Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 19:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: bliver vintage spotting-tråden udvandet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle brave contributors til "vintage spotting"-tråden!

Jeg synes, at Vintage spotting tråden er ved at udvande sig selvConfused

Der kommer gerne et hint til et apparat, som er tilbudt/set/opdaget et sted - en oplysning om dette er vel trådens oprindelige mening? Der kan vel også knyttes et par hurtige kommentarer til oplysningen - ?

Efterhånden - og det har egentlig varet temmelig længe, er en "head-up"-oplysning blevet til en meeeget lang hyggesnak om alt muligt - og i løbet af denne hyggesnak kommer der adskillige gode oplysninger, men også en masse ligegyldig chit-chat frem. Der kommer nogle gange i løbet af denne lange rejse nye ting frem, som retteligt skulle have stået i en ny tråd med en passende overskrift, så det var lettere at søge på og få henledt opmærksomheden til .

Ellers kan vi jo stort set ligeså godt have én tråd til hele vintage-sektionen (ej- mente det ikke heltSmile.)

Jeg foreslår, at man lige overvejer, om man ikke skulle oprette en ny tråd, hvis der er mere fornuft i det - og så lade Vintage-spotting tråden blive brugt til det som den oprindeligt var tænkt?

Det er jo oprindeligt R-L-B-s initiativ at starte tråden - så måske ville du selv lige have chancen for at kommentere på ovenstående inden tråden tager form?

de bedste hilsener

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Freddy, du har ret.

R-l-b's oprindelige ide -  at vi skulle spotte vintage grej (som vi ikke selv ønskede at købe) til salg rundt omkring og dele disse 'spottings' med andre gode hifi4all'er - er nogen gange gået fløjten i den dejligt lange vintage spotting tråd. Jeg tror endda at jeg har syndet selv og 'spottet' grej, som allerede stod i mit hifirum og som på den måde faldt ved siden af den oprindelige ide -  undskyld!

Vintage spotting tråden er en populær tråd, hvor det er fristende at publicere en god vintage historie, og være sikker på at den bliver set. Der er f.eks. mange flere der kigger forbi den tråd end forbi min kedelige tråd nyt fra pqrs vintage rum-tråd, hvor jeg f.eks. lige fortæller at jeg har fået liv i min nyfundne Sansui AU-9500 amp, som nyrepareret spiller fantastisk godt, så godt - men det har jeg ikke skrevet der endnu - at jeg tror at den kunne udfordre enhver samtidig (1972-73) Marantz forstærker.

Løsningen kunne måske være at starte en helt ny tråd -hvem kommer først? - der f.eks. hedder andre gode vintage hifi historier?

ja, lad os gøre det.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

PQR

Jeg har jo lavet tråden om gode vintage hi fi historier men der er jo ikke ret mange der "gider" skrive i den.

Jeg syntes spotting tråden er meget spændende at læse og at folk taler lidt sammen er da ok.

Det hele behøves jo ikke at være så stresset

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Nej, men kommer der en længere interessant snak om Ortofon SPU pick-up's - fordi én har fundet eller set sådan én - eller én, som har set et par bestemte højttalere ét eller andet sted - så kommer der en hel universel gennemgang i spredt fægtning - iblandet øvrige fund, som også diskuteres - så det hele bliver blandet lidt for meget sammen - og vi ender i sandet...

Der synes jeg, at det ville have været bedre om man oprettede en tråd desangående i stedet -

Hvis jeg skal læse alt om plintbyggeri til TD-124 mv. - så kan jeg endda finde sådan noget i Vintage-spotting. (dette er så kun et hurtigt eksempel, som måske viser sig at have sin egen tråd)Embarrassed - alt om Voigh-horn findes måske også i Vintage-spotting - logisk?

Jeg er ikke i tvivl om, at der eksisterer god hygge i Vintage-spotting-tråden, men skal vi så ikke i stedet søsætte en tråd, der hedder "løst og fast vintage-hygge" - "samtalekøkkenet" - jeg ville med stor glæde deltage.

Der findes rigtig mange meget kompetente mennesker, som har stor indsigt og erfaring her i dette forum, men skal man lede efter deres guldkorn, så skal man efterhånden læse og lede mere end 100 sider igennem før man finder det man søgte - (ja- jeg ved godt, at man kan bruge søgefunktion, men selv her bliver det uoverskueligt)

Der ville det have været lettere, hvis man havde dedikerede tråde.

Vh

Freddy

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 08 September 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Tja, det er jo somme tider lidt svært, når lige et "spot" trig'er en god historie. Men vi må prøve at holde lidt disciplin, så det ikke løber helt af sporet.

Jeg vil dog give CARS10 ret i, at der også lige skal være lidt plads til en god historie. Hvis det skal flyttes et andet sted hen, så kommer historierne nok slet ikke frem.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår det skam mere end godt - er sikkert også selv faldet i op til mange gange, men jeg kan bare mærke nu for mit eget vedkommende - at tråden bliver for "løs" og uoverskuelig - og mister lidt mening i henhold til det oprindelige formål - som jo er defineret i r-l-b's første post i tråden.

Jeg er ikke sur - og er glad for vores fællesskab og synes, at det er dejligt at vi kan fedte sådan rundt i sagerne på hyggebasis - men trænger måske bare lidt til en "opstrammer"Confused

Jeg kommer i.ø. lige til at tænke på, at det vel egentligt var grusomt ensomt at være vintagenørd i 80'erne og 90'erne - før disse fora kom på banen - hvordan hulen kunne man her på heden i "det mørke jylland" holde liv i dén gnist??? (her er psykiatere velkomne til at komme på banen og forklareLOL)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 September 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

ja - tja - jeg er nok en af de aller værste til at trille lange omveje off-topic - men det er nok rigtigt hvad freddy siger med vintage spotting tråden. Lige nu er jeg blevet færdig med dagens sidste møde så jeg er nok for flad i pæren til at komme med konstruktive forslag ... det må vente til i morgen zzzzzzz

Runkeldunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 September 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

!s

Når nu den vintage spotting ikke er til mit brug må jeg jo spørge i denne. har lige hugget en denon DL-80 mc  pu på genbrugen. Jeg måtte ikke tage spilleren. Er det en "billig" pick up eller kan jeg godt vride noget sød musik ud af den. jeg har en cambridge riaa med mc indgang så den kan jeg godt bruge.

++++Karsten++++
Til top Vis Runkeldunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Runkeldunk

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2009 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

jeg er Enig med dig Freddy, der er utallige tråde der langsomt kører af sporet og dør, selvom de er oppe på flere hundrede
side, og det ville være ærgeligt hvis Vintage Spotting tråden skulle lide samme skæbne...
I så fald man har en god historie knyttet til et fund, kunne man kort beskrive fundet hvorefter man linker til sin egen
oprettede tråd...
men nu er egne fund jo heller ikke knyttet til spotting tråden, så måske skulle man lave en tråd med plads til egne fund og
dertilknyttede historier? - en god ide synes jeg...
og for at gøre det hele lidt mere overskueligt, vil jeg også gerne lægge op til at vidende kan oprette mærke/emnespecifikke
tråde hvori videne kan samle deres viden om deres udstyr.
F.eks. kunne det være fedt med en historisk gennemgang af Marantz udstyr...Freddy?
med evt. links til tråde hvor man følger processen hvorved et apparat går fra Luder til som ny...

der mangler også en god rensningsguide her i forummet, en guide og brainstorm om hvordan det gamle udstyr forbliver
velbevaret, originalt og kommer til at tjene mange år endnu... er det ikke en god ide?

jeg glæder mig til at være med i Vintage forummets fremtidige udvikling!

mvh.
Søren

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 11 September 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hmm, jo må jo skyldsbetynget vedstå at jeg ikke selv er for god til at holde den stramt. Hermed taget til efterretning!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Det er jeg sgu heller ikke men der er et eller andet ved den tråd som samler folkene. Jeg har hørt fra rigtig mange, at de bare elsker den tråd.

Jeg kan godt se Freddy's synspunkt og for eget vedkomne lavede jeg jo selv en decideret tråd om mine Leak forstærkere. Den tråd kan samtidigt bruges som en guide til renovering. Leif's tråd om Dynavoxen er på samme måde en god manual og en glimrende tråd til at følge hvad man gør og hvad man ikke gør.

Såå tja tjoe.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 September 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Hmm, jo må jo skyldsbetynget vedstå at jeg ikke selv er for god til at holde den stramt. Hermed taget til efterretning!

Det gælder velsagtens os alle sammen - "man" vil jo gerne fortælle ;)

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 11 September 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Men måske ville det være godt at få lagt en linje? Ginmanns kontor på Jazzhouse var nok lige i den løse ende, selvom han dokumenteret brugte vintageudstyr. Men hvis der komme en bedre afklaring her i tråde, så kan man man vel henvise hertil når det "tager overhånd".

For mig er en af de bedste egenskaber ved tråden inspiration og at den giver adgang til en overvældende viden som en masse folk ligger inde med. Så måske det handler det om, som foreslået, at drible over på en ny tråd hvis kommentarer og gode råd begynder at myldre?

Hvis Vintage spotting går ned, så er vi mange der vil knibe en tåre!

Edit: Nåe ja, og så er det iøvrigt den hyggeligste tråd på forum!!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 11 September 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Enig - det er den hyggeliste tråd på forumet - fordi der også er plads til en god historie og noget baggrundsinformation om de forskellige produkter og folks oplevelser.

Så udover at få gode tips til noget gammel l**t, som man absolut må eje, så følger der tit også en god baggrundshistorie med som netop gør tråden hyggelig og nærværende. Men selvfølgelig skal vi lige passe på ikke at ryge helt ud af en tangent

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes