Ja, selvom om du, r-l-b, efterlyser andre pioneer højtaler erfarne, tillader jeg mig alligevel at skrive lidt om mine oplevelser...

jeg har jo lånt mig et par CS-99A, fra Supos.
nogle store tunge kasser, som afspejler en bygge mentalitet, jeg sjældent har oplevet ved ældre højtalere... dvs. tykke træplader (20 mm), som er flot fineret, og med et bagpanel, der er skåret så præcist ud (og fæstnet med ialt 16 skruer) at det skal tages lige ud, ellers sidder det fast i kanterne, og med et undertryk i kabinetterne, så det er nærmest suget fast... (du skal altså lige have en enhed ud før du tager bagsiden af, det gør det hele nemmere)

Jeg har parret dem med en flot Pioneer SX-727, (købt som defekt af NikonSP) som jeg så har renoveret.

eller nogengange dette smukke sæt SA_8100 / TX-9100

og som kilde, klarer min Pioneer PL-71 det fremragende...

jeg forsøgte mig, her for nyligt at parre, højtalerne med SA-708 flouroscan forstærker fra 1979, med pioneer PL-L1000 tangential arms pladespiller fra 1979.
det spillede fint, flere kræfter, men det var som om, tingene blev skildt mere ad, bassen blev dominerende, diskanten trættende og mellemtonen meget kold og klinisk.

den kolde og kliniske lyd, finder jeg dog ikke på det ældre grej, tværtimod, det spiller dynamisk og klart, men stadigvæk blødt og som én fuldenden helhed, istedet for en meget distinkt adskildt lyd.
så jeg deler meget samme oplevelse som r-l-b, at pioneers højtalere, hygger sig mest med legekammerater af samme alder og herkomst.
det er ihvertfald det sæt højtalere, jeg har haft der har lydt bedst sammen med mit andet udstyr, og så kan det spille øredøvende højt, bare med kvart volumen på min SX-727 som er opgivet til 38 w/k
og højtalerne kan klare 100 w, så det er intet problem...
og ja, man er vel lidt et luksusdyr...