Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2599
|
Sendt: 08 August 2011 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er der lige så specielt ved old school pa udstyr ?
Jeg tænker på gamle videoer med pink floyd,deep purple, rollings stones og mange andre store rock bands,der kunne man jo ikke undgå at se, en gammel rock video uden at de brugte marshall eller vox udstyr specielt de aktive højtaler fra marshall synes jeg man ser enormt meget. Kunne de spille vildt højt med en for tiden fantastisk lyd, var de meget billige alle 3 ting eller ?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 08 August 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 08 August 2011 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du burde nok spørge musikerne 
Hvis du tænker på den tids guitarforstærkere fra fx. VOX (AC30) og Marshall JTM45 - Superleads 50/100 - JTM'erne osv så var det godt og relativt dyrt grej og hvis de er velbevarede og eller velrestaurerede finder du ikke udstyr - nærmest uanset pris, i dag, der når dette til sokkeholderne.
Medtag gerne de gamle forstærkere fra Fender ligeså. altså forstærkere og fra den tid- Vox - Fender - Marshall - Selmer- Hiwatt - Orange - Ampeg var toppen af poppen og er det stadig. Hvis du nogensinde får kigget ind i bare én af dem, så vil du sikkert forstå hvorfor. Dette gælder selvfølgelig de originale modeller fra dengang - ikke de nyere reissues, som ser ud som de gamle, men næsten altid eller faktsik altid er bygget anderledes og ikke i nær samme kvalitet.
Hvorfor siger du, at de brugte aktive højttalere? (hvis vi altså definerer sådan én, ved, at forstærkeren er bygget ind i kassen?)
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 August 2011 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er snak om PA ikke guitarforstærkere
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2011 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok-der gik bare ren association i mig, da jeg så navnene Vox og Marshall.
Hvis vi taler PA (sanghøjttalere) fra den tid, så anvendte man i vidt omfang WEM - og i væsentlig mindre grad både Marshall og Vox. Begge disse fabrikater har lavet sanghøjttalere, men det var WEM, som var the name of the game.
Grunden til, at man anvendte disse ting, var, at det på tidspunktet var det bedste og eneste fornuftige man kunne få. Det hele var rørdrevet fra eksterne forstærkere - og altså ikke aktive i den definition, at forstærkerene var bygget ind i samme kasse som højttalerne.
Sanghøjttalerne i dag, som har udviklet sig til at være deciderede PA-højttalere, som er ment til at kunne gengive HELE orkestret i store venues med god lyddækning, er meget mere højtydende i dag end før - det tåler ingen sammenligning.
Denne udvikling tog fart i sluttresserne, da man indså at de såkaldte sangsøjler ikke var gode nok til at store koncerter. Her kom Goodmanns - Altec (Lansing) - JBL m. fl. ind på markedet og kunne levere store lydsystemer drevet af mange forstærkere på mange hundrede watt effekt. Før i tiden kunne et sæt WEM eller Marshall til de større koncerter drives af et par 100watts rørtoppe.
Herhjemme blev sanghøjttalere af mærket MAX, Selmer og Echolette anvendt i stor stil i "pigtrådstiden" Senere Montarbo - Carlbro - Simms watts m. fl. (JBL og Altec var stadig fint med)
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 August 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
I PA verdenen er en aktiv højttaler = aktiv deling og forstærkerens placering har ingen betydning.
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 09 August 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
I PA verdenen er en aktiv højttaler = aktiv deling og forstærkerens placering har ingen betydning.
|
|
|
Det mener jeg ikke. Altså én ting er hvad vi vil mene er "rigtigt" og "forkert", men hvis du laver en rundspørge blandt PA-folk, professionelle såvel
som amatører, samt musikere, så vil du uden tvivl finde at langt flertallet definerer aktiv/passiv højttaler som et spørgsmål om forstærkerens
fysiske placering. Ellers vil man snakke om "aktiv/passiv deling".
Men jeg er ikke sikker på at jeg forstår OP; De "VOX" og "Marshall" labels du kan se i gamle koncertoptagelser må da være
guitarforstærkerne/baggearet? Det er da sjældent man ser PA'et i sådanne optagelser, mens baggearsfabrikaterne altid kan ses...? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 August 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
Det mener jeg ikke. Altså én ting er hvad vi vil mene er "rigtigt" og "forkert", men hvis du laver en rundspørge blandt PA-folk, professionelle såvel som amatører, samt musikere, så vil du uden tvivl finde at langt flertallet definerer aktiv/passiv højttaler som et spørgsmål om forstærkerens fysiske placering. Ellers vil man snakke om "aktiv/passiv deling".
|
|
|
Jeg kom fra hifi verdenen med den holdning at en aktiv højttaler var en højttaler med indbygget forstærker (paasivt såvel som aktivt delt). Da jeg kom over i PA verdenen blev jeg rettet mange gange, da de mente en aktiv højttaler var en højttaler med aktivt filter, og at forstærkerne og filtrene sagtens kunne sidde i et rack ved siden af. Det er også fuldstændigt ligegyldigt hvad der er rigtigt i denne sammenhæng .
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 August 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi må hellere få på plads om det er PA eller baggear der tales om  . Med baggear mener jeg guitarforstærker og basforstærkere.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var derfor jeg svarede som jeg gjorde i mit første indlæg. Man ser stort set aldrig de "sangsøjler", som var placeret ude i siden. Desuden brugte man kun i meget begrænset omfang de nævnte Vox og Marshall - men som nævnt brugte man ofte WEM (på den tid i England). Trådstarter må mene baggearet - det ser man altid.
I lydverdenen (PA) skelner man mellem :
Passive kasser
selfpowered kasser (indb. amp + filter)
aktive kasser (ekstern amping - deling og filtrering m. ex. driveracks)
vh
Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
og hvor blev trådstarter af?
Vh
freddy
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 11 August 2011 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der må være tale om baggear. Husker stadig et par havefester hjemme hos mine forældre (anno ca. 1975), hvor musikken blev leveret af et Marshall bas anlæg - forstærkeren (100 Watt rør) og højtaleren (4 X 12" i boks med halvåben bagside) var seperate, men beregnet til at køre sammen. Selv med den efter nutidig standard beskedne effekt kunne det spille meget højt...
Sanganlæg var i begyndelsen nok lige præcis dét. Orkestret hørtes direkte gennem baggear eller deres egen lyd (trommer og en del andre instrumenter kan spille ganske højt uden elektrisk forstærkning), men sangere, som ikke ligefrem havde operavolumen i deres stemme, kunne godt have brug for lidt hjælp - forestil dig at skulle synge ud over et big band for fuld skrue . Elguitaren er osse et resultat af dette, en akustisk guitar er i sig selv ikke særlig markant m.h.t. volumen, sammenlignet med mange andre instrumenter - smid en mikrofon på!
Jeg har overværet livekoncerter siden starten af halvfjerdserne, og generelt synes jeg, at den elektrisk forstærkede lyd (PA) er blevet betydeligt bedre.
Man kan ikke uden videre sammenligne baggear og PA-anlæg. Baggearet er ofte en integreret del af 'sounden', hvilket tildels kan forklare begejstringen for gammeldags udstyr i denne del af et setup. Forstærkeren + højtaleren kan altså være ligeså væsentlig for lyden som selve instrumentet. Det forklarer osse, hvorfor man ofte ser især elguitarer forstærket til PA'en via baggearet, med en mikrofon. Fyren ved PA-mixeren ville have et lettere job med et signal direkte fra instrumentet, men det giver ikke den rigtige lyd.
|
Til top |
|
|