Sendt: 03 August 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan.
Min Pra 6000 afløste en Pra2000Z. Det har jeg ikke fortrudt. Jeg har ikke testet den mod Dap5500, men jeg har prøvet den mindre model Dap2500 fra samme serie og det var ikke engang sjovt at sammenligne dem, den Dap 2500 var bare for ringe. Jeg har prøvet Pra 6000 i direkte sammenligning med Kenwood L1000C, og både jeg og ejeren af Kenwooden foretrak helt klart Pra6000 (Kenwood var dog klart bedre end den modbydelige Dap 2500).
Hvad skal den koste?. De få gange jeg har set dem herhjemme har de kostet omkring 5000. Jeg har set adskillige til salg for 148000 yen hos en Japansk dealer, det er omkring 8100, men dertil skal du så lægge transport, samt told og moms. Hvis den er near mint som du skriver, så synes jeg ikke at 5000 er for meget. Du skal være opmærksom på at den godt kan have trætte kondensatorer. Den bruger omkring 100Watt, så den bliver pænt varm, og det kan godt have en kedelig effekt på kondensatorerne. Jeg har været nødt til at skifte nogle kondensatorer i både linietrin og riaa på min, og jeg har mistanke om at der nu er opstået et problem i mc delen. Så hvis du skal have sådan een, så skal du enten renovere den helt, eller på at servicere den hvis uheldet er ude (Og det vil det med stor sandsynlighed være før eller siden). Jeg mener nu at den er besværet værd, jeg synes at den lyder rigtig godt, både på linie og riaa indgangene. Selv mc delen er faktisk ret fornuftig.
Hvis du skal købe den, så sørg for at komme til at høre den når den er godt varm (Mindst en times drift), hvis den kører problemfirt der, så er alle kondensatorerne sikkert ok på nuværende tidspunkt. Sørg også for lige at måle dc offset på den. Hvis alt derefter stadig er ok, så ville jeg ikke tøve med at købe den, hvis jeg ikke allerede havde een. Hvis der derimod er problemer, så skal det naturligvis påvirke prisen. Der er SINDSYGT mange komponenter i den, så den er ikke særligt sjov at servicere eller fejlfinde på.
Held og lykke/god fornøjelse, Lars.
|