Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 13:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Headphone amp nødvendig for god lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndersS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 28 December 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe et sæt HD 595 og bruge en NAD C715 som kilde, og så var det at jeg tænkte på om det vil gavne at sætte en headphone amp mellem de to og kan mer-prisen retfærdiggøres (dvs. er der en mærkbar forbedring i lyden?). Hovedtelefonerne vil jeg primært bruge da jeg ikke har rådt til at købe højtalere der kan spille tilfredsstillende på nuværende tidspunkt i forhold til et sæt gode hovedtelefoner.

På forhånd tak.
Til top Vis AndersS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersS

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 December 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

efter min mening er der ikke super meget at hente ved at have en amp til HD595.. Der er lidt, men det er ikke ligefrem en fantastisk forskel, som det er med mange andre hovedtelefoner.
Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

AndersS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Okay det er vel egentlig et plus, men hvis I kan anbefale andre hovedtelefoner i samme prisleje som er bedre så vil jeg naturligvis sætte stor pris på det - har ærlig talt ikke megen erfaring med hovedtelefoner.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Jamen først velkommen til

Og jeg vil tilslutte mig Kolind, en amp til 595 er måske lidt overkill, men ikke helt en dum ide.

Jeg går ud fra at vi snakker omkring 1500kr til høretelefonerne ik?

Uanset skal vi vide lidt mere, helst hvilken type musik du hører, hvilken type lyd du kan lide (varm, detaileret osv) m.m. (i de andre tråde kan du se flere spot-spørgsmål)

Men til 1000-1500 kr er der mange gode.

btw. har du noget imod at købe brugt og hvad siger du til ebay.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

generelt vil jeg sige at det kommer en del an på hvad du hører af musik, og hvad dine krav til et par hovedtelefoner er...  om de skal være åbne eller lukkede osv.. som mange gange ellers ville jeg hellere anbefale et par Alessandro MS1, som enddog er billigere også, og væsentligt bedre til mange ting efter mine ører.. De er i hvert fald fantastiske til rock..

En generel ting er at det som regel vil være bedre med en amp selvom det blot er en billig en. Jeg har mig en lille bærbar Little Dot micro+ (til ca 300 kr eller sådan), som ikke er noget at råbe hurra for.. men alligevel er den bestemt bedre end ingen forstærker overhoved..

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

heh.. der var jeg for langsom :D

AndersS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Hvorfor kan man ikke betragte den NAD som forstærker nok i sig selv? Har altid undret mig over hvorfor en dedikeret headphone amp er at foretrække fremfor en almindelig stereoforstærker.

Men med hensyn til det musik jeg hører... Det er meget blandet. Vi taler om alt fra White Stripes til, ja fx Katie Melua som jeg hører i skrivende stund. Dvs altså sige jazz og rock primært (glem alt om techno og hiphop/r'n'b).

Jeg kan godt lide en detaljeret lyd hvor man kan fornemme instrumenternes placering og med god dynamik. Men samtidig skal lyden heller ikke være for steril og ubehagelig, hvorfor jeg også er tilhænger af NAD's forstærkere.
Håber der findes noget der svare til min, måske lidt selvmodsigende, ønsker ;)

Edit: Har iøvrigt fundet en tysk side (zarsen.de) som sælger mange af senneheisers hovedtelefoner temlig billigt - dvs. HD 959 til 950 kroner og HD 650 til 1640 kroner, så det giver da mulighed for lidt valgfrihed hvis budgettet er de 1000-1500 kroner (er studerende og vil naturligvis gerne slippe så billigt som muligt).

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

AndersS skrev:

Hvorfor kan man ikke betragte den NAD som forstærker nok i sig selv? Har altid undret mig over hvorfor en dedikeret headphone amp er at foretrække fremfor en almindelig stereoforstærker.

Det er fordi den "forstærker" der sidder inde bag ved hun-jackstikket på en CD-afspiller eller på en integreret forstærker, oftest består af en billig OP-AMP (integreret kreds), som ikke kan levere varen til de hovedtelefoner som kræver lidt mere end gennemsnittet. Du kan sammenligne det med, at du har et sæt højttalere med lav følsomhed, som generelt tilhører typen "lidt svære at trække". Hvis du så sætter en billig suround forstærker til disse højttalere, ja så spiller det sikkert (der kommer lyd ud). Hvis du herefter finder en større Krell forstærker (eller lignende), vil du med stor sansynlighed opleve visse forbedringer, da Krell forstærkeren har de kræfter der skal til, for at få højttalerne til at yde optimalt. Derfor !

PS: Krell var blot et eksempel. Det kunne sikkert ha været mange andre forstærker-fabrikater.

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

AndersS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
AndersS skrev:

Det er fordi den "forstærker" der sidder inde bag ved hun-jackstikket på en CD-afspiller eller på en integreret forstærker, oftest består af en billig OP-AMP (integreret kreds), som ikke kan levere varen til de hovedtelefoner som kræver lidt mere end gennemsnittet. Du kan sammenligne det med, at du har et sæt højttalere med lav følsomhed, som generelt tilhører typen "lidt svære at trække". Hvis du så sætter en billig suround forstærker til disse højttalere, ja så spiller det sikkert (der kommer lyd ud). Hvis du herefter finder en større Krell forstærker (eller lignende), vil du med stor sansynlighed opleve visse forbedringer, da Krell forstærkeren har de kræfter der skal til, for at få højttalerne til at yde optimalt. Derfor !

PS: Krell var blot et eksempel. Det kunne sikkert ha været mange andre forstærker-fabrikater.

Tak for den udredning, det sætter lidt ting på plads.
Har iøvrigt, for at besvare et tidligere spørgsmål, intet imod at købe brugt. Har fx. set en annonce her på siden for et par HD 650 med en Creek OBH-21 til 2500, hvilket vel må kunne betragtes som værende ret billigt - men jeg ville stå uden en kilde, og min computer er mildest talt elendig til at afspille musik, og lyden fra min iPod kan jeg heller ikke tro er ligeså god som en cd-afspillers.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

De 2500kr er en god pris faktisk... Men du lyder som en Grado mand... Hvis jeg var dig ville helt klar kigge efter et par grado sr225 eller måske et par alessandro ms-1

Du kan søge på dem herinde, de er meget populære faktisk.

mht. kilde. En computer kan sagten lyde rigtigt godt!

Det afhænger blot at materialet, dvs. bitrate kvalitet osv, og den dac du bruger. Du kan få en ganske ok løsning til computeren til mellem 500-1000kr, både internt og eksternt.

Man kan også bruge en squeezebox som kilde, evt. koblet til computeren trådløst.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

AndersS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Problemet er at jeg aldrig har hørt et par Grado, og det afskrækker mig en smule må jeg indrømme. Desuden så har jeg hørt at de har et meget begrænset lydbillede (it's all in your head), hvilket måske ikke tiltaler mig så meget. Hvor kan man komme til at lytte til de Grado hvis det skulle være?

Og derudover vil jeg gerne have circum-etellerandet da jeg ikke finder hovedtelefoner som ligger pres på ørerne videre komfortable, og jeg skal have dem på i lang tid af gangen, så det skal også med i overvejelserne. Har hørt at Grado ikke brilliere på den front, og da jeg har aldrig har prøvet dem er det svært at be- eller afkræfte :/

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Har haft både Alessandro MS1 og HD600 samtidig.. og HD600 fik meget lidt lyttetid i forhold til MS1'erne som ellers koster under det halve.. hvad de mangler i lydbillede har de i liv og klang... de er super til rock og jazz f.eks.. Har nu et sæt SA-5000 som er utroligt hurtige og detaljerede.. Men alligevel ville jeg nok hellere høre rock i et par MS1'ere..

med hensyn til at høre et par grado, kan du gå i f.eks tapeconnection.. De fører dem.. Og sikkert også mange andre butikker deruodver..  du burde give dem et forsøg inden du afskriver dem helt.. HD600 er lidt halvkedelige og distancerede imo..

med hensyn til komforten, er grado udemærkede.. De er ikke helt så gode som de som omslutter fuldstændigt.. men har nu ikke haft nogle problemer med komforten... Derudover kan man bruge forskellige typer pads sådan alt efter smag..   selvom de ikke omslutter ørene totalt, betyder det ikke at de ikke er behagelige.. De trykker ikke på samme måde om hovedet, men hænger nærmere bare på hovedet i stedet for at mase ind rundt om ørene

AndersS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Jeg bor desværre ikke i nærheden af TapeConnection, desuden så kan jeg slet ikke få øje på MS1'ere i omtaler på deres side? Hvor meget koster de, og hvilken amp kræver de for at yde - næsten - optimalt?

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

MS1 er heller ikke en "rigtig" grado model.. Det er et firma som laver hovedtelefoner og får delene fra grado som de små-modificerer og laver deres egne modeller, hvilket egentligt er lidt sært, men ganske godt resultat.. Det er dybest set bare ja; lidt mere afstemte Grado hovedtelefoner.. De kan ikke høres i nogle butikker men købes på alessandros site for 100$ inkl levering såvidt jeg ved.. til gengæld kan leveringstiden være lidt svingende (læs. lang)

AndersS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder ikke som noget jeg kan vente på må jeg nok indrømme. På køb/salg delen af siden her er der et par Grado SR 225 (2,5 år gammel) til salg for 1200 kroner. Kræver de en amp, og vil lyden være signifikant bedre end de 595'ere?

Edit: Skrev lige en mail til dem der laver de Alessandro MS1'ere og fik at vide at levering tager 1-3 uger, hvilket jeg godt kan overleve, så de skal også ind i overvejelserne.

Skobbolop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 December 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

bestilte et par ms-1 for 2 dage siden...

nu må vi se hvor længe der går.. og om jeg slipper for told... krydser fingre!
Til top Vis Skobbolop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skobbolop

AndersS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Ja så skriver jeg igen. Har invisteret i den NAD reciever jeg omtalte i starten af tråden og et par Dali Concept 1 som spiller super, men leder stadig efter det optimale sæt hovedtelefoner.
Jeg kan se at jeg har lidt ekstra end forventet efter huslejen er betalt så jeg overvejer om jeg skal sprænge budgettet lidt og købe Denon d2000 som kan købes til omkring 1900 kroner på Zarsen.de - men er de bedre end fx HD600? Jeg vil gerne vente med at invistere i hovedtelefonforstærker, men på et tidspunkt gør jeg det, og derfor må hovedtelefonen godt skalere i takt med at udstyret bliver opgraderet (der skal gerne være en forskel i lydkvaliteten ;) )

Frygter at det her bliver en dyr fornøjelse :D ...

zorroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Jeg köbte ms-1 i sommers efter de var blevet rost herinde og ja, de er rigtig gode.
Det tog cirka en uge at få dem til danmark og havde ikke nogle problemer med told.

Til 99 usd er de et fund for pengene og hvis du ikke synes om lyden kan du sikkert sälge dem eller noget?

Jeg har tidligere haft sennheiser men er nu på grado/allesandro-vognen.

Til top Vis zorroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zorroe

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hvor i vestjylland er du fra ???
Jeg er ofte i Esbjerg og jeg har da intet imod at slæbe lidt ørebøffer med du kan lytte til...
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

AndersS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jeg bor i Thisted i øjeblikket (flytter til Holstebro om et halvt år ca), så det vil nok blive til noget af en køretur for dig - ellers tak for tilbuddet ;)

Er der nogen der har erfaringer med den Denon? Jeg har læst mig frem til at den nok har lidt af den sennheiserlyd jeg leder efter (er vokset op med sennheiser og NAD lyd kan man vel sige), blot uden det slør der distancerer en fra musikken som det er tilfældet med de audiophile sennheiser (or at least that what they say around town). Det lyder jo umiddelbart utrolig tiltalende, men det er samtidig mange penge, og jeg vil derfor gerne være sikker i min sag. De er lukkede hvilket jeg godt kan frygte giver den reverb og en lidt indelukket lyd, men har som sagt absolut ingen erfaring med dem?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes