Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 09:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Weiss DAC1-MK2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Min kone skrev til mig på arbejdet og sagde, at hun havde modtaget en pakke til mig, og at den nu stod og ventede på mig derhjemme.

Jeg kommer hjem og finder den her spændende kasse.

Indeni kassen finder jeg det her.

Jeg fjerner håndklædet og finder... en Weiss DAC1-MK2! En af verdens absolut bedste D/A konvertere beregnet til professionelle lydstudier. Lad os se nærmere på, hvad den kan.

Her ses tænd/sluk knappen og de 4 input knapper.

Her ses visning af det valgte inputs sample rate (op til 192 KHz), om der er signal på valgte input, samt bitlængde (op til 24 bit).

Her ses to trimpotter, der bruges til at finjustere udgangsniveauet for de balancerede udgange.

På bagsiden ses førnævnte udgange til venstre samt en skifter til udgangsniveauet. "Low" svarer til det niveau, man oftest ser på balancerede CD afspillere og D/A konvertere. "High" løfter niveauet +12 dB, svarende til at øge spændingen med en faktor 4.

Her ser vi input #4 (optisk), in/out for #3, samt output for #2. De første tre indgange har tilsvarende tre "buffered" udgange. Det giver mulighed for at kæde en masse digitalt grej sammen. Et eksempel kan ses i billedet under det følgende. Herudover kan output #3 vha. en switch skiftes til at fungere som monitor, dvs. at replikere hvad der ryger ind på det valgte input (1-4).

Her ses in/out #1 samt et stik beregnet til, at man selv kan tilslutte udstyr til styring og visning af inputs (1-4) samt digital volume kontrol for hver kanal.

Til sidst et "show-off" billede.

Jeg håber I nød turen.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
Jeg håber I nød turen.

Ikke rigtig, for der er bare røde krydser alle de steder hvor der skal være billeder

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

man kan desværre ikke se billederne
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Fusk! De virkede for mig for 2 sekunder siden! Jeg prøver at trylle lidt...

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Uhh nice, men ja savner billeder, sidder selv om tager billeder da jeg er igang med at modde mine esw9
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Så! Nu skulle alle billeder være på plads. Google Picasa gør det godt nok ikke let at finde den helt rigtige sti til billederne. 

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Spændende! Jeg har hørt godt om Weiss DAC'er. Hvordan skal fodre den? Hvor har du i øvrigt købt den?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hvor meget har du givet for den, de Weiss er jo ikke ligefremt billige efter hvad jeg har hørt

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Den ser ret cool ud Dog ser den også lidt billig ud, så forestiller ig lyden er i top? Særligt hvis den er?

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Hvor meget har du givet for den, de Weiss er jo ikke ligefremt billige efter hvad jeg har hørt

Jeg har ex moms givet 23.000 kr for den, under 1 år gammel. Jeg ved ikke hvad den danske listepris er, men nyprisen direkte fra Weiss ex moms er 4400 EUR, svarende til ca 33.000 kr.

l�Blundt skrev:
Den ser ret cool ud Dog ser den også lidt billig ud, så forestiller ig lyden er i top? Særligt hvis den er?

Den er langt flottere i virkeligheden end på billeder. Jeg blev positivt overrasket. Den er malet sort på toppen og på siderne, fronten er hvidlakeret og ser rigtig lækker ud. Designet er funktion over form, da den er beregnet til pro-segmentet. En nærmest identisk D/A konverter ved navn Weiss Medea kan erhverves af folk, der gerne vil have et udseende, der følger lyden. Den koster så også det dobbelte af en Weiss DAC1-MK2. Den eneste forskel er, at den har mere "consumer"-venlige digitale inputs og den har både balancerede og ubalancerede analoge udgange. Resten af indmaden er identisk i forhold til DAC1-MK2.

Hvad angår lyden er den helt i top, HVIS man vel at mærke anvender "High" indstillingen på bagsiden. Jeg forsøgte at sammenligne min DAC1-MK2 indstillet på "Low" med min Stello DA220 MkII, da udgangsniveauet for de to konvertere er ens. Problemet er, at i forhold til "High" lægger "Low" nærmest en dyne over lyden (min kones ordvalg) og resulterer i en lyd, der er anderledes men ikke umiddelbart bedre end den, Stelloen kan præstere.

På "High" indstillingen får Stelloen dog grundigt tæv. Lyden bliver mere dynamisk og især bassen får et nøk opad i stramhed.

Det vigtigste er dog, at den er så musikalsk, at jeg slet ikke har lyst til at lægge hovedtelefonerne fra mig, når jeg først går i gang med at lytte.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hvor havde du hørt om Weiss inden du købte den?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Hvor havde du hørt om Weiss inden du købte den?

Puha, jeg kan svare dig på "hvornår"... det må være da jeg første gang hørte om Lavry DA924 konverteren (bedre kendt som Lavry Gold) for et par år siden.

Dengang fik jeg lyst til at researche hvilken D/A konverter, der bredt set blev anerkendt som værende "den bedste". Min rejse ledte mig bl.a. forbi gearslutz.com, hvor jeg efter mange timers søgning og læsning nåede frem til, at Lavry Gold, Weiss DAC1-MK2, Prism Sound DA-2 og et par hedengangne konvertere alle blev betragtet som værende de bedste bud på en vinder. Siden hen er Digital Audio Denmark (herefter DAD) AX24 og Playback Designs MPD-5 kommet til (og MPS-5 med indbygget SACD afspiller).

Lavry Gold, Prism og Playback Designs blev hurtigt skilt fra pga. deres høje prisleje. Herefter gik jeg længe og overvejede, om jeg skulle gå efter Weiss DAC1-MK2 eller den nye Weiss DAC2, der også fås i en "consumer"-model kaldet Minerva til næsten dobbelt pris ift. "pro"-modellen. Jeg fik via fora hos bl.a. Audiogon og Computer Audiophile indtryk af, at DAC1-MK2 stadig var den ukronede konge, og min næste tanke var så, hvorvidt jeg skulle gå efter Weiss eller DAD.

Jeg fik efter et par forsøg fat på DADs marketingdirektør, der gav mig det indtryk, at AX24 er en analytisk konverter, lydstudiernes svar på et elektromikroskop til brug for mastering engineers. Jeg fik samme besked af Bruce Brown, mastering engineer hos Puget Sound Studios. Han fortalte, at konvertere groft sagt kan deles i to grupper. De analytiske og de musikalske. Han havde aldrig hørt en konverter, der kunne begge dele. Han anbefalede AX24 til analytisk brug og Meitner eller MPS-5 til playback. Da jeg ønsker mig en konverter, der kan øge min glæde ved at lytte til musik, røg AX24 herefter ud i kulden.

Nogenlunde på dette tidspunkt fandt jeg et indlæg hos hifisentralen.no, der beskrev AX24 og Prism DA-2 som analytiske og Weiss som "litt musikalsk", dog uden at nævne om der blev refereret til DAC1 eller DAC2.

Det var så det meste af forklaringen på, hvorfor jeg valgte netop Weiss DAC1-MK2. Havde jeg haft ubegrænsede midler, havde jeg købt en Playback Designs MPD-5 eller MPS-5. 10-15.000$ ex moms og fragt var dog mere, end jeg havde lyst til at smide på en konverter.

Er jeg glad for mit valg? Absolut! Jeg ville dog ønske, jeg havde en virkelig god hovedtelefonforstærker hos mig nu i stedet for forstærkerdelen af min Pico, da den ikke kan hamle op med en fuldblods balanceret forstærker. Det ville give mig langt bedre betingelser for at kunne give en ærlig vurdering af Weiss DAC1-MK2s styrker og begrænsninger.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Hvis du selv henter og bringer kan vi nok godt finde ud af at du kan låne min RPX-100 i nogle dage. Bedst ville være hvis du kan hente den i dag søndag da jeg tager til Aalborg på arbejde mandag eftermiddag og ikke kommer hjem igen før torsdag eftermiddag. Så kunne du også låne min balancerede LA2000 og ER4 og sammenligne dem med din balancerede L3000. Ring mig på 5959 2346 når du læser dette hvis du er interesseret.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Puha, det ser spændende ud

Hvornår begynder du at lytte til den. Er meget spændt på hvordan den lyder.

Men tillykke med den

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

nc8000 skrev:
Hvis du selv henter og bringer kan vi nok godt finde ud af at du kan låne min RPX-100 i nogle dage. Bedst ville være hvis du kan hente den i dag søndag da jeg tager til Aalborg på arbejde mandag eftermiddag og ikke kommer hjem igen før torsdag eftermiddag. Så kunne du også låne min balancerede LA2000 og ER4 og sammenligne dem med din balancerede L3000.

Jeg har desværre ingen bil til rådighed i dag, og desuden kommer min kone hjem fra et kursusophold, så jeg må takke nej til dit tilbud i denne omgang.

Desuden ville jeg nok bare ende med at få tvangstanker om at investere i en ny forstærker.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Den er fed! Elsker at den ser så proffessionel ud.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hvad gør du egentlig med spændingen? Den er jo 115v ik? Bruger du en omformer? Og hvordan undgår du dårlig strøm? Har du en skilletrafo el.lign?

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Der er en 110/220 V swith på bagsiden

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Hvad gør du egentlig med spændingen? Den er jo 115v ik? Bruger du en omformer? Og hvordan undgår du dårlig strøm? Har du en skilletrafo el.lign?

Man åbner blot et dæksel ved strømstikket og piller en tromle ud, drejer den så tallet 230V kommer til syne i stedet for 115V, og klikker tromlen på plads igen.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

smart smart, for de omformere plejer at tilføre støj

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes