| Forfatter |
|
t_porskjaer Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er begyndt at interessere mig lidt for head-fi og har undret mig noget over teknikaliteterne i fb. m. hovedtelefoners impedans. Når vi har med almindelige højttalere at gøre, angives impedansen oftest til 4 eller 8 ohm, hvor 8 ohm er en "let belastning", mens 4 ohm er en "tung belastning".
Når jeg så læser om hovedtelefoner, viser det sig, at der refereres til f.eks. 50 ohm som en lettere belastning end f.eks. 250 ohm. Hvordan kan det nu være, at der åbenbart er et "omvendt" forhold mellem impedansens størrelse og belastningen af forstærkeren i forhold til konventionelle højttalere?
Thomas
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... jeg har faktisk samme spørgsmål... Glæder mig til et klogt svar
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... jeg troede at 4 ohm på højt. var let belastning og 8 ohm tung. Så er jeg er lige med på en lytter, ku' jo risikere at lære noget nyt
|
| Til top |
|
| |
Bettebas Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har i hørt om det sidste nye: OHM's lov 
God weekend til alle
|
| Til top |
|
| |
Dennisk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo flere ohm (større modstand) der er i højttaler/hovedtelefon, jo større vil belastningen være for forstærkeren.
- Det er jo derfor, en forstærker yder mere, når den spiller på 4 ohms højttalere frem for 8 ohms.
- Det er også derfor, man skal bruge en hovedtelefonforstærker, hvis man køber nogle hørebøffer med høj impedans.
Så jeg er bange for, at du bare har byttet rundt på begreberne når det kommer til højttalere og deres impedans :)
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA - og URI Geller
- men så forklar hvorfor 32 Ohms hovedtelefoner kan være ligeså svære at trække som 600 Ohms og hvad det kræver af
forstærkeren for at finde en der passer til netop de hovedtelefoner (Og går jeg ud fra højtalere) man vælger...
Det er vel noget med at der kræves forskellige egenskaber af forstærkeren at trække en 16/32 Ohms hovedtelefon som
dermed trækker mere strøm gennem - end nogle 300/600 Ohms som ikke trækker så meget strøm.. eller hvad????????????
|
| Til top |
|
| |
Bettebas Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 skrev:
JA - og URI Geller
- men så forklar hvorfor 32 Ohms hovedtelefoner kan være ligeså svære at trække som 600 Ohms og hvad det kræver af forstærkeren for at finde en der passer til netop de hovedtelefoner (Og går jeg ud fra højtalere) man vælger...
Det er vel noget med at der kræves forskellige egenskaber af forstærkeren at trække en 16/32 Ohms hovedtelefon som dermed trækker mere strøm gennem - end nogle 300/600 Ohms som ikke trækker så meget strøm.. eller hvad???????????? |
|
|
Hej igen
Tja...som branchemedlem har du vel hørt om den lille ting som hedder drifteffekt, eller?
Stadigvæk god weekend
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste eksempel jeg kan komme på er AKG's K701 - de er så vidt jeg husker lidt over 50 Ohm - men ufatteligt svære at få
til at spille ordentligt. Er der andre parametre end impedansen på hovedtelefoner / højtalere man skal kigge på? Og hvilke
parametre skal man kigge på på en forstærker for at få det til at passe sammen? Udgangsimpedans??
Det kunne i grunden være rart at vide om man bare ved at kigge på tal og specifikationer kan "se" om en forstærker vil passe
godt til en hovedtelefon. Man kunne måske spare nogle penge på den konto ved ikke at købe noget forkert...
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bettebas skrev:
burning777 skrev:
JA - og URI Geller - men så forklar hvorfor 32 Ohms hovedtelefoner kan være
ligeså svære at trække som 600 Ohms og hvad det kræver af forstærkeren for at finde en der passer til netop de
hovedtelefoner (Og går jeg ud fra højtalere) man vælger... Det er vel noget med at der kræves forskellige egenskaber af
forstærkeren at trække en 16/32 Ohms hovedtelefon som dermed trækker mere strøm gennem - end nogle 300/600 Ohms
som ikke trækker så meget strøm.. eller hvad???????????? |
|
|
Hej igen
Tja...som branchemedlem har du vel hørt om den lille ting som hedder drifteffekt, eller?[IMG]smileys/smiley2.gif"
width=26 height=22>
Stadigvæk god weekend |
|
|
Overhovedet ikke... jeg arbejder med markedsføring og papir... har godtnok gået til elektronik på aftensskole for snart 20 år
siden - dengang lavede jeg en "Astabil multivibrator" med loddekolbe - men jeg anede aldrig hvad jeg havde gang i
(Forumets regler kræver at jeg står som branchemedlem selvom jeg har forsøgt at slippe for den meget omklamrende titel
idet jeg knap har berøring med noget, der har med denne branche at gøre...)
