Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Quad 405-2 opfølg. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2013 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen.  I sommers fik jeg god hjælp fra mange her på forum. Der blev skiftet OP-amps (tl072) alle lytter osv. tak for det.  Den kom til at spille helt perfekt.  men men:  Når der blev koldt i garagen under 10 grader lavede den ene kanal et "kæmpe" knald/blop, den anden kanal forblev OK.  Jeg fik aldrig løst dette og endte da også med at brænde de originale udgangstranser af.  Nye MJ15003 blev monteret og alt OK igen.  Nu spiller jeg kun på den når over 10 grader

Nu til mit spørgsmål:  Jeg forsøgte en kold dag at tænde den UDEN højttalere tilsluttet.  Resultat: begge sikringer i plus/minus forsyningen  sprang i den "trælse" kanal, men efter nye sikringer og lidt varme kunne den igen.   HVOR BLIVER DEN EFFEKT BRÆNDT AF NÅR DET IKKE ER I HØJTTALEREN  ?   HVAD ER DET DER TRÆKKER DE STORE STRØMME ?

håber en kan forklare dette for mig mysterium.  mvh  Jens.

Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 April 2013 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Kulde og varme skaber kondens og det kan i værste fald være skyld i kortslutninger !
Ikke nogen go ide at ha stereoanlæg stående i en garage !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 April 2013 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Og så er der selvfølgelig luftfugtighed / dugpunkt om aftenen og tidlig morgen som måske også kan skabe fugt i din
forstærker ..... vand er som bekendt ledende og det kan elektronik bestemt ikke li !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2013 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Altså den anden kanal er været 100& OK altid.  Det har intet med fugt/kondens at gøre. Der er tørt nok i garagen

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 April 2013 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Svigtende/kolde lodninger og/eller dårlige elektrolytter' svigtende preset's for dc-offset og tomgang... 

Et par bud fra en gammel radiomekaniker

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt

jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2013 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Svigtende/kolde lodninger og/eller dårlige elektrolytter' svigtende preset's for dc-offset og tomgang...

Jeg tror det er noget med arbejdspunkt i selve startøjeblikket, men det er næsten umuligt at måle.

Efter få sek. er alle spændinger stort set identiske på begge kanaler.

Ja alle lytter er skiftet. Alle lodninger er genloddet. (på begge kanaler)   Hvordan tester man:

preset for DC-offset ?  

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 April 2013 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Voltmeter over udgang, ubelastet justér til "0-volt" på udgangs terminalen.  Virker justeringen "nervøs" (pludselige udsving under justering) kan det godt forklares med et svigtende trim-potmeter...

Du kan kontrollere tomgang i forhold til den raske kanal, på den simple måde: mål spændingsfald over emitter-modstand, og sammenlign. Her tilrådes stor forsigtighed, det vil være en fordel hvis du på en skillevario med amperemeter kan følge med i strømforbruget ved justering, således at du kan nå at afbryde hvis strømforbruget pludselig "løber løbsk" pga. svigtende potmeter. Fuske-metoden som blev fvlittigt brugt på div. radio og tv-værksteder, ved reparation af farvefjernsyn, er denne: udlod trimmer, mål ohm, juster en ny til samme værdi, ilod og fin-justér...  hov-hov, skrev jeg virkelig det...? Al justering foregår i henhold til servicemanualen. Bum.

exrumpyt

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt

jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2013 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Diagram vedlagt hvis det er lykkedes

Hej igen.  Diagram vedlagt hvis det er lykkedes http://www.google.dk/search?q=quad+405-2+schematic&hl=da &tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bqdn UfHUHY36sgbNsYD4Dg&sqi=2&ved=0CC0QsAQ&biw=1138&a mp;bih=613#imgrc=23rt3VNSbQkJ_M%3A%3BsyNbY_ZmSzpUHM%3Bhttp%2 53A%252F%252Fquad4ever.free.fr%252Fquad_405-2_sch.jpg%3Bhttp %253A%252F%252Fquad4ever.free.fr%252Fquad_tech.html%3B1224%3 B509

Som det ses er der ingen trimmere i et Quad 405-2 udgangstrin.  (De 2 print N1 og 2 er fjernet.)

Det er FS1 og FS2 der springer når det er koldt i rummet.  Men hvor fiser effekten hen uden højttaler ?

Der må da være et sted hvor strømmen bliver "opslugt".   Jeg har skiftet stort set alle komp. i denne kanal. Og sammenlignet spændinger forskellige steder i diagrammet, med den OK kanal.  Hvor tror du man kan sætte ind, jeg er efterhånden kørt lidt fast men er også blevet stædig. Alt er OK når der er lunt i rummet.  Jeg har en teori om at det nå være et forkert arbejdspkt. et sted som så lukker helt op for en masse strøm kortvarigt.  

håber på hjælp

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 April 2013 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hmmm, 'tørt nok i garagen'. Beklager, kold luft kan indeholde mindre fugt end varm, så selvom der virker tørt, kan der sagtens opstå kondens, når temperaturen ryger under 10 grader. Jeg vil ikke anbefale at opbevare elektronisk udstyr (og mange andre ting beregnet til opvarmede rum) under 15 grader - det er for risikabelt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 April 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Hmmm, 'tørt nok i garagen'. Beklager, kold luft kan indeholde mindre fugt end
varm, så selvom der virker tørt, kan der sagtens opstå kondens, når temperaturen ryger under 10 grader. Jeg vil ikke anbefale
at opbevare elektronisk udstyr (og mange andre ting beregnet til opvarmede rum) under 15 grader - det er for risikabelt.

JÆS.

Jeg havde en stribe lytter at "overvintre" i et skur = Helt døde.

Men trådstarters problem kan også være selvsving når den står af uden belastning
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 April 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

DC beskyttelses kredsløbet er jo noget brutalt med en triac der kortslutter udgangen, jeg kunne godt forestille mig at et kraftigt DC blop kan trigge det med det resultat der nævnes. 
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes