spændende læsning, men det lyder lidt indviklet.
Hvordan eqer man så pink støj ikke stritter ud, med ørene ? det lyder svært.
Men det er da sund fornuft at man skal forsøge at kurere dårligdomme hos sine bøffer, men så kan det jo være lige meget hvilke par man køber ??
Jeg er ikke enig med ham der har lavet indlægget, jeg synes at jo færrer komponenter i signalet og jo kortere vej det har må være det bedste..
Så vidt jeg har læst mig til er en driver der levere et lige signal umuligt sådan rent teknisk..
Han skriver noget om resonans i ørerene og etyer, det ville altså kræve at det var samme hul (øre) de sad i for at det kan passe, der vil også, når han nu fluekenepper, være forskel på resonansen ved fullsize folks øre er da lidt forskellige, så min EQ ville ikke passe til en med flyveører..
man kunne tage headrooms grafer og så trække sin equileizer modsat, så må kurven da blive mere jævn

Hz er svingninger pr/sekund bas har lav Hz, Diskant høj.. 16-20.000 Hz er den perfekte menneskelige hørelse
dB er lydstyrke, den er ekspotentiel stigende og ikke lineær, D.V.S. at 6 dB (så vidt jeg husker) svarer til en fordobling af lydpresset
25 dB svarer til at hviske
60 dB til at tale
70 Råbe
80 skrige sindsygt højt, 80 er det niveau som er fastsat til at være her man SKAL benytte høreværn.
100 trykluftsbor
150 gør dig døv på stedet
200 laver dig til mos
jeg mener at kunne huske at The Who har spillet med over 130dB til koncerter..
Så kort og godt dB er skalaen når du skruer op/ned for de forskellige områder (frekvenser) på din equiliaser (hvordan hulen staver man til det??)
Selv har jeg ikke en equiliasiere, mest fordi jeg ikke kan stave til det, men også fordi jeg vil have færrest mulige led i kæden..
Nede i stuen, når det er multimediemaskinen vi bruger bliver eq da brugt, men ikke når jeg skal være nørdet, kontrær og analfikseret og bøfferne kommer på, så er det kortest mulig vej mellem CD og ører.