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennisk skrev:
Jo flere ohm (større modstand) der er i højttaler/hovedtelefon, jo større vil belastningen være for forstærkeren. - Det er jo derfor, en forstærker yder mere, når den spiller på 4 ohms højttalere frem for 8 ohms. - Det er også derfor, man skal bruge en hovedtelefonforstærker, hvis man køber nogle hørebøffer med høj impedans.
Så jeg er bange for, at du bare har byttet rundt på begreberne når det kommer til højttalere og deres impedans :) |
|
|
I følge din "teori" vil en belastning på 2 om så være endnu lettere og 0 Ohm (kortslutning), super let 
Nej, det forholder sig lige omvendt, jo højere impedans jo lettere belastning, altså mindre strøm fra forstærkeren.
Grunden til en forstærker (spændingsforstærker) yder mere i lavere belastning er at strømmen fordobles ved 4 ohm i forhold til 8 ohm, samtidig med at spændingen er den samme (forstærkerens forsyningsspænding)...
Så er resten ohms lov... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
t_porskjaer skrev:
|
Jeg er begyndt at interessere mig lidt for head-fi og har undret mig noget over teknikaliteterne i fb. m. hovedtelefoners impedans. Når vi har med almindelige højttalere at gøre, angives impedansen oftest til 4 eller 8 ohm, hvor 8 ohm er en "let belastning", mens 4 ohm er en "tung belastning".
Når jeg så læser om hovedtelefoner, viser det sig, at der refereres til f.eks. 50 ohm som en lettere belastning end f.eks. 250 ohm. Hvordan kan det nu være, at der åbenbart er et "omvendt" forhold mellem impedansens størrelse og belastningen af forstærkeren i forhold til konventionelle højttalere?
Thomas
|
|
|
Hej Thomas
Det er der heller ikke, og det er også lidt forkert at bruge vendingen "en lettere belastning". Ohms og Joules lov gælder fortsat. Det er nok mere noget med, at det man kalder tingene i daglig tale, roder det hele lidt rundt 
En 4 ohms højttaler kræver mere strøm, end en 8 ohms højttaler. Men så er der lige det med den afsatte effekt...
1)
Ohms lov siger: I = U/R, hvor I er strøm, U er spænding og R er impedans.
Som det ses af ligningen, falder strømmen hvis impedansen øges og spændingen holdes konstant.
En høj impedans giver altså en lav strøm ved en konstant spænding. Det kan strømforsyningen godt lide.
2)
Joules lov siger: P = U^2 / R, hvor P er den afsatte effekt i modstanden (impedansen).
Altså er den afsattte effekt i hovedtelefonen, lavere ved høj impedans end ved lav
Der afsættes altså mest effekt (lydtryk) i hovedtelefonen, hvis denne har en lav impedans.
I praksis vil det sige i størrelsesordenen 50 Ohm eller derunder.
Derfor anvendes lavimpedansede hovedtelefoner i bærbart udstyr, hvor der kun er begrænset signalspænding til rådighed.
Håber det var forklaring nok, ellers spørg igen 
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
En hovedtelefon med LAV impedans (f.eks. 32 ohm) kræver mindst spænding men mest strøm. En hovedtelefon med HØJ impedans (f.eks. 300 ohm) kræver mindre strøm men større spænding.
Derfor kan en hovedtelefon med LAV impedans ofte spille højere i en batteridrevet lomme-afspiller, da spændingen fra batteriet er "tilstrækkelig" (som jeg har forstået det). Hvis en hovedtelefon skal spille optimalt, bør der naturligvis være rigeligt med både strøm og spænding til rådighed i den anvendte forstærker, hvis man vil opleve alle hovedtelefonens kvaliteter.
Med hensyn til AKG K701 (og sikkert andre lidt specielle modeller), kan det have lidt at gøre med membranens fysiske udførelse/udformning, at de er "svære" at trække. Men bortset fra det, kan jeg nu heller ikke se at der er forskel på højttalere og hovedtelefoner, men jeg er parat til at blive klogere 
EDIT: Det var vist nogenlunde det samme som "Medlem" lige har skrevet 
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fantastisk - gode pædagogiske forklaringer
Hvilke tal skal man så kigge efter på en forstærker for at se om den leverer meget strøm - eller spænding nok? Hvad hedder
de tekniske termer der?
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk også at en nominel opgivelse som 8 eller 4 ohm typisk kun repræsenterer en mindre bid af frekvensområdet eller evt. en
mindste angivelse. Typisk er impedansen jo ikke forsøgt korrigeret, og vil derfor være meget forskellig afhængig af, hvilken
frekvens man kigger på.
Eksempel på højtaler, som angives som nominelt 8 ohm. Den ubrudte kurve er impedansen.
 __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Husk også at en nominel opgivelse som 8 eller 4 ohm typisk kun repræsenterer en mindre bid af
frekvensområdet eller evt. en
mindste angivelse. Typisk er impedansen jo ikke forsøgt korrigeret, og vil derfor være meget forskellig afhængig af, hvilken
frekvens man kigger på.
Eksempel på højtaler, som angives som nominelt 8 ohm. Den ubrudte kurve er impedansen.
 |
|
|
Gælder samme princip så også for forstærkeren - at det den sender ud til HT ændrer sig henover frekvensspektret?
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
... og vil det så sige at i jagten på det perfekte HT/forstærker kombination gælder det om at "matche" disse to kurver så de
"udligner" hinanden... hvis det er det man går efter???
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennisk skrev:
Jo flere ohm (større modstand) der er i højttaler/hovedtelefon, jo større vil belastningen være for forstærkeren. - Det er jo derfor, en forstærker yder mere, når den spiller på 4 ohms højttalere frem for 8 ohms. - Det er også derfor, man skal bruge en hovedtelefonforstærker, hvis man køber nogle hørebøffer med høj impedans.
Så jeg er bange for, at du bare har byttet rundt på begreberne når det kommer til højttalere og deres impedans :) |
|
|
Det er ikke rigtigt, det du der skriver, jo højre impedansen er på en højttaler eller hovedtelefon, jo mindre belaster den en given forstærker, da der kræves meget mindre strøm, men et større spændnings-sving.
Ved lave impedanser kræves der virkelig strøm, men ikke så stort et spændnings-sving. Derfor er nogle forstærkere ikke glade for at trække 4 Ohm's højttalere, da den øgede strøm de skal levere ikke står mål med deres opbygning, de brænder af.
Den ideelle forstærker ville fordoble sin effekt hver gang man halvere impedansen den ser ind i.
100 watt i 8 Ohm, 200 watt i 4 Ohm, 400 watt i 2 Ohm, dette er der så at sige ingen forstærker der kan.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Derre Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 307
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende emne, hvad kan være årsagen til det enorme spring i impedans omkring 40Hz? Har det noget med enhedernes udformning at gøre, eller skyldes det en delefilter konstruktion?
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Driftseffekten er motoren, ohm er bilens størrelse/håndtering og så er det køreren der afgør hvad der er bedst om stor bil med lille motor, lille bil med stor motor osv. osv.
IEM er Nissan Micra
Store senn´s er store limosiner
Beyers er Passater
Grado er Minier
Et par AKG 701 er i mine øjne en limosine med passat motor
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derre skrev:
| Spændende emne, hvad kan være årsagen til det enorme spring i impedans omkring 40Hz? Har det noget med enhedernes udformning at gøre, eller skyldes det en delefilter konstruktion? |
|
|
Signalet bliver sendt gennem en spole som sidder i et magnetfelt.
Hele svingsystemet har en egenresonans. Det er den du ser ved 40 Hz, samtidig stiger imedansen ved stigenede frekvens
|
| Til top |
|
| |