Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 10:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Bedste lyd fra computer (equalizer osv)? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej Hi/Head-fiere 

Lige nu sidder jeg med mine JVC rx700, samt en Headstage Lyrix dac/amp(sidder lidt og er i tvivl om jeg skal bruge mit creative extreme music, eller ampen). Jeg er ny i faget, og ved ikke så meget om det.

Men jeg læste dette topic på head-fi.org: How to equalize your headphones: A Tutorial
Her står der at man vil kunne mærke store forbedringer ved at "equalize" (på dansk?) sine hørebøffer ordenligt.
Jeg har dog prøvet at læse guiden, men jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår den, nok dels pga. min manglende viden samt mit engelsk.

Jeg bruger WinAmp med Asio4ALL (hvilket dog ikke gør den store forskel frem for direct sound). Der ud over har jeg brugt EQ plug-in'et "enhancer", hvor jeg bare har brugt nogle standart opsætninger (normal, rock, pop osv).

Men findes der nogle gode råd man skal følge, når man vil have den bedste lyd ud af sine hørebøffer? Jeg står i sær af, når man snakker hz, db osv.

Ved selvfølgeligt godt at det er forskelligt fra person til person, men findes der nogle gode fif, da jeg ikke selv helt ved, hvad den bedste lyd er, og hvad man skal lytte efter i musikken.

Til top Vis bsli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsli

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 November 2009 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

spændende læsning, men det lyder lidt indviklet.
Hvordan eqer man så pink støj ikke stritter ud, med ørene ? det lyder svært.

Men det er da sund fornuft at man skal forsøge at kurere dårligdomme hos sine bøffer, men så kan det jo være lige meget hvilke par man køber ??

Jeg er ikke enig med ham der har lavet indlægget, jeg synes at jo færrer komponenter i signalet og jo kortere vej det har må være det bedste..

Så vidt jeg har læst mig til er en driver der levere et lige signal umuligt sådan rent teknisk..

Han skriver noget om resonans i ørerene og etyer, det ville altså kræve at det var samme hul (øre) de sad i for at det kan passe, der vil også, når han nu fluekenepper, være forskel på resonansen ved fullsize folks øre er da lidt forskellige, så min EQ ville ikke passe til en med flyveører..

man kunne tage headrooms grafer og så trække sin equileizer modsat, så må kurven da blive mere jævn

Hz er svingninger pr/sekund bas har lav Hz, Diskant høj.. 16-20.000 Hz er den perfekte menneskelige hørelse

dB er lydstyrke, den er ekspotentiel stigende og ikke lineær, D.V.S. at 6 dB (så vidt jeg husker) svarer til en fordobling af lydpresset
25 dB svarer til at hviske
60 dB til at tale
70 Råbe
80 skrige sindsygt højt,  80 er det niveau som er fastsat til at være her man SKAL benytte høreværn.
100 trykluftsbor
150 gør dig døv på stedet
200 laver dig til mos
jeg mener at kunne huske at The Who har spillet med over 130dB til koncerter..

Så kort og godt dB er skalaen når du skruer op/ned for de forskellige områder (frekvenser) på din equiliaser (hvordan hulen staver man til det??)

Selv har jeg ikke en equiliasiere, mest fordi jeg ikke kan stave til det, men også fordi jeg vil have færrest mulige led i kæden..

Nede i stuen, når det er multimediemaskinen vi bruger bliver eq da brugt, men ikke når jeg skal være nørdet, kontrær og analfikseret og bøfferne kommer på, så er det kortest mulig vej mellem CD og ører.
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Det er interessant læsning.

Jeg læser det som det er en slags "room-perfection" til hovedtelefoner han prøver at lave. Det er i teorien rigtigt godt, men jeg vil mene at der er umuligt at lave sådan ved at sidde og lytte.

For at det kan komme til at virke skal man have en computer til at lave det. Men der kommer også noget med vores udformning af øerne in i billedet og som Claus-dk skriver har vi ikke ens ører. Derudover skal man nok lave en høre test da vi også er forskellige i vores evne til at høre forskellige frekvenser.

Man kunne vel forestille sig at man havde en model af et hoved men mikrofoner i øerne der så kunne måle og regulere equalizer. Dette kunne fjerne uønskede udsving. Men så være en general kalibrering og ikke en der er specifik til brugeren (altså med mindre at hoved-modellen er en kopi af brugeren).

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Lige et par rettelser til Claus-dk's fine indlæg.

Lydstyrke er logaritmisk, ikke eksponentiel.

3dB svarer til en fordobling af lydtrykket. Det er her, det bliver lidt tricky mht. hifi-nørder/lægevidenskaben. En hifi-nørd vil fortælle dig, at du skal øge lydstyrken med 6 dB for at bemærke en forskel. Lægen vil fortælle dig, at 1 dB er tilstrækkeligt.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2009 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Aha, tak for de gode forklaringer. Det ser åbenbart ud til at det ikke HEELT er så enkelt, som han får det til at lyde :)

Men hvad skal man så gøre, hvis man vil have det fulde potentiale ud af sit musik? Er der nogle bestemt EQ programmer, eller skal man droppe dem helt, og bare køre "standard"?

Ved selvfølgeligt godt det er forskelligt fra person til person, men hvad foretrækker i, hvis man kan spørge sådan?

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 December 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Som nævnt er jeg tilhænger af den den nøgne sandhed, om jeg så må sige.

Hvis du vil have det bedste ud af musikken, bør man starte med at skifte til lossless filer, helst wav, hvis man ripper fra egne cder, det kan ikke svare sig at lave flac om til wav, da det har en tendens til at gøre musikken mere "tam" og ja jeg ved godt det er lossless og alt det der, men der er altså en forskel, hvis i ikke tror på det kan i selv teste det af..

næste punkt er et par gode bøffer- en forstærker-en DAC evt en kombineret amp/dac, men det koster penge, det første ka♠n gøres gratis
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jep, det har vi også snakket om før Claus :)

Det er bare hvis jeg helt fjerne EQ, synes jeg musikken lyder utrolig tam, og troede måske man kunne gøre noget, så man fx bedre kunne høre den forskel du snakker om på lydfiler. Jeg har prøvet at teste lidt forskellige fil-kvalitets typer, men må ærligt indrømme, at jeg kan simpelthen ikke høre forskel. lige fra 192 kbs-320 til lossless.

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Sendt: 01 December 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hej bsli - hvis du bruger iTunes skulle du prøve at investere i iWOW plugin til iTunes. Det er et sjovt lille program hvor man virkelig kan lege med
lyden - og nogle gange få det til at lyde fantastisk godt. Man har mulighed for at justere bredden og dybden og højden i soundstagen. Og det er
virkelig noget der kan mærkes med hovedtelefoner hvor man kan flytte musikken helt udenfor hovedet.

Samtidig er der en funktion hvor man kan justere bassens dybde og diskanternes definition.

Man kan downloade en 14 dages gratis prøveversion af programmet. Stærkt anbefalelsesværdigt....

SRS iWOW til iTunes
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Sendt: 01 December 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Så lige at PC-versionen også virker med andre musikprogrammer end iTunes...
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Undskyld det sene svar. Har lige tjekket dit program burning777. Er det den "SRS Audio Sandbox for the PC", du mener?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes