Forfatter |
|
Esbennn Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj alle.
Til jul fik jeg af min kæreste en gammel rørradio af mærket Grundig. På en komponent indeni står der 14. aug 1950, så jeg vil tro den er derfra. Da jeg fik den virkede den ikke. Der kom lidt lys i øjet, men den sagde ikke noget. Derfor skilte jeg den naturligvis ad for at se på den. Men da jeg ikke har synderligt meget forstand på radioer, vil jeg høre om der er nogen der kan på dette forum der kan hjælpe mig 
Da jeg fjernede bagbeklædningen fandt jeg et rør der ikke sad nogen steder, med passede i en fatning som jeg satte den i. Og så har jeg blæst en masse støv ud af den og skiftet de to pærer der belyser skalaen.
Nu kommer der lys i skalaen, grønt lys i øjet foran, og efter den har varmet op, begynder den at summe, men jeg kan ikke få nogle rigtige lyde ud af den. Foran kan man vælge hvilket bånd den skal bruge. Så vidt jeg ved bruger man ikke længere kortbølge, mellembølge 1 og 2 eller langbølgenånd længere, og disse har deres egen antenne med to jordforbindelser (?). På disse kan jeg ihvertfald ikke finde andet end nogle mærkelige skrigende lyde, hvis man skruer for meget op. Men der er også et bånd der hedder UKW, hvilket (så vidt jeg ved) er det samme som FM. Den har også sin egen antenne forbindelse bagpå, men selvom jeg tilslutter en god stor antenne, kan jeg ikke finde noget - ikke engang den normale skrattende lyd imellem to kanaler.
De to rør indeni gløder også når de bliver varme, men de er farvet grå indenfra, det ene nærmest helt, det andet kun lidt i bunden. Betyder det de ikke virker?
Hvis der er nogen der har et forslag til hvad der kan være galt, og hvad jeg kan gøre ved det, vil jeg meget gerne høre det 
Her er nogle billeder:

På forhånd tak!
Venligst Esben
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser godtnok mere end fin ud indvendig - det er absolut en velholdt sag - i hvert fald kosmetisk - hold da helt op!
Med hensyn til det elektriske (rørene osv.), så tror jeg, at vi bl.a. skal have et af forummedlemmerne "Tube mania" indover - selvom der også er andre, som er dygtige til den slags.
Det er tit sådan, at på dette ældre udstyr er elektrolytkondensator i strømforsyning samt nogle såkaldte overføringskondensatorer trænger alvorligt til udskiftning. Desuden kunne det være en god ting at få checket rørene - og om de stadig er ok - eller også trænger til udskiftning.
En grund til, at den summer/brummer kan nemlig bla. være fordi en elektrolytkondensator i strømdforsyningen er defekt - og bør udskiftes.
Jeg ville ikke tænde den mere, før kompetent bistand har været inde over!
Mon ikke nogle af de rigtig dygtige på dette felt melder sig snart?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 31 December 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ooooeh, det var dog en spændende gammel sag...!!
Røret længst til venstre på øverste billede er ensretter-røret, og umiddelbart ser det fint ud. Når den kan sige noget, er det også funktionelt. Det "grålige" rør længst til højre - med "skuldrene" - er udgangs-røret. Når den kan sige noget, kan det osse virke. Rør bliver slidt med tiden, så måske kan den blive bedre ved at skifte dem. I mindste flad bør man finde en entusiast med en rørtester, og få testet dem - synes jeg.
- Se, det var strøm og udgang, så mangler alt det andet. Årgangen tør jeg ikke gætte på, og modellen kender jeg ikke, men det bør umiddelbart være en ren rør-radio, så du skal ha' fundet de sidste rør. Røret til FM-Tuneren er sikker slidt, og så vidt jeg hukser kunne det godt være noget PCF800 - men det er nooooooooget længe siden jeg sidst har leget med nogen af mine egne gamle rør-dimser, såeh.... De to runde metaldimser i midten, ved siden af de lave sorte runde dimser ( som jeg ikke kan se hvad er på billedet, men sikkert er kondensatorer ), kan være HF-Afskærmning af radio-modtager-rørende - men der er ikke sikkert. Prøv med stor forsigtighed og liste huset af, det skal sikkert lige drejes lidt, og kan så løftes, og kig hvad der er indenunder. Hvis du kører helt fast, har jeg en nær bekendt der solgte sin radioforretning for 5 år siden - han er lidt over 70, og har en røvfuld rør liggende stadigvæk, han kan sikkert godt motiveres til at kigge på den hvis den kommer til Viborg, og du ikke har nogen i nærheden, som kan / vil hjælpe dig...
Det "grålige" blanke metal inde i rørene betyder at de sandsynligvis stadigvæk er lufttætte, og dermed kan virke. Hvis et rør er blevet utæt / der er kommet luft ind i, "korroderer" metallet væk og bliver til hvid "kalk-lignende" snask - og så duer de ihvertfald ikke. Men at rørene stadig er grå / sølvfarvede er omvendt ikke en garanti for at de du'er eller er i topform!!!
På så gamle sager som den der, er der tit en "tegning" enten bagpå eller nedenunder, eller på indersiden af bagpladen over hvilke typer rør der sidder hvor, og finder du den, er det blot og snuppe en databog ( google ) og finde det rør der er tuner/MF/detektor for FM ( UKW ), også skifte det. Så virker det sikkert - ellers skal der mere kundskab og måleinstrumenter til end amatør'niveau...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 31 December 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 2 sorte runde 'dimser' er tyske stålrør og måske hedder de ECH11...de 2 andre runde dimser er mellemfrekvens-transformatorer og der er absolut adgang forbudt. Typiske fejl på disse radioer er div anode-modstande og skærmgitter-modstande(mindst et sæt pr rør) som er vokset i værdi eller afkoblings-kondensatorer som er læk...sjældent rørene fejler.
Jeg kan forøvrigt ikke få øje på FM tuneren...det kan være en snyde-model som kun er forberedt for FM, men mangler tuneren...sådan gjorde man for at spare lidt inden FM var udbredt...så kunne folk evt få eftermonteret Tuneren hvis det blev aktuelt. Nogle gange sad den neden-under...kan du ikke lige tage et snapshot af damens understel (radioens)...der er oftest en dækplade der kan skrues af.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 31 December 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Jeg kan forøvrigt ikke få øje på FM tuneren...det kan være en snyde-model som kun er forberedt for FM, men mangler tuneren... |
|
|
Jeg synes jeg kan se et 300R antennekabel til venstre der ender "blindt" på en loddebuk. Det kunne så være her FM tuneren skulle tilsluttes. Men ja, et billede af undersiden ville hjælpe  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 31 December 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil fandme også ha' en kæreste der giver mig rørradioer i stedet for Dieselparfume!
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
Esbennn Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg er en heldig mand BjarkeHedegaard :)
Mange tak for den hurtige respons - dejligt med et forum der bare virker  Jblfan, du har ret - der er en tegning på bagbeklædningen. Den ser således ud:

Men jeg tror ikke der er noget i vejen med rørene - Der er nemlig et 'bånd' på forsiden, som hedder TA. Ved nærmere eftersyn fandt jeg ud af at det er forbundet til en tilslutning der hedder 'Tonabnehmer' på bagsiden. Der er altså en lydindgang. Og via et aux-kabel og en kobberledning lykkedes det mig så at tilslutte min walkmanphone til denne. Så kunne jeg lige stå og høre et par mp3'er på denne ca. 60 år gamle radio - alt for fedt! Men det betyder jo så at forstærker og højtaler virker, og at det må have noget med tuneren at gøre, at jeg ikke kan få en eneste lyd ud af FM båndet.
Meeen .. Som det også fremgår af billedet, er radioen fremstillet i 1949. Men på en komponent indeni (jeg vil mene det er tunere - den drejer ihvertfald rundt og bliver større eller mindre, når men skruer på tuner-knoppen) står der '14. aug 1950'. Se billedet herunder. Dette vil vel sige at den er sat i efterløbende, hvilket måske stemmer overens med tube manias forslag om, at denne radio som fabriksny så at sige kun var 'FM-ready'

Det er altså den grålige store tingest øverst i billedet jeg mener er tuneren. Jeg forestilelr mig den virker ved at modstanden gennem den øges elelr mindskes alt efter hvilken vej man drejer? Men i hvertfald er den nedenunder forbundet til en masse - blandt andet strømmen. Men foroven (det er lidt svært at se på billedet) er den forbundet til - ingenting ..
Som mcs_5 sagde, er der nogle forbindelser der ender blindt på loddebukken. De to grå, der er samlet i den samme isolering er FM-forbindelsen. Den hvide ved siden af samt den røde og den brune er på en eller anden måde forbundet til FM-båndet, og den grønne kan jeg ikke helt gennemskue. Kan jeg helt enkelt ordne problemet ved at lodde de to FM poler fast på hver sit ben på tuneren?
 ^ / cirka her, over dene fine pil er FM-antennen indgangen. De ender bege to blindt på loddebukken på den anden side, men den ene pol er derudover forbundet til en slags nål, som kan drejes og derved indstilles på I eller II. De er begge to enten forbundet til den lille spole nederst til højre, eller til noget af det inde bagved som man ikke rigtig kan se ..
Hvis der er nogen der kan udlede noget af dette, så skriv endelig. Glæder mig til at høre mere nyt i sagen 
Her er i øvrigt et billede af hele bunden:

|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 31 December 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget fin gammel radio - og tillyke med at du fik lyd igennem, det tyder jo på, at forstærkerdelen er OK.
Ud fra din beskrivelse og fine billeder, hælder jeg til den opfattelse, at radioen ikke har monteret FM tunerdel, den er som du selv skriver FM-ready.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre...FM delen mangler og er nok umulig at finde til den model...den kan stadig modtage en del på mellem-bølge forudsat den virker, men kun på fremmed-sprog medmindre farvands-udsigterne interesserer dig.
Den der 'dims' der bliver større og mindre når du drejer på skalaen er en dreje kondensator (varabel) fra ca 20pF til 470pF (pico-farad) og sammen med spolerne under afskærmningen udgør den afstemningsdelen for AM og KB...Fm delen ville have en tilsvarende men mindre 5-30pF og nogen gange sidder den i samme kondensator.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 31 December 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den kører med den "normale" FM mellemfrekvens på ca. 10,7MHz, og ellers MF trafoerne til FM er der, kunne man så ikke få en af de normale ECC85 tunere til at køre i den?
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo hvis der osse er 10,7 MHz i 'dåserne, men det kan jeg ikke se...så er vi ude i noget 'avanceret' synes jeg...det gør man kun hvis man ikke har andet andet at lave.
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 31 December 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller fordi man bare ikke kan lade være  Ligesom der er "folk" som bygger egne fm-sendere  Tillykke med den flotte radio!
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 04:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eh What?...det er der vel ingen der er tossede nok til at gøre Det er strengt forbudt...er den lige vej i tugt og forbedrings-hus
mvh og godt nytår __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
UKW=ultra karte welle=FM-båndet.
Gerät 49=model 49 (den kan jo godt være produceret i flere år, jvf 1950 på komponenten)
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er måske en mulighed, for at få fat i en original FM tuner.
Prøv at kontakte radiohistorisk forening. De skulle have et kæmpe lager af originale reservedele, diagrammer og org. radioer. De istandsætter mange af de gamle radioer, tv osv, og har endda leveret alt udstyret til tv serien - krøniken. Jeg har læst, at de arrangerer dage hvor man kan få hjælp til at sætte sin gamle radio osv. i stand.
http://www.rfr.dk/Default.asp
Der er også en lille afdeling på:
http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/
Det kan jo ikke skade at prøve at kontakte dem.
God nytår.
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Eh What?...det er der vel ingen der er tossede nok til at gøre Det er strengt forbudt...er den lige vej i tugt og forbedrings-hus
mvh og godt nytår |
|
|
Hehe, Nogen ting gør man måske fordi det kan lade sig gøre, det er jo ikke forbudt at bygge, det er bare forbudt at sende
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
tube mania skrev:
mvh og godt nytår
|
|
|
Hehe, Nogen ting gør man måske fordi det kan lade sig gøre, det er jo ikke forbudt at bygge, det er bare forbudt at sende
|
|
|
Ikke hvis man er radioamatør med A eller B licens. Så må man da gerne bygge sendere og bruge dem. Det er fuldt lovligt. Med A licens er der f.eks. frekvenser man må sende med op til 1000W. Se evt. freakvenser / effekter på: http://www.oz5thy.dk/thy/?Information:Licenskategorier
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man også tage licens til at sende på 88-108Mhz og 540-1500Khz.?. Det var det der blev lagt op til her...det andet kender vi godt .
|
Til top |
|
|
Esbennn Forum Bruger

|
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle indlæggene. Det lader til at jeg skal have fat i en tuner som jeg kan montere. Og måske jeg også skulle finde en der ved mere end mig til at kigge på den. Hvis der tilføldigvis er en af jer vise radiofolk derude, der bor i nærheden af Haderslev, og måske har lyst til at få besøg af mig af min radio, så sig endelig til 
Godt nytår 
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Esbennn skrev:
Tak for alle indlæggene.
Det lader til at jeg skal have fat i en tuner som jeg kan montere. Og måske jeg også skulle finde en der ved mere end mig til at kigge på den. Hvis der tilføldigvis er en af jer vise radiofolk derude, der bor i nærheden af Haderslev, og måske har lyst til at få besøg af mig af min radio, så sig endelig til  |
|
|
Jeg kan muligvis grave en tuner op i Haderslev (hvis jeg roder mine skuffer igennem). Men har du et typenummer på din radio? Det ville være lidt nemmere hvis man kunne finde et diagram... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|