Emne: Marantz 120 Stereo Tuner ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 05 November 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ved at restuarere en sådan, tilsyneladende mangler den de sædvænlige skalapærer, ellers en fed tuner at se på er der nogen der kender til den, jeg har ikke manualen:

__________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 05 November 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- jeg kender den - hvad vil du vide?
Ja- den er værd at restaurere! - synes jeg bestemt!
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Ja- jeg kender den - hvad vil du vide?
Ja- den er værd at restaurere! - synes jeg bestemt!
Vh
Freddy
|
|
|
Tak for P.B. Den spiller fint, har potmeterproblem ved den variable udgang men kan dog finde en pos. så der er hul igennem til begge kanaler, (måske man sku bypasse begge udgange) et par skala pærer så køren den fint, scopet fungerer som det skal.
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er , som vist efterhånden er bekendt her, voldsomt tilhænger af, at apparaterne i videst mulige omfang holdes originale - både i konstruktion og i komponenter, medmindre noget er decideret defekt eller farligt at have siddende.
Jeg menr måske nok, at endnu en grundig rensning af det nævnte potentiometer, kunne hjælpe på tingene. Hvis du vælger at bypasse, så ville det efter min mening være det bedste, hvis indgrebet er 100% reversibelt.
Skalapærerne (fuselamps) skal være 8V 200mA - max 8V 250mA og ikke 300mA, som mange har sat i deres Marantz'er. De kan smelte den plasticramme, som pærerne lyser igennem - og det kan jo ikke rettes op.
Godt, at scopet fungerer! - udover rensning kan du såmænd ikke gøre så meget for den, da det normalt ikke er en servicekrævnede ting. Den skal bare spille og hygges om .
Vær opmærksom på, at scoprøret er umuligt at skaffe, hvis det skulle lide skade. Scopet bør kun være tændt, når du vil tune en station. Derefter skal det slukkes, da det er en sliddel. Desuden skal du stille scopets intensitet, så det lige netop er synligt i brug. Mange har tendens til at sidde og kigge løs på scopets gymnastiske øvelser i drift og dette slider det også ned. Hvis du stiller det på fuldt blus, har det ikke lang levetid - og skaden er sket.
Hvis man begynder at justere i tuneren - kommer man på afveje og vejen "hjem" er trang og svær.
Jeg tror da bare, at du skal nyde den - skifte pærer i skalaen, og hygge dig med den - men pas godt på scopet. 
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 05 November 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har modtaget mine ting fra ham - men mon ikke dine højttalerterminaler kommer på mandag?
Den store receiver på billedet hedder bare model "4400" - en dejlig tung satan med en gudelyd. Jeg er heldig at have 2 af dem (4400) - én med det blå scop - og én med grønt.
Scopet på det billede ovenfor er stillet ALT for hårdt - det bliver hurtigt slidt op - og så kan det ligesom være det samme.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Jeg er , som vist efterhånden er bekendt her, voldsomt tilhænger af, at apparaterne i videst mulige omfang holdes originale - både i konstruktion og i komponenter, medmindre noget er decideret defekt eller farligt at have siddende.
Jeg menr måske nok, at endnu en grundig rensning af det nævnte potentiometer, kunne hjælpe på tingene. Hvis du vælger at bypasse, så ville det efter min mening være det bedste, hvis indgrebet er 100% reversibelt.
Skalapærerne (fuselamps) skal være 8V 200mA - max 8V 250mA og ikke 300mA, som mange har sat i deres Marantz'er. De kan smelte den plasticramme, som pærerne lyser igennem - og det kan jo ikke rettes op.
Godt, at scopet fungerer! - udover rensning kan du såmænd ikke gøre så meget for den, da det normalt ikke er en servicekrævnede ting. Den skal bare spille og hygges om .
Vær opmærksom på, at scoprøret er umuligt at skaffe, hvis det skulle lide skade. Scopet bør kun være tændt, når du vil tune en station. Derefter skal det slukkes, da det er en sliddel. Desuden skal du stille scopets intensitet, så det lige netop er synligt i brug. Mange har tendens til at sidde og kigge løs på scopets gymnastiske øvelser i drift og dette slider det også ned. Hvis du stiller det på fuldt blus, har det ikke lang levetid - og skaden er sket.
Hvis man begynder at justere i tuneren - kommer man på afveje og vejen "hjem" er trang og svær.
Jeg tror da bare, at du skal nyde den - skifte pærer i skalaen, og hygge dig med den - men pas godt på scopet. 
Vh
Freddy
|
|
|
Tak for svar og P.B, har forsigtigt taget en pære ud, fint du nævner det skal være 200Ma, nu skal jeg lige ha fundet hvor jeg kan få dem, lader potmeteret være og bruger istedet Tape Out, det er jo en udgang uden potmeter, så nu kører den fint, har fundet ud af scopets funktioner, tak for oplysningen, jeg dæmper til laveste lysstyrke den eneste kontrollampe lampe der ikke fungerer er HI Blend, hvilken type er det .Rettelse Hi Blend virker
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle oplysninger, det er faktisk skalæpærerne jeg skal bruge foreløbig, så jeg bestiller 10 stk af dem. ok vil senere bestille et kit med alle typerne, men kan ikke se hvilket det skal være, mhv til scopet, når det er kalibreret med external aktiveret og prikken er i centrum, vil den godt skride i justeringen, når man eftflg. aktiver tuningknap er den lodrette streg væk og man må justere for at få den frem, er der nogen fejl eller gør jeg noget forkert.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bestil evt. lamperne som "separate" bestillinger hos ham og ikke som et kit. Lamperne til en 120'er har han ikke som et kit.
Vedr scop - probelmatikken:
Der kan være tale om først og fremmest to fejl
- enten skal du rense potentiometrene, som styret scopets justering eller også skal du rense de kontakter (trykknapper), som er associeret med scopets funkttioner - EXT - AUDIO - TUNING - MULTIPATH. altså rensespray + motionering af kontakter. evt. kunne du prøve bare at motionere dem nogle gange, så er der en god chance for, at scopet bliver pålideligt.
Jeg tror, at en rensning af kontakterne vil give bingo!
Værre er det, hvis kondensatorer i det til scopet hørende kredsløb er trætte og hermed ustabile. Dette kan også give sære fænomener i scopets funktion. Pas på, hvis du arbejder ved scopkredsløb inde i apparatet, da der står grimme livsfarlige spændinger her.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Bestil evt. lamperne som "separate" bestillinger hos ham og ikke som et kit. Lamperne til en 120'er har han ikke som et kit.
Vedr scop - probelmatikken:
Der kan være tale om først og fremmest to fejl
- enten skal du rense potentiometrene, som styret scopets justering eller også skal du rense de kontakter (trykknapper), som er associeret med scopets funkttioner - EXT - AUDIO - TUNING - MULTIPATH. altså rensespray + motionering af kontakter. evt. kunne du prøve bare at motionere dem nogle gange, så er der en god chance for, at scopet bliver pålideligt.
Jeg tror, at en rensning af kontakterne vil give bingo!
Værre er det, hvis kondensatorer i det til scopet hørende kredsløb er trætte og hermed ustabile. Dette kan også give sære fænomener i scopets funktion. Pas på, hvis du arbejder ved scopkredsløb inde i apparatet, da der står grimme livsfarlige spændinger her.
Vh
Freddy
|
|
|
Ok, tak det vil jeg prøve, der skal bestilles for 30 dollars min. så der er plads til ekstra pærer i bestillingen, men scopet skal lige fixes først men bortset synes jeg den spiller rigtig godt.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|