Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 09:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: In-ear og frekvensgang? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

/Spekulation:
Spørgsmålet kan måske udvides til højttalere, og mere almindelige hovedtelefoner; men nu står jeg og overvejer om ikke et sæt in-ear er hvad jeg mangler, og stiller derfor spørgsmålet hertil.

Hovedtelefoner har jo selv i den billigere ende en yderst imponerende frekvensgang. Flere modeller starter ved 5 Hz og bevæger sig et godt stykke over 20 KHz.

Ifølge: disse kilder kan mennesket høre fra 15-16 Hz og op til (i nogle tilfælde over) 18-20 KHz. Wikipedia skriver: Specifically in humans, we have a maximum aural range of 12 Hz under ideal laboratory conditions[1] to 20,000 Hz in some individuals, but the range shrinks during our lifetime, usually beginning at around the age of 8 with the higher frequencies fading.

Så vidt jeg ved så måles lydkvalitet ikke i frekvensgang, og det er måske heldigt nok, hvis vi er mere fysisk begrænset end teknisk begrænset - men er der en fordel ved at have den ekstra frekvensgang?
:Spekulation slut/

Når den spekulation er på plads; hvad skal man gå/se efter, når man godt kunne tænke sig gode in-ear hovedtelefoner? De skal bruges i et studie, og evt. til øve sessions*, og når man nu har kastet penge efter dem, kan det tænkes at de skal sættes til en walkman, når jeg skal på skiferie eller lign.

* Aktiv støjreduktion evt. et must?

Bud på hovedtelefoner modtages gerne og prismæssigt ligger vi på omkring 1000 Kr. +/-

På forhånd 1000 tak for hjælpen.

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Kan i forbindelse med min spekulationer omkring frekvensgang lige tilføje en produktbeskrivelse af et par Sony MDR-7509.

Professionel, lukket hovedtelefon af meget høj kvalitet. Frekvensområdet er 5 Hz - 30 kHz og MDR-7509 er dermed også velegnet til schæferhunde og flagermus.

Thomas*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål, men min erfaring er at frekvens specifikationer siger meget LIDT om hvordan høretelefoner lyder og opleves. Og jeg er temmelig sikker på at en stor frekvensgang er meget dårlig indikator for stor lydoplevelse....

Når det er sagt har gode IEM en fantastisk flot lydrepræsentation; deres ulempe er et lille lydbillede og at alle dine egne indre lyde opleves meget volsomme.

Venligst

Thomas  

Til top Vis Thomas*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas*

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Thomas* skrev:

Når det er sagt har gode IEM en fantastisk flot lydrepræsentation; deres ulempe er et lille lydbillede og at alle dine egne indre lyde opleves meget volsomme.

Det er ret generelt med 'ørepropper', at de indre lyde opleves voldsommere. Der kan dog kompenseres for dette, ved et højere lydtryk (højere lydstyrke) ?

Jeg mener; en given sangstemme har en fast 'indre' styrke, der ikke ændre sig ved, at man skruer højere op for signal styrken. Ved at kalibrere lydstyrken, vil man kunne kompensere for dette.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes