| Forfatter |
|
Dennisk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg har stødt på disse to forstærkere på KSB, men har ikke så meget forstand på vintage-grej. Marantz PM-8Luxman L-85vDerfor kunne jeg godt tænke mig at høre lidt fra jer om hvordan de spiller, og om prisen på dem er rimelig? Ud fra vægten og antal knapper at dømme, ser det umiddelbart ud til at Marantz'en er bedst, men den ser godt nok lækker ud den Luxman!  Hvis I har andre forslag til en god vintage-forstærker (til en billig pris), så kom endelig med forslag!
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig er der ingen tvivl om. at Marantz'en er klart den fedeste. ikke at Luxman'en ikke er en flot og sikkert fin amp, men "this is a different animal".
14kg - mod 28kg!
De sidste 14 kg er ikke til pynt - den kan alt inden for stereo - og har en meget stor kraftreserve. Den større vægt er bla. pga. en voldsom konventionel trafo - og det ved vi vel alle, hvad betyder.
Forstærkeren alene (excl. knapper og højttalerterminaler er ca. 45 cm. dyb
Lyden er magtfuld og fyldig og virker i forhold til ældre Marantz fra før ´77 en anelse lysere i klangen (kan nok bedst høres ved direkte sammenligning.) Kan ikke rigtigt udtale mig om de finere detaljer såsom stereoperspektiv osv - men jeg er den heldige ejer af forfaderen til den - Model 1300DC og den er i bund og grund nøjagtig samme amp, med få mindre relevante undtagelser - og PM-8 har blot fået et facelift - passende til Esotec-serien.
Problemer kan opstå i de mange kontakter. Derfor skal man påregne at kunne service disse rigtigt. Det er vigtigt at holde den original og velbehandlet. Ikke noget med fixe påfund som udskiftning af højttalerterminaler mv. Det trækker ned i en evt. salgssituation.
Den slags laves nærmest ikke mere og havde jeg pladsen, så........
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
som luxman - mand - øh - ville jeg i dette tilfælde også klart tage marantzen
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
 køb den
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvem mon kan servicere sådan en gammel svend i dag?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der flere, som kan - Men de skal udvælges omhyggeligt!
Takket være dens meget konventionelle opbygning - uden uopnåelige IC'er osv.
Den er bygget af solide stumper, som kan skaffes i den daglige handel - og den kan retrofittes temmeligt nøjagtigt.
Eneste issue er nok, at hvis der ryger nogle udgangstransistorer, så må man nok over og kigge i ON-semi's program - men dét er bestemt heller ikke dårligt. Tværtimod, så kan man i deres program finde fine transistorer (TO3), som er datidens overlegne. (ja - det sagde jeg, som ellers altid plæderer for, at vintage er det nye overlegent .)
Pre-ampén er noget kompliceret og selv om forstærkeren er stor, så er der faktisk ikke særligt meget plads at arbejde på her. Man skal passe godt på ikke at ødelægge trykknapper og kontaktsystemet bag forpladen.
Vh
Freddy
Chassisdelene er som sædvanligt unobtania!
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- deriblandt dig Tube!!
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
gurup Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal sikkert til et tjek, hvis den aldrig har været det !! men den kan så være en fryd for både øre og øje i mange år , og vil holde prisen stort set i mange år frem (tror jeg)  MVH
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så man kan sagtens få den til at lyde som "ny" igen? Men hvor meget skal man regne med at betale i værkstedsomkostninger?
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil klart også anbefale et check - DC-bal - Bias - trætte lytter osv. Det som Tube Mania kalder en "fransk vask & strygning"
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke en time eller to, såfremt der ikke er særlige issues med den?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
'fransk vask & strygning' indbefatter også efterspænding af udgangs-transistorer og hvis de har kørt hårdt udskiftning af 'køle-pasta'...jeg har tit været ude for at skruerne kunne tage en halv omgang. Eftersyn for løse lodninger...de er ikke slemme med det, men skal kigges efter...og så de ting som Freddy nævner.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og den (og lign. vintage) kan sagtens hamle op med dagens produkter?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja da og i mange tilfælde markant bedre.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du havde spurgt omvendt - om nutidens produkter ville kunne hamle op med den, så ville jeg have svaret "måske" - hvis du lægger mindst 30.000 på disken.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Dennisk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud til, at jeg ikke er den eneste, der er interesseret i den Marantz-bamse (Pita)  .
Men tak for hælpen alle sammen! Jeg må se om jeg kan byde højst  .
|
| Til top |
|
| |
TMFH Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
For mig er der ingen tvivl om. at Marantz'en er klart den fedeste.
onclick="AddSmileyIcon'smileys/smiley1.gif'" border=0 alt=Smile
http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley1.gif"> ikke at Luxman'en ikke er en flot og sikkert fin amp, men "this is a
different animal".
14kg - mod 28kg!
De sidste 14 kg er ikke til pynt - den kan alt inden for stereo - og har en meget stor kraftreserve. Den større vægt
er bla. pga. en voldsom konventionel trafo - og det ved vi vel alle, hvad betyder.
Forstærkeren alene (excl. knapper og højttalerterminaler er ca. 45 cm. dyb
Lyden er magtfuld og fyldig og virker i forhold til ældre Marantz fra før ´77 en anelse lysere i klangen (kan nok bedst
høres ved direkte sammenligning.) Kan ikke rigtigt udtale mig om de finere detaljer såsom stereoperspektiv osv - men jeg
er den heldige ejer af forfaderen til den - Model 1300DC og den er i bund og grund nøjagtig samme amp, med få mindre
relevante undtagelser - og PM-8 har blot fået et facelift - passende til Esotec-serien.
Problemer kan opstå i de mange kontakter. Derfor skal man påregne at kunne service disse rigtigt. Det er vigtigt at
holde den original og velbehandlet. Ikke noget med fixe påfund som udskiftning af højttalerterminaler mv. Det trækker ned i
en evt. salgssituation.
Den slags laves nærmest ikke mere og havde jeg pladsen, så........
Vh
Freddy |
|
|
Jeg kan se at Freddy på det nærmeste er i færd med at udregne kiloprisen  ...men spøg til side...nu er jeg jo glad for
luxman og har/har haft lidt forskelligt luxman indenfor dørene...deriblandt L85v'eren som er en rigtig rigtig god forstærker,
men jeg ville nok også vælge Marantzen trods det lidt voldsomme knapforbrug, for den anden har jeg jo prøvet!
Men ellers hvad angår luxman så ville jeg indenfor transistorudvalget kigge efter L100 og L58A, den første kan jeg anbefale
og den sidste kan r-l-b tale mere om med mindre han er blevet helt skæv af nye røreventyr
L85v'eren burde kunne findes omkring 1500 dask...der var for nylig en L80v (dens lillebror på 50W) i den blå for små 500.-
så man kan være heldig. Men det er jo udbud og efterspørgsel. L100 og L58A ligger en del højere, men har også mere
luksuskvali' over sig.
__________________ Mvh.
Thomas
...det 'rør' på sig...
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennisk skrev:
Det ser ud til, at jeg ikke er den eneste, der er interesseret i den Marantz-bamse (Pita) .
Men tak for hælpen alle sammen! Jeg må se om jeg kan byde højst . |
|
|
Er det en auktion?
vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |