Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Lydtryk i hovedtelefoner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 April 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Har længe gået og overvejet om man kan få noget måleudstyr til at måle hvor højt man spiller i sine hovedtelefoner. Der er jo et hav af forskelligt måleudstyr til selve hifi anlægget... men hvad med dem der sidder på hovedet? Det er jo trods alt der der er størst mulighed for at få høreskade.. har altid fået af vede at man skal passe på med hovedtelefoner, og især in-ear..

Nogen måde man kan passe lidt på??

nogle ideer??

Martin

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Sendt: 03 April 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Nogen måde man kan passe lidt på??

At lade være med at skrue alt for højt op er en god start

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Ja jeg fik vist ikke udtrykt mig korrekt... jeg havde lidt travlt da jeg oprettede traaden, undskylder misforstaaelsen.

Nogen metoder hvorpaa man kan finde ud af om man spiller for hoejt, da det meget nemt kan snyde i forhold til lydnevauet fra alm. hoejttalere..

Jeg har indtil nu brugt metoden at jeg har hart fjernet hovedtelefonen i den ene side kun, saa faar man hurtigt et indtryk af hvor hoejt man spiller, eller et indtryk der er baseret paa hvor meget stoej der er i rummet for i forvejen.

-Og lige for at der ingen tvivl er snakker jeg om 85db graensen. for synes den kan kan vaere lidt svaer at beregne.

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Du kan måle lydtrykket ved at skære en papskive til i samme størrelse som earpaden, lave et hul i midten til en lydmåler.......
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Jedi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 December 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Citér:
MP3 players face noise limits recommended by EU

Citér:
EU experts want the default maximum setting to be 85 decibels, according to BBC One's Politics Show.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/8410302.stm

(fundet her her)

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg læste lidt om det for et par dage siden, det er hul i hovedet og vil bare gøre at mange producenter gør deres bøffer mere følsomme og for lyden er det ikke de bedste nyheder.

Hvordan de så vil gøre det er lidt svært at overskue, de skal jo mere eller mindre sørge for at ingen bøffer der sælges i EU kan spille højere end 85 dB og hvilken afspiller ? de er jo også forskellige i udgangen, det er så uoverskueligt et projekt at det slet ikke er til at forstå..

Og hvad med headamps ? bliver de ulovlige eller begrænset også ??

Jeg tror det er mp2 mafiaen der vil vænne os til dårlig lyd, så betyder kvaliteten af de solgte afspillere mindre..

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 December 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:

Jeg tror det er mp2 mafiaen der vil v�nne os til d�rlig lyd, s� betyder kvaliteten af de solgte afspillere mindre..

Ja det er helt sikker Apple igen, ham Jobs, han vil gøre alt for at sælge Ibuds.

Sorry jeg ku ik lade værre, du ved små hjerner små fornøjelser
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert ret, død over ham der Jobs...
hedder apples ikke mp4 ?
Nå op i måsen på gamle Ane, de er nogle bøller ALLE sammen..

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hey.

Nu har jeg ikke lige læst hele artiklen. Men jeg kan forstå at nogen af jer er lidt uenige i at passe på ørerne?? Men nu er der jo nogle måder man kan gribe problemet an. Man har jo en tildens til at skrue op, fordi det ikke forvrænger når man gør det. Jeg fandt ud af at når jeg mangler den fysiske bas, så havde jeg en tildens til at dreje lidt mere på jog-hjulet.

Men som der står også i det BBC indlæg så kan trafik støj alene sagtens nå grænsen for det tilladte. Her på en trafikeret vej i KBH. kan man nemt måle 90 DB. -Og så må de in-ears jo op på omkring 100-105 DB

Helt seriøst så tror jeg der er rigtig mange af den unge generation idag der skal have høreapperat senere i livet. Altså jeg håber på i min alderdom at være i stand til at nyde musik igennem mine analoge ører! og ikke igennem høreapperater!

Men hvad tænker i?

Mvh: Martin

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 December 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Du kan vel aflæse digitalt hvor højt du har skruet op? Så skal du bare sørge for at lægge mærke til hvor højt du spiller det næste stykke tid. Og hvis du på noget tidspunkt når du slukker føler at du får den der fornemmelse af at alt omkring dig er muted, så ved du at du har spillet for højt. Så finder du nok ud af det stille og roligt.

Noget helt andet er at nu du går op i dine øres sikkerhed så læs lige på indpakningen til din afspiller/headphones. Der står helt sikkert noget om at det er farligt at benytte ude i trafikken.
Du kan jo rent faktisk miste mere end hørelsen derude.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal inears op på 105 dB ??

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jo, man kan selvfølgelig godt aflæse digitalt hvor højt man spiller, og en I-pod har jo også den funktion at man kan lave en volumebegrænsning, så man ikke kan spille højere end en given værdi.

Der er jo også den mulighed at man kan anskaffe sig nogle lukkede hørebøffer der skærer af fra den støj udefra, så kan man jo i princippet bringe det hele lidt ned

-eller ørepropper i, og hørebøffer uden på (joke)

Claus-dk skrev:

105 DB er en given værdi over vejstøj og inears, mener jeg man ser flest af i trafikken...

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 December 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Jo, man kan selvfølgelig godt aflæse digitalt hvor højt man spiller, og
en I-pod har jo også den funktion at man kan lave en volumebegrænsning,
så man ikke kan spille højere end en given værdi.

Der er jo også den mulighed at man kan anskaffe sig nogle lukkede
hørebøffer der skærer af fra den støj udefra, så kan man jo i
princippet bringe det hele lidt ned

-eller ørepropper i, og hørebøffer uden på (joke)
Claus-dk skrev:
105 DB er en given værdi over vejstøj og inears, mener jeg man ser flest af i trafikken...

105dB (midlet ikke peak) er sygt højt. På roskilde må de ikke komme op over 103dBA over en 15 minutters periode, da det er vurderet for højt. I arbejdsmiljø skal man have høreværn på over 85dBA. At ville have 105dB i ens hørebøffer er en hurtig vej til tinitus eller høreapparat.

KarstenKK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hvis vejstøj er 90dB, burde 93dB vel kunne dække over støjen, eftersom 93dB er den dobbelte lydstyrke?
Til top Vis KarstenKK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KarstenKK

Jedi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Altså nu slår jeg ikke græs her om vinteren, men her i sommers slog jeg dælme en del græs! Det gamle monster af en græsslåmaskine larmer som et ondt år, lad os sige fæle 90db. Mine græsplæneklipper IEM's (Shure e3c) dæmper mellem 10-27db afhængig af frekvens. Lad os så sige at vi lander på 20db ca, dvs. at jeg får 70db græsmaskine støj i ørerne. Nu skal jeg jo så ikke fyre dem op på 92db! Meget mindre kan gøre det. Jeg vil dog sige at når det sidste strå har lagt sig, at så skruer jeg ned igen.

Starten på en omgang hovedtelefonlytning starter næsten altid for højt, men det er normalt, da man i starten lige skal have justeret ind, kan man nu høre det hele - er strygerne helt med, kan jeg høre Nicko McBrain stønnen bag trommerne? Jeg skruer ALTID ned efter 5 minutter da min erfaring siger mig at man ved at være nærværende i lytningen kan hive meget mere ud efter bare få minutter.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 December 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Et par gode in-ears som f.eks. ER-4 isolerer i nærheden af 30 dB så med 90 dB vejstøj skal musikken bare op på måske 70 dB. Det er en væsentlig
del af fidusen ved in-ears at man ikke behøver at skrue så højt op fordi man ikke har så meget at skulle overdøve.

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hvis vejstøjen er 103 dB ville jeg sq flytte, det er jo lige så højt som inde i de unge menneskers biler når de høre nazitysktrampetekno så vinduerne vibrere og alle hundene i kvarteret piber...
Men måske en ½ meter fra en larmende lastbil kan man nå peak deroppe..

Der er en hulens forskel fra spidser af 103 og så 105 dB konstant i et par inears, du ville have en ringen og hylen for ørene når du slukkede musikken, så folk i området også kunne høre det..

Hele tricket ved at færdes i byer med IEM er at spille så lavt at du stadig kan høre trafikken, så skader du dine ører mindst muligt, samtidigt er du til mindre fare for dig selv og andre.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Jedi skrev:
M.M.M. skrev:

Altså nu slår jeg ikke græs her om vinteren, men her i sommers slog jeg dælme en del græs! Det gamle monster af en græsslåmaskine larmer som et ondt år, lad os sige fæle 90db. Mine græsplæneklipper IEM's (Shure e3c) dæmper mellem 10-27db afhængig af frekvens. Lad os så sige at vi lander på 20db ca, dvs. at jeg får 70db græsmaskine støj i ørerne. Nu skal jeg jo så ikke fyre dem op på 92db! Meget mindre kan gøre det. Jeg vil dog sige at når det sidste strå har lagt sig, at så skruer jeg ned igen.

Starten på en omgang hovedtelefonlytning starter næsten altid for højt, men det er normalt, da man i starten lige skal have justeret ind, kan man nu høre det hele - er strygerne helt med, kan jeg høre Nicko McBrain stønnen bag trommerne? Jeg skruer ALTID ned efter 5 minutter da min erfaring siger mig at man ved at være nærværende i lytningen kan hive meget mere ud efter bare få minutter.

Hehe, nu har jeg aldrig set en plæneklipper der har haft et 90 db mærke på siden. Normalen ligger gerne på 96-100 db. Men min bekymring er ikke mine ører som jeg kan fornemme I tror det er. Når jeg sidder i bussen og næsten kan høre hvad det er for en sang der bliver spillet flere rækker foran mig, så tænker jeg, godt det ikke er mine ører! Til sydeneladende er der mange der skruer op, så de ikke kan høre omgivelserne overhovedet. Det vil jo med tiden fortrydes. Og på en cykel, med vejstøj, vindstøj, der skal der jo noget til.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 December 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Enig, men de bruger så typisk earbuds der lækker næsten lige så meget som der ryger ind i øret og ikke iem'er der ikke lækker med mindre de er vent'ede

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:
Hvis vejstøjen er 103 dB ville jeg sq flytte, det er jo lige så højt som inde i de unge menneskers biler når de høre nazitysktrampetekno så vinduerne vibrere og alle hundene i kvarteret piber...
Men måske en ½ meter fra en larmende lastbil kan man nå peak deroppe..

Der er en hulens forskel fra spidser af 103 og så 105 dB konstant i et par inears, du ville have en ringen og hylen for ørene når du slukkede musikken, så folk i området også kunne høre det..

Hele tricket ved at færdes i byer med IEM er at spille så lavt at du stadig kan høre trafikken, så skader du dine ører mindst muligt, samtidigt er du til mindre fare for dig selv og andre.

103 db, når man nemt! Det er gerne forvrængningen der er afgørende for hvor højt det føles. For nogle år tilbage havde havde en af mine venner et anlæg i sin bil med et stk. 12" bas og en stor forstærker til at trække systemet. Da han for sjov ville afprøve det ved et Auto Db konkurrence sted, kunne det alligevel spille 130 Db. -Meget overraskende!
Jeg vil iøvrigt godt have lov at undskylde! Jeg troede alle de små høre telefoner, der sidder i øret var inears. Sorry! Jeg referere selvfølgelig til dem der ikke lægger skjul på hvor højt der bliver spillet in'ad til. De andre har man jo ingen ide om hvor højt spiller. (Er ikke ejer af sådanne nogen )

Det er korrekt at man over tid vil opleve hylen i ørerne (tinitus) når man udsætter sig selv for 105 db. Nu har jeg aldrig oplevet at spille så højt så det piver/ hyler. Da jeg ikke har tinitus tildenser (endnu). Jeg har oplevet at det har "suset" lidt nogen gange.
Som bassist i et band hvor der gerne bliver spillet 106 - 109 db på den plads hvor jeg står lige ved siden af trommesættet, har jeg fra starten altid brugt høreværn (er iøvrigt rigtig glad for det ) Trommeslageren har ikke tinitus selvom han har spillet i en årrække, han oplever jo selvfølgelig lidt "susen", men det bliver jo nok permanent en dag, men jeg kan ikke overtale man til at bruge høreværn.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes