Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 04:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Grado RA1 - batteri (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt denne hovedtlf.- forstærker gennem Omega Audio sammen med grado 125, som jeg er super glad for.
Kenneth fra butikken sagde at jeg skulle købe genopladelige batterier når de duracell som sad i løb tør - jeg har været henne i Netto og købe almindelige  9 volts til 11 kr. stykket, men de kan slet ikke drive den. Så duer det vel heller ikke med genopladelige? Hvad skal jeg købe til den?

Til top Vis truef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af truef

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

??? alle 9 volts batterier burde kunne trække den, har du målt på batteriet om der er strøm på?

Grunden til at du skal bruge genopladelige (helt af hybrid typen, eks Sanyo Eneloop) er fordi de ikke aflader som alm batterier, de har kort sagt ca samme spænding, til de løber helt tør. Grunden til at de skal købe et hybrid batteri er fordi at de ikke aflader af sig selv som alm genopladelige
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
??? alle 9 volts batterier burde kunne trække den, har du målt på batteriet om der er strøm på?

Grunden til at du skal bruge genopladelige (helt af hybrid typen, eks Sanyo Eneloop) er fordi de ikke aflader som alm batterier, de har kort sagt ca samme spænding, til de løber helt tør. Grunden til at de skal købe et hybrid batteri er fordi at de ikke aflader af sig selv som alm genopladelige

Tak for svaret. Ja jeg har målt batteri styrken på det med en batteri måler, så jeg undrede mig meget. Der er fuld styrke på det Netto batteri. Der kom lyd igennem, men det var meget svagt, og da jeg satte duracell i igen fungerede det som det skulle, selvom der kun var halv styrke på måleren

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hmm meget underligt... kan være at netto batteriet ikke kan give samme strømstyrke?

Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Det går ikke at måle på et batteri, med et volt meter, da et sådan ikke belaster batteriet, så selvom det reelt viser 9 volt, kan den indre-modstand i batteriet være blevet meget stor, når der så trækkes strøm fra det vil spændningen synke til måske det halve.

Jeg kan anbefale batterier fra Aldi, de virker altid, og så til en billig pris

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:

Det lyder til at være en god idé. Dengang jeg havde en RA-1 (sammen med RS-2) blev jeg noget chokeret da jeg første gang oplevede at et almindeligt Duracell batteri løb tør - jeg troede det var CD'en der havde fået det der problem med "lochfrass"  Det er sgu bedre at den bare holder op med at spille i stedet for at de sidste timer er med rigtig megen forvrængning.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Det går ikke at måle på et batteri, med et volt meter, da et sådan ikke belaster batteriet, så selvom det reelt viser 9 volt, kan den indre-modstand i batteriet være blevet meget stor, når der så trækkes strøm fra det vil spændningen synke til måske det halve.

Mvh

Torben

Man kunne jo måle med voltmeteret imedens forstærkeren var tilsluttet. Så er det belastet.

Hvis man laver en forstærker til batteridrift, må man gå ud fra at den ikke trækker så meget strøm. Så derfor må dit batteri være afladt/defekt.

Husk at hybrid akku'er skal lades som NiMH akku'er.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Hmm meget underligt... kan være at netto batteriet ikke kan give samme strømstyrke?

Ja det var også min tanke...at det kunne være derfor

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Mvh

Torben

Okay jamen det forklarer selvfølgelig en del.
Batterier fra Aldi....jeg har en liggende 100 m. fra min bopæl og de har desvære ikke 9 volts batterier

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

techtrino skrev:

Det lyder til at være en god idé. Dengang jeg havde en RA-1 (sammen med RS-2) blev jeg noget chokeret da jeg første gang oplevede at et almindeligt Duracell batteri løb tør - jeg troede det var CD'en der havde fået det der problem med "lochfrass"  Det er sgu bedre at den bare holder op med at spille i stedet for at de sidste timer er med rigtig megen forvrængning.

Jeg har en gammel Varta oplader fra midten af 80 erne som tager 9 volts batterier, kan jeg bruge den el. hvad?
Har I nogle bud på hvor jeg billigst finder de batterier jeg skal bruge på nettet + plus oplader ( hvis  den gamle Varta ikke duer)?

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

http://www.batteribyen.dk/
måske...

men mål dog spændingen med forstærkeren sat på.

En lader fra 80'erne kan nok ikke NiMH eller Hybrid, men check Vartas hjemmeside.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Techtrino forklarer det rigtig godt i forstærker til head-fi tråden på side 3!

techtrino skrev:

Noget af det bedste indenfor ladere er Ansmann, jeg købte selv Basic 5 model og den fik jeg for ca 50kr inkl fragt på ebay.de, og det var vel ca 1/8 af prisen i DK mener jeg. Hvis du ser derinde så kan du vinde dem til ca 1€ hvis du er heldig. Basic 5 er så meget simpel og ikke en super lynlader, men den er god kvalitet og kan lade alle batterier skånsomt, og det er vel det vigtigste

Jeg købte herinde og det var super http://cgi.ebay.de/BASIC-5-LADEGERAT-VON-ANSMANN-SONDERANG EB OT-AAA-AA_W0QQitemZ110306514360QQcmdZViewItem?hash=item1 1030 6514360&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A12 29|66% 3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Mht batterier er det lidt sværere, men generelt så er Ansmann, Duracell osv gode. Men du bør købe et Hybrid batteri.
Det er batterier som faktisk er ladet fra starten idet de kan holde ladningen i op til et år. Alm begynder at aflade med det samme og det går relativt stærkt. Dvs de nye hybrid batterier kan også bruges i produkter såsom fjernbetjeninger m.m som ligger længe uden at blive brugt, og hvor det typisk vil være afladningen der kræver mest strøm.
Ansmanns hedder MaxE, men de er svære at finde i 9V ,ellers så har Uniross Hybrio og Sanyo Eneloop. Jeg kan ikke huske flere, men de fleste mærker har hybrid batterier.
Jeg vil sige det betyder knap så meget hvilket af producenterne du vælger, men jeg ville nok tage Sanyo.
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Mvh

Torben

Jeg har lige været i Aldi, og de havde rigtig nok 9 volts batterier, men langtfra altid de har det til 19 kr. for to, og de virker perfekt, så ja der var noget galt med de Netto batterier, underligt, har aldrig oplevet sådan noget

Lige foreløbelig vil jeg se og noterer hvor længe de holder, bruger nemlig ikke headphones hver dag og tage stilling til om jeg skal have noget genopladeligt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes