Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Rudistor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Det her er egentlig mest et spørgsmål til Kalle, men andre må meget gerne give deres besyv med.

Kalle, du har jo sådan en RP7 - kan du skrive lidt mere om dem? Havde du den dengang du havde RS1? Hvilke andre forstærkere har du sammenlignet den med? Overvejede nu at nøjes med en RP5? Osv osv. skriv løs.

På forhånd tak.

Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hej Kane.

Jeg HAVDE solgt mine Grado RS1 da jeg købte RudiStor RP7-B, men jeg har Grado GS1000, som jeg dog ikke bruger så meget. Den velkendte historie med lidt for fremhævet diskant, men det er jo subjektivt. Dog er de ganske gode til klassiske optagelser, med mange svage "lyde". De afslører en del.

Jeg bruger oftest forstærkeren med mine AKG K701. De skal ha et ordentlig spark for at formidle alt det der findes på en optagelse; vel at mærke med fuld kontrol. Det har RudiStor aldrig haft problemer med. Om jeg så skruer så højt op, at jeg gerne snart vil ha hørebøfferne af igen, så er det bare højere. Ingen slinger i valsen overhovedet, og AKG'erne kan knap nok spille i "radioavis styrke" hvis du sætter dem til en iPod, og skruer helt op !

RP7-B er en "hybrid" (hedder det ikke det ?). Den har rør i indgangen, men FET i udgangen. Man får den detaljerede rare mellemtone som er kendetegnende for en OTL-rørforstærker, men top og bund er en anelse mere udstrakt; forstået på den måde at der er en anelse mere "punch" i en stortromme, end på en OTL forstærker. Diskantområdet er lidt mere detaljeret (højere oppe) end på en OTL'er. Dette er dog ikke altid en fordel, for hvis man lytter til en "lys" optagelse, er det en fordel at bruge OTL-forstærkeren. Hvis jeg afspiller en SACD, så bruger jeg altså min OTL-forstærker. Den passer super til den lidt for lyse lyd, som desværre præger SACD-mediet (efter min mening). En FLAC-fil eller en almindelig CD derimod, indspillet efter alle kunstens regler, ja så er RudiStor i hopla.

Jeg har kun anvendt XLR-indgangen på RudiStor, så jeg ved ikke om der er forskel på "lydbilledet" hvis jeg bruger RCA. Det tror jeg dog ikke, for min OTL-forstærker har RCA, og placeringen af instrumenter, soundstage og andet godt, er omtrent det samme (ligeså godt) som med RudiStor.

Jeg havde kun flygtigt hørt om RudiStor, da jeg besluttede mig for at købe RP7-B. Der var kun få "anmeldelser" på Headfi.org, men de var positive, så jeg hoppede ud i det. Du kender jo selv det med at "ingen har det man gerne vil lytte til". Jeg var vidende om eksistensen af RudiStor RP5.1, men den var der ikke så voldsom meget omtale af, så den lod jeg være.

Der er 2 tilslutninger til hovedtelefoner på fronten. Det øverste stik er med dæmpningsled; beregnet til f.eks. Grado, og andre hovedtelefoner med stor følsomhed / lav impedans. Det nederste stik er "lige igennem", som kræves af bl.a. AKG K701, Sennheiser HD650, Beyer Dynamics DT880 og andre. RP7-B kan klare impedanser fra 12 til 600 ohm, så det skulle jo række til de fleste dynamiske hovedtelefoner på markedet. Udgangseffekten er på 2 x 800mW. Det er "passende". Dog har jeg ikke tilstrækkelig teknisk indsigt til at vide ved hvilke impedanser de 800 mW er gældende, så den må vi lade stå i det uvisse (med mindre der dukker eksperter op). AKG K701 kan max klare 200mW, og de har virkelig spillet højt, uden forvrængning, når der var stemning for det; sådan bare for at give et indtryk af, hvor meget 800mW fra en hovedtelefon forstærker er.

Jeg har gennem tiderne ejet: Vincent KHV-111, Sugden HeadmasterRudiStor RP7-B og OTL model "Solvin" (min klasse kammerat fra folkeskolen, som er bruger her på siden). De 2 sidstnævnte bruger jeg på skift, af førnævnte årsager. De 2 første er i en noget anden kategori, og de hviler i øjeblikket på hver sin hylde i mit headfi-møbel. Dog er Vincent KHV-111 god til prisen. Det kan man desværre ikke sige om Sugden Headmaster. Den er lidt tynd og skarp, men da jeg købte den, havde jeg jo fået fat i verdens bedste hovedtelefon forstærker. Ak ja, sådan ændrer tingene sig med tiden. Man blir ældre og forhåbentlig osse klogere. Een ting er sikker......man blir fattigere !

Håber du har dannet dig et lille "indtryk". Det nemmeste er jo altid at lytte til tingene, men man skal osse huske på, at kilden (CD, DAC mm.) har stor indflydelse på lyden. Jeg har prøvet 2 forskellige "kilder" på RudiStor. Det lød ikke helt ens, men det er jo den med kæden og det svageste led.

Måske dukker nc8000 op. Han har jo osse RudiStor forstærker. Den er vist med FET hele vejen. Til gengæld mener jeg at hans CD-afspiller er med rør, så måske er lydsignaturen noget af det samme. Vi ser om han vil fortælle lidt om sin RudiStor RPX-100.
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Ærgeligt du ikke havde RS1 da du fik RP7eren - så vidt jeg lige har forstået kan man ikke rigtig sammenligne RS1 og GS1000.

Nå, men det lyder jo ikke dårligt - selvom jeg umiddelbart fik det indtryk at du faktisk bruger din Solvin forstærker mere?

Jeg er på jagt efter en lille tand mere glød i mine RS1 uden at miste den fantastiske sprødhed der er i den nu (cello på RS1 er bare så lækkert!). Lige nu spiller de 'bare' ud af min DAC1 og den er jo som kilde noget lys i det.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:
Jeg er på jagt efter en lille tand mere glød i mine RS1 uden at miste den fantastiske sprødhed der er i den nu (cello på RS1 er bare så lækkert!). Lige nu spiller de 'bare' ud af min DAC1 og den er jo som kilde noget lys i det.

Ja, Grado RS1 er gode. Ingen tvivl om det. Minusset er "bunden", men mellemtone og diskant er efter min bedste overbevisning bedre end Grado GS1000. Hvis jeg skulle vælge forstærker til RS1, så var jeg ikke i tvivl. Det skal være en OTL rørforstærker. Jeg går ud fra at dine RS1 er de "eneste" dynamiske hovedtelefoner du vil anvende, da du vel stadig har tænkt dig at anskaffe en forstærker til dine Stax Omega ? Så har du jo ikke det "luxus-problem" som en anden, med hensyn til SACD kontra almindelig CD og FLAC. Måske skulle du undersøge markedet for OTL'ere. Man må jo ikke handle her

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en RudiStor RPX-100 med mine GS-1000 og elsker hvert et sekund af det så længe de bare ikke skal spille rock for det duer de ikke til, men med klassisk og næsten alt andet akustisk er det en vidunderlig combo. I mit totale setup har jeg også rør men i modsætning til kalle hvor det er i indgangen af forstærkeren er det hos mig i udgangen af cd spilleren men jeg oplever en tilsvarende lydmæssig effekt som det kalle beskriver i forhold til hvis jeg kobler en ren solid state cd spiller til. Før jeg købte Rudi'en havde jeg er EarMax AE rør forstærker men det var for meget af det gode når der også var rør i cd spillen.

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Kane skrev:

Ja, Grado RS1 er gode. Ingen tvivl om det. Minusset er "bunden", men mellemtone og diskant er efter min bedste overbevisning bedre end Grado GS1000. Hvis jeg skulle vælge forstærker til RS1, så var jeg ikke i tvivl. Det skal være en OTL rørforstærker. Jeg går ud fra at dine RS1 er de "eneste" dynamiske hovedtelefoner du vil anvende, da du vel stadig har tænkt dig at anskaffe en forstærker til dine Stax Omega ? Så har du jo ikke det "luxus-problem" som en anden, med hensyn til SACD kontra almindelig CD og FLAC. Måske skulle du undersøge markedet for OTL'ere. Man må jo ikke handle her

OK. Så en OTL er en 'ren' rørforstærker, findes der andre typer? Jeg spørger fordi så vidt jeg kan læse mig frem til, så er det ikke alle rørforstærkere der er gode til Grado, AT og andre lavimpedente hovedtelefoner.

Og jo indtil videre regner jeg med at spille på to heste og have et dynamisk og elektrostatisk setup, men det kan jo ændre sig.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

Kalle_dk skrev:
Kane skrev:

OK. Så en OTL er en 'ren' rørforstærker, findes der andre typer? Jeg spørger fordi så vidt jeg kan læse mig frem til, så er det ikke alle rørforstærkere der er gode til Grado, AT og andre lavimpedente hovedtelefoner.

Og jo indtil videre regner jeg med at spille på to heste og have et dynamisk og elektrostatisk setup, men det kan jo ændre sig.

"Ren" rørforstærker var måske en forkert betegnelse, men en forstærker som IKKE har transistorer i konstruktionen var nok det jeg mente. En rørforstærker kan indeholde transformator i udgangen. I såfald er det normalt ikke et problem at trække lave impedanser, hvorimod en OTL (Output Transformer Less) godt kan have vanskeligheder med f.eks. 32 ohms Gradoer, men ikke hvis den er lavet "ordentligt". Den "hjemmebyggede" OTL jeg har stående er tilpas overdimentioneret, så den klager ikke over 32 ohm. Det er min opfattelse at langt de fleste rør-entusiaster mener, at OTL-konstruktionen giver den bedste lyd.

Jeg har set fabriks-rør-forstærkere som fik problemer med Grado. Bl.a. et tysk fabrikat (husker ikke navnet), som måtte lave en lille "kasse" som var tiltænkt som impedanstilpasning, hvis man anvendte hovedtelefoner under ca. 40 ohm. Det er jo ikke et godt tegn, men det var åbenbart nødvendigt.

Jeg spiller kun på een hest indtil videre. Det er den "dynamiske". Det vil måske ændre sig i nærmeste fremtid. Nu må vi se om jeg er modig nok til at hoppe på endnu en "hest"

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes