Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 10:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Kenwood KA-2500 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Har fået fat i sådan en gammel sag (billede lånt på nettet) - den er fysisk en del mindre end en Sansui AU 555A men vejer godt det samme - bas og diskant kan justeres for højre og venstre kanal - der er ret cute på den fede måde

Er der nogen herinde der kender den? - er den fra 60erne?

Image ID = 364674 for Trio-Kenwood ;   KA2500 Image ID = 364675 for Trio-Kenwood ;   KA2500
Image ID = 364674 for Trio-Kenwood ;   KA2500

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 April 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

HA.. "A blast from the past"

Den er, ganske rigtigt, fra den sidste halvdel af 60'erne, og den jeg havde, trak et par Lowther PM6 i ACE horn.

Piller du låget af den, og finder et par bolchelignende RC-led over power kontakterne - SÅ ER DEN MIN  

Af frygt for, at de gevaldige smæld afbryderen gav, skulle tage livet af Lowther'ne, gjorde jeg den tavs med de to klumper.

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

der går nogle røde ledninger hen til to bolcherlignende ting lit til venstre for den grå lyt i midten
Der er en lille rødbrun maling klat mellem trebble og balance
Den give dog stadig lidt lyd om membram bevægelser fra sig når den tændes
den spille meget "oplagt" på mine minihorn med philips fuldt toner - faktisk er denne nok den der bedst viser breden på mit smil lige nu

Kan det være at AUX indgangen er beregnet til noget med lidt mindre power på signalet end en moderne cd afspiller?

Den slår ikke sansui au 555a men kommer op på siden af den - men på spiller anderledes - its a keeper

hvorfor skildte du dig af med din alterego?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 April 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på at vintage Kenwood grej er meget bedre end dets ry,, og at det fint lever op til r-l-bs førsthåndsindtryk.

Jeg har tidligere haft et par vintage Kenwood receivere, den ene var en såkaldt "Jumbo" med rytmebox og både guitar- og mikrofonindgang: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=41004

Et ganske fantastisk (og smukt) apparat, som heldigvis fandt et kærligt hjem, hvor der var brug for disse fasciliteter (til r-b-l og andre krimi-interesserede), hos en nu kendt dansk krimiforfatter, som for resten er opkaldt efter en svensk (men med et finsk-klingende navn) tenor. Jeg er sikker på, at han i sin sparsomme fritid slutter sin elektriske guitar til receiveren og lader tråden råde; han var jo sammen med Hans Otto Bisgaard med i Brøndby Pop klub!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hans Otto   Brøndby Pop Klub  FORTÆL MERE  .

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2010 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
der går nogle røde ledninger hen til to bolcherlignende ting lit til venstre for den grå lyt i midten
Der er en lille rødbrun maling klat mellem trebble og balance
Den give dog stadig lidt lyd om membram bevægelser fra sig når den tændes
den spille meget "oplagt" på mine minihorn med philips fuldt toner - faktisk er denne nok den der bedst viser breden på mit smil lige nu

Kan det være at AUX indgangen er beregnet til noget med lidt mindre power på signalet end en moderne cd afspiller?

Den slår ikke sansui au 555a men kommer op på siden af den - men på spiller anderledes - its a keeper

hvorfor skildte du dig af med din alterego?

Nyprisen var i nabolaget af 1200kr., og jeg solgte den i 1973, da en Cambridge P50 (som jeg stadig har) overtog pladsen.

Min forbedring med  chock-dæmpningen, var monteret lige bag/under øverste venstre drejeomskifter, og loddet på power-knappens kontakter.

CD afspillere var fremtid dengang, så indgangene  passede fint til en Uher spolebåndoptager, Kenwood 2001 tuner og Lenco B55 pladespiller

Om gengivelsen i Kenwood'en husker jeg ikke meget, og om Cambridge'en var nogen synderlig forbedring, skal være usagt, for effektdelen i den fik prygl af en Linsley-Hood kl. A. 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

spørgsmål

Hvordan finder man ud hvilken impedans de forskellige phono og aux indgange har

Phono indgangene hedder mag 1 og mag 2

Spiller jeg med min denon 103 MC via mine step up  trafoer ind i mag 1 kan jeg kun skrue op til "5 i tolv" styrke på volumen

Spiller jeg med min denon 103 MC via mine step up trafoer ind i mag 2 kan jeg kun skrue op til "20 i tolv" før det begynder at larme mere end at spille

Spiller jeg med min deon 103 uden trafo kan jeg næsten ikke høre høre den i mag 1 mens mag 2 lyder fornuftigt

kan  mag 2  være en moving coil indgang på sådan en gammel og ikke særligt prangende forstærker eller er mag 2 en indgang til en keramisk pickup?

Jeg har også prøvet at spille vi min bellari riaa og med CD ind i AUX indgangen - det spiller også meget højt - har skruet bellari riaaen ned til 1/3  og så lyder det fint

Jeg kan ikke finde en manual men Schematics kan ses her hvis det kan hjælpe

http://img25.imageshack.us/img25/4963/kenwoodka2500.gif

på forhånd tak

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

på lillebror KA 2000  har jeg fundet
 følgende info

input sensitivity : phono /mag 2,1 mV aux 130 mV
maximum input signal phono / mag 100 mV

men den har kun en phono indgang = mag
http://kenwood.pytalhost.eu/KA2000/TrioKA2000_06.jpg

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 April 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

kan  mag 2  være en moving coil indgang på sådan en gammel og ikke særligt prangende forstærker eller er mag 2 en indgang til en keramisk pickup?

Umiddelbart nej til begge forslag. Som du beskriver dine forsøg er det mag 2 der er beregnet til det svageste signal. En keramisk pickup giver noget kraftigere signal end MM og MC. MC kan vi vist godt udelukke på den årgang.

Så vidt jeg kan se i diagrammet køres signalet fra begge indgange gennem RIAA-forstærkeren. Den omskiftersektion der er vist under RIAA-forstærkeren ændrer modkoblingen og dermed forstærkningen/følsomheden på indgangen. Mit bud er altså at der er tale om 2 forskellige indgange til en MM-pickup, hvilket jo også passer med at de kaldes MAG1 og MAG2. ( MM = Moving Magnet ).

Der er dog også en indgang der hedder Tape HD ( Tape Head ? ). Herfra køres signalet også gennem RIAA-forstærkeren. Her skal der ikke benyttes RIAA-korrektion af frekvensgangen, så ændringen af modkoblingen kan også være til det formål. Jeg kan ikke se i diagrammet hvordan omskiftersektionerne hænger sammen. Hvis dette er tilfældet skulle MAG1 og MAG2 være ens og begge være til MM-pickup. Den forskel du har konstateret kunne så skyldes at en tidligere ejer har fået ændret MAG1 til en keramisk pickup som jo stadig var meget udbredt dengang.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

tak stanley det giver mening med den evt ændrede mag 1 indgang - jeg går ud fra at en keramisk pickup selvom den ikke skal forstærkes stadig skal have riaa korrektion

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Tape HD er, ganske rigtigt, Tape Head og den svarer til en mikrofonindgang - følsomhed og impedans som MM, bare uden RIAA korrektion.

Impedansen på de to MM indgange, kan være 47kOhm og 100kOhm - Sådan var mange af datidens forstærkere indrettet, men det stemmer ikke rigtigt overens med testen - måske nogle komponenter er faldet for aldersgrænsen.

Så vidt jeg husker, kørte krystalpick-up'er lineært ind. Det sørgede en 'medfødt', ikke særlig præcis, RIAA korrektion for.
(Man kan mistænke RIAA for at have skelet til en piezo krystal, dengang man fastlagde standarden)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

ville en serie nærbilleder af indmaden (makro med masser af lys på) afsløre evt. modifikationer der kan forklare denne lydforskel på mag 1 og mag 2?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
tak stanley det giver mening med den evt ændrede mag 1 indgang - jeg går ud fra at en keramisk pickup selvom den ikke skal forstærkes stadig skal have riaa korrektion

Nej, normalt ikke. Der kunne i enkelte forstærkere være en mindre passiv korrektion, men ikke noget nær det der sker i en RIAA-forstærker. En evt. ændring kunne være foretaget ved at køre signalet udenom RIAA-forstærkeren.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

alterego skrev:

Impedansen på de to MM indgange, kan være 47kOhm og 100kOhm - Sådan var mange af datidens forstærkere indrettet, men det stemmer ikke rigtigt overens med testen

Ja, det har jeg også set før, men det stemmer heller ikke med diagrammet. Så vidt jeg kan se er modstandene ved begge indgange på 100 kOhm og derefter ryger signalet ind i den samme omskifter. En forskel skal altså forklares med ændring af modkoblingen via omskifteren eller at der er foretaget en ændring i forhold til diagrammet.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ville en serie nærbilleder af indmaden (makro med masser af lys på) afsløre evt. modifikationer der kan forklare denne lydforskel på mag 1 og mag 2?

Måske. Især kunne det være interessant at se modstandene ved indgangene der hedder R1 - R4.

Iflg. diagrammet er disse 4 modstande ens.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

umiddelbart er de alle 4 brune med en sølv ring, en okker/gul ring og en sort ring ? måske er der også efter den sorte ring en rødbrun ring - måske er det bare den brune modstand der er lidt blankere ? 

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Brun-sort-gul-sølv betyder 1-0-0000 og 10%
Altså 100kOhm 10% 

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

alterego skrev:
Brun-sort-gul-sølv betyder 1-0-0000 og 10%
Altså 100kOhm 10% 

Ja, og det stemmer jo med diagrammet, så det er ikke her der er ændret noget. Medmindre der er loddet en tilsvarende modstand parallelt med to af dem på loddesiden af printet.

Næste skridt ville nok være målinger omkring omskifteren for at finde ud af hvad den præcist gør og hvornår. Men det kræver jo at man har noget at måle med.

Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 11 April 2010 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

KA2600 har nästan samma preamp.Data på denna är:

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

tak Rolf
Min har ikke preamp output, men den har mono output - var det til center eller subwoofer?
Jeg fandt manualen til lillebror KA-2000 på en tysk hjemmeside http://wegavision.pytalhost.com/
ligesom der er billeder af KA 2000 på the vintageknob 
Var KA-2600 magen til udseende mæssigt ?

Jeg tager nogle fotos af min inden i og så må i fortælle mig hvor jeg skal stikke multimeteret hen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes