Emne: DAC og hovedtlf.forstærker ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum,
I går var jeg i Hi-Fi Klubben, hvor jeg lyttede til en Cambridge DacMagic. Det lød helt fantastisk! Jeg A/B'ede imellem DacMagic'en og en NAD cd-afspiller til 1.800 kr., og det var tydeligt, at lydbilledet blev bredt meget mere ud med DacMagic.
Herhjemme har jeg følgende setup:
- M-Audio Delta 44 lydkort i pc'en
- Dynaudio BM5A højttalere på stativer fra Ultimate Support
- Behringer HA4700 hovedtlf.forstærker
- Sennheiser HD600 hovedtlf.
Jeg kan lide at lytte til Depeche Mode, AC/DC, samt klassisk musik - alt sammen både via mine højttalere og via hovedtlf.
Hvis nu jeg gerne vil have både en DAC, f.eks. DacMagic, samt en ny hovedtlf.forstærker, hvad ville så passe godt sammen? Mit budget er på 2.000 for DAC'en og 2.000 for hovedtlf.forstærkeren. Har ikke råd til at købe begge dele på en gang.
På forhånd tak.
Hilsen
Henrik
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 909
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
du burde overveje en Compass.. Det er en amp/dac til ca 2500 kr mener jeg. Der er en tråd herinde om den også..
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen til Henrik
Jep Dacmagic er en super dac til prisen, og bestem en man bør overveje. Nu har du jo heldigvis et okay lydkort, så du burde starte med en anden forstærker (den behringer er vidst ik så god), til et par hd600 kunne du måske med fordel kigge på eks. en Heed Canamp, men den er over dit budget fra ny. Generelt vil jeg sige at det er svært at få noget til 2k her i landet. Men eks en xcan v8 burde du kunne få for ca en 4k og den har indbygget usb dac. Ellers er det gd-sound, som du kan finde på nettet til ca en 2k inkl fragt fra kina mener jeg, og den skulle være ganske god.
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
gd-sound = Compass, Lars var lige hurtigere end mig
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for velkomsten! 
Mht. at bestille i udlandet, så gør jeg det indimellem hos enten Thomann eller dv247.com. Men at bestille en Compass fra en eller anden hjemmeside i Singapore, eller hvor det er, det er jeg altså ikke tryg ved!
Til gengæld kan jeg se, at Tape Connection har xcan v8 til 3.399 kr., og de har en forretning i Århus, som endda ligger lige klods op ad rutebilstationen. Den må jeg vist ned at høre. Jeg bor i Randers, så der er ikke langt.
Vil surfe efter mere info om xcan v8.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt:
Er der nogen af jer, der har hørt, hvordan RME ADI 2 lyder?
Den står til 3.700,- hos Thomann UK.
Der er både DA, AD, samt hovedtlf.forstærker, og jeg ved, at RME har et rigtig godt navn indenfor audioverdenen. Fandt også et link til en tysk test, hvor den fik samme ell. lidt bedre karakter end Benchmark DAC-1.
Min intuition siger mig, det enten skal være DacMagic eller RME ADI 2.
Kan godt være, det er lidt langt ude, at snakke om intuition, men sådan har jeg det altså!
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm jeg har aldrig hørt om den RME, men hvad med x-can´en? Den har jo indbygget usb dac.
Mht compass, så skal du ikke være nervøs for at handle i kina, du betaler jo via paypal så du er bedre stillet end en betaling via kreditkort i tyskland.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
techtrino, jeg glemte helt at svare på det med, at det måske var en idé, at nøjes med en hovedtlf.forstærker i første omgang, eftersom mit lydkort er ok. Det var måske ikke så tosset.
Er der en forretning i Østjylland et sted, hvor man kan høre en Heed Canamp?
X-Can'en vil jeg helt sikkert tage ned og høre i Århus, for det kunne også være et godt bud (så meget for intuitionen, hehe!)
Tape Connection i Århus har flg. hovedtelefonforstærkere:
http://tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=62
Derudover har Hi-Fi Klubben en Argon HA-1:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/argon _ha1_forforstaerker_sort.htm
Er det synd at "nøjes" med en hovedtlf.forstærker til 800-1.000 kr.?
Jeg nyder virkelig, at lytte til musik med hovedtlf. på, så måske kan det godt betale sig, at give noget mere, dog stadigvæk max. 4.000 kr. En god hovedtlf.forstærker er noget, jeg vil få glæde af i forhåbentlig mange år fremover.
EDIT:
Mht. Compass og Paypal - ok 
Men vil helst ikke købe noget, jeg ikke har hørt.
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nja Heed kan du ikke høre nogen steder, men den skulle have god synergi med hd600 også er den relativ billig til ca 2300kr mener jeg. Og den eneste du bør overveje af dem du kan finde i i butikkerne i DK er x-can´en. Men hvis du har tid til at vente kunne du tage med til næste meet, men det er føst i sommerferien. For i Danmark er der faktisk ikke noget godt i nogen butikker pånær x-can´en.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Byg en selv, jeg har lige bygget en (se en anden tråd) og jeg er direkte chokeret over hvor god en forstærker man kan få til 1600 spir, den er bedre end en Xcan V8 som er det næstbedste jeg har, V8eren er rigtig god, men den hjemmebyggede spiller i en helt anden liga.. Min Xcan er rykket ind på kontoret nu, hvor den bliver for den er altså rigitig god specielt hvis den bliver opgraderet lidt..
MHT GD så kan du roligt handle hos dem, eller rettere jeg har gode erfaringer med dem, god kontakt, shipping nummer, hurtig levering ofte hurtigere end postdanmark inden for landets grænser.. Jeg kender en gut i Irland som har deres opamps moduler, jeg kan da lige prøve at kontakte ham og høre om han også kan levere Compassen, hvis det har interesse. Men det vil blive til en højere pris til gengæld er han en super flink fyr, som vil hjælpe og yde en service man ellers kun har hørt om..
Heeden er også en populær forstærker, men så vidt jeg er informeret skal den moddes lidt for at yde det optimale, jeg har IKKE hørt den så det kan jeg ikke kommentere på, men der er en på forum der har en og den er vist nok til salg lige nu, men jeg er ikke helt sikker..
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus-dk skrev:
| hurtig levering ofte hurtigere end postdanmark inden for landets grænser.. |
|
|
Hurtigere end pakker fra dag til dag? det var fandme hurtigt
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus-dk skrev:
| Byg en selv, jeg har lige bygget en |
|
|
Pyha, med mit ikke-eksisterende talent for gør-det-selv, samt med min manglende tålmodighed, kunne det nemt gå hen og blive en blodig affære! Mht. Compass, så tror jeg nu nok, jeg melder pas, bl.a. fordi jeg gerne vil høre tingene, før jeg evt. køber. Det ville altså være så surt at fyre 2.500 - 3.000 af, og så ende med at stå med noget, man ikke er tilfreds med.
I første omgang vil jeg tage til Århus og høre X-Can v8.
Derudover fandt jeg dette sted her i DK, som har Heed CanAmp:
http://www.amforamusik.dk/product.php?id=792
Det er i Lemvig dog, hvilket er tre timers transporttid her fra Randers, sååå...!
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu her kan jeg se, at Heed CanAmp også forhandles af en gut i Beder ved Århus:
http://www.kosow.dk/Salg.html
Se, det var jo noget tættere på Randers!
|
| Til top |
|
| |
Kane Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
|
Nu her kan jeg se, at Heed CanAmp også forhandles af en gut i Beder ved Århus:
http://www.kosow.dk/Salg.html
Se, det var jo noget tættere på Randers!
|
|
|
Jeg har været i kontakt med ham i anden sammenhæng, og han virkede som en rigtig flink fyr, så jeg tror roligt du kan smutte en tur til Beder med dine HD600 og høre på sagerne selv. __________________ Foobar -> Pico Dac/Amp -> Denon D7000
Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her ved middagstid var jeg i Hi-Fi Klubben og lytte til deres Argon HA1 hovedtlf.forstærker. Den var der ikke meget ved. Den er udmærket til prisen, men så heller ikke mere. Vil man have en hovedtlf.forstærker, der er okay, uden at være prangende, er det et godt bud, meeen...jeg vil gerne have noget, hvor jeg virkelig tænker "wow"! Sådan var det slet ikke her.
I den kommende uge vil jeg en tur i Tape Connection i Århus, for at prøve de ting, de har der. Ham fra Beder med Heed CanAmp tager jeg muligvis også ned til allerede i denne uge.
Det bliver spændende - jeg glæder mig!
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dag var jeg en tur i Tape Connection i Århus, hvor jeg lyttede til en MF X-Can V8, eller rettere sagt: X-Can V8P. Forskellen skulle bestå i, at P-modellen kan bruges som forstærker også, hvilket jo ikke er så tosset.
Nå, men nøjjj...den lyder altså godt, X-Can'en! Til at begynde med, lyttede jeg via en cd-afspiller til 18.000 kr., men da jeg blev opmærksom på det, fik jeg skiftet den ud med en til ca. 5.000. Det skulle angiveligt svare til det niveau, jeg ville kunne forvente mig, ved at køre lyden ind fra pc'en derhjemme over USB, sagde ekspedienten. X-Can'en lød stadigvæk suverænt godt. Depeche Mode og AC/DC lød sådan...okay...men ikke prangende. Men så var det, jeg satte Beethoven's 5. Symfoni på. Pyha! Det lød bare helt fantastisk.
Efter at have lyttet lidt, testede jeg også deres Creek-hovedtlf.forstærker. Den lød godt, men ikke så godt som X-Can. Jeg tror måske, det kan være fordi, X-Can'en er med rør? Det virkede også som om, X-Can kunne håndtere peaks i musikken lidt bedre end Creek'en kunne. Men den lød også virkelig godt, Creek'en.
Til slut fik jeg sat en MF V-Dac ind foran X-Can'en. f**k, hvor lød det godt! Alting stod skarpere, detaljerne trådte klarere frem, men først og fremmest kom der mere punch og kraft i lyden, hvilket var megatydeligt ved lytning til Depeche Mode. De der elektroniske stortrommer fik bare SÅ meget power og knald på, efter at V-Dac'en blev koblet på.
Efter turen til Tape Connection var jeg en smut hos Musikhuset Aage Jensen, hvor jeg hørte en RME Fireface 800 sat op imod en TC Konnekt 24D. Begge spillede flot og detaljeret, akkurat ligesom X-Can'en og Creed'en hos Tape Connection. Stereobilledet på Konnekt 24D var så vidt jeg kunne høre en anelse bredere end på RME'en, men til gengæld havde RME'en præcis samme saft og kraft, som X-Can'en tilsat V-Dac'en havde hos Tape Connection. Det var præcis samme fornemmelse: de elektroniske stortrommer hos Depeche Mode hamrede bare derudaf. Det lød simpelthen skidegodt! Konnekt 24D havde slet ikke samme power i lyden, den lå en klasse under RME'en, hvad power angik. Hvis jeg husker rigtigt, mener jeg dog, at X-Can'en spillede en anelse mere detaljeret end RME'en, men jeg tør på ingen måde lægge hovedet på blokken om det. Det er svært, når man ikke kan A/B'e imellem de forskellige apparater.
Konklusionen for mig...ja den er nok, at en X-Can vil være guf, evt. kombineret med en V-Dac senere hen, når jeg får råd. Men en RME ADI-2 er bestemt også en mulighed. Konverterdelen i ADI-2 er den samme som i Fireface 800, derfor. Sidstnævnte har mikrofonforstærkere og er desuden et FireWire-lydkort; det er ADI-2'en ikke. Det er udelukkende en AD/DA konverter.
Nå, det var lidt om i dag.
Hvis nogen af jer kan få glæde af de erfaringer, jeg høstede i dag, er det kun godt! 
Spændende var det i hvert fald.
Nu har jeg 2-3 måneder til at overveje, hvad jeg vil have, for før får jeg ikke råd. Det er såmænd fint nok.
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
V8erens DAC bliver en anelse bedre med tiden, men den er i mine øjne ikke særlig god, jeg synes min Ipods DAC er bedre, min Bilka DVD afspiller er mindst på niveau med den, men det er sæføllig også et spørgsmål om smag..Så det kan let være mig der er på afveje..Jeg ved heller ikke hvor god en CDafspiller til 5000 er, såeh....
Forstærkeren derimod spiller som den skal og kan faktisk blive endnu bedre, hvis du skifter rør og opgraderer din strømforsyning..
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes at det er lidt en faliterklæring at sætte en dac foran en dac/amp ! Hvorfor har den så indbygget dac i det hele taget ? Hvorfor ikke lave den uden og sælge den det billigere, hvis det alligevel ikke er på højde med forstærkeren ?
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad koster de lydkort du var inde og høre desuden ?.. Og det mest fornuftige at sammenligne med, var vel et af lydkortene som kilde og så en forstærker..
Findes der egentligt ikke nogle lydkort der bare giver et "rent signal" ud ? Altså ligesom at køre lineout på en ipod fremfor at det altid "bare" skal være et jack-stik ud ?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|