Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: lossless afspiller m. øget båndbredde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maitreya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Findes der en egentlig hifi mp3 afspiller? Endnu bedre ville være en der kan afspille et lossless format!

Altså en afspiller hvor der lydmæssigt er gjort mere ud af konstruktionen end en printplade omsvøbt i plastik! Og hvor båndbredten er bedre end 20hz - 20khz. Den skal være transportabel.

Den skal bruges med nogle gode hørebøffer til lydterapi.

Venlig Hilsen 

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Tja med hensyn til overordnet kontruktion er de nu alle temmeligt ens, men der er skam stor forskel på lydkvaliteten.

Det vigtigste for en god bærbar afspiller, er at den har en god DAC og god software. Dernæst kan man begynde at tale om, hvor meget plads man har brug for m.m., og om man skal vælge harddisk med dens ulemper eller en flashbaseret.
Hvis du ikke har en ekstra bærbar forstærker, kan det også komme på tale og tænke på hvilke høretelefoner du har tænkt dig at trække, da noget afspillere yder fra 8mV til (mener jeg) 32mV per kanal.

Hvilke høretelfoner skal du trække?

Af konkrete råd til afspillere, kan jeg nævne (jeg kan dog ikke huske hvor meget de yder pr. kanal, men iaudioen yder hvis mest, det plejer de):

1. Meizu M6 (har jeg selv ) - 2-8gb flashbaseret, openscource, super lydkvali, afspiller alt... også flac
  2. Iriver Clix - 2-8gb flashbaseret, afspiller næsten alt
  3. iAudio 7 - 2-16gb flashbaseret, afspiller næsten alt
  4. IMod´d Ipod - 4 gen photo eller 1 gen Nano - resten siger sig selv, itunes, men kan rockboxses så den kan afspille næsten alt.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Maitreya skrev:

Og hvor båndbredden er bedre end 20hz - 20khz. 

Du får vist ikke noget ud af et "større" frekvensområde, da CD-mediet er begrænset til netop 20 Hz - 20 KHz
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Maitreya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hej Techtrino

Og tak for svaret! Har ikke fulgt udviklingen her. Håber at du vil svare på et par ekstra forklaringer på termer.

Hvad er opensource og flashbaseret??

Til Kalle_dk:

Jeg er godt klar over at de fleste cdafspillere ikke har en større båndbredde! Men afspilning af en cd kan vel gøres bedre - ikke?

Hilsen

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Maitreya skrev:

Hej Techtrino

Og tak for svaret! Har ikke fulgt udviklingen her. Håber at du vil svare på et par ekstra forklaringer på termer.

Hvad er opensource og flashbaseret??

Opensource betyder at firmwaren (det software der styrer afspilleren) er åbent for alle - hvilket vil sige at folk selv har mulighed for at tilføje nye filtyper, bedre afkodning af musik-filer, etc.

Flashbaseret er den type harddiske afspilleren bruger. Den kan enten være flash (ingen bevægeligt dele - god på farten) eller harddisk (tåler ikke samme belastning, men mere plads og billigere). Det har dog ikke den store betydning, hvis du bare bruger afspilleren et fast sted.

Den mest "hifi-rigtige" løsning er nok, som Techtrino også nævner en iMod'ed iPod (Link) og en ekstern forstærker af god kvalitet. Det er dog også den absolut dyreste løsning.

Ud over de afspillere Techtrino nævnte kan du også kigge på TrekStor Vibez (Link) som skulle have en god forstærker samt afspiller FLAC

Maitreya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hej Mark.S

Og tak for uddybnongen! Kan den iMod ikke købes andre steder end USA?

Den skal ikke bruges med en forstærker men uden. Og hvad med båndbredten - kommer jeg ikke over 20hz-20khz? Og i så fald er der nogen der kan uddybe det med båndbredten og cdmediet? Jeg skal bruge en båndbredte der er større end 20-20000!

Jeg vil helst ikke ind på hvorfor da det teoretiske ikke er helt på plads endnu. Jeg kan kun sige at der eksperimenteres med lyd i bla. lave frekvensområder til at påvirke bestemte områder af hjernen specifikt. At det skal være en bærbar afspiller er fordi den skal kunne bruges i mange situationer og ikke kun i et rum med highend anlæg og en lang ledning til hørebøffer.

På forhånd tak

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Det er noget skidt at arbejde på aftenhold... jeg kan ikke nå at svare 

At få ens Ipod imod´ed kræver at man sender ens ipod til usa, så det er lidt besværligt. De bliver fra tid til anden, dog relativt sjælent solgt inde på head-fi:

http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=11

Så jeg vil stadig mene en Meizu eller Clix er dit bedste bud også evt en ekstern forstærker, som eks. en Porta Corda/Move el lign.

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/

Mht til båndbredden, så mener jeg ikke det har så meget med afspilleren af gøre, men snarere hvilke høretelefoner og musik format du afspiller. Men jeg må indrømme jeg sad og læste på head-fi for at kunne besvare det bedre, men kunne faktisk ikke finde noget derinde... Så jeg tror ikke afspilleren begrænser.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Altså - Med mindre du har overnaturlige evner, så kan du ikke høre over 20khz alligevel. Jeg har fået testet min hørelse, og hører MEGET godt, og mit kapper ved 19,5khz. Du kan sikkert godt høre under 20hz, men ak - der tror jeg du kommer i problemer med at finde et par headphnoes der vil være med til det!

Så tror ikke du skal gå så meget op i båndbredde - ikke for at generer dig eller noget, men det lyder som om du bare har hørt at det skal være med stort frekvensområde - hvilket jeg mener, på en bærbar afspiller har utroligt lidt at sige.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Maitreya skrev:

Jeg vil helst ikke ind p� hvorfor da det teoretiske ikke er helt p� plads endnu. Jeg kan kun sige at der eksperimenteres med lyd i bla. lave frekvensomr�der til at p�virke bestemte omr�der af hjernen specifikt.

Jeg tror der var en grund til at han skrev dette

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Maitreya skrev:
Den skal ikke bruges med en forstærker men uden. Og hvad med båndbredten - kommer jeg ikke over 20hz-20khz? Og i så fald er der nogen der kan uddybe det med båndbredten og cdmediet? Jeg skal bruge en båndbredte der er større end 20-20000!

CD-mediet _indeholder_ ikke information over 20 kHz. Såvidt jeg husker fra en tidligere diskussion, så kan de godt indeholde information under 20 Hz, og jeg tror faktisk at de fleste afspillere også godt kan levere det, selvom de er opgivet til 20-20.000. Det er bare sådan lidt en standard-specifikation - jeg kan ikke komme i tanke om en CD-afspiller der er opgivet til mindre end 20-20.000.

Maitreya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Tak for svarene!

Stadig et par uforklarede ?? Men lad mig først lige opsumere en smule:

Om man kan høre mere end 20-20 vil jeg ikke mere ind på end at sige at idéen er at hjernen reagerer på lyd ud over vores begrænsede hørelse!

At få høretlf. med bredde ud over 20-20 er ikke noget problem!

Der er vel en begrænsning med båndbredten hvis den er opgivet til 20-20 på en given afspiller!?

Så til det egentlige spørgsmål: Det jeg søger er en afspiller der har en øget båndbredte ift. det men normalt ser! Den skal være bærbar og den skal bruges uden forstærker grunden er forklareret tidligere! Måske ikke en holdbar grund dog alligevel det jeg søger.

Til Otto

Jeg mener bla. Gryphons cdspillere er opgivet til mere.

Håber I stadig vil hjælpe med udredelse.

Hilsen

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Maitreya skrev:

Jeg mener bla. Gryphons cdspillere er opgivet til mere.

Der er en del afspillere der er opgivet til mere, men ingen til mindre. Det skyldes at de 20-20 mere eller mindre bare føres på fordi det er dét der normalt defineres som CD'ens båndbredde. Hvad nytter det at afspilleren har en højere båndbredde, hvis informationerne ikke ligger på skiven?

Det skal dog siges at eksempelvis Pioneer med deres Legato Link har forsøgt sig med genskabelse af overtoner, men det ændrer ikke på at du ikke kan lægge en 22 kHz test-tone på en CD og afspille den i en CD-afspiller, heller ikke selv om afspilleren måske ifølge de tekniske specifikationer har højere båndbredde. Du skal have et 96 kHz format, det vil give op til 48 kHz toner. Men jeg tror ikke der findes bærbare afspillere der kan afspille 96 kHz filer.

Som sagt, så mener jeg at huske fra en tidligere diskussion at der godt kan være lyd under 20 Hz på en CD, men jeg har ingen kilde i ryggen umiddelbart. 

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Maitreya skrev:

At få høretlf. med bredde ud over 20-20 er ikke noget problem!

De opgivelser af frekvensgange som producenterne sætter på hovedtelefonen skal du ikke give meget for. Ofte står der ikke ved hvilken dB frekvensen er målet, så det kan være hovedtelefonen når 20 hz ved -100dB og det giver jo ikke meget lyd.
Men kan være du allerede har fundet en løsning?

Maitreya skrev:

Så til det egentlige spørgsmål: Det jeg søger er en afspiller der har en øget båndbredte ift. det men normalt ser! Den skal være bærbar og den skal bruges uden forstærker grunden er forklareret tidligere! Måske ikke en holdbar grund dog alligevel det jeg søger.

Der er til dato ikke prduceret en mp3-afspiller der ikke var rettet mod det kommercielle marked, så der findes simpelthen ikke en "hifi-mp3-afspiller" med bedre specifikationer. Hvis dit projekt skal lykkes, tror jeg du bliver nødt til at bruge en computer som kilde. Med den får du mulighed for at afspille materiale i eks. 24/96 (mod normalt 16/44.1) og nogle studielydkort har helt sikkert en udvidet frekvensgang.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2007 kl. 05:12 | IP-adresse registreret  

Maitreya skrev:
Der er vel en begrænsning med båndbredten hvis den er opgivet til 20-20 på en given afspiller!?

Med en samplingsfrekvens på 44,1 kHz kan det ikke bli mer end lige over 20 kHz for CD, dvs 22,05 kHz minus overhead.

En iPod av seneste generation opfylder dine krav vil jeg mene men den kan kun afspille Apple lossless hvis man ikke modifierer software. Hvis du har lossless-filer i andre format kan de konverteres til Apple Lossless uden tab de er lossless.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 August 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Ud over den Imod'ede Ipod anses IAudio X5 og Kenwood HD30gb9 ofte for at være mere hifi-orienterede end de fleste. Iriver og Meizu går også for at være blandt de bedre.

Jeg har selv lige købt Kenwood'en (kan købes i Japan og USA men ikke i Europa) og er imponeret over lyden. Jeg valgte den ud fra både et lydkriterie og fordi jeg også ville have en som både har god plads og fornuftig batteritid.

Her er et lille klip om Kenwood'en

Kenwood HD30GB9 is equipped with the new brand system Supreme EX, which improves sound quality to CD quality. There is also Kenwood Lossless technology to record sound packed to 60% and play it without losing the quality.

The min specs of Kenwood HD30GB9:

• Drive: 1.8” 30 GB HDD
  • Audio channels : 2, stereo
  • Headphones out: 2x8 mWt (16 O)
  • Playback formats: MP3 (32-320 kbps, VBR), WMA (48-192 kbps), WAV, Kenwood Lossless
  • Playback time: 20 hours
  • Interface: USB2.0/1.1, audio jack (Ø 3.5 мм), line-in
  • LCD: 2.2” TFT, low-temperature poly silicon, 240x320 pixels
  • Dimensions: 61x104x17 mm
  • Weight: 140 g
mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 August 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ejer en Iriver Clix 2 (8GB), og den sparker simpelthen bagdel mht lydkvaliteten - men det kommer selvf. an på, hvor meget filen er komprimeret, og hvilken format det er. Dog kan jeg sige, at Clix 2 lyder meget bedre, end mine gamle Creative og SONY afspillere - og det er med nøjagtig det samme musik, format og bitrate. Jeg konverterer altid til OGG, når jeg skal have musik med på farten (ellers FLAC).

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hvad med at kikke på nogle prof. flash baseret reg. afspille, her kan man vælge hvilken samlinge man ønsker at bruge, og de kan gå højer en
mange Mp3 afspille.

Som fx. fra Nagra, Edirol R-4 eller Sony.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes