Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Lukket hovedtelefon til .flac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spook
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Mjello - min første post her på stedet :)

Alle cd'er i huset er rippet til .flac og ligger nu på pc'en hvor de bliver afspillet gennem Amarok, hovedsageligt når jeg arbejder med billeder, men også når der skal lyttes musik uden at underholde hele huset (Konen er ikke udpræget fan af Rammstein...).

Nuværende setup er lidt sørgeligt, Sennheiser HD-457 på onboard lydkort

Det er tid til en opgradering, men riget fattes penge. Jeg satsede på Audiotrak Optoplay som lydkort og havde egentlig bestemt mig for et sæt Sennheiser HD 595. I et akut anfald af intelligens slog det mig dog at det nok ville være bedre med et sæt lukkede hovedtelefoner, da min kontorplads grundet familieforøgelse er forvist til soveværelset. Hvis jeg skal sidde og høre musik mens konen sover er åbne hovedtelefoner vidst ikke vejen frem.

Men hvad skal jeg vælge? Det skal lyde godt (well... duh) men øvre smertegræse er 1000 kroner (for hovedtelefonerne + 5-600 til lydkort). Musikken jeg hører er MEGET blandet. Alt fra Rammstein over DAD, lidt electronica og lidt pop (Tina Dickow, f.eks.) til klassisk musik, især på akustisk guitar.

Gode gamle Sony MDR V6 dukkede op efter lidt googlen, men hvad har eksperterne herinde at foreslå?
Til top Vis Spook's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spook

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til

Umiddelbart virker et optoplay som et godt sted at starte, det gir en god lyd for pengene og gir også en rimelig forstærkning, desuden har det optisk ud, som jo er smart hvis du senere vil slutte computeren til et anlæg.
Men hvis det er en stationær computer du har, ville jeg nok vælge et internt PCI kort istedet, gerne et Audiotrak Prodigy HD2, EMU 0404, eller et ESI Juli@, men de koster desværre lidt mere end et optoplay som vidst her i DK koster 500kr (billigere i udlandet )

Du kunne også kigge lidt efter en Meier Audio Move eller 2Move, de har også en USB DAC, og kan findes brugt til ca... 5-700 kr i USA inde head-fi.org brugt børs. Det vil jeg mene er den bedste allround løsning.

Mht bøfferne så er problemmet jo lidt at du hører alt muligt musik

Jeg vil mene en stærk kandidat er audio technica a700 - a900.

De er gode all-roundere der er lukkede og lette at trække. Men den er sgu svær, for til 1000kr findes der heller ik nogen semi lukkede der vil passe til din musik og kilde
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Spook
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar!

Optoplay er valgt dels for prisen, men også netop fordi det er USB. Så kan det nemlig smides i min bærbare på jobbet, sammen med en disk med flac filer

Jeg har googlet mig frem til Sennheiser HD 280 PRO, der får gode ord med på vejen overalt på nettet. Selvfølgelig skal de ikke sammenlignes med hovedtelefoner til 5000 kroner, men de lader til at kunne løse opgaven til min fulde tilfredshed. Denon AH-D1001 fra hifiklubben får også en del ros... tough call.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hmm hd280... har aldrig hørt dem, kun hørt om dem

Mener måske ikke de er på samme niveau som eks. beyerdynamic dt770 pro, som jeg mener har samme lyd karakteriska. Og dt770 koster ca 1000kr inde på thomann.de.

Men mener de er relativt bas tunge og relativt "bloatede", så tror måske ikke de vil passe godt til akustisk musik. Så tror stadig ATH a700 er et bedre bud, også selvom de er svære at få fat på.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ville da tage et lyt til D1001. Det er altid bedst selv at lytte og vurdere, specielt også om de er gode at have på, hvis de skal bruges i længere tid.
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

Spook
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hmm... Sennheiser HD 280 Pro er lavet som monitor headphones og får ros for at være utrolig transperante, de spiller det de får ind uden at farve det. Ikke noget med overdreven bas eller andre tricks, de skulle spille HELT neutralt.

Alt andet lige må det være en fordel når de skal håndtere alt fra Ravel til Rammstein... Så kan jeg jo give mig til at tweake EQ-indstillinger der passer mig til de forskellige genrer. Lidt nemmere end at købe et sæt headphones pr. musikstil

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Spook - heh.. hvem siger HELT neutrale ?.. Producenten ? :P

Såvidt jeg ved er HD280 pro ikke noget fantastisk i forhold til andre hørebøffer i den prisklasse (heelt billige er de jo ikke trods alt) Muligvis er de utroligt transperante og neutrale i forhold til andet bras... Tit bør nogle fora tages med et gran salt (og jaja kan godt se at dette også er et forum osv ) men på nogle fora er folk ikke så vidende om andet end lige præcis hvad de selv har købt eller fået af vide i den butik de købte det i...  Prøv at tage en læser på Headfi hvis det er. Det er et hyppigt emne kunne jeg forstille mig..

en mulighed kunne være AKG K271 måske ? Lukkede med en fornuftig komfort og fin lyd, som endog kan udvides lidt med en forstærker hvis lysten skulle komme.. Mindes at de kan fåes til en fornuftig pris (slynger et beløb på 800 kroner eller sådan ud i lidt usikkerhed)

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

Spook
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

kolind skrev:

Spook - heh.. hvem siger HELT neutrale ?.. Producenten ? :P

Såvidt jeg ved er HD280 pro ikke noget fantastisk i forhold til andre hørebøffer i den prisklasse (heelt billige er de jo ikke trods alt) Muligvis er de utroligt transperante og neutrale i forhold til andet bras... Tit bør nogle fora tages med et gran salt (og jaja kan godt se at dette også er et forum osv ) men på nogle fora er folk ikke så vidende om andet end lige præcis hvad de selv har købt eller fået af vide i den butik de købte det i...  Prøv at tage en læser på Headfi hvis det er. Det er et hyppigt emne kunne jeg forstille mig..

en mulighed kunne være AKG K271 måske ? Lukkede med en fornuftig komfort og fin lyd, som endog kan udvides lidt med en forstærker hvis lysten skulle komme.. Mindes at de kan fåes til en fornuftig pris (slynger et beløb på 800 kroner eller sådan ud i lidt usikkerhed)

Producenten siger de er HELT neutrale - Alle de reviews jeg har læst siger at de i overraskende grad har ret :)

Min hifi-gale makker slyngede også lige AKG K271 mk II efter mig, så de skal da lige undersøges nærmere... Kan se at Aage Jensen sælger både K271 mk II og 280HD pro. Måske man bare skulle tage en god testcd med derned?

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en god idé! Det er jo dig selv der skal bruge dem
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

hmmmmm... laver Philips ikke nogle bøffer i den finere end af de lukkede ???
Hvis de gør så er de sikkert både billige og gode, Philips er i mine øjne et meget overset mærke inden for head-fi og det er
lidt synd for de laver gode produkter....
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Claus - Tror faktisk ikke at de laver nogle lukkede egentligt...

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

Spook
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Nu sidder jeg så her med mine ny-indkøbte, let brugte Ultrasone HFI 680. De dukkede op i køb & salg til 800 og efter lidt Google-arbejde fulgte jeg min første indskydelse og købte skidtet :D

Tak til Allan for en god handel, de lyder fandme godt! Glæder mig til at bruge en masse timer på at lytte igennem! Lige nu er Freddie Mercury og Montserat Caballet ved at synge "Barcelona" i dem :)

Nu har jeg lyttet lidt mere og har to ting at sige:

1) Min musik har fået nye dimensioner, det er jo HELT vildt!
Eksempel: "Los" med Rammstein, studieindspilningen på Reise Reise. Inden Till Lindemann begynder at synge kan jeg høre ham åbne munden og fugte sine læber. Og "I eat dinner" med Rufus Wainwright og Dido får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig. Jeg tør slet ikke tænke på hvad der sker når jeg får fat i Total Bithead til dem...

2) De er stramme. Seriøst, de kunne få en tjans som skruetvinge. De kommer til at overnatte som omslag til Ringenes herre 1-3, Hobbitten og The ultimate hitchhikers guide (Bøger...)

Jeg er helt paf over de nye detaljer i musik jeg har hørt 1000 gange før.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes