| Forfatter |
|
jbh1 Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle. Skal til at skifte volume og balancepotmeter på en Luxman forstærker. Men hvor køber man potmetre til HIFI. Jeg skal bruge stereopotmeter på 250 Kohm log 6 mm aksel og så et balancepotmeter også 6 mm aksel. Aksellængder er 27 og 20 mm. Jeg plejede at bruge Århus radiolager i gamle dage (nu ELFA). Jeg håber der findes et dansk sted som måske bare har alt i potmeter, kondensatorer osv til HIFI. Hvh Jens.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jbh1 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have canielsen for dit fine svar. Jeg skulle være dækket ind nu med stumper tror jeg.
Så i RS katalog de har fine ALPS potmeter men kun på max. 100 Kohm. Kan man bruge dette istedet for 250 Kohm ?
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbh1 skrev:
|
Tak skal du have canielsen for dit fine svar. Jeg skulle være dækket ind nu med stumper tror jeg.
Så i RS katalog de har fine ALPS potmeter men kun på max. 100 Kohm. Kan man bruge dette istedet for 250 Kohm ?
|
|
|
Umiddelbar vil jeg sige nej, hvis du ikke vil ændre på forstærkerens specifikationer. Der kan blive noget med impedanser, signalniveauer osv. afhængig af, hvor i kredsløbet potentiometeret sidder. Man kan godt bruge et potentiometer med anden værdi, men det har indvikning på kredsløbet. (Det var den korte version - uden tekniske forklaringer). Du skal iøvrigt også vide om det potentiometer du skal udskifte er logaritmisk eller linært. Det er desværre ikke nok at sige: Jeg skal bruge et 250K potentiometer med 6 mm aksel. Kig på potentiometeret der sidder i forstærkeren, og se om der står log eller lin på det, eller måske A eller B efter værdien. A har desværre haft 2 betydninger. Se nedenståede.
|
Funktion |
Gl. kode |
Ny kode |
Alternativ |
|
Linær |
A |
B |
LIN |
|
Logaritmisk |
C |
A |
LOG |
Endvidere skal du finde ud af ben afstand hvis der er tale om et printmonteret potentiometer. Iøvrigt er 250K ikke en europæisk standardværdi. Der produceres mest potentiometre, som følger E6 rækken. Den mærmeste værdi er i dit tilfælde 220K . Men man kan da købe 250 K potentiometre, selv om de kan være svære at skaffe. 
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- dét var da et indlæg, som man virkelig kan bruge til noget 
Til ditb sidste spørgsmål vil jeg nok sige nej - din volumeknap vil opføre sig væsentligt anderledes - og fx vil du have en del sværere ved at indstille den korrekte volume, da knappen er væsentlig mere følsom. Jeg ville lede videre efter et 250 KOhm-s potemtiometer, som er LOGaritmisk.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - ok - Canielsen i sgu hurtig her fra morgenstunden - Jeg syntes, at det var et flot informativt indlæg som Canielsen kom med. Og jeg er helt enig i den efterfølgende tekniske redegørelse.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jbh1 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg takker for de gode svar, jeg er taknemmelig for den gode hjælp. Jeg må finde det rigtige potmeter for at det bliver helt OK. Tænkte ikke lige på det med følsomhed osv. Og ja da det er en original japansk forstærker har de jo brugt japanske potmeterstandarder. mvh Jens.
|
| Til top |
|
| |
TMFH Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Muligt jeg bare har været uheldig, men jeg har tidligere handlet stumper med elextra.dk... og det skal til skræk og advarsel
siges, at de er meeeget længe om at sende varene...jeg ventede en måned og måtte rykke et par gange.... __________________ Mvh.
Thomas
...det 'rør' på sig...
|
| Til top |
|
| |
jbh1 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bag på potmeter står der: M250Kohm B
og så et nr: Qvc4a2b-af5v Det sidder altså i en JVC A-X2 forstærker. Volumepot.
Kan jeg så være sikker på at det er et LIN potm. når der er det store B ??
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbh1 skrev:
|
Bag på potmeter står der: M250Kohm B
og så et nr: Qvc4a2b-af5v Det sidder altså i en JVC A-X2 forstærker. Volumepot.
Kan jeg så være sikker på at det er et LIN potm. når der er det store B ??
|
|
|
Qvc4a2b-af5v er JVC´s bestillingsnummer. Hvis du søger efter dette nummer på google, kan du finde steder der sælger det originale potentiometer.
Når jeg kigger på diagrammet over JVC A-X2 , kan jeg se, at der er et udtag på volume potentiometeret til loudness . Så du skal have et potentiometer med udtag, for at loudness fungerer.
Servicemanual med diagram kan du downloade gratis på: http://www.hifiengine.com/manuals/jvc/a-x2.shtml
Du skal dog være registreret for at downloade, med dette er gratis og tager få sekunder. 
Jeg tror det vil være nemmest for dig, at købe den originale type potentiometer til denne forstærker.
Håber dettte kunne hjælpe dig lidt.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Muligt jeg bare har været uheldig, men jeg har tidligere handlet stumper med elextra.dk... og det skal til skræk og advarsel siges, at de er meeeget længe om at sende varene...jeg ventede en måned og måtte rykke et par gange....  [/QUOTE]
Der er rigtigt nok enkelte forretninger i elextra kæden, som har være meget sløve til at sende varerne. El-supply, elektronik-lavpris og Hennings elektronik har jeg rigtig gode erfaringer med. Jeg plejer at have varerne i løbet af et par dage, hvis tingene er på lager.
Især El-supply har en rigtig god service, og kontakter dig meget hurtigt pr. telefon eller mail (ofte dagen efter ordren er afsendt), hvis noget er i restordre (hvilket er meget sjældent). Er noget i restordre skaffer de det meget hurtigt.
|
| Til top |
|
| |