Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Gode "øre-lytte-propper" ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 September 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Skulle der være nogle hørebøf-entusiaster
som har erfaring med denne "prop":

Ultimate Ears Triple.fi 10 Pro

eller måske denne "prop":

Shure SE310

Er der ikke noget der hedder Shure E4c eller Shure E5c længere ? SE-modellerne er måske afløserne ?

Jeg er både interesseret i at høre noget om, hvordan disse 2 propper lyder, og ikke mindst hvordan de er at have i ørene. De billigste propper er ikke altid så gode for øregangen (har prøvet et billigt par), men måske er disse "dyrere" modeller meget bedre ? Jeg har noteret mig, at der til visse modeller følger flere forskellige gummi- eller skum-fiduser med. Det er måske her de dyre adskiller sig fra de billige ?

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

De to IEM du viser er jo næsten fra hver sin ende af scalaen, trible fi er noget nær superliga og se310 er omkring 2 Division, jeg har ikke prøvet nogle af dem, men Shures pendent til triblefi er se530 som er to ryk op ad listen hos Shure, dem har jeg og de spiller fantastisk, dog har de et brat treble-rolloff som jeg ikke er så tosset med...dette er også noget se310 har...

Jeg tror at den forskel du nævner kommer af at det har været en "canal" som fx cx300 og ikke en "ægte" IEM som Shure og UE..

Comforten ved IEM er totalt afhængig de spidser der benyttes, samt at det kræver at man kan vænne sig til at have noget siddende i øret i flere timer, for mit eget vedkommende har jeg gået med ørepropper (mod støj) i mange år så storst set alt er comfortabelt i mine ører, hvis bare de er lange og slanke nok i Stilken..

Hvilken musik hører du og hvad hvilken del af musikken holder du mest af (bass, treble, midten eller noget helt 4.)

Og hvad vil du ofre på en løsning ??

Hvis du rigtigt vil gå til den kan du jo få formstøbte spidser til de fleste IEMer og så bliver det næppe mere comfortabelt, selv er jeg primært til skumfiduser, da jeg bruger mine på jobbet og har brug for isolationen..
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej Claus.

Tak for alle dine "inputs". Jeg havde da også forventet, at det var dig som kom ud på "dansegulvet" som den første 

Jeg har søgt efter lidt flere oplysninger på nettet. Jeg har ikke tidligere læst om, og sammenlignet, Shure modellen (som dine) med Ultimate Ears 10 pro, men nu kan jeg bedre forstå prisforskellen på Shure SE530 og Ultimate Ears 10 pro. Jeg faldt over et par "ting" om UE10, som ikke virker helt tilfredsstillende. De samme negative ting har jeg ikke kunnet finde om dine Shure; tværtimod.

Den der PTH-ting, er den standard, og kan man ikke undvære den ? Kan den fjernes, hvis ikke man gider at have den hængende om halsen ? Det er måske kun den gamle model, som inkluderer PTH ?

Jeg lytter til alt muligt. Faktisk plejer jeg at påstå, at hvis det er godt udtænkt (og godt indspillet), ja så lytter jeg gerne til det. Herfra er dog undtaget "rap" og "hiphop". Det er jeg sgu for gammel til  Jeg kan bedst lide "lineær" lyd. Hvis du har hørt AKG K701 blive fodret af en god kraftig forstærker, så ved du nogenlunde hvad vi snakker om her.

Nu kommer så det sædvanlige "problem". Jeg kan se at der er "nogle" som skummer fløden på Shure SE530, så hvis du gider, må du gerne sende en PM, hvis du kender et godt "sted", hvor man ikke flår pengene ud af folk, og samtidig invaliderer tegnebogen. Det må man sikkert ikke skrive noget om her, eller hva ?

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke hørt 701eren..

Og hvis det udstyr du har listet op i bunden er dit, er jeg ret imponeret.....

Jeg kan jo se at du går efter toppen af poppen, så dit valg burde ligge mellem trible-fi evt UE10 er lidt i tvivl om ikke de er de samme hvor UE10eren bare er støbte versioner af trible-fi...

PTHen, som heldigvis ikke er med i pakken mere, kan sagtens undværes og er i mine øjne en lidt latterlig ting, de par gange jeg har taget den med på jobbet har den været til mere besvær end gavn, den optager jo også støjen, mindst lige så godt som stemmer og efter som jeg havde den i lommen var det ikke nogen succes, så den ligger i skuffen og bliver liggende der...

Ud fra dit udstyr tror jeg ikke på at shure se530 er noget for dig, de har et, i mine øjne, treble-rolloff der er lige i overkanten, det gør sæføllig at man ikke bliver træt i hovedet, men og gå med så dyrt udstyr i øret og så have musikken til at lyde kedelig, fatter jeg ganske enkelt ikke....

Jeg har ikke fortrudt mine se530, men hvis du ikke gider en extern forstærker, er de ikke meget værd (min mening)..

Men det er jo smag og behag og mange på head-fi er ganske glade for dem og ilounge er også helt oppe og kører, men jeg er altså ikke...

Hvis du fortrækker en balanceret øreprop, skulle du måske kigge efter q-JAYS, jeg er testperson for JAYS og har derfor haft dem i omkring 3 måneder nu og jeg bliver gladere og gladere for dem for hver dag der går, samtidigt er de noget billigere (og mindre end både UE og Shure) de er meget små altså rigtigt meget små sådan helt lillebitte.....

Du er sæføllig velkommen til at komme på besøg (men så skal du have noget af dit eget gear med, for jeg er p***e misundelig) her i det sdr jydske, så kan du da prøve at høre både se530 og q-JAYS...Jeg har også d-JAYS og s-JAYS liggende, hvor d-JAYS måske også kunne være noget for dig...

Jeg fandt mine shure på e-bay jeg tror nok jeg gav 324 € for dem incl porto, men de er en sjælden gæst på den tyske e-bay, i USA koster de omkring 300$, mere kan jeg desværre ikke hjælpe dig der...

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Nå Claus, nu fik jeg mig så et sæt Shure SE530. Indtil videre har jeg kun lyttet til dem på en Creative Zen V plus. Det må siges at være en positiv oplevelse, i forhold til de øre-propper man ellers har prøvet. Shure SE530 er jo en 3-vejs konstruktion, og det første man bemærker, er den detaljerede mellemtone (sammenlignet med andre "propper"). Bassen er knap så dyb som i mit "normale" head-fi, men til gengæld er den ret præcis og stram og på ingen måde mudret, som i mange andre små "lytte-propper". Der er masser af overskud, og der kan spilles rigeligt højt uden den mindste antydning af besvær og tab af detajer. Det bliver bare højere.

Jeg har endnu til gode at prøve dem med min hovedtelefon-forstærker / CD-afspiller. Jeg kan kun forestille mig at det er super lyd, når jeg tænker på hvad der kan komme ud af den lille Creative MP3 afspiller. Lyden minder faktisk en del om AKG K701 (som jeg jo kender så godt). Diskanten er lettere afrundet / dæmpet i toppen; dog uden at tilbageholde detaljer. Den lyd kan jeg godt lide 

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 September 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hmmm... lyder godt at SE530 har en god lyd. Så er der da nogen, der har været heldige.

Jeg har selv lige fået et sæt Shure SE420 og jeg må sige at jeg er blevet ret skuffet over lyden. Bassen er nærmest ikke eksisterende og de
nedre mellemtoner lyder som et sæt meget billige Sennheiser. Så at de skulle være en afløser til de tidligere Shure E4C undrer mig meget.
Fra "mellem-mellemtone" og opad er lyden ok. Diskanten er venlig og silkeblød og de gør det ok på vokal.

Jeg har brugt dem direkte fra iPod, direkte fra Mac lydudgang, med dedikeret forstærker (Cute Beyond og Beyerdynamic A1), uden forstærker og
alle steder må jeg booste bassen ved hjælp af equalizer for at kunne høre bare en smule bas. Når jeg så giver den en anelse bas med equalizer
så mudrer de fuldstændigt i alle dybe toner. Hmmm... Lidt skuffende af Shure ikke har gjort det bedre her må jeg sige.

Det ødelægger balancen i det samlede lydbillede at bassen er så fraværende. Så disse vil jeg ikke anbefale til nogen til den pris de sælges til.

Er der nogen, der har andre erfaringer med Shure??
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at du montere dem rigtigt i øret ??
Det er vigtigt at få en god forsegling, har du prøvet alle størrelser af spidser ??

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Kalle: Gælder mig du kunne lide dem, De spiller også fantastisk, selv foretrækker jeg mere pift i diskanten, men smag og behag er jo heldigvis forskelligt..
Hvis du er til den type musik så prøv at lytte til Andrea Bocelli med dem, det er så smukt at høre og passer perfekt til Shurelyden..

p.s har du de sorte foamies ?? og hvad størrelse bruger du ?? Jeg vil gerne købe dine medium hvis de bare l igger iskuffen og samler støv..

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:

p.s har du de sorte foamies ?? og hvad størrelse bruger du ?? Jeg vil gerne købe dine medium hvis de bare l igger iskuffen og samler støv..

De sorte skumfiduser kommer ikke til at samle støv, for det er absolut de eneste jeg kan bruge sammen med mine deforme ører

Jeg har skiftet lidt rundt med "lille" og "medium". En almindelig Ipod-hænge-telefon hænger fint i højre øre, men lidt løst i venstre øre. Med skumfiduserne skal jeg (mærkeligt nok) helst bruge en "lille" til venstre øre og en "medium" til højre øre. Det burde være omvendt, men det er det ikke. Jeg kan til nød bruge medium i begge ører, men den lille er vist det bedste for venstre. Det har sikkert noget at gøre med forskellen på "inde i øret" og "ved øregangen". Det er sikkert meget forskelligt fra menneske til menneske ?!

Jeg har set man kan købe skumfiduserne på EBAY, men om det så er originale Shure, fremgår ikke helt tydeligt. Måske ved nogen hvor man kan købe dem ? Gør du Claus ?

Hvad er levetiden for disse sorte skumfiduser, og skal man rense dem i lunken vand ofte, og har det noget med holdbarheden at gøre ?

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 September 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:
Er du sikker på at du montere dem rigtigt i øret ??
Det er vigtigt at få en god forsegling, har du prøvet alle størrelser af spidser ??

Jeg har godtnok ikke leget med andre størrelser og variationer af de knopper der følger med. Jeg har kun brugt de, der sidder på standard. Jeg plejer ikke at have de bedste erfaringer med at alt passer til ørerne, men dem der sad på SE420 som standard passede perfekt og sidder rigtigt godt.

Men det kan da være man skal eksperimentere lidt med de forskellige variationer og se om det kan være med til at løfte lyden lidt.

Jeg prøver :-)
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg laver mine skumfiduser selv det er meget let...
Find en prop du kan lide gør den våd, bor et hul lidt mindre end pinden på dine e-500 hele vejen igennem proppen, klip den af i den passende længde, tør proppen så godt du kan med en køkkenrulle, monter den, så skal de lige ligge lidt lunt og tørre natten over..

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:

Jeg laver mine skumfiduser selv det er meget let...
Find en prop du kan lide gør den våd, bor et hul lidt mindre end pinden på dine e-500 hele vejen igennem proppen, klip den af i den passende længde, tør proppen så godt du kan med en køkkenrulle, monter den, så skal de lige ligge lidt lunt og tørre natten over..

Hvor finder man en prop af det der smarte skum-materiale som krymper midlertidigt når man klemmer det ?

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Apoteket, Matas, Byggemarkeder...Eller min favorit på arbejdspladsen...

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 September 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Prøver også lige at komme lidt på banen her.

Clues-dk du skriver om trible-fi og UE10 er lidt de samme. Det ser ud til at det er de samme.... men UE10 kræver at man for proppen tilpasset til ens øre ligesom et høreapparat, og der kommer der jo flere omkostninger på? men tilgengæld får man også en høreprop som passer præcist til ens øregang.

Men ultimative må være denne http://www.in-ears.dk/in-ears_til_musikere/ultimate_ears_cus tom/ue_11_pro/ men den koster også derefter.

Ellers vil jeg følge lidt med i jeres vurdering af forskellige modeller

Mvh
Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes