Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Støj fra Fubar III (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nik Nak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Har lige købt en Fubar III USB DAC. Lyden er fin og forstærkeren er rigelig til mine K701. Problemet er at når jeg bruger laptoppen til andet mens der spiller musik (f.eks surfing/scrolling på skærmen) så kommer der knitren i hovedtelefonerne. Har prøvet på begge mine laptops, og det er klart værst på den ene af dem.

Nogen der har prøvet lignende eller ved, hvad problemet kan være?

Til top Vis Nik Nak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nik Nak

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har et lignende problem med min bærbar, Zepto 6214W.

Hvis jeg bruger det interne lydkort eller et hjemmebygget eksternt USB lydkort (print på noget der ligner 2x1 cm hvor USB stikket og en PCM2702E IC sidder på.) så er der forholdsvis meget baggrundsstøj. Men hvis jeg slukker skærmen på den bærbare og kun bruger en ekstern skærm forsvinder det. Så jeg regner med at støjen kommer fra strømforsyningen til baggrunds belysningen.

Dog hvis jeg bruger min Benchmark DAC1 USB er der intet støj. Måske er den mindre overfølsom.

Ikke nogen løsning på dit problem. Men det er bare hvad jeg har oplevet.
Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

Nik Nak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige prøvet at bruge hovedtelefonudgangen på min LG P1 (som er den laptop hvor problemet er meget tydeligt). Når man bruger denne er der ingen problemer med knitren når man bruger skærmen til andet. 

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Har du mulighed for at slukke skærmen og bruge en ekstern?

Nik Nak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:
Har du mulighed for at slukke skærmen og bruge en ekstern?

Har ikke lige en ekstern skærm, men støjen kommer kun når der er aktivitet på skærmen, når man slukker for den er der slet ikke noget.

Det ser ud til at strømforsyningen til skærmen er synderen. Det kan man vel ikke gøre noget ved?

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Desværre er USB ikke skabt til HiFi, derfor er støj ofte et problem der. Især bærbar hvor alt sidder så tæt. Har du prøvet alle USB-porte?
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
Desværre er USB ikke skabt til HiFi, derfor er støj ofte et problem der. Især bærbar hvor alt sidder så tæt. Har du prøvet alle USB-porte?

Hvilken del af USB er det at problemet ligger i?

Jeg kunne selv forestille mig det kunne give problemer med støj overført gennem stel forbindelsen som så kunne forplante sig videre til udgangen hvis der ikke er taget højde for det.

Dog kunne den slags støj der bliver snakket om her, knitren og lignende, tyde på fejl i den data der bliver sendt afsted, eller at data slet ikke bliver sendt og så bufferen der sidder i DAC'en løber tom. Det kunne fx ske hvis din web-browsing får højere prioritet end USB forbindelsen.

Skal siges at jeg bare gætter lidt da det er lidt svært at vide hvad der sker når man ikke selv sidder med det

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Ellers skal du prøve at spørge ovre på www.head-fi.org. Der er mange der, som bruger Firestone Audio Fubar (Både II og III - men de har samme DAC indbygget.)

Jeg har aldrig haft støj i min Fubar III. Men jeg bruger jo også Mac

Nik Nak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:

Ja, har prøvet alle tre, og der er ingen forskel.

Nik Nak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:
burning777 skrev:

Hvilken del af USB er det at problemet ligger i?

Jeg kunne selv forestille mig det kunne give problemer med støj overført gennem stel forbindelsen som så kunne forplante sig videre til udgangen hvis der ikke er taget højde for det.

Dog kunne den slags støj der bliver snakket om her, knitren og lignende, tyde på fejl i den data der bliver sendt afsted, eller at data slet ikke bliver sendt og så bufferen der sidder i DAC'en løber tom. Det kunne fx ske hvis din web-browsing får højere prioritet end USB forbindelsen.

Skal siges at jeg bare gætter lidt da det er lidt svært at vide hvad der sker når man ikke selv sidder med det

Jeg tror ikke problemet er fejl i data, det er musik rippet med EAC. Det lyder heller ikke umiddelbart som bufferproblemer, musikken spiller og så kommer der lidt knas oveni, men musikken hopper eller afbrydes/forsinkes ikke.

Jeg har også primært problemet på min LG P1, på min Toshiba Tecra er der ikke så meget.

Har også postet på head-fi, det kan være der er nogle derovre der har prøvet det.

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Lyder det som knitren fra en grammofon plade eller som lyden fra en CD med ridser i eller noget helt tredje?

Nik Nak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:
Lyder det som knitren fra en grammofon plade eller som lyden fra en CD med ridser i eller noget helt tredje?

Nærmest som knitren fra en LP. Og det fremprovokeres meget tydelingt, hvis jeg har en www side åben og så scroller meget hurtigt op og ned i den.

FrederikS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Det kommer af at spændingen på 5 v linjen variere alt efter belastningen. Når din CPU/HDD/NB watt forbrug stiger eller dale svinger spændingen. Det giver "knitren" lidt ala statisk og engang i mellem nogle underlige "pops".
Til top Vis FrederikS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FrederikS

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 08 Maj 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Tror FrederikS har ret. Har også hørt om det problem med manglende spænding i USB portene. Kommer vist nok specielt hvis man har mange enheder koblet til sin USB via USB Hub... Men om man kan gøre noget for at få spænding nok ud den vej ved jeg ikke??

Nik Nak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, det lyder meget sandsynligt at det kunne v�re problemet, i og med at den knitrende lyd typisk opst�r ved for�get aktivitet p� sk�rmen.

Jeg har ikke andet end Fubar III koblet til USB, s� der er nok ikke meget at g�re andet end at pr�ve en anden laptop.

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 16 Maj 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Nik Nak skrev:
Tak for svarene, det lyder meget sandsynligt at det kunne v�re problemet, i og med at den knitrende lyd typisk opstår ved forøget aktivitet på skærmen.

Jeg har ikke andet end Fubar III koblet til USB, så der er nok ikke meget at gøre andet end at prøve en anden laptop.

Jeg ville gerne høre om du har testet det på en anden PC? Og om det har afhjulpet problemet. Så husk at poste her når du ved mere....

headaudio.dk
Branchemedlem
Branchemedlem
headaudio.dk

Bruger siden: 23 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har bevidst hold mig ude af diskusionen indtil nu da jeg som importør og forhandler let kan betragtes som inhabil.

Jeg har nu testet Fubar III USB DAC på henholdsvis en ældre Acer Aspire 3500, en oldnordisk Toshiba Satellite S2800, en nyere Lenovo model 0768 og en næsten helt ny Fujitsu Siemens Amilo.

Jeg har testet med henholdsvist en BeyerDynamic DT 990 Pro, en AKG K271 Studio og en Shure SE420 og på ingen af kombinationerne kan jeg re-generere det beskrevne problem.   

Jeg kan naturligvis ikke udelukke at der kan være en fejl på en komponent i enheden, så derfor er du naturligvis velkommen til at sende den retur eller få den byttet og se om en ny enhed eliminerer problemet.

Til top Vis headaudio.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af headaudio.dk Besøg headaudio.dk's Websted

getprogs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2008
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Nik Nak skrev:
Tak for svarene, det lyder meget sandsynligt at det kunne v�re problemet, i og med at den knitrende lyd typisk opst�r ved for�get aktivitet p� sk�rmen.

Jeg har ikke andet end Fubar III koblet til USB, s� der er nok ikke meget at g�re andet end at pr�ve en anden laptop.

HVIS problemet er manglende saft og kraft på USB udgangen kunne du som en liiidt kluntet test prøve med en USB hub med selvstændig strømforsyning. Hvis du kan låne sådan een (eller bare har een liggende) så skulle det gerne eliminere problemer med fald i spændingen i computeren.

Til top Vis getprogs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af getprogs

Nik Nak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg får lige prøvet den på et par andre laptops i weekenden, så skal jeg poste resultatet.

Nik Nak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet på 3 andre laptops fra andre fabrikanter end LG, og her er der ikke noget problem. Det lader altså til at det er min LG P1's USB der er problemet, så jeg må vel bare skifte laptop.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes