Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: jbl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt jbl le15a i absolut perfekt stand ,bortset fra at ophængene er temmelig stive i det , de er aldrig blevet reconet, så det er med de originale gullige kanter .

skal de være så stive i det? nogle siger at det skal de være andre at de skal recones

så jeg er ærlig talt en anelse forvirret det skal lige siges at ophængene ser helt glatte og fine ud uden antydninger af revner overhovedet og at jeg ikke har tænkt mig at spille på dem før jeg finder ud af om de skal recones eller ej

Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 August 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har det sådan, at hvis de lyder fedt, hvorfor så recone?

Ophæng har det med at ændre "konsistens" med årene alt efter typen. Skumophæng mørner og falder totalt fra hinanden - så dér er ingen vej uden om - Lærreds(lakedere/textil mv- ophæng kan ændre stivhed - og nogle ophæng slipper igennem tilværelsen som Cliff Richard - evigt unge. Jeg ville i hvert fald først prøve dem af med håbet om, at det bare kø´r og hermed ikke gøre noget - ellers ville jeg nøjes med en fornyelse af kantophænget og ikke hele den bevægelige masse - da jeg i mit tilfælde genre ville beholde membranerne og svingspolen. De LE15A er jo en af JBL 's helt store klassiskere - og der er nærmest kult omkring velbevarede eksemplarer af denne enhed - har du ikke nogle fede billeder, som du kan kaste ind på scenen?

Le15A/B er jo i deres netur ret stive ophænget i modsætning til fx 2231A/B/H - og LE15A er pr. definition en ret kontant enhed, så jeg tror ikke, at det "stive" ophæng nødvendigvis behøver udskiftning - men jeg har jo ikke rigtigt "hand-on"-baggrund for at udtale mig i dette tilfælde.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 August 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

For det første sker der ikke noget ved at spille på dem som de er, de kan ikke tage skade.

Hvis der ikke er tegn på at kanterne er ved at gå så er det bare at give den gas, og se om der så er tegn på at de er ved at gå. hvis ikke så bliv ved med at spille på dem til de viser tegn på at skulle have nye kanter.

Og så er det jo en forholdsvis stiv enhed, som nok skal have lidt motion før den viser sit sande jeg.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 August 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

De enheder er vist med det som kaldes lansalloy ophæng, som næsten altid bliver stift med alderen, og forhindrer enheden i at spille korrekt. Det eneste middel jeg har hørt om er bremse væske, men det er vist kun et midlertidig fix + det kan misfarve membranen, så er det nok bedre at skifte kanterne til skum eller endnu bedre få enheden reconet.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 09 August 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

hej

jeg må lige spørge om den LE 15 a ikke er med skumophæng.jeg har selv haft LE 14 a og jeg mener at de var identiske bortset fra at sidst nævnste var med hvid membran og var en tomme mindre.begge to med 4" svingspole og alnico magnet.en fantastisk bas højtaler.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

le 15 a

du skriver at ophænget er stift.kan det være at det ikke er en 15 A.jeg har selv kendt til flere LE 14 og de havde også et andet ophæng end A modelen.jeg tror det er en form for lærred.

carsten

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

De har ikke skumophæng og det er med 100% sikkerhed en le15a, jeg har også et andet sæt le15a der er blevet reconet og de har skumophæng

Det lyder spændende med bremsevæsken og overvejer at gøre forsøget, for de spiller vist ikke helt optimalt og går ikke særlig dybt

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

le15a

det kan ikke være rigtigt det kan ikke være en LE15a for den har skumophæng.hvis det er et foldet ophæng af pap kunne det være en pa enhed.

det lyder mærkelig at de ikke går særlig dybt og ikke spiller optimalt så ophæng eller svingspole er måske defekt for meget bedre bas fås ikke.

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

den har ikke foldet ophæng af pap men jeg har læst et sted om lansalloy ophæng lige som exciter

men det er helt sikkert ikke skum

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 August 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

der bliver skrevet følgende på audiokarma:

"If those original Lansalloy surrounds on the LE15As are intact (crack free,) they are very likely hardened and stiff from
age, and you should not play them. Collectors want original, old, and mint, and if you install new surrounds you'll reduce
their value substantially. Verify in closed eBay auctions. I would not do the brake fluid thing either, 'til I checked that out.
They're a pretty good vintage woofer, but 2235H will easily outperform them. In any case, the "too-small" cabs will likely
require retuning; that hole in the baffle is dubious, at best, and we now know how to do better.
"

jeg ville, som Fredmarantz nævner, ikke gøre noget ved dem hvis standen er fin, kan du ikke lide lyden, synes jeg
enhederne skal gå til en samler der gerne vil eje disse, og du kan investerer i et andet sæt højtalere...
du risikerer at ødelægge deres originalitet og det ville være ærgeligt...
det kan være de ikke spiller som de skal, men i så fald, sørg for at lave et fiks ved en som har forstand på det...
de er så fede, at det skal gøres ordentligt, hvis det skal gøres.

mvh.
søren

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 August 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

måske kan det være ophænget bare skal "workes" lidt igang...
jeg kunne godt finde på, at koble dem på en variabel sinus tone, og så over en uges tid langsomt skrue op i spænding, fx. et
tak op om dagen... (jeg tænker, at placere enheden i en kælder, eller i et skab så det er udholdeligt at den spiller)
det kunne godt tænkes at ophænget bare er træt, af at have stået stille så længe...

det kan måske være det er nok med et par timers arbejde...

der er jo mange der snakker om, at højtalere der har stået i en måneds tid, skal spilles igang igen, så hvis disse har stået i
mange mange år, kunne det jo være!

mvh.
Søren

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 August 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

De er på ingen måde defekte udover at de er lidt stive i ophænget, og de skal på intet tidspunkt sælges, de sad i et sæt jbl S8 fra 60erne somjeg købte for lidt over 2 år siden:

http://www.lansingheritage.org/images/jbl/catalogs/1964/page 36.jpg

jeg satte det reconede sæt le15a i istedet for da de går lidt dybere, jeg har tænkt mig at beholde det gamle sæt le15a hvis jeg engang vil bringe dem tilbage til original

i kan se dem på hifigalleri:

http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4302

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

De er sat.. fede - dine JBL'er. Jeg er glad for at se, at du ser ud til virkelig at nurse dem - og holde dem så fine og originale som muligt. Enhederne er legendariske og kasserne dannede jo skole for i hvet fald JBL-monitorerne helt frem til der, hvor de fjernede udhængene i forbindelse med at de indførte 2405'eren (spalten) -

Jeg har netop også et par JBL-monitorer, men de er fra 1976 (model 4333AWX) - enhederne er på dette tidspunkt ændret en kende og har andre typebetegnelser (2231A- 2420 og 2405) - og udhænget er fjernet. De bliver passet og nurset - og har spillet i min varetægt siden 1977 og jeg har aldrig haft planer om at afhænde dem eller ændre på dem.

vh

Freddy

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har netop sat de originale le15a i igen de er godt nok blevet lidt stive i det men de har lidt bedre ved at møde 375eren og mellemtonegengivelsen er blevet bedre .

Jeg overvejer at bruge de reconede enheder til et par subwoofere så alle enheder kommer til sin ret og jeg får den dybeste bas med igen

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu spillet på de gamle ikke reconede le15a ere i et par uger ,og de bliver bedre og bedre. jeg har koblet en technics sh-9010 parametrisk equalizer til anlægget . til at begynde med hævede jeg området omkring  40hz med 12 db, og dæmpede området omkring 240hz med 12 db. nu har jeg efterhånden spillet dem lidt til , og nu er området 40hz hævet 8 db og 240hz er dæmpet 8 db.en fordel ved dem er at jeg ikke er så plaget af stående bølger som før.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Det glæder mit gamle JBL bashøjtaler hjerte at se du bliver ved

carsten

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også, at det er dejlig læsning!

Hvordan får du tæmmet 375'erne - de er jo kendte for - på linie med sine med-drivere, at "komme godt frem på banen", når der lukkes op for brændstoffet??

Vh

Freddy

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Ja Carsten de gamle skal have en chance  og de lyder bedre og bedre efterhånden som de bliver masseret igang igen, selvom de stadig er ret stive. De har heller ikke antydninger af revner i ophænget så mon ikke de holder?.

Jeg synes ikke at 375erne er for dominerene , de må være kraftigt dæmpet , desuden kan den dæmpes i 3 trin og den er skruet helt ned .

Så jeg synes lydbilledet hænger rimelig godt sammen.

Lyden: Jeg var for en lille måneds tid siden en tur i hifiklubben for at ose.

Der tog jeg et lyt på B&W 803 http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/bw_ 803s_hoejttaler_sort_ask.htm

og jeg var mildest talt overrasket over det jeg hørte , for den lød faktisk ikke bedre end mine næsten 45 år gamle jbl højttalere .

Diskanten var mere gjaldende , mellemtonen en smule mere let og luftig . Bassen synes jeg var tyndbenet og pappet i forhold til jbl. bestemt ikke high end som hifiklubben selv beskriver 803 som

nummeret jeg hørte var for mig et yderst velkendt nummer med Dire straits: Sultans of swing

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes