| Forfatter |
|
KarstenKK Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, i tænker sikkert: "Sikken blasfemisk emnetitel!".
Tja, jeg var netop ved at bestille en Aune fra Kina, da jeg faldt over denne tråd: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=7606 5
Det ser ud til, at koncensus er, at Head-Amp og DAC ikke kan betale sig, fordi der ikke er en hørbar forskel? De taler for, at det integrerede lydkort i computeren giver en fin lyd.
Ja, man kan naturligvis sige, at nogle folk er mere følsomme overfor dårlig lyd end andre - men det kan da ikke passe, at så mange er enige om det samme, at ingen ligefrem har svaret dem imod; at DAC ikke er pengene værd?
|
| Til top |
|
| |
Henrik_sdk Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske en blind/høre test ved næste møde kunne være sjovt..
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer vel også an på om hovedtelefonerne er lette at drive? I hvert fald mht til brug af head-amp. Min gamle SONY hovedtelefon lød ikke særligt godt igennem min bærbar, og den virkede til at kræve en amp for at yde sit bedste, men min nye JVC lyder langt bedre og er så lette at trække, hvilket gør at jeg ikke har brug for en head-amp lige pt.
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem på hydrogenaudio er det ikke også dem der ikke kan høre forskel på lossless og MP3 ??
Jeg har også en lille mistanke om at strømstøj er det der sætter de fleste lydkort bag i køen, men jeg ved slet ikke nok om hvordan lydkort virker og hvordan det får strøm, der også en masse el ting lige ved siden af hvilket kan/vil støje.
Det kunne være spændende at tage et alm lydkort ud og koble det op til dejlig ren og lækker strømkilde samtidig med at det fjernes fra støjen inden i PCen og se hvordan det så ville præstere.
Jeg kan så også lige nævne at min transportable DENVER cdafspiller fra 90erne kan via dens lineout, nemt hamle op med f.eks en Zero, hvilket er lidt mærkeligt for jeg oplever Zeroen er noget bedre end en alm cdafspiller...jeg tror det er fordi de nye afspillere er små PCer og ikke afspillere som i de gode gamle dage..
__________________ Jeg ælsker min Ipod
|
| Til top |
|
| |
Kane Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo heller ikke den mest krævende hovedtelefon de tale om (Sennheiser 595). Hvis du sidder og lytter til MP3 filer med
dem, er det da ganske muligt at man ikke kan høre forskel.
Men det kommer jo også meget an på referencer. Hvis du aldrig har hørt en god hovedtelefon med en god forstærker, ved man
jo ikke hvad man går glip af!
__________________ Foobar -> Pico Dac/Amp -> Denon D7000
Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 909
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Kane siger, mindes jeg også at ikke ligefrem var imponeret første gang jeg satte mine HD595 til min på daværende tidspunkt nyindkøbte amp (Little Dot II++). Sammen med at min kilde ikke var vældigt god, gav det ikke nogen nævneværdig forskel fra at køre direkte ud fra computeren til at køre igennem ampen. Efterfølgende erhvervede jeg mig dog et sæt HD600, hvor forskellen er meget markant, og hvor det at have en headamp virkeligt betaler sig og giver et løft!
|
| Til top |
|
| |
AffeX Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også enig med Kane. HD595 er nogle fine hovedtelefoner i mine øjne og de spiller bedre end så meget andet i det prislag og derunder. Men de lyder omtrent på samme måde uanset om de sættes direkte til iPod/lydkort eller om der er en headamp imellem. Jeg har dog kunnet spore lidt flere nuancer og lidt mere præcis soundstage, men forskellen er ikke stor. Måske man kan tale om en 'laveste kvalitets' grænse, hvorunder det er ligegyldigt om der anvendes en forstærker. Jeg ved bare ikke hvordan man præcist skulle fastsætte denne grænse, for den vil være helt individuel fra bruger til bruger. Man ville vel heller ikke investere i en K1000 blot for at sætte dem til sit lydkort, så det jeg siger er, at der må være balance i tingene. Hvis din lyd er god nok for dig, skal du ikke investere i mere. Hvis du hører noget bedre og bliver overbevist om en 'mangel', så er du på Head-Fi toget og på vej til den sikre økonomiske undergang
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modsat mange kabeltråde med religion som bedste argument, er vi vel her også ude i at der er en ren teknisk forklarring?
Ihvertfald når det kommer til Strøm.
Såfremt der er tale om bøffer som er svære at drive, så er det jo klart at en headamp gør en forskel da den giver mere strøm.
Men hvis man har nogle letdrevne bøffer, så er det måske mere et spørgsmål om hvordan lyden bliver "farvet" af de
komponenter som bliver brugt.
Det er vel kun en ABX test som kan afgøre det? Men mig bekendt - uden at have noget teknisk bevis, så er forstærker da noget
af det som virkelig sætter sit præg på musikken, og som man også kan høre selvom man ikke nødvendigvis er "trænet"
audiofil.
|
| Til top |
|
| |