Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Headamp GS-X vs Weiss DAC1-MK2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

I udstyrstråden blev jeg stillet følgende spørgsmål:

burning777 skrev:
Har du helt droppet Single Poweren nu eller er GS-X'en kun et plaster på såret så længe du venter?

darkless skrev:
GS-X er et plaster. Og så var jeg nysgerrig efter, om den i kraft af sin transparens ville kunne drive mine hovedtelefoner bedre end en direkte tilslutning til min Weiss' balancerede udgange.

nc8000 skrev:
Kan den så det ?

Svaret fortjener sin egen tråd.

Jeg har endnu ikke fået omtermineret mine HD800 til balanceret drift, men det sker måske i morgen. I stedet besluttede jeg mig for at bruge mine balancerede HD650 til at teste de balancerede udgange på GS-X mod Weiss' balancerede udgange.

Jeg benyttede mig af et SPL meter og et pink noise lydspor til at kalibrere begge udgange til et niveau på 64 dB. Da min Weiss har et meget kraftigt udgangssignal (+12 dB i forhold til normale balancerede CD-afspillere), var det nødvendigt for mig at benytte min digitale equalizer, en Behringer DEQ2496, til at dæmpe signalet 40.5 dB for at matche de to udgangssignaler.

Det digitale signal går fra min computer ud af mit RME pro-lydkort via AES/EBU XLR-kabel og over til min Weiss. Den kan så skifte mellem at konvertere signalet uændret (forbundet til min GS-X og HD650) eller at afspille signalet efter det er blevet sendt igennem min DEQ2496, hvor signalet dæmpes, og herefter direkte ind i HD650 via to hun/hun XLR-adaptere (ellers kan hovedtelefonerne ikke tilsluttes min Weiss).

Det lyder måske kompliceret, men det kræver kun et tryk på en knap på min Weiss, af/påsætning af XLR-adaptere og derefter tilslutning af HD650 til enten GS-X eller Weiss for at skifte mellem de to kandidater.

Min Weiss har ingen problemer overhovedet med at trække de balancerede HD650 direkte. Det betyder alt andet lige, at den giver det klareste og mest detaljerede signal, da det ikke bliver tvunget igennem en hel forstærker.

Alan Parsons & Stephen Court udgav i 1993 en MFSL CD ved navn Sound Check. Den indeholder tonsvis af lyde, herunder en hel del soloinstrumenter optaget med følsomt udstyr, og de er perfekte til at afsløre de små nuanceforskelle i mit udstyr.

Jeg har netop lyttet til track #67, Bass Guitar.

På trods af at GS-X er kendt på head-fi.org for sin meget transparente lyd, afslører nummeret, at signalet ikke slipper igennem helt uændret. Jeg vil dog mene, at den er 99% transparent i forhold til det originale signal. Det er rigtig flot klaret!

Forskellen mellem de to lydsignaturer på ovennævnte nummer er, at GS-X har en anelse udjævning i mikrodetaljerne, og så har den en lille smule mere fylde i lyden. Jeg gætter på, at det drejer sig om et meget svagt løft i mellembassen.

Jeg ved godt, jeg ikke har svaret direkte på det stillede spørgsmål, og jeg ved også godt, at min sammenligning langt fra er overstået, men jeg håber alligevel, mit indlæg skærpede appetitten hos folk efter mere.

Stay tuned.

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte vist lige at uddybe, at min DEQ2496 opererer ved 24 bit, så dæmpningen af signalet på ca 40-45 dB svarer til at reducere bitdybden med 9 bit, dvs ned til 16 bit, hvilket er fuldt ud rigeligt, da stort set al min musik kommer fra CD'ere og dermed kun indeholder 16 bit.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

mmm det er jo ren lir du kommer med der 
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

@darkless

DAC til studio-brug, med pro-output-niveau og jeg skal komme efter dig og så dynamiske hørebøffer, som du starter med at pille fra hinanden for at få andre stik på tsk tsk ? Går du ikke op i hifi mere ?

Hvad blev der af rørlyd og elektrostatbøffer ? Jeg synes da du havde en masse "planer" engang, men de er måske droppet igen ?

Nå, det er jo godt vi kan "lege". Det er vel osse en del af hobbien
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2009 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
DAC til studio-brug, med pro-output-niveau og jeg skal komme efter dig og så dynamiske hørebøffer, som du starter med at pille fra hinanden for at få andre stik på tsk tsk ? Går du ikke op i hifi mere ?
<snip>
Nå, det er jo godt vi kan "lege". Det er vel osse en del af hobbien

Hifi for mig er en søgen (eller rejse som de siger på head-fi.org) efter "min" lyd, hvad enten det er den mest euforiske/musikalske, mest naturtro eller mest transparente lydsignatur. Det kræver naturligvis en del eksperimenter og udskiftninger af udstyr hvis man vil opnå fremskridt.

Kalle_dk skrev:
Hvad blev der af rørlyd og elektrostatbøffer ? Jeg synes da du havde en masse "planer" engang, men de er måske droppet igen ?

Min Singlepower rørforstærker dukker ikke op, før fabrikanten mener, den er klar ("it's done when it's done"). Det kan dreje sig om uger, måneder eller år. Jeg har langt om længe besluttet mig for ikke at gå og vente på den, så jeg udforsker alternative muligheder. Jeg har dog med mine seneste indkøb (Weiss og HD800) tømt min "legetøjskonto", så jeg kommer ikke til at lege med hverken rørlyd eller elektrostater i en overskuelig fremtid.

Nå, til sagen! Jeg fik balanceret mine HD800 af en flink kollega i går. Det er godt nok nogle tynde ledninger indeni. Jeg havde intet balanceret udstyr til rådighed derinde, og vi havde heller ikke tid til at måle ledningerne igennem. Da jeg så endelig kom hjem, fandt jeg ud af, at højre sides lydniveau er ca 6 dB lavere end venstre. Det svarer til en halvering i spænding. Mit gæt er indtil videre, at der er noget galt med enten den positive eller negative lodning, da spændingen for signalet fås ved at tage differencen mellem de to signaler (plus og minus). Jeg håber på, at vi ved at måle kablet igennem vil kunne lokalisere problemet

Men pyt! Den slags uheld betyder ikke det store, når man har en digital EQ, der kan korrigere ubalancen mellem de to kanaler. Herefter lyder HD800 igen, som den skal.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 August 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Er forskellen på balanceret kontra singleended så i samme størrelsesorden som med HD650 ?

Jeg har ikke hørt yderligere fra markl men håber da at vi på et tidspunkt får lov til at teste hans Adrenaline kabel

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid haft svært ved at beskrive præcis, hvad det er, der sker med lyden, når man skifter fra single-ended til balanceret. Jeg vil prøve at lave nogle lyttetests i aften med hhv. HD650 og HD800 for at se, om jeg kan få sat ord på denne gang.

Skal man tro vcoheda fra head-fi, så er der tale om mærkbare forbedringer:
Balanced HD800 Impressions

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

OK, jeg er godt nok træt nu, men jeg tror, jeg nu kan sætte ord på, hvad der ændrer sig ved skift fra "single-ended" til balanceret drift.

Jeg har testet med flg. udstyr: Weiss > GS-X > HD650 balanceret (påsat XLR->1/4" adapter ved "single-ended").

Der sker det, at hver tone bliver skarpere eller mere fokuseret, dvs at den enkelte tone i højere grad har sit eget afgrænsede "rum" i musikken. Det medfører, at tonerne flyder mindre sammen, og det kan fx høres i musik med mange strygere, hvor tonerne bliver lidt skarpere eller mere fokuserede. Jeg har derudover fået en fornemmelse af, at musikken blev lidt mindre anstrengt og mere letflydende eller luftig. De samme ændringer lod sig også høre med klaver, hvor de enkelte anslag stod lidt tydeligere frem, hvilket igen bidrog til en følelse af, at tonerne fik deres egen plads i stedet for at flyde sammen.

Det er som sagt svært for mig at sætte ord på, men jeg håber, de giver mening. Det er vigtigt for mig at pointere, at vi snakker nuanceforskelle her. Det er ikke "nat og dag" forskelle, der er tale om.

Jeg gætter på, der muligvis kan være andre ændringer i lyden afhængig af, om ens forstærker har svært ved at trække hovedtelefonerne ordenligt som "single-ended", eller måske træder eventuelle farvninger af lyden i forstærkeren bedre i karakter. Det er dog blot gisninger fra min side, der måske kan forklare, hvorfor der er nogen, der hører så markante ændringer ved skift fra "single-ended" til balanceret drift.

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 August 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

ER du ellers tilfreds med den GS-X? (Var der noget med at du allerede ville sælge den igen???)

OG var der noget med at den IKKE kom med til Head-fi meetet??
Jeg ville da godtnok slemt gerne give den et lyt hvis du kan vente med at sælge den....
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har med min Weiss DAC1-MK2 haft en enestående mulighed for at sammenligne musik direkte ud af kilden ift. efter den har passeret igennem en forstærker (GS-X).

Jeg er fuldt ud tilfreds med GS-X i den forstand, at den gør hvad jeg forventede mig af den, dvs den forstærker signalet uden at farve det med et absolut minimum af detaljetab i forhold til lydkilden.

Det har været min erfaring ud fra hvad jeg har hørt og læst, at det ikke i praksis kan lade sig gøre at bygge en forstærker, der slet ikke påvirker det indkomne signal negativt. Derfor er GS-Xs præstation rigtig flot, og den lever absolut op til sit ry som en "wire-with-gain" forstærker.

Jeg ønsker dog alligevel at sælge GS-X, da jeg har erfaret, at mine balancerede HD800 hovedtelefoner kan drives direkte ud af min lydkildes balancerede udgange (med indgangssignalet kraftigt dæmpet digitalt!). Dermed kan jeg helt undgå de signalforringelser, en forstærker uundgåeligt vil introducere i form af diverse elektriske komponenter, inden lyden ryger videre ind i hovedtelefonerne.

Jeg vil gerne have solgt min GS-X og også mine balancerede L3000 snarest muligt, da der er andet legetøj, der trækker. Sidstnævnte ønskes solgt dels fordi jeg foretrækker lydsignaturen på mine HD800 og dels fordi det er synd og skam at eje en så sjælden hovedtelefon uden at bruge den.

Jeg regner med at lægge begge dele op til salg på head-fi.org på søndag eller mandag, så hvis der er nogen her, der kunne være interesserede i en af delene og ønsker at komme foran i køen, så smid mig en PB. På den måde går vores møde heller ikke glip af lækkert udstyr.

Nu er det ikke sådan, at jeg er fuldstændig uimodtagelig overfor argumenter for at vente med at sælge. Jeg er bestemt åben for bestikkelse i form af kontanter, invitationer til head-fi møder i Københavnsområdet og des lignende.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Ser ud til at vi får lov til at låne markl's balancerede Adrenaline kabel til HD800 til meetet

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Sådan! Har du evt. mulighed for at sende det forbi mig inden mødet, så kablet kan nå at få noget "burn-in" sammen med hovedtelefonerne? Jo tidligere jo bedre. Så kan vi i hvert fald få aflivet dét argument hos evt. kritikere.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ved endnu ikke hvornår jeg modtager det, men det har allerede fået burn-in da det har været ude hos andre inden da.

Hvis det virkelig viser sig at gøre så stor forskel som han selv siger kan det gå hen og blive dyrt for dig

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Fint, så slipper jeg for at lade udstyret stå tændt i døgndrift derhjemme.

Hehe, ja det bliver spændende at se, om Markl rent faktisk har et superprodukt.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

markl regner med at det bliver afsendt inden for de næste 2 uger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes