Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 11:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Hørebøffer på arbejdspladsen.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 August 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg plejer at lytte til musik medens jeg arbejder - har lagt adskillige cd'er ind på min computer som mp3-filer (med ret ok lydkvalitet - LAME, new vbr - highest quality).

Har så en Creative X-Fi som lydkort, og lytter med mine gode, gamle AKG K-400.

Jeg er glad for lyden, men vurderer at opgradere - er der noget, som kan give en stor forbedring i lyden? ..Eller vil det ikke give så meget at opgradere mine AKG'er?

Kriterier:
- Ikke for tunge - skal have dem på i timesvis - K-400 er selv på 'grænsen'.
- Ikke for meget lydlækage til omverdenen - i hvert fald ikke mere end K-400.
- Komfortable - skal ikke presse mod ørerne, og skal sidde godt og komfortabelt på hovedet.
- Lydkvalitet - skal have en rigtig god og neutral lyd med bredt stereoperspektiv og sublime detaljer..

Måske skal jeg også have en separat forstærker - eller er min X-Fi 'god nok'? (Kan det betale sig at lægge det hele i hørebøffer, eller skal pengene også række til forstærker?)

Prisleje - er bange for, at man skal give 1-2k for at få et rigtigt godt opsæt.

Har fået anbefalet gode gamle Sony MDR-V6, som jo nu hedder MDR-7506. Hvordan er mon efterfølgeren - MDR-7509HD?

Hvor bør jeg gå i København for at høre nogle rigtig gode hørebøffer? Fx Tape Connection og Audio consult?

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 August 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Tape connection har ikke hvad du leder efter. De har vist kun grado som nærmest giver mere lyd til omverdenen end til dig selv...

Det du søger er et par lukkede hovedtelefoner...  af forslag ville jeg komme med Beyerdynamic DT770 eller Audio technica A900... Begge utroligt komfortable, indenfor dit budget og ganske godt lydende. DT770 kan du høre i aage (dog ikke i den den version du bør købe, som er 80ohms udgaven)

DT770 nyder vist godt af en forstærker, A900 er såvidt jeg ved mindre krævende.. Og ellers findes der mange af de små bærbare amps som lyder ganske udemærket og kan købes for en billig penge :)

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 August 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Måske du skulle prøve at starte med en forstærker til dine høretelefoner....
Sådan en fætter kan erhverves for 5-800 kroner og vil sikkert gøre dine k-400 bedre...

Nu ved jeg jo ikke hvad miljø du arbejder i, men hvis det støjer lidt på din arbejdsplads og du også bruger dine bøffer for at få lidt fred og ro, så var IEM måske noget..

Eller måske en earbud som yuin PK1, jeg har godt nok ikke selv hørt dem, men Kolind er ret imponeret over sine, jeg har også kun læst godt om dem på head-fi..
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Der larmer ikke så meget på min arbejdsplads - jeg ønsker bare ikke at forstyrre kollegerne med min larm.. 

Earbuds er formodentlig perfekte til at cykle med og sådant noget, men bliver det ikke trættende at have dem i øret i flere timer?

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 August 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Mit kranie og ører kan klare stort set alt i ørebøffer, det er da ikke alle der er lige behagelige..

Men synes at earbuds som levere end rigtig god lyd, må være meget comfortabelt..

Jeg render selv rundt med IEMs på mit arbejde i de 8 timer man nu skal tilbringe på slaveanstalten, men det er lige så meget for at dæmpe støjen, som for at høre musik..

Eller er jeg ikke syndeligt inde i lukkede bøffer, men følte mig på et tidspunkt meget fristet af disse..

http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=236104

Men det blev aldrig til noget

Du kunne også gå efter en hovedtelefon som dt880 som er ultracomfortabel og spiller fint, men den er desværre åben, men så må du jo skrue lidt ned, det har hørelsen også godt af...De er ½åben tror jeg nok..

Men god jagt...
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 August 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Alt hvad der er åbent er bandlyst hvis andre ikke må forstyrres - jeg har selv prøvet.

Mine favoritter blandt de lukkede er Sennheiser HD-280, dem har jeg haft glæde af nogle år nu. Beyer-Dynamic skulle også være gode, men jeg har ikke hørt dem.

In-Ear vil jeg ikke anbefale til formålet - det er bare mere behageligt med "rigtige" hovedtelefoner. Jeg anvender selv et sæt Shure E4C til busturen på en times tid, og kan da også godt have dem på i længere tid end det, men det er altså mere behageligt med almindelige modeller.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hmm... De K400 er da vist faktisk ikke helt tossede bøffer i det hele taget ? De er dog ret gamle ? eller ?... Evt kunne du jo prøve at starte med en billig amp og se om det gør underværker eller ej ? :)   Hvis du bor i kbh må du gerne prøve at låne min "reserve"-bærbare Little Dot micro+, hvis du vil prøve om det gør en forskel.. den er intet fantastisk, men bedre end ingenting ?

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

kolind skrev:

Hmm... De K400 er da vist faktisk ikke helt tossede bøffer i det hele taget ? De er dog ret gamle ? eller ?... Evt kunne du jo prøve at starte med en billig amp og se om det gør underværker eller ej ? :)   Hvis du bor i kbh må du gerne prøve at låne min "reserve"-bærbare Little Dot micro+, hvis du vil prøve om det gør en forskel.. den er intet fantastisk, men bedre end ingenting ?

Jeg kan godt lide lyden - jeg er ikke misfornøjet med det jeg har - jeg vil bare vide, om der eksisterer endnu bedre lyd der ude for en overkommelig penge..

Har et helt ok stereo/surround-opsæt, men er kommet frem til, at eftersom det sted hvor jeg bruger mest tid til at lytte til musik er på mit arbejde, så kan jeg lige så godt prioritere lidt god lydkvalitet der også..

De er en 5-6 år gamle eller sådant noget. Fandt også en tråd på head-fi med nogle fine billeder..

De sammenligner den der med K601, og antyder at den er bedre end K501.

Jo, jeg bor i kbh - ville været fedt at teste en dedikeret headphone-amp..

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet at lave et bærbar/(slæbbar?) setup? jeg stod selv i ca. den samme situation at jeg ville have noget hoved lyd på arbejde (har også standard stereo, men der skal jo tages hensyn af og til). Jeg bruger det tit hvis jeg ellers ikke vil forstyrrer mine omgivelser, eller bare lige skal have det sidste med inden der skal puttes. Og selvfølgelige også på arbejde.

Det med åben vs. lukket, så har jeg altid bedst kunne lide de åbne typer jeg har prøvet og der skal godt nok også skrues godt op før det er træls for de stakkels kontorfæller. En fordel ved at have en åben type på er at det er lettere lige at føre en kort samtale med dem på (skru ned, nej ikke i telefon!).

Er de 1000-2000 kr. til et komplet setup (kilde, amp, hovedtelefon)?  
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

@Techtor  - Jamen du er da velkommen til at stikke forbi vesterbro og låne min Little Dot micro+ bærbare forstærker.. Som sagt er den intet vidunder lydmæssigt, men dog væsenteligt bedre end intet.. En ting som er væsentlig er også om de bøffer lyder væsentligt bedre med amp eller ej... Ikke alle phones du får en stor forskel med... De er på 120ohm såvidt jeg kan se ? Burde fint kunne trækkes med en bærbar forstærker...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Det med åben vs. lukket, så har jeg altid bedst kunne lide de åbne typer jeg har prøvet og der skal godt nok også skrues godt op før det er træls for de stakkels kontorfæller. En fordel ved at have en åben type på er at det er lettere lige at føre en kort samtale med dem på (skru ned, nej ikke i telefon!).

Der må jeg erklære mig uenig  På et kontor hvor der ellers er stille kan man nemt høre andres musik hvis de anvender hovedtelefoner. Jeg har prøvet med mine Sennheiser HD-600, og selv om jeg ikke skruede særlig meget op kunne mine kolleger sagtens høre det. Lige så kan jeg høre når en af mine kolleger anvender sine billige Sandberg lukkede, der tilsyneladende ikke slutter særlig tæt.

Men det kommer jo an på hvornår man bliver generet - jeg synes det er ganske generende at kunne høre musik uden at kunne høre hvad det er.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 August 2007 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Helt klart enig Kim, det var også den med at blive generet af det jeg tænkte på, men det kommer selvfølgelig an på om det er metal hoveder eller ældre 60 årige receptionister man deler kontor med 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Helt klart enig Kim, det var også den med at blive generet af det jeg tænkte på, men det kommer selvfølgelig an på om det er metal hoveder eller ældre 60 årige receptionister man deler kontor med 

Helt så gamle er vi ikke, men vores musiksmag hver især er da lidt til en side... Min kollega hører metal, og jeg finder techno yderst befordrende som muse

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Vurderer at købe et sæt AKG K701 til arbejdspladsen - de er at få til hyggelige priser, og så kan jeg have mine K400 derhjemme..

Kolind - sender dig lige en PM - vil være interessant at teste en "rigtig" ørebøf-forstærker..

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 12 November 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart anbefale Beyer Dynamics DT-770, super lukkede hørebøffer med utrolig lækker basgengivelse, og samtidig forstyrrer man ikke folk der sider mere end 30cm væk. Pasform er selvfølgelig en smagssag, men jeg syntes nemt man glemmer man har DT-770 på, det eneste kritik punkt er ledningen som er alt alt for kort (og en smule for tung) så der skal nok en forlængerledning til. Men de kan høres hos Aage og SuperSound/eskildsen (nærheden af rundetårn).

Edit: DT-770 er studie hovedtelefoner så de er klart i den mere neutrale ende af gengivelse. Og stereoperspektivet er meget bredt. Og når du nævner at de ikke skal presse på ørene tror jeg du vil være glad for DT-770, jeg har selv ikke de mindste ører i verden og de stritter sku også lidt, og Beyer Dynamics er nogle af de få som laver hovedtelefoner som ikke trykker mig på ørene.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Jeg vil klart anbefale Beyer Dynamics DT-770, super lukkede hørebøffer med utrolig lækker basgengivelse, og samtidig forstyrrer man ikke folk der sider mere end 30cm væk. Pasform er selvfølgelig en smagssag, men jeg syntes nemt man glemmer man har DT-770 på, det eneste kritik punkt er ledningen som er alt alt for kort (og en smule for tung) så der skal nok en forlængerledning til. Men de kan høres hos Aage og SuperSound/eskildsen (nærheden af rundetårn).

Ah - musikforretningen ved Faraos Cigarer - jeg tager lige en tur for at lytte.. Tak for tippet! De fås da også for markant lavere end hvad K 701 koster..

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 14 November 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

DT-770 kan forresten fås med omkring 400krs rabat fra tyskland http://www.thomann.de/thoiw12_beyerdynamic_dt770pro_prodinfo .html De har også både 250 og 80 Ohm versionerne.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Er/var alt for glad i mine gamle AKG'ere, så nu er opgraderingen bestilt - et par K 701 fra mp3-player.de..

Håber, at de kommer snart..

Humpf - så skal jeg vel også til at investere i en rigtig ørebøf-forstærker også.. Det er ikke billigt, at være hifi-nerd!

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 December 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Nix, det er faktisk dyrt 
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Mmmh - har modtaget mine AKG K701..

Først følte jeg, at mine gamle K400 var klarere, og at der var for meget mellemtone i K701, selv om der var flere detaljer.
Efter at have vennet mig til K701 kan jeg klart sige, at lyden hellere er fyldigere i K701, og at det nok er K400, der lyder tynd i forhold.

Fed lyd!

Og med fare for at blive angrebet og lynchet for denne afsløring, så kan jeg indrømme at jeg lytter på en Creative X-mod (som skal skiftes ud med en "rigtig" ørebøf-forstærker, ingen fare!), og at jeg med K701 nu også klart foretrækker at lytte uden "X-Fi Crystalizer"-funktionen i X-mod'en, som også gav for meget boost til mellemtonen..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes