Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 10:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Rensning/rep. af Beomaster 900 i Aalborg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
farsinsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej,

Vi har arvet en fin gammel Beomaster 900, som leverer baggrundsstøjen i stuen.

Den fungerer fint, men desværre støjer den lidt for meget. Uanset om den spiller radio eller en anden kilde har den en dyb brummen som er enormt irriterende.

Jeg har fået at vide, at en omgang med kontaktspray og evt. udskiftning af lytter muligvis vil hjælpe - lyder det rimeligt?

Kan nogen anbefale et værksted (eller en privatperson) i Aalborg eller nordjylland der kan gøre det? Og tør nogen give et bud på, hvad det vil koste?

På forhånd tak,

- Peter

Til top Vis farsinsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af farsinsen

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hvis det er er dyb brummen, du hører i højttalerene uanset kilde og styrke, så er det meget sandsynligt, at det er en eller flere kondensatorer i strømforsyningen, som står til udskiftning. En sådan operation er ikke vanvittig dyr i stumper, så det er mere et spørgsmål om, hvor lang tid det vil tage.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

farsinsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Jeg har fået samme tilbagemelding fra anden side, så jeg vil prøve at skifte kondensatoren selv.

Forslag til, hvor jeg køber en 1000u/50V kondensator online modtages gerne ;)

febbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Eller denne her .

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

farsinsen.

Tillykke med den Bomaster 900. Engang kom en Beomaster 700 eller var det 900 på markedet med et forkert Stationsnavn på skalaen.

Radiosenderen hedder Beromünster men på samme B og O Radio kom navnet ud som  "Beomünster".  Og samme radio kom også ud før man i en periode anvendte Tantal Elektrolyt kondensatorer som var hurtigere om blive defekte. Plus nogle dreje potentiometre indenvendig, var af ringe kvalitet, de irrede til eller rustede deirekte.

For resten kan det være Transformeren som burde skiftes, hvis den er af den type jeg tror det er! Men det er rigtigt med nye Lytter.

farsinsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg er langt fra på hjemmebane her, og er lidt i tvivl om, hvad forskellen på en kondensator og en elektrolyt er. Er en
elektrolyt en bestemt type kondensator, er det to vidt forskellige ting eller dækker betegnelserne over det samme?

Desuden linker febbe og X-ray til to forskellige produkter - er det ene bedre end det andet?

febbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

det kommer jo lidt an på forskellige ting. først hvordan den der sidder i ser ud om den er radial, som den jeg linker til, eller axial som den x-ray linker til. så er der mærket og specs. kan se at den x-ray linker til er rubycon og det skulle efter hvad jeg lige kan huske være rimelig gode, men tror jeg nu også de jamicon er sidder hvertfald i nogle hundedyre strømforsyninger vi har på arbejdet.

febbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

men det er dælme billigt de der x-ray linker til 10stk 1000uf for 25kr er mega billigt, træls at de ting jeg har bestilt ved elektronik-lavpris lige blev sendt her idag for så skulle jeg da ellers lige have haft nogle billige lytter.

glemte også lige at ja en elektrolyt er også en kondensator den er bare bygget på en anden måde end andre kondensatorer. den måde de er bygget på giver stor kapacitet men også nogle andre problemer f.eks at de er polariserede og de er svære at lave til meget høje spændinger, og en masse andre ting jeg ikke orker at skulle sidde at forklare

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

farsinsen skrev:
Tak for svarene.

Jeg er langt fra på hjemmebane her, og er lidt i tvivl om, hvad forskellen på en kondensator og en elektrolyt er. Er en
elektrolyt en bestemt type kondensator, er det to vidt forskellige ting eller dækker betegnelserne over det samme?
Desuden linker febbe og X-ray til to forskellige produkter - er det ene bedre end  det andet?

Du kan være helt sikker på, at det er en elektrolyt, du sidder med, hvis den har værdien 1000uF/50V. Du skal bare - for nemhedens skyld - finde ud af om benene er radiale eller axiale(et ben i hver ende). Og så lade være med, at gå op i, om det er den ene eller anden fabrikant. Vi snakker Beomaster 900 her  - uden at fornærme nogen . Havde du været lidt tættere på - kunne du have hentet en hos mig.....

Go' dag.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Og aller vigtigst: at være kar over, er at en elektrolyt kondensator skal "vende rigtigt", den har en + og en - terminal. Så når du udskifter, er det vigtigt at lægge mærke til, hvordan den gamle vender, og så vende den nye på tilsvarende vis.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes