| Forfatter |
|
Noerregaard Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg skal spørge på vegne af min far om Linn Kaber højtalere er noget værd?
Han har lige fået fat i et par Linn kaber højtalere som er i rigtig god stand. Han er indehaver af et BeoSystem5500 fra '86, hvoraf forstærkeren har Preamp udgang. Desværre kan denne forstærker slet ikke magte disse højtalere, og det er derfor kun muligt at spille lavt på dem.
Kan det lade sig gøre at sætte et effekttrin på B&O forstærkeren, for at få mere ud af Linn højtalerne? - Eller skal han skille sig af med Linn'ne igen?
Det skal hertil siges at min far holder meget på, at hans inventar skal være B&O, så han har derfor ikke i sinde at skifte anlægget ud.
På forhånd tak
Mvh
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at få dem til at virke ordenligt skal der noget Klout til (eller NAP250) og hvis de skal helt op at ringe er der kun aktiv drift tilbage. Jeg tror ikke b&o er konstrueret til at magte Kaber.
|
| Til top |
|
| |
Noerregaard Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kendes der ellers noget om Kaber højtaleren? Er det en god højtaler?
klc-audio, hvis du skulle anbefale et produkt der ligger på et fornuftigt budgetniveau, hvad skulle det så være? Er Naim det eneste der duer?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes masser af info om Kaber på nettet. Om den er god ? - det er en Linn speaker på godt og ondt. Kræver top kvali udstyr spændt for, men så skulle den også synge.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linn Kaber findes i to udgaver: den første med Scan-Speak 3/4" dome, og ret gode 5½" woofere, og den anden med metal-dome og lidt andre enheder. Jeg kender kun den første, og min vurdering er, at det er en god HT. Velopløst, bredbåndet og meget nem at lytte til. Når den er velopløst bliver det selvfølgelig ikke godt hvis front-enden er ringe - det høres med det samme. Efter min opfattelse er det ikke en højttaler der kræver særlige forstærkere, og altså heller ikke en der kun spiller godt med Linn. Og så har den nogle rigtig gode dimensioner af en gulvhøjttaler at være.
Hvis BeoSystemet 5500 er "de der apparater man kan stable", så er det det jeg har i stuen, som jeg så kender, og jeg vil mene der er en fejl hvis I ikke kan få det til at spille nogenlunde op. Kaberen er med 3 indgange for triple-wiring, og måske har din far gjort noget mystisk? Med B&O'en ville jeg ikke ofre triple-wire (heller ikke dér), men kun en enkelt god kabling, der kan bruges på DIN HT-stik!!!! Og så forbinde korrekt bag på HT'en. Prøv lige at checke der. Og sæt forstærkeren på lineær. Man kan ikke umiddelbart se om der er grjort kraftig hævning, men hvis det er gjort det kan forstærkeren blive drænet alt for tidligt, da den jo ikke er et muskelbundt. Så brug med ret fekvensgang, da Kaberen ikke kræver særlig frekvensudligning.
Hvis det går meget bedre er en fejl fundet, og hvis fatter bliver glad, men mangler power, kan han lede efter de seneste BeoSystemer, som har kraftigere forstærker.
Held og lykke __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Noerregaard Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
- hifiigen, jeg må sige tusind tak for dit omfattende svar 
Det var akkurat sådan et svar jeg var på udkig efter.
Endnu engang tak
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Noerregaard Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må dertil lige spørge, hifiigen (Da du nu er bekendt med Beosystemet) 
Min far spurgte mig, om det så eventuelt vides hvorfor højtalerne kører i fuldt udslag(Membranerne banker hårdt ud og ind) når volumen blot skrues op på 30? - Jeg har dog ikke selv set installationen. Du referere til noget mystisk? - Har du eventuelt nogen idé om hvad det kan være?
Håber det er iorden jeg lige er spørgeJørgen en gang til
Mvh
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender en der har et sæt i sidste udgave, det er godt nok i et komplet linn system, men syntes den spiller rigtig fint og er entlig rimelig placerings venlig, men som nævnt så skal men enten have en kraftig forstærker eller flere (op til 3 sterio trin) mindre forstærkere.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noerregaard skrev:
|
Jeg må dertil lige spørge, hifiigen (Da du nu er bekendt med Beosystemet) 
Min far spurgte mig, om det så eventuelt vides hvorfor højtalerne kører i fuldt udslag(Membranerne banker hårdt ud og ind) når volumen blot skrues op på 30? - Jeg har dog ikke selv set installationen. Du referere til noget mystisk? - Har du eventuelt nogen idé om hvad det kan være?
Håber det er iorden jeg lige er spørgeJørgen en gang til
Mvh
|
|
|
Det har jeg ikke noget brugbart svar på, andet end at der er noget galt med forstærkeren, som skal repareres på et værksted. Jeg kan ikke forstå hvordan den virker OK med din fars gamle højttalere? Kaber er ikke anderledes belastende end så mange andre HT'er. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Noerregaard Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifiigen - Jeg tror du har ret. Den spillede et par ret store højtalere før, men nu magter den slet ikke disse Linn.
Har ellers hørt at Kaberne skulle være tunge? - er det blot en myte?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2009 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noerregaard skrev:
|
Hifiigen - Jeg tror du har ret. Den spillede et par ret store højtalere før, men nu magter den slet ikke disse Linn.
Har ellers hørt at Kaberne skulle være tunge? - er det blot en myte?
Mvh
|
|
|
Jeg tror de har en følsomhed på omkring 88 dB, så de er ikke tungere end så mange andre. Impedansforløbet kender jeg dog ikke, men jeg vil blive overrasket hvis de er meget unormale. Dog er B&O'en fra en periode hvor man fokuserede på problematiske højttalerbelastninger - undtagen B&O som undlod at interessere sig for High Fidelity. "B&O: virksomheden der forlanger 5 gange så meget for varerne som de andre, uden at kære sig om nytænkning". __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Noerregaard Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe vel talt 
Jeg vil sige tusind tak for din hjælp.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 01 November 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaber skal have en strømstærk forstærker for at den synger. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |