Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: arm /pickup match problemo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg roder lidt med et diy projekt med et udvalgt lencoværk, en heftig plint og en rega rb300 arm - jeg har lavet en prøveopstilling og sammenlignet den kommende pladespiller med min garrard 301 med sme 3012 - begge blev monteret med denon dl 103.

Jeg har prøvet at bytte om på de to dl 103, og testpladen var Miles Davis Kind of Blue som jeg også har to af blev også byttet rundt

Resultatet blev det samme - dl 103 lød skingert på rega rb300 armen

Jeg har læst at rb 300 måske er lidt for let i forhold til dl 103 - men jeg havde forventet noget bassbulder - ikke skingre toner

I min prøveopstilling var jeg nødt til at sætte armen 1½ mm fra det optimale bearwald 219,5 er det nok til at give den skingre lyd - den er der både først midt på og til sidst på pladen.?

min reference her i huset er DL-103, dl 110, ortfon SPU, MC 10, 20 og 20 mkii supreme samt diverse mm herunder OM30. Af disse pickupper er dl 103eren min foretrukne - jeg får det med jeg gerne vil høre, på den måde jeg kan lide at høre det og leve fint med dens fejl og mangler, blot kan jeg ikke holde ud at den lyder skingert

godt så - jeg har hørt pickupper ude i byen - sumiko special blue point evo kunne jeg godt lide men den var slet ikke denon 103 agtig - Bjerager havde en  fed sag på Mørchen (shure ?) men er vist siden gået over til royal blue SPU - Rega pickupper ville være smart pga de tre huller der passer til armen, dem jeg har hørt har dog ikke gjort indtryk - problemet er bare jeg ikke kan huske hvilke - de ligner engleske vingummier i farvene

endelig til sagens kerne: Hvilken pickup minder mest om en dl 103 -samtidig med at den kan spille på en rb300 arm - og i øvrigt være til at spare sammen til indenfor overskuelig fremtid

ps. skal jeg droppe rb 300 armen og bruge arco lustre gst istedet?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Så længe at du har kunnet indstille pick-uppen korrekt til dine foretrukne nulpunkter betyder det ikke nødvendigvis så meget om armens monteringsafstand er det ene eller det andet (inden for nogle mm.). Så længe du har kunnet kompensere ved at justere PU ude ved headshell.

Det er hørt før - DL-103 + Rega arm ikke det bedste partnerskab. Måske er det bare sådan?

Har du mulighed for at lave en hurtig testopstilling med GST-1 på Lenco værket istedet?

Har du prøvet DL-110 i denne sammenhæng (Rega)?

Af Rega pick-upperne synes jeg at Exact (den gule) til 2.000,- gør det rigtigt fint men jeg vil ikke sige at den minder om en DL-103. Skal man bruge dennes 3-punkts montering SKAL Rega armen monteres med præcis 222mm monteringsafstand.

Jeg vil gætte på at det især er DL-103's mellemtone som du synes klæder jazz rigtigt godt?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Det er hørt før - DL-103 + Rega arm ikke det bedste partnerskab. Måske er det bare sådan?
Ja det er det nok

Har du mulighed for at lave en hurtig testopstilling med GST-1 på Lenco værket istedet?
alt er relativt men ja det bliver nog det det ender med - den kan både klare SPU og 103

Har du prøvet DL-110 i denne sammenhæng (Rega)?
JA- i nat lige før og efter jeg fik en lille opstrammer i form af at lade 230 volt gå ingennem den ene arm og ud af den anden indtil hfi relæet sprang fra - egentlig glad for at jeg ikke havde sat lencoværket til nogle af de stik dåser der er koblet til de to store Leifert nødstrøms anlæg . . og faktisk lød 110eren bedre end 103eren på rega armen!

Af Rega pick-upperne synes jeg at Exact (den gule) til 2.000,- gør det rigtigt fint men jeg vil ikke sige at den minder om en DL-103. Skal man bruge dennes 3-punkts montering SKAL Rega armen monteres med præcis 222mm monteringsafstand.
Kører du med en exact nu?

Jeg vil gætte på at det især er DL-103's mellemtone som du synes klæder jazz rigtigt godt?
Det er nok meget godt rammet ind, bassen og diskant ligeså - måske fordi den er lavet ca. samtidig med de fleste af de plader jeg hører er indspillet - nogle nye plader lyder knap så godt med 103eren

Jeg håber i øvrigt stadig på at der er en som ligger inden med en næste ubrugt dl 102 mono pickup som finder noget af mit vintage grej bytteværdigt - så kan det jo være jeg skal have to Lustre arme på

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med Ortofon Jubilee (som mit avatar). Jeg har desværre solgt Exact'en - ellers måtte du gerne have lånt den på prøve.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

jeg glemmer altid at tjekke din avatar inden jeg spørger dig om deit foretrukne nålevalg - nu må jeg lære det - du gør det jo også nemt - min pladespiller er derimod sværere at genkende på min avatar

i øvrigt tak for tilbudet - er de cinemag trafoer omstillelige så du kan bruge MC pickupper med forskelligt output

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Ja, din avatar er vel en pin-up - ikke en pick up

Jeg har prøvet DL 103 i SME III (en meget let arm), og det lød decideret letbenet og kedeligt. Dog ikke skingert. Sidder der
mon standard kabel i din RB 300? Er plademåtten mon årsagen til skingerhed? Er nåletrykket højt nok, og antiskatingen
fornuftig (jeg tænker på om det er fejlsporing du hører).

Jeg kan huske at DL 304 lyder godt i RB 300 (hørte den kombination en del for 20 år siden). DL 304 går nogen gange for en
tusse brugt herhjemme. Og er ikke dyr i udlandet fra ny.

Har by the way hørt DL 103R i en SME 312 arm. Sjovt nok sporede den ekstremt godt (over 90 af de der man nu måler) i
den arm og matchede godt, men lød skidt i en SME V.

Mvh Ulrikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg må fumle lidt videre med rega armen - jeg kan nogle af mine andre arme med bind for øjnene - men rb 300 har jeg kun haft liggende ventende til brug siden jeg fandt den på pladsen....  det kan være at jeg i kampens hede har glemt antiskating

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler nu på at forglemmelse af anti-skate kan gøre en pick-up decideret skinger.

"er de cinemag trafoer omstillelige så du kan bruge MC pickupper med forskelligt output"

Min (som er blevet bygget for mig) har en kontakt der skifter mellem 37,5 & 150 ohm (via 47k ohm). 600 ohm er også en potentiel mulighed.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg roder lidt med et diy projekt med et udvalgt lencoværk, en heftig plint og en rega rb300 arm - jeg har lavet en prøveopstilling og sammenlignet den kommende pladespiller med min garrard 301 med sme 3012 - begge blev monteret med denon dl 103.

Jeg har prøvet at bytte om på de to dl 103, og testpladen var Miles Davis Kind of Blue som jeg også har to af blev også byttet rundt

Resultatet blev det samme - dl 103 lød skingert på rega rb300 armen

Jeg har læst at rb 300 måske er lidt for let i forhold til dl 103 - men jeg havde forventet noget bassbulder - ikke skingre toner

I min prøveopstilling var jeg nødt til at sætte armen 1½ mm fra det optimale bearwald 219,5 er det nok til at give den skingre lyd - den er der både først midt på og til sidst på pladen.?

min reference her i huset er DL-103, dl 110, ortfon SPU, MC 10, 20 og 20 mkii supreme samt diverse mm herunder OM30. Af disse pickupper er dl 103eren min foretrukne - jeg får det med jeg gerne vil høre, på den måde jeg kan lide at høre det og leve fint med dens fejl og mangler, blot kan jeg ikke holde ud at den lyder skingert

godt så - jeg har hørt pickupper ude i byen - sumiko special blue point evo kunne jeg godt lide men den var slet ikke denon 103 agtig - Bjerager havde en  fed sag på Mørchen (shure ?) men er vist siden gået over til royal blue SPU - Rega pickupper ville være smart pga de tre huller der passer til armen, dem jeg har hørt har dog ikke gjort indtryk - problemet er bare jeg ikke kan huske hvilke - de ligner engleske vingummier i farvene

endelig til sagens kerne: Hvilken pickup minder mest om en dl 103 -samtidig med at den kan spille på en rb300 arm - og i øvrigt være til at spare sammen til indenfor overskuelig fremtid

ps. skal jeg droppe rb 300 armen og bruge arco lustre gst istedet?

Hmm, det må enten have været en at33ptg eller en supex sd900. Du lyttede til supex'en, og den kunne du godt lide - måske var det noget for dig at støve sådan en op.

http://cgi.ebay.com/Supex-900-SUPER-MC-cartridge-pre-Koetsu_ W0QQitemZ150379025575QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_15? hash=item230349d4a7 - hvis du vil prøve lykken med sådan en.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Supex sd900 - "støve op" - betyder det udgået og i givet fald for hvor lang tid siden ??
(- tænker på stivnet gummiindmad etc som man jo desværre kender det fra gamle pickupper9
En anden ting ved udgåede pickupper som er lidt skræmmende er at det jo kan blive slemt trist hvis man bliver rigtig glad for den og så ikke kan skaffe en erstatning når den er slidt - men ja den lød rigtig godt :-)

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Supex sd900 - "støve op" - betyder det udgået og i givet fald for hvor lang tid siden ??
(- tænker på stivnet gummiindmad etc som man jo desværre kender det fra gamle pickupper9
En anden ting ved udgåede pickupper som er lidt skræmmende er at det jo kan blive slemt trist hvis man bliver rigtig glad for den og så ikke kan skaffe en erstatning når den er slidt - men ja den lød rigtig godt :-)

Ja, for længe siden, og stivnede gummiophæng er en problemstilling, man skal overveje i forbindelse med anskaffelse af sådan en. Men den kan sendes til renovering hos eks. Expert Stylus i England. Og det skulle efter sigende være alle pengene værd. Ifølge legenden er supex'ens motor stort set den samme som i en koetsu rosewood. Der løber nogle historier på nettet om suganos involvering hos supex før han begyndt at lave koetsu'er. En supex har i hvert fald en klang og spillestil, som kvalificerer den til at kunne kalde den en øko-supex.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok også tøve en kende med så gammel en sag. Rebuild hos Expert Stylus koster også lidt (hvis de vurderer at det kan lade sig gøre...). Men falder du over en gratis er det en anden sag.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft fingre i et par stykker, og de har altså spillet røven ud af bukserne på det meste.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo prøve at save en lille messingplade ud, og lægge i mellem pu og hus, som eventuelt kan give lidt ekstra armmasse.

Rega rb 300 armen er udemærket, men den skal altså ha et andet kabel efter armen, fks fletcher 100 kabel det gir en rigtig fed vintagesound efter min mening.

Nu ku jeg se i en anden tråd at det er en l78 du har som værk, nu har du vel ik genbrugt det plasticchasis den sad i, for det har bestemt ik nogen særlig go lyd, har selv lejet med en l78.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på at skift af kabel i RB300 vil få en DL-103 til at gå fra skinger til fantastisk.

Jeg bider mærke i at r-l-b foretrækker DL-110 i Rega armen.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

hej R.P. - nej plastikboksen er stillet langt væk - den er en  rumleakustiskmisforståelse - her i huset bruges der god tung krydsfiner ( den var nu lidt sjov da den var i hvid plast og ikke i palisander plast som de plejer at være)

Pladetalekenen har jog også skiftet ud - det var den første lenco tallerken jeg har stødt på som var ekset/skæv - jeg fandt i øvrigt ud af at ikke alle L75 og L78 tallerkenen er ens og nogle L75 tallerkener kan slet ikke passe på L78 pga autostop mekanismen.

Nu er alt mekenik pillet ud så der kun er hastighedsvælgeren tilbage - med et lille stykke plade og en skrue bruges indstillingen til 16 omdr. til at fjerne mellemhjulet fra pulleyn - så snart man går over til 33 omdrejning ryger hjulet på plads over på pulley og pladetallerken - tak for det tip Santa!

Nuvel jeg tror at antiskating indstillingen har hjulpet en del - når forsøgsopstillingen så bliver boltet og limet sammen kommer jeg nok også en del til livs må man håbe

Der sidder kun lige akurat nok af det gamle kabel tilbage på armen til at der kan sidde to guld RCA/PHONO Hun-stik - resten af vejen er det mogami kabel

Da toppladen og pladetallerken nok ender med at bliver sort hammerlak har jeg overvejet at male rega armen også - så må den vel også blive lidt tungere?

Jeg har også ovevejet at sætte min Mørch up4 på... ak alle de svære valg

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg heller aldrig hørt en skinger lyd fra rb 300 armen, nærmere lidt død i det, men det er ting der nemt kan rettes, og et andet kabel er klart en af tingene, puds lakken af og du vil høre regaen synge

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

"Jeg har også ovevejet at sætte min Mørch up4 på... ak alle de svære valg"

Ja hvor skulle den ellers sidde?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

den sidder pt stadig på den rega der fulgte med da jeg købte den :-)

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg tvivler nu på at forglemmelse af anti-skate kan gøre en pick-up decideret skinger.

"er de cinemag trafoer omstillelige så du kan bruge MC pickupper med forskelligt output"

Min (som er blevet bygget for mig) har en kontakt der skifter mellem 37,5 & 150 ohm (via 47k ohm). 600 ohm er også en
potentiel mulighed.

Er det sådan en her du har?

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum