Forfatter |
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 27 September 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen, så er det ved at være tid til en samling af al Pioneer grej. jeg vil starte ud med en kort liste over stereoforstærkerer fra år 1970 og 1971... jeg fortsætter listen ligeså langtsomt, og tilføjer den viden jeg har... al viden og materiale er velkommen (jeg ved der er nogle der sidder med kataloger og brochurer - lav en god scan uden at det tager skade og læg det herop!)'
Forstærkere:
1970
SC-700
Genudgivelse af SC-70 fra 1969, de to minder meget om
hinanden, også mht. muligheder, begge har de to phono indgange, to aux
indgange, en tuner indgang og mulighed for en båndoptager…
den præcise forskel på de to modeller kender jeg umiddelbart
ikke…
Billede stjålet fra Zakken (jeg håber ikke han har noget
imod det!)

SM-700
En god effektforstærker som passer sammen med sc-700
forforstærkeren.
Med 27 watt pr. kanal i 8 ohm, var den en god, kraftig
forstærker i 1970…

Link til annonce med modellerne:
http://pioneer.pytalhost.eu/1972/pioneer72-18.jpg
SM-101
En rigtig lækker TOTL effektforstærker fra 1970, med 60 watt
pr. kanal i 8 ohm, og lækre VU-metre.

1971
SA-60
En integreret forstærker med 13 watt pr. kanal i 8 ohm.

SA-80
En integreret forstærker, med en drejeknap til højtalerskift
og med både MM og MC riaa del…
Med 26 watt pr. kanal var her tale om en seriøs lille
forstærker…

SA-100
For alvor en stor integreret forstærker, med mulighed for
keramisk og magnetisk pickup i phono 1 indgangen og MC/MM omskifter i phono 2
indgangen…
Mulighed for stereo mikrofon tilslutning og med loudness
funktion…
Hele 47 watt pr. kanal gjorde dette monster til en rigtig
sjov og seriøs forstærker, til den kræsne lytter!

SA-500
En lille fin forstærker med 10 watt pr. kanal – dette var ”entry
level” i integrerede forstærkere med plastknapper og uden trækabinet som
standard.
Et sæt højtaler udgange, en phono indgang, en tuner indgang,
to aux indgange og mulighed for at tilslutte en båndoptager!
http://www.classicaudio.com/value/pio/SA500bro.jpg">
SA-600
En integreret forstærker med 19 watt pr. kanal i 8 ohm.
2 phono indgange, tuner indgang, 2 aux indgange og mulighed
for to båndoptagere.
Denne model havde sorte plast knapper, alle dreje knapper var
med alu på enden…

SA-800
Jeg har desværre ingen direkte data til denne forstærker –
udover at denne ligesom de andre, (500/600…) har sorte plastknapper med alu på
enden…

SA-1000
Den største integrerede forstærker med plastknapper det år,
jeg har ikke noget data på denne udover et diagram, al viden er velkommen…

listnen fortsætter med:
QA-80 QA-800 QC-80 QC-800 QL-60 QL-600 QM-80 QM-800
1972 -------------- SC-3000 SM-3000
1973 --------------- SA-520 SA-620 SA-710 SA-810 SA-910 SA-5200 SA-6200 SA-7100 SA-8100 SA-9100 C3
1974 --------------- sa-5300 SA-6300 SA-6700 SA-7300 SA-990 SC-850 SM-850
1975 -------------- sa-6500 sa-7500 SA-8500 SA-8800 SA-8900 SA-9500 SA-9800 SPEC-1 SPEC-2 C-77 M3 M-77
__________________ Mit setup
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 September 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare skriv om hvad end udstyr i har, spørg løs om reperationer, del jeres viden... i den første post, vil jeg forsøge at samle en lang liste over apparater, alle med billeder, og væsentlige detaljer... således kan den forreste side bruges som evt. opslag... er det en god ide?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 27 September 2009 kl. 03:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
vor er den lækker har hørt den og vor kunne den spille højt

|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 27 September 2009 kl. 04:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er lidt data Hi-Fi årbogen 1979

|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 27 September 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
her lidt højtaler anno ca. 1972-73 - 12 pb bass, 4/5 tommer mellemtone og diskanthorn hvor sprederen kan drejes alt efter om højtaleren står eller ligger ned - modellen CS-E900  og en lillebror CS-700 uden drejbar diskant  til at spille på en SX 980 reciever 1978/79 fra hvad man kalder "the silver years" sammen med en kassette maskine som jeg på mange måder synes lyder bedst af alle maskiner - men da den ikke havde tre hoveder, bias kalibrering og deslige fik den aldrig higend stemplet - flot og stor er den  jeg holder meget af vu-metre, powermetre etc. de er som et analogt ur meget hurtige og nemme at aflæse
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2009 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er egentlig mærkeligt at de lader den integrerede forstærker trække bassen og ikke en af af de to power amps
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 September 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis alle dem med Udstyr kunne tage billeder forfra, bagfra og indeni og under bunden ville det være en stor hjælp... jeg vil også lægge nogle reperations guides ud til folket på et tidspunkt... (evt. når jeg skal hjælpe Freddy med bælteskift i hans CT-F1000...)
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 27 September 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da også lige vise mine lak og kobber Pioneer apparater fra slut 80'erne. Det drejer sig om forforstærkeren C-90 og CD afspilleren PD-91 begge fra Pioneers Elite serie. De er begge to stadig en del af et af mine setups og bruges jævnligt  
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
Sendt: 27 September 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er mit første bidrag, en fin lille Pioneer SA-500A, født September 1974.

Kom oprindeligt som SA-500, bygget fra 1969 til 1972, herefter fik den et lille facelift som gav den betegnelsen SA-500A, bygget fra 1972-1974. På trods af den beskedne udgangseffekt på 2x10 watt, er der kræfter nok til at spille stuen op på et sæt Helios HF275, og lyden er som på meget tidligt Pioneer, varm og fyldig. Der er ikke den store fokusering på detaljer, men den spiller levende og engageret og man kan ikke lade være med at sidde og vippe lidt med fødderne. Den spiller rigtig fint.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 27 September 2009 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Receiveren minder mig om den korte periode omkr. '80, hvor effektstærke receivere var moderne. Det var nemmere, og billigere, at få effekt ved at købe receivere, end for-/effektforstærkere.
Min fætter havde vist en Pioneer receiver på 2 X 170 Watt, til at trække et par af de sidste JBL 100 Century, solgt på udsalg. Det kunne spille højt... .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 September 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu må jeg vise jer hvad jeg personligt kigger mest og længst efter... forleden så jeg en pladespiller i et gammelt pioneer katalog, en pladespiller jeg bare MÅ EJE! den er fra samme periode som min SX-727, dvs. sammen med pladespillerne PL-51, PL-61 og så den jeg er blevet forelsket i... EN PL-C1700 / PLC-1700  og så selvfølgelig en SME-3012 på siden... så er man godt kørende... 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 September 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu kan jeg så regne ud, at der ikke er plads til en sme-3012, men så en 3009... Jeg har ikke set mange af dem, men der var en til salg i østrig, som gik for 310 euro, inklusiv en sme serie III arm... så det kan da lade sig gøre at finde sådan et vidunder...
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
Hvis alle dem med Udstyr kunne tage billeder forfra, bagfra og indeni og under bunden ville det være en stor hjælp...
|
|
|
denne tråd er da vist ved at udvikle sig til noget uartigt __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 27 September 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
santashooter skrev:
Hvis alle dem med Udstyr kunne tage billeder forfra, bagfra og indeni og under bunden ville det være en stor hjælp...
|
|
|
denne tråd er da vist ved at udvikle sig til noget uartigt
|
|
|
Ja ja, lidt sjov skal vi vel have...  og når det kommer til Pioneer udstyr, skal alle hemmeligheder frem til folket... __________________ Mit setup
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 28 September 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlig tråd, super initiativ! Hende der SM 101 er da for lækker!
 Jeg fangede for lidt tid siden en PL 530, ville helst have haft 570'eren, så den lurer jeg stadig efter. Jeg syntes at de er mega flotte, og at 530'eren så viser sig at spille kanon godt, hvilket jeg egentligt syntes at den viste til rørtræffet, det er ikke så ringe.  Da jeg fik den hjem var den i en ussel tilstand:  og man kan nok stadig ikke betegne den som mint. Men nu er alle fejl udbedret, den er ren og den kører! Den knækkede armbase er vist et typisk problem da det er plast og derfor ret let knækker ved overlast. Jeg fandt en limning der holder, det kan lade sig gøre  Den er ikke quartzstyret, men bemærk at tallerknen har større diameter en pl 51/pl 71 m.fl. Den har separat motor til armautomatikken, den kan køre fuldautomatisk eller halvautomatisk. På sigt må jeg have ny finér og poleret låget. Dejlig pladespiller!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 September 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad være med at polere, ihvertfald så rens og vask låget med et eller andet godt middel, ligeså er det synd at skifte finer på den, hold den så original som muligt, men forsøg ikke at fratage den det faktum at den har haft et liv... giv fineren ny olie, muligvis kan det forsigtigt slibes lidt, og giv låget en gang glansmiddel (turtle wax / "martin Guitar polish") det virker og så har du ikke lavet nogle overgreb på maskinen...
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 28 September 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
Lad være med at polere, ihvertfald så rens og vask låget med et eller andet godt middel, ligeså er det synd at skifte finer på den, hold den så original som muligt, men forsøg ikke at fratage den det faktum at den har haft et liv... giv fineren ny olie, muligvis kan det forsigtigt slibes lidt, og giv låget en gang glansmiddel (turtle wax / "martin Guitar polish") det virker og så har du ikke lavet nogle overgreb på maskinen...
|
|
|
Ah, det var såmænd også sådan cirka det jeg mente med at "polere"... Men fineren er ikke ægte, det er faktisk plast, dog et ret veludført plagiat. Den er desværre ikke særligt køn, det ene hjørne er desværre stødt og ret grimt. Så jeg har en ide om at genskabe plinten i bøgefiner, den er af simpel spån, og så slutte af med en ægte finér så tæt op ad originalen som muligt. Den originale plint kan så komme "på lager". Jeg kan rigtigt godt forstå din holdning om at holde apparaterne helt originalt, det er synd når ellers skønne vintage apparater modificeres og på anden måde ødelægges. Derfor skal den originale plint da også bevares. Tænk om man kunne få fingrene i en PLC-591...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 September 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
santashooter skrev:
|
|
|
Ah, det var såmænd også sådan cirka det jeg mente med at "polere"...
Men fineren er ikke ægte, det er faktisk plast, dog et ret veludført plagiat. Den er desværre ikke særligt køn, det ene hjørne er desværre stødt og ret grimt. Så jeg har en ide om at genskabe plinten i bøgefiner, den er af simpel spån, og så slutte af med en ægte finér så tæt op ad originalen som muligt. Den originale plint kan så komme "på lager".
Jeg kan rigtigt godt forstå din holdning om at holde apparaterne helt originalt, det er synd når ellers skønne vintage apparater modificeres og på anden måde ødelægges. Derfor skal den originale plint da også bevares.
Tænk om man kunne få fingrene i en PLC-591...

|
|
|
hvis du absolut vil lave noget, så tag den gamle plint af og gem den sikkert... så kan den altid komme tilbage på igen... og ja, en PLC-590 er fin, men lidt high tech (og sen i programmet) nej en MU-3000 - så vil jeg gerne bygge plinth!!! ( http://www.soundheights.com/pioneer-sme_mu3000-3009s2.html) eller en PL-90 eller en exclusive P3/P3a... men det bliver nok ikke i dette liv...  __________________ Mit setup
|
Til top |
|
|