme kabinet som stereo'en, for bagpladen er en stereo.

All Vintage

Billedeupload guide

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle gratis udgansrør hvis du skal bruge?

Venligst

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Jeg har nogle gratis udgansrør hvis du skal bruge?

Venligst

Det er såmænd bare et ELC 82, og det har jeg selv, men tak for tilbuddet Det er vidst også min tur til at give dig noget;)

All Vintage

Billedeupload guide

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Tjae sig lige til hvis du falder over et par horn kabinetter

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Tjae sig lige til hvis du falder over et par horn kabinetter

Hvad med Dem PQR sælger, de er da meget flot lavet, selve konstrukttionen kender jeg ikke.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=113178

All Vintage

Billedeupload guide

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

næ men det er noget af en køretur.

Det er klart bedre hvis du spotter et par kabinetter her på djævleøen.

RIB har vist et par kabinetter, men det er stadig uafklaret hvor og hvordan det ligger med dem,

men han er sikket til at handle med.

Venligst

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 April 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

du siger bare til Jesper

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne