Forfatter |
|
Dranov Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Vintage forum,
Har længe villet prøve noget vintage - speciet noget med en ordentlig god 12 tommer bas. Derfor har jeg længe sværmet
omkring at ville købe et par JBL L100. Det er nu sket!
Spørgsmålet er nu hvilken forstærker der vil passe bedst til disse højttalere? Jeg tænker selv noget Sansui eller Luxman
f.eks.
Sansui:
AU-9500, AU-D11, AU-X711 eller 911: Alle skulle ligge i den varme lyd-ende af Sansui's
Luxman:
Luxman C-02-M-03 eller lignende. Her har jeg dog mindre viden.
Alternativt kunne det noget lidt nyere som en Vincent med kombineret rør - F.eks. Vincent 236?
Skal der meget strøm til for at tæmme basserne i JBL'erne. Umiddelbart virker de nemme at drive?
Hvad siger i?
/Dranov
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her skal du ikke lade dig narre som så mange gør, ja de er super nemme at drive pga. den høje følsomhed, en single ended rør bandit på 5 watt kan sikkert trække dem -men lad være med det. De elsker power, og med en seriøst kraftig kvalitets forstærker har jeg opnået et resultat jeg ikke vil bytte ud med nogen anden højttaler i verden.
Jeg har tilgengæld ofte hørt dem spille mindre opløst og mystiskt når de har været parret med udstyr af tvivlende kvalitet ude ved andre. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 867
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thule ia 150 eller derover.
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Per,
Tænkte nok at de ville have godt af masser af power.
Har du haft erfaringer med JBL L100'erne i standardopsætning eller i modificeret tilstand (Jeg tænker Troels Gravesen kit)?.
/Dranov
__________________ /Dranov
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten,
Har faktisk haft en Thule ia 150b. Den var lidt for kold i lyden til min smag. Vil nok gå lidt mere retro nu så det matcher
JBL'erne :-)
/Dranov
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah,
Hvor i landet bor du?
Jeg har et par kandidater somdu kunne få lov at prøve af før du besluttede dig:
Luxman C-02/M-02
Luxman L-510
Pioneer A-91D
Accuphase E-202
Accuphase C-200/P-20
Det kræver blot at du kan flytte højttalerne til min bopæl i storkøbenhavn.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enhver kvalitetsforstærker på mellem 50 og 150W fra de gyldne år i starten af 70'erne - fx de fleste af de tidlige Sansuier - tidlige pioneer - tidlige Marantz - Kenwood - Accuphase - + mange andre vil være gode valg, hvis det skal være vintage
Dine L-100 er efter min mening en højttaler, som er let at få til at lyde godt - og hvis man sætter den sammen med en forstærker fra før '77-'78, så er "voicingen" en smule varmere og mere fyldig - og hvis man kan lide dette, så go that way!
I virkeligheden synes jeg faktisk, at selv små forstærkere fra sammeperiode kan fylde sådan en L-100 pænt op. Jeg har fx en lille Marantz 1030 integreret forstærker, som med kun 2 x 15 Marantzwatt kan sætte fut i den - og det lyder rigtig fint.
Sådan en L-100 er en rigtig god højttaler efter min mening og grundlæggende en yderst vellykket konstruktion - og så er den bare flot. Det eneste problem, der er med dem alle, er, at de mangler den berømte frontgrill, som er smuldret væk med årene. Hvis man er lidt heldig, er trærammen der stadig - og man kan godt få den gamle skumfront igen - men den skal vist findes ved at snaske lidt rundt på www.audioheritage.org
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey Fredmarantz,
Har faktisk set lidt på om man kunne få fingerne i noget nyt skum til fronterne. Samme sted - på forskellige forums er der
dog blandede kommentarer omkring ham som laver fronterne. Der skal søges lidt mere intenst.
Hvad har du er erfaring med potmetrene på fronten. Troens Grevesen skriver at de bliver mest som den ægte JBL lyd (hvad
det så end er) når diskant potmeteret er sat 3 trin ned? Ikke at det er så vigtigt - lyden skal jo være som jeg bedst selv kan
lide den, men det er alligevel interessant at høre.
Og enig i at de sku er smukke. Dejligt anderledes end de høje tynde tårne som alt skal være nu og dags. Konen sagde
faktisk at de jo var pæne og det var dejligt at de ikke var så høje :-). Skal forresten have fundet nogle fødder til dem.
Desuden giver såden en 12 tommer bass en anden følelse end flere små 6 tommer basser i et tyndt tårn nogensinde kan
give :-)
/Dranov
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej også der!
Dem med den hvide 12" membran er "den rigtige". Det helt rigtige navn er JBL L-100 Century, så hvis du googler dette, så kan det vist ikke slå fejl.
Fås også i et større antal versioner under betegnelsen 43XX, som dybest set også er L-100, men med forskellige variationer til brug i proffesionelle kredse.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Jensen,
Vi taler om en af de sene modeller (dvs. efter Century modellen) - her er link.
http://www.saturdayaudio.com/picturepages/jbl_l100.htm
/Dranov
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dranov skrev:
hey Fredmarantz,
Har faktisk set lidt på om man kunne få fingerne i noget nyt skum til fronterne. Samme sted - på forskellige forums er der dog blandede kommentarer omkring ham som laver fronterne. Der skal søges lidt mere intenst.
Hvad har du er erfaring med potmetrene på fronten. Troens Grevesen skriver at de bliver mest som den ægte JBL lyd (hvad det så end er) når diskant potmeteret er sat 3 trin ned? Ikke at det er så vigtigt - lyden skal jo være som jeg bedst selv kan lide den, men det er alligevel interessant at høre.
Og enig i at de sku er smukke. Dejligt anderledes end de høje tynde tårne som alt skal være nu og dags. Konen sagde faktisk at de jo var pæne og det var dejligt at de ikke var så høje :-). Skal forresten have fundet nogle fødder til dem.
Desuden giver såden en 12 tommer bass en anden følelse end flere små 6 tommer basser i et tyndt tårn nogensinde kan give :-)
/Dranov |
|
|
I pricippet kan jeg kun give dig ret i det hele - og dejligt med sådan en kone
Det der med potmetret drejet -3 ned - må være en smagssag. Gør som du synes lyder bedst til dig og dit lokale og dine akustiske forhold. Der kan være et skratte-problem med disse såkaldte L-pad (potentiometrene) - men hvis du giver dem lidt motion, så plejer det at gå væk for en tid.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dranov skrev:
Hey Jensen,
/Dranov
|
|
|
Mig bekendt er det to alen ud af samme stykke. Det er rigtigt, at der ikke mere står "century" på dem, men...det er da i store træk den samme højttaler. Jeg ville ikke kunne høre forskel og mine hidtidige skriverier om denne højttaler gælder stadig. De producerede den jo i ganske mange år.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dranov skrev:
Hey Jensen,
/Dranov
|
|
|
ja men det er jo en god gamel model kan jeg godt huske den
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Fredmarantz,
Det er med hvide basser.
Lidt googling afslørede at de startede med at hedde L100 Century og at det typisk var versionen fra USA. Senere fjernede de
Century så det blev L100. Desuden var det typisk modellerne fra fabrikken i USA der var Century og modellerne fra England
der var uden Century.
Den største forskel lydmæssigt var placeringen af enhederne. Dem med enheder placeret liniært lige over hinenden skulle
være bedst, men det er vist smag og behag. Der er dog flere der har eksperimenteret med at kombinere flere forskellige
typer L100 stående oven på hinanden - lyder interessant :-)
/Dranov
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til, at jeg nævnte det med de hvide basser, er fordi man i 90'erne har kunnet få en helt anden model, som også kaldtes L100, men var en totalt anden højttaler, hvor basserne ikke var hvide. Men alle højttalerne i L-100 (den originale familie fra 70'erne) har hvide basser originalt.
Har dog aldrig hørt om, at den model, som jeg taler om, skulle have været fabrikeret i England på noget tidspunkt?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tog fejl det var ikke USA og England det var henholdsvis LA og Northridge hvor de to fabrikker ligger (Northridge er også i USA
:-)
Se tråd nedenfor:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=288622
/Dranov
|
Til top |
|
|
henrikb Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 211
|
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 05:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej !
tror du skulle prøve at stifte bekendtskab med en Crown,har super erfaring med det.
vh
henrik
|
Til top |
|
|
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dranov sidder også med en ide om noget fra harman group, som crown eller hvis det skal være lidt mere vintage måske en citation 24 med tilhørende pre fra harman kardon så burde der være rigeligt af kræfter til dem.
vh. ln
|
Til top |
|
|