Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: USB eller COAX eller Optisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Bruger siden: 08 Maj 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

jah spørgsmålet er hva der er bedst at føde en Cambridge dac magic med...

har nemlig alle 3 ting i min stationær... men kun usb i min lille 10" bærbar...

og skal jo vide om jeg skal have bestilt et lækkert kabel til mellem dac og forstærker... så mine Denon AH-D2000 kommer til at
lyde lidt bedre måske :)

hilsen KONKEL
Til top Vis storekonkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af storekonkel

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, at COAX lige er en tand bedre end optisk. Begge oplever jeg også som bedre end USB.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

jamen overvejer nemlig sådan et VAN DEN HUL The DIGI-COUPLER 75 kabel.... tror ikke det er helt ringe det skal jo self lige
høres... ellers nogle ideer??? fordi ellers skal jeg ud og have et optisk....

men er der forskel på digital kabler jeg har aldrig hørt på forskelle der... kun på signal kabler og højttalerkabel..

men det digitale er jo sådan set bare 1 taller og 0'ler hehe...

men har ikke forstand på den del...

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Fra pc til DAC skal du undgå usb, eftersom det kun undstøtter 16 bit. Så valget står mellem COAX og optisk.

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

okay fedt at vide.... tark for det... kunne være man skulle bare bestille sådan et digi-coupler 75 så det er klart til på lørdag hvis
nu man tog til esbjerg og head-fi meet... aldrig prøvet det før men kunne være sjovt..

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Arbejder du ikke i hifiklubben?

Lån da lidt kabler med hjem. Lyt og find ud af hvad der er bedst.
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

joh men skulle jo lige høre jeres mening... gider ikke slæbe en masse l**t med hjem hvis det bare er at F.eks. COAX lige har
lidt mere åben top eller optisk er lidt mere steril pågrund af det er lys...

kom til at tænke på om der ikke kan overføres noget elektrisk støj fra computer gennem coax det skulle vel ikke være muligt
med optisk... det var lidt såden nogle ting ejg sad og tænkte på fik det bare ikke skrevet :)

men tror jeg prøver at lytte til lidt forskellig... men er jo nødt til at bruge USB på farten når jeg bruger min 10" bærbar som
kilde men er det bedre at smide en ipod touch foran som kilde så???

sådan en ligger jo bare og flyder på hylden faktisk..

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Det kan bestemt være en fordel, at forbinde med optisk. Så du ikke for støj fra computeren. Men jeg syntes egentlig det er en lidt mærkelig indstilling du har til det. Du arbejder i en butik hvor du burde have større interesse for at prøve lidt af. Køb de begge dele og prøv dig frem.
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

selve usb-indgangen på dac'en skal du helst undgå da den ikke kører asynkront, hvilket gør at det er computeren der bestemmer overførslen af
informationer til dac'en. hvis du derimod er opsat på at bruge noget usb halløj, burde du kigge lidt på M2Tech, kan fåes hos vassagohifi.com til en
800 kr. den kører med egen clock og skulle eftersigende være ret god mod jitter.

det med at usb ikke kan overføre hi-rez musikfiler, er en lille smule forkert. bel canto har lavet et usblink med spdif konverter i der tager 24/96,
m2tech som jeg referer til kan eftersigende hive 24/192 ud af usb stikket. men igen, hvor mange mennesker der ikke hører klassisk har musik
liggende i hi-rez opløsning. der går i hvert fald et par år endnu, før at det bliver den gængse format...

jeg selv bruger optisk fra min comp til dac magic. lyden er ganske fornuftig, dog en anelse kold i toppen og det er som om der mangler lidt rum.
men om det er selve det optiske overførsels skyld, ved jeg ikke helt.

hvis du har lyst til at smide lidt penge efter at få en computer integreret i dit hifi system (og ikke ønkser at føde det trådløst) burde du måske
kigge lidt på det her produkt: Legato den koster ca 3000 kr med alt inklusiv
(told, forsendelse osv)

bare lidt tanker jeg har gjort mig omkring computer-integrering.
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

hehe... jah måske nu er det ikke fast arbejde står der i fredag og lørdag og sælger mest bare stereo anlæg og fjernsyn... så
har ikke arbejdet meget i det med optisk og coax... men kan da godt se jeg nok skal til at kigge lidt på det....

nu er jeg nemlig rimelig ny i faget har arbejdet der i snart et år så har ikke været inde over alt... men kan se der åbner sig
lidt viden herinde... blev overrasket over det med 16 bit på usb troed egentligt ikke der var den store forskel der... så det
var en lækker info at få...

det kommer jeg så kun til at bruge med min bærbar...

men tænker lidt på den ipod mange bruger den som kilde til head-fi meet kan jeg se kan det komme digitalt ud af den eller
er det bare sluttet direkte til den lille...????

jeg er blevet lidt vild med head-fi må jeg indrømme... så skal jo gerne vide lidt om hva mulighederne er ;)

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

bonde1985 den m2tech er da for fed... tror da helt sikkert det kunne være en ting jeg kunne finde på at købe til din lille
bærbar... men har også tænkt lidt på at bruge sonos... men det bliver lidt længere ude i fremtiden hehe...

syntes jeg lærer rigtig meget på meget kort tid nu og det er faktisk fedt jeg skal bare til at bruge det her forum mere istedet for
bare at kigge og studere herinde hehe...

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

hehe, man lærer hele tiden noget nyt. der er mange kloge hoveder herinde, så har man spørgsmål er man næsten altid garanteret nogle fornuftige
svar.

den der m2tech koster vist nok 800 kr, så det er ikke den store investering, og tror helt klart at den vil gøre det meget bedre en at køre med optisk
kabel fra comp til dac.

sonos er også super fedt. i kører jo trådløst musik i denne uge i div hifiklubben butikker - det må da give dig lidt info til at starte på:) jeg vil også
hellere end gerne gå over til det trådløse, jeg ser bare rigtig meget film på min comp, og billede og lyd følges aldrig af når man streamer. skod!

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

nu har jeg jo kostet lidt i et godt lydkort til min stationær så ved ikke om det kan betale sig med m2tech'en der...

og jah sonos er bare for fedt det ved jeg sku noget om, men vidste så først for et par dage siden at der er en der laver et mod
på det også... det for vildt.. skal jeg også have undersøgt lidt om... tror jeg skal stå i holstebro afdelingen torsdag aften, men
ikke helt sikkert endnu har en lidt travl uge så hvis han finder en afløser bliver det sådan :)

men engang er min drøm altså at få stillet noget sonos med dac i røven og min raga ear op, som et lille anlæg på bordet og så
igen bruge seenheiser hd595 ved computeren...

det er næsten frås og sidde og spille counter strike source med AH-D2000 er det ikke... men hva man for ikke ondt i hovedt af
dem så derfor jeg bruger dem...

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

jeg går ud fra at din computer står lidt væk fra anlægget, er det korrekt? i så fald, bør du nok overveje optisk, da coax ved længere kabeltræk ikke
skulle være godt. dog har jeg aldrig selv prøvet, så hæng mig ikke op på det.

hvis du har trådløst internet i huset allerede, kan du måske også overveje airport express? der kan du kører optisk ud og lyden bliver streamet bit-
perfect så du ikke taber lydkvalitet undervejs. denne koster max 800 kr. det er trods alt lidt billigere end sonos. men så kræver det jo selvølgelig
også at du bruger iTunes. ved jeg så ikke om du gør?

intet er frås i denne verden. og slet ikke lyd og oplevelsen af denne. tror at dine AH-D2000 kun er glade for at få rørt sig lidt

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Man skulle jo umiddelbart mene at USB var de andre systemer overlegent, for den fjerner jo filen fra støjen i PCen og putter det i en lille metal (læs skærmet) kasse inden det laves om til lyd, det er nok mere et spørgsmål om implementeringen af det som kan drille lidt..

Det der med bit og byt lyder mærkeligt, de fleste af os har da vores musik liggende på separate harddiske uden problemer.
USB kan da overføre DVDfilm til min PC uden at det prutter og der er da væsentlig mere info alene i lyden end på almindelige musikfiler..

Måske ved jeg bare for lidt om PCer , så jeg kan da godt være helt forkert på den..

Denon 2000 er da underkill til spil ..

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

det er faktisk sådan at jeg har mit stereo setup som står for sig selv med pladespiller og sådan...

og så har jeg mit computer hjørne med mit head ved siden af så kablet bliver max 1 meter... men tror nu jeg skal ud og se
efter optisk kabel men ved ikke skal lige høre forskel... men det med støj er jo en fordel i optisk...

og jah der er flere muligheder med trådløst... men tror i sidste ende at det bliver sonos for det fungere bare... og har haft
det hjemme på prøve for at lege med det og lære om det og kæft det nemt...

itunes bruger jeg kun til den forbandede ipod touch... syntes det er træls det itunes der... at man er løst til det så i protest
over det har jeg en touch og så købte jeg en HTC Magic hehe...

jah mine denon'er bliver brugt men passer alligevel på dem, og så er de selfølgelig spillet ordentligt til også... og så skal jeg
lige hilse og sige at jeg bare syntes jeg hører alt med dem... så ved ikke om jeg kan gå tilbage til HD595 selvom de også
skiller rimeligt hehe :)

men vil da lige prøve at kigge lidt på den airport expres også hehe...

snakkede lige med en kammi om den m2tech og han kører til odense i weekenden og henter en så ved ikke om jeg ikke
bare skulle have en med :)

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

storekonkel skrev:
nu har jeg jo kostet lidt i et godt lydkort til min stationær så ved ikke om det kan betale sig med
m2tech'en der...

Et dyrt lydkort er i princippet ligegyldigt, når du alligevel kører musikken gennem en DAC. Selv de værste skod-on-board
lydkort kan finde ud af at sende de rigtige 0'er og 1 taller videre til DACen, som så står for signalbehandlingen.

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

narj men så der vel heller ikke grund til at bruge en m2tech til den stationære som i forvejen har coax og optisk...

men til min bærbar er den et fund...

claus-dk jeg havde helt din holdning indtil denne tråd blev startet hehe...
har forresten hørt en lille fugl synge om at du muligvis har et sæt kabler til et sæt D2000 til at ligge altså ikke original men
noglet lidt vildt :)

kunne jeg nok godt være interesseret i... men skriv lige til mig hvis det er tilfældet...

altså det er dejligt at vide man skriver med alle de kloge mennesker bare man kunne tjene penge på at sidde herinde og dele
ud af sin viden... så var der dælme nogle her der var blevet rige haha...

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

igen, fordelen ved at bruge m2tech er at den kører asynkront, det er den der er masterclocken og ikke computeren. hvis det er computeren der
er masterclocken vil det introducere en masse jitter plus at dac'en ikke har kontrol over timingen af musikken. hvis man derimod kører asynkront er
det m2tech'en der timer og elimenerer jitter.

hvis man er interesseret så læs denne artikel:asynkront vs
adaptive
gå ned til adaptive mode usb og læs derfra

så ud fra denne artikel vil din musik gavne af at køre gennem m2tech. der findes også div tests inde på deres egen hjemmeside:
http://www.m2tech.biz/ go læsning :)

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

jamen så det jo bare bestemt det er sådan en basse jeg skal have og så et VAN DEN HUL The DIGI-COUPLER 75 kabel... som
tiltaler mig meget... så er jeg jo kørende hehe... og jah det er mega god læsning :)

forresten må jeg lige anbefale kari bremnes til alle head-fi nørder... syntes det er for fedt... stille og roligt og godt optaget i en
stor kirke i norge..

men bare en ide... jeg syntes det er fedt.... fedt stereo perspektiv og sådan hehe :)

ha en god uge allesammen og tak for hjælpen i denne tråd...

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes