Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 08:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hvilket grammofonstik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-hjm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2013 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har kommet i besiddelse af en gammel Philips rørradio (BDK 563a fra 1950'erne) og skal have tilsluttet en grammofon
med DIN stik (en beolab 1700). Jeg kan dog ikke finde ud af hvilken omformer der skal bruges for at tilslutte den til radioen,
og om der overhovedet findes en omformer! Derfor spørger jeg om hjælp til at bestemme hvilken type grammofon stik der er
i rørradioen, og om evt. link til en omformer, eller andre gode idéer :)

På forhånd tak,

mvh -Hjm

Billede af indgangen:

http://billedeupload.dk/?v=AMex9.jpg
Til top Vis -hjm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -hjm

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Det er lige netop et "Grammofon stik" .. altså den slags som man nok brugte i 50'erne sammen med 78 ere og en passende grammofon.

Din B&O er en langt mere moderne PLADESPILLER - til 33 og 45 vinyl plader.

De to passer bare ikke sammen - der er for mange år mellem dem.

-hjm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Janils.
Tror du om det på en måde kan løses ved at pille "grammofonstikket" af, og komme en mere moderne indgang i?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Tror ikke du får noget ud af det projekt.
Datidens forstærkere havde ikke en RIAA indgang - den var ikke opfundet. Så selv om du skifter stikket ud, så passer elektronikken ikke sammen. Desuden er der mono kontra stereo.

Gem du din gamle Philips radio som et klenodie - den har ikke noget med hfi at gøre og passer ikke sammen med nutidens elektronik. Man kunne sikkert godt sætte en rør RIAA i den ... men det vil koste langt mere end en god ny forstærker som passer til din pladespiller.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 17 Januar 2013 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Janils, ved godt at et simpelt svar er let forståeligt, men riaa standarden var da i den grad "opfundet" i 50´erne, at man så brugte krystal/keramiske pickupper med megaoutput i forhold til nutidens fjerner da ikke det faktum, at der var en riaakorrektion i radioen, hvis den havde en grammofonindgang

EDIT: http://www.esotericsound.com/Electronics/REQ2MAN.pdf

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Januar 2013 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Denne gamle stiktype, bliver nok svær at skaffe. Men det er da muligt at erstatte det med en anden stiktype - monteret på en isolerende plade.

Forbindelsen på det org. stik - kan du finde på diagrammet over radioen. Det er her: http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Diagrammer/Philips- Opera-BDK%20563A-1956-diagram.png

Men indgangen på radioen er beregnet til en krystal pickup - som har et meget højere output end de pickupper man bruger i dag. Men du kan da koble en billig RIAA forstærker ind mellem pladespilleren og radioen. Så kan det fungere.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

-hjm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2013 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de svar :)
canielsen: Vil det være muligt at koble en RIAA forstærker som denne:

http://shop.wr.dk/grammofon-tilbehoer-602/grammofon-forstaer ker-riaa-p5308

mellem grammofonen og radioen, og dermed få det til at fungere?

Jeg har fundet frem til at et normalt stik til en stikkontakt kan gå ind i indgangen, men kun i to ud af de i alt fire huller. Vil det
være fyldestgørende at komme kablerne fra grammofonforstærkeren ind i kun to af de fire huller?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

-hjm skrev:

Jeg har fundet frem til at et normalt stik til en stikkontakt kan gå ind i indgangen, men kun i to ud af de i alt fire huller. Vil det
være fyldestgørende at komme kablerne fra grammofonforstærkeren ind i kun to af de fire huller?

Det vil ikke være optimalt, din riaa går ud med et for kraftigt signal, og din lyd vil blive equalizeret 2 gange. Det ville blive til forvrængning og for meget bas og for lidt diskant. Den rigtige løsning ville være at finde en billig grammofon med almindeligt pickup-hus brugt, og så montere en pickup som denne: http://www.zenith-int.dk/da/?p=prod&id=1171&grp=2&am p;subgrp=&filter=

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2013 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

-hjm skrev:

Det vil ikke være optimalt, din riaa går ud med et for kraftigt signal, og din lyd vil blive equalizeret 2 gange. Det ville blive til forvrængning og for meget bas og for lidt diskant. Den rigtige løsning ville være at finde en billig grammofon med almindeligt pickup-hus brugt, og så montere en pickup som denne: http://www.zenith-int.dk/da/?p=prod&id=1171&grp=2&am p;am p;subgrp=&filter=

Korrekt. Men det er da umiddebart muligt at fjerne det simple filter i radioen og sætte en spændingsdeler ind. (Se evt. diagrammet jeg henviste til tidligere).

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke sætte spørgsmålstegn ved andres projekter, men i fortsættelse af janils indlæg vil jeg også undre mig over, hvorfor du partout vil have denne kobling. En hvilken som helst gammel radio har ikke unik lyd, bare fordi der er rør i den. Jeg kender ikke din model (men for nysgerrighedens skyld kunne vi måske se et foto?), så jeg kan ikke sige noget ondt om den, men hvis det er rørlyden, du går efter, vil jeg bestemt mene, at du skal søge efter en separat rørforstærker - gammel eller ny. Det vil din beogram 1700 (du skriver beolab 1700) være mere glad for. Jeg vil ikke blande mig i alle de teoretiske tekniske muligheder, men er det virkelig ulejligheden værd? Hvis det er sådan, at du gerne vil kunne spille grammofon på radioen, skal du i stedet finde en gammel grammofon med krystalpickup, og det burde ikke være så svært, selv om de ikke myldrer frem på loppemarkeder som for år tilbage.   Men det løser i første omgang ikke dit kerneproblem, nemlig det gamle stik. Du har allerede opdaget en af grundene til, at det forsvandt, nemlig at man fejlagtigt kunne stikke et netstik i det. Det blev afløst af et andet, som også var stort og rundt, og til det findes/fandtes omsætterkabler til din-stik, men umiddelbart vil jeg tvivle på, at det findes til dit stik. Måske netop fordi det umiddelbart er meningsløst at koble de to slags teknik sammen. Men du kan jo prøve med en mail her: http://www.wr.dk/ om de kender noget til det. Hvis du selv har viden til at kunne fabrikere et sådant specialkabel, bør det være muligt at finde selve stikket internationalt trods alderen, men hvordan, for hvad er fx den engelske/tyske betegnelse for det. Men "selvfølgelig" kan det findes i en eller anden skrammelkasse.

Datidens kombination af tuner/forstærker/højttaler har uanset nok så mange rør generelt udseendet som den væsentligste kvalitet, selv om fx en gammel topmodel fra Linnet & Laursen bestemt har sin charme.  Men antik brugskunst er den rigtige betegnelse.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Kom lige til at tænke på denne tråd, da jeg så en annonce - med stikket med de to runde ben og det flade midterben som blev brugt på mange gamle pladespillere.

http://hifi.brugtgrej.dk/annonce/95892

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes