| Forfatter |
|
lodbergs Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg håber I lige kan give mig lidt input til følgende to spørgsmål:
1.Hvilket program bør jeg bruge til at rippe mine CD'er med?
2. Hvilken kvalitet bør jeg gå efter (nøjes med), hvis filerne skal afspilles på en Sansa Clip med tilhørende Westone UM1?
Vh. Søren
(og sorry hvis ikke emnet passer i denne katagori)
|
| Til top |
|
| |
nc8000 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1460
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min anbefaling vil være at du ripper med EAC (Exact Audio Copy) til flac og så bruger f.eks. WinAmp til at transcode til det lossy format (MP3) som du ønsker at bruge. At først encode til flac tager længere tid og bruger mere diskplads end blot direkte at encode i MP3 men fordelen er at du så har en lossless arkiv kopi af cd'en til hvis du engang i fremtiden ønsker at arbejde med digital musik i højere kvalitet uden at skulle til at rippe alle cd'erne igen. Jeg ville ønske at jeg havde gjort det fra starten af med de +900 cd'er jeg pt har i iTunes rippet i aac 320 KB for det har været et stort stykke arbejde gennem årene og ikke noget jeg ser frem til at skulle igennem igen men er begyndt på.
__________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |
Stefan_SN Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren
Hvis du kan acceptere et relativt lavt antal numre på din afspiller, vil jeg anbefale dig at konvertere dine CD’er til FLAC format (Free Lossless Audio Codec.)
Kan se at din afspiller kan afspille FLAC, hvilket vil give dig den absolutte bedste lyd. FLAC formatet beholder den fulde data og komprimere CD’en så filstørrelsen bliver ca. det halve. Det betyder at du beholder den fulde lydkvalitet fra dine CD’er, men selvfølgelig ikke kan lagere lige så mange filer som ved f.eks MP3 filer.
|
| Til top |
|
| |
lodbergs Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svarene.
Jeg følger rådene og kaster mig i gang med at konvetere til FLAC....jeg kan godt se, at det i første omgang er smartest!
Men HVIS nu jeg ender med at blive træt af ikke at kunne have så mange album på min 8GB afspiller, er det så noget i stil med MP3'ere i 192kbit/s VBR jeg skal kaste mig ud i?
Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
nc8000 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1460
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok OK. En gennemsnits cd i flac fylder omkring 400-450 MB så 8 GB vil give dig plads til omkring 20 cd'er ad gangen. I MP3 192 kan du formentlig have 3-4 gange så mange.
__________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja rip til flac og hvis du synes det fylder for meget converter til 320, 192 blir du træt af, og der erikke den store forskel i størrelsen mellem 192 og 320.
|
| Til top |
|
| |
mazlink Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ripper mine CD'er både i FLAC og MP3. Jeg bruger EAC i windows men har ikke haft tid til at finde mig et program i Linux. Jeg har selv fulgt guides på siden her: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php de er ret omfattende, en smule besværlige, men når det først virker spiller det bare 100%. Jeg har gemt opsætningerne fra EAC, så jeg kan flytte dem til en ny computer, og bare ændre et par småting. Held og lykke med projektet.
|
| Til top |
|
| |
lodbergs Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle de gode svar jeg har fået. Jeg er overbevist om, at jeg nok skal få styr på EAC :)
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
mazlink skrev:
| Jeg ripper mine CD'er både i FLAC og MP3. Jeg bruger EAC i windows men har ikke haft tid til at finde mig et program i Linux. Jeg har selv fulgt guides på siden her: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php de er ret omfattende, en smule besværlige, men når det først virker spiller det bare 100%. Jeg har gemt opsætningerne fra EAC, så jeg kan flytte dem til en ny computer, og bare ændre et par småting. Held og lykke med projektet.
|
|
|
Rubyripper kan klart anbefales. Hvilken distro bruger du?
|
| Til top |
|
| |
mazlink Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også blevet anbefalet Rubyripper af en af mine venner der leger en del mere med linux end jeg gør. Mit er kun på begynder stadiet/let øvet, og det er svært at slippe for Windows når man er igang med en elektro-diplom ingeniør uddannelse, da mange programmer er udvilket hertil. Jeg har leget meget lidt med Gentoo og Debian, og er nu gået igang med Ubuntu (pt. 8.10) da det er væsentlig nemmere at gå i gang med for en begynder som mig. Jeg har bare ikke kunne overskue at skulle sætte mig ind i "finpudsning" af endnu et program, som jeg gjorde det med EAC.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gentoo  Ubuntu er godt sted at starte, let at gå til og meget hjælp at hente. Ved ikke lige hvilke indstillinger du tænker på, men der er gjort en dyd ud af at holde det simpelt.
|
| Til top |
|
| |