| Forfatter |
|
adm80 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2013 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 16 Juni 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
Jeg faldt over denne smukke PHLIPS radio fra omkring 1950érne. (model BDK 393 A) Jeg kunne ikke stå for den, og måtte bare have den. I starten var jeg egentlig lige glad, med om den virkede eller ej. Den var udelukkende købt som et møbel.
Efter lidt tid er jeg blevet ”hooked” på at se om jeg kan få den til at spille igen. Selve radioen virker fint på KB delen og man kan tune rundt og finde kanaler med musik osv. Men FM og MB virker ikke. Den brummer bare. Man kan dog godt skrue op og ned for volumen.
Jeg er med på kondensatorer og spoler, og er ved at eftermåle disse. Der er i alt 8 kondensatorer, hvor jeg er ret sikker på mindst 2, af disse er defekte. (Er nede i M-Ohm området). Den ene af kondensatorerne har været monteret for tæt på transformeren, hvorfor den er begyndt at smelte. Jeg har desværre ikke noget diagram. Jeg kan se kuverten hvor det har ligget i, stadigvæk er i kabinettet. :-((
Vedr. rør, er min vurdering at disse ikke er defekte, så jeg fokusere på kondensatorerne primært, de lidt større. I alt 8 stk. - lavet af et sort blødt materiale. Se billede.
Jeg syntes radioen er forholdsvis avanceret i forhold til andre på nettet, jeg har kigget på. Det er ligesom om der er ”flere radioer” i samme radio. Bl.a 2 transformere, hvilket kunne indikere grunden, til at den ene del af radioen virker fint. (KB delen)
Jeg står nu i den situation hvor jeg skal have indkøbt alle 8 kondensatorer, men hvor køber jeg disse. Syntes ikke de umiddelbart er standardvare ved RS elle lign.
Jeg skal bruge :
1 X 3300 pF 400 VDC +/- 20 % elektrolyt
2 X 0,18 uF 400VDC +/- 20 % elektrolyt
3 X 2200 pF 400VDC +/- 20 % elektrolyt
1 X 50 uF 300VDC +/- 20 % elektrolyt (stor sølv på billede 4 højre hjørne)
samt den smeltede som jeg ikke se størrelsen på. Endvidere er den fysiske størrelse lige i mellem den mindste og den største kondensator i radioen. Så hvis man antager feltstyrken er ligefrem proportional med størrelsen, giver det en værdi på 4,7 nF. Jeg er dog meget usikker på om det er rigtigt. Når man måler den siger den omkring 30 til 40 nF. Se sidste billede..
Derfor står jeg lidt i en situation, hvor jeg overvejer om det i det hele tager er tiden værd at renover radioen. Jeg har lidt svært ved at komme videre. Har i nogen ideer eller ekspertise.?

Mvh,-
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 16 Juni 2013 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arhhh - dén radio er da så flot og tilmed historisk, at den bør bevares. Og hvis det "bare handler om" 8-9 kondensatorer, ville jeg ikke være i tvivl om, at de skulle skiftes. Radioen er så gammel, at det er overvejende sandsynligt, at disse er helt færdige. Brummeriet tyder også kraftigt på det.
På afstand er det umuligt at guide dig helt hjem med den - men der findes da folk - også her på forum, som nok kan melde ind.
Jeg ville:
Trække rørene nænsomt op og ned af deres sokler nogle få gange - for at løsne evt. skidt - aflejringer - evt oxideringer.
Checke for forkabling, som evt er mørnet - ikke mindst netkablet til kontakten i væggen..
Udskifte elektrolytkondensatorerne og være meget opmærksom på overføringskondensatorer. de skal nok også skiftes. De sorte kan være sådan nogle. Jeg kan ikke hjælpe dig med værdien på disse - mon ikke, der findes et diagram ét eller andet sted??
Man kan ikke se på et rør, om det er defekt. Men vi kan måske nok som udgangspunkt gå ud fra, at de ikke lige er det. Radioen ser ikek ud til at være hærget og måske er den ikke brugt meget - En god grund til at håbe, at rørene kunne være ok- men altså - det kan man aldrig vide.
Jeg håber, at du passer godt på snitterne, når du roder i den. Der er alvorlige spændinger på færde i sådan én - 300-400V - noget, som man vil kunne huske i mange efter, hvis man ikke passer på. isoleret værktøj - omtanke - evt. afladning af lytter - én hånd i lommen - gummihanske osv - der er mange gode råd.
mon ikke der findes en rør-mand i nærheden af din bopæl?? - som kan hjælpe dig lidt??
og...kan du ikke kigge lidt på nettet efter servicemanuale/diagrammet på sådan én?
Edit: Faldt lige over dette:
http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Diagrammer/Diagrams iden.php
Din radio er ikke med på listen- men måske kan du prøve at kontakte radiohistorisk forening vest.
Måske har de den alligevel?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 17 Juni 2013 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille pip:
Du nævner at du har brug for disse værdier:
1 X 3300 pF 400 VDC +/- 20 % elektrolyt
2 X 0,18 uF 400VDC +/- 20 % elektrolyt
3 X 2200 pF 400VDC +/- 20 % elektrolyt
Men det er ikke elektrolykondensatorer du skal bruge i disse værdier, det er alm. film-kondensatorer og de er alle standardværdier. Desuden taler al erfaring for, at kondensatorer i disse værdier holder næsten evigt. Den sorte "smeltede" kunne meget vel tænkes at være 0,1 µF - og selvom den ser slem ud kan den sagtens stadg virke.
Derimod skal du med stor sikkerhed skifte denne:
1 X 50 uF 300VDC +/- 20 % elektrolyt (stor sølv på billede 4 højre hjørne)
Du kan næppe skaffe én af helt samme fysiske størrelse, men så må du se om du kan få en bøjle e. lign med (iøvrigt kan man nu få f.-eks. 47µF/450 som er så små, at de kan hænge i trådender!) Og endvidere: Der sidder en gammel selenensretter (den flade "blanke foran udgangstrafoen). Den er ikke glad for høje kapacitetsværdier, som hold dig til de 47 µF/300-350 V.
Jeg er enig med dem, der skriver, at rørene sikkert er ok - men udgangsrøret (det store ved transformatorerne) ser nu alligevel ud til at have slidt godt i det. Sandsynligheden taler for, at det stadig virker, men det er ikke sikkert, at det stadig kan levere fuld udgangseffekt, så det kunne på længere sigt stå på udskiftningslisten.
Go' fornø'jelse med med projektet.
vh
hans Jørgen
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 17 Juni 2013 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver at den ikke virker på FM & MB, prøv at rense omskifteren. Hvis den ikke har været i brug længe er den sikker koroderet lidt og skal lige igang igen.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2013 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS
Jeg ser lige at der sidder et ECH81 i den. Det har for vane at blive slidt hurtigt.
|
| Til top |
|
| |
adm80 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2013 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode svar.
Jeg vil se om jeg kan bestille nogle nye rør. Tror jeg vil bestille alle 5. Så er det på det rene. Vedr. sokler ser de egentlig ret pæne ud - Ligeledes forbindelserne i stikkene.
Jep.. rens af omskifter må prøves også.
Dejligt med feedback. Okay -> det er type film kondensatorer ..? det vil jeg se om jeg kan finde så.
"opmærksom på overføringskondensatorer" - Det er jeg ikke lige så stærk i..?
Jeg skal tage et par højopløselige billeder af elektronikken. Det kan være det kan hjælpe med fejlfindingen.
Mvh,-
|
| Til top |
|
| |
adm80 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg skiftet 3 kondensatorer og håbede selvfølgelig på det bedste. Rigtigt nok ser det ud som om den store elektrolyt har lækket, og bunden var helt mørnet. Jeg har udskiftet denne til en ny frisk 50 uF 400 Volt. Se billede neden for
Endvidere har jeg skiftet de 2 kondensatorer som sidder i forbindelse med strømforsyningen. Disse 2 var på 0,2 uF 400 volt. Se billede neden for.
Fuld af forhåbning startede jeg radioen op, men intet skete, ud over det sædvanlige brum, som endda nu var tiltaget i styrke. Hhmmm!! Endvidere virker KB bånden ikke længere efter udskiftningen. Så egentlig var det en lidt skuffende oplevelse.
Jeg må fortsætte min jagt med de øvrige kondensatorer. 4 styks mangler. Har i ellers noget bud. Kan det være et defekt rør, som er årsagen til brum..?
Jeg har taget et par billeder af elektronikken. I kan måske komme med nogle flere bud. Hvad kan skabe brum, ud over kondensatorerne ?
Mvh,-

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Juni 2013 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg ville tjekke ensretteren - det er den "blanke" ting der hedder SR 155 B120. Hvis du har mulighed for at måle vekselspændingen ( ved de to poler markeret med et liggende s) og jævnspændingen ved + og - så skal jævnspændingen skal være ca. 1,4 gange vekselspændingen.
Hvis det er nødvendigt at udskifte den skal du bruge f.eks. en 400 volt 1A (faktisk klarer den der sidder der allerede blot 120 mA!). Hvis du skifter den: Forbind den rigtigt!!!!
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2013 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du vendt lytterne rigtigt. ?
Har du renset omskifteren og givet den en gang motion. ?
|
| Til top |
|
| |
adm80 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar:
Hans Mortensen : Vedr. SR 155 B120
AC spænding tilgang 166 Volt (målt med Sand RMS multimeter) Spænding på udgang målt til 140,4 volt DC (målt med Sand RMS multimeter) Endvidere har jeg målt med AC på udgangen og den siger 47 volt AC. Dvs. Der en en rippelspænding på 47 volt overlejret på den 140,4 volt rene DC spænding. Som jeg nu husker min elteori, kan man vist godt konkludere dette ikke er OK. Jeg er med på din tilgang i forhold til AC DC og Kvadratrod 2 = 1,41
Det bringer min straks til næste punkt, som : Nullergøj har skrevet, om mine kondensatorer er vendt rigtigt. Det er kun den store elektrolyt som er polariseret, som jeg har forstået. Der er den som jeg har skiftet og den Vender rigtigt. Se de sidste 2 billeder
Længere oppe i tråden er der en som nævner mine kondensatorer er film kondensatorer uden + og -, hvorfor jeg netop har skiftet til kondensatorer uden polarisering ved strømforsyningen. Se sidste billede overfor. Måske er det det som er hele fejlen. Dette kunne også forklare hvorfor den pludselig larmer mere end før.
Derfor har jeg taget et billlede, af én af de 8 kondensatorer som jeg ville udskifte, hvor af jeg nu har skiftet 1 lyt på 50 uf 300 volt og 2 ikke polariserede kondensatorer på 200 nF. Dvs måske de 2 kondensatorer på 200 nF SKAL være polariserede. Se sidste billede overfor.
Kan i forklare mig om billedet (neden for) så er en "lyt" eller "film" kondensator. - og om den er med polarisering eller ej. Der står 0,18 uF F3,6 og +/- 10 % 400= på den gamle, som er den ene af de 2 som har siddet på billedet ovenfor, ved strømforsyningen, som nu er erstattet af 2 små firkantede gule.
Håber min tekst er forståelig..

og ja, jeg har "tævet" knapperne.
Mvh,-
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kondensator du viser på det sidste billede er en filmkondensator og den er ikke polariseret. Den har en værdi på 180nF (eller 0,18µF) - en tolerance på +/- 10% af den påtrykte værdi - og den kan klare max 400V. Vh
|
| Til top |
|
| |
adm80 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Så er de 2 kondensatorer jeg har skiftet rigtige nok. Hvad i
forhold til ensretteren . vil du mene den også skal skiftes i forhold til
de målte værdier..? På ind og udgang ?
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg ville skifte ensretteren - selvom der ikke er nogen garanti for, at det virkelig er den det er galt med. Der kan være problemer længere fremme, så ensretter+trafo+udgaltningslyt belastes så meget at ripplen stiger til det niveau du har set. (Du kan evt. sætte et amperemeter i plus-ledningen fra ensretter til udglatningselektrolytten (og altså resten). Den må max trække omkring 100 mA (ensretten kan klare 122mA). Pas på instrumentet - brug 10ADC strømområdet først og vær parat til at hive stikket ud hvis strømforbruget stiger dramatisk. (Husk også: Det er farlige spændinger du roder med - det kan gøre meget ondt, og det kan sende dig til himmels!) Vh
|
| Til top |
|
| |
adm80 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2013 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter sidste forsøg på reparation mislykkedes, og efter et par dages pause !!, tog jeg fat på radioen igen. Radioen brummede væsentligt mere end før jeg startede reparationen. Efter at have konstateret at brummen forsvandt når jeg lage den nymonterede kondensator til stel, besluttede jeg mig for at montere den gamle kondensator igen. Godt nok er uF. (ca.25) kun det halve i forhold til den påtrykte værdi, men hvis den ikke brummede var det muligvis et godt bytte.
Derefter blev alle rørene renset. Dvs. så alle ben slebet møjsommeligt med smadder lærred. Derefter en ordentlig omgang WD40 i alle soklerne for hver rør. Under ind og udtagning, blev jeg opmærksom på et af benene en af soklerne ikke havde det ret godt. Det så ud til den havde været meget varm. Se billede:

Jeg loddede en lille ledning direkte på benet af røret, og placere det korrekt i soklen igen. Ledningen blev monteret på det øvrige maskenet. Dernæst blev der fyret op, og jeg kunne nu høre meget svage kanaler hvis jeg tunede meget langsomt. En stump ledning på 1 meter gjorde udslaget, så der kom fuld signal igennem. FASTASTISK. Radioen virker nu.
Faktisk har jeg kun skiftet 2 komponenter, som er de 2 film kondensatorer, som der er et billede af oven for. Jeg tror endda slev ikke det var nødvendigt i virkeligheden. Man skal være lidt heldig for at reparere sådan en radio. Specielt med alle de ting som der kan være galt, og når jeg endda ikke har noget diagram. Så at det lykkedes er bare heldigt. Til jer som forsøger selv også -> vær tålmodig.
Tak for jeres input til dette projekt.
Se link til video
http://youtu.be/5q6dbt-pfcs
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 04:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice video 
Men har du ikke tjekket om illuminationspæren er ok? skala'en ser ubelyst ud 
Og det ovale hul i øverste højre hjørne. Sidder der ikke et EM84 indikatorrør? (skal gløde irgrønt ved fuld signal.
fx som denne klip. http://www.youtube.com/watch?v=MxtngSGla80
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nok nærmere et EM80, alderen taget i betragtning   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare det ikke er UM4 indikatorrøret. De er umulige at opdrive i rimelig stand, da fosforet i dem var ikke særlig holdbare  har haft 6 af dem og alle havde mistet fosforet
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
Bare det ikke er UM4 indikatorrøret. De er umulige at opdrive i rimelig stand, da fosforet i dem var ikke særlig holdbare har haft 6 af dem og alle havde mistet fosforet  |
|
|
Jeg har nogle på lager hvis du skal bruge. De er brugte men virker.
|
| Til top |
|
| |
adm80 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger : Godt set vedr. illuminationspæren. ja den er defekt. så manglen en ny. Typen er selvfølgelig en phlips model 8045D-00. Jeg ved ikke om den er svær at finde. Kender i et sted hvor den kan købes. ?
Boydk: Skarpt set.. Det er EM 80 rør. og det gløder grønt. Man kan dog kun se det om aftenen. Men det gløder ikke ret meget. Er det mon på vej til at gå i stykker.?? Skal jeg bestille et nyt. ? og hvor kraftigt skal det gløde?? Når du nu mener EM80 passer bedre på alderen, hvor gammel skyder du så radioen til, for jeg ved det ikke.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil skyde på at den er fra slut 50érne til start 60érne. 
carsten
|
| Til top |
|
| |