| Forfatter |
|
niknik Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gælder samme regler for hovedtelefoner mht. 14 dages fortrydelsesret, hvis de er købt over nettet?
Normalt er det jo sådan, at man har lov til at bryde emballage på et givent produkt og afprøve det derhjemme, og hvis man af den ene eller anden grund ikke er tilfreds, så kan man benytte sig af fortrydelsesret - men med høretelefoner - og nu tænker jeg særligt på IEM, der har man jo produktet inde i et par mere eller mindre rene sæt ører, og derfor ville jeg personligt synes, at det ville være lidt specielt, at skulle returnere efter det..
Er der nogle forhandlere der beskytter sig mod dette?
Og hvad er jeres erfaringer, er der nogen der har returneret IEM til en forhandler, hvis i ikke har været tilfredse?
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ja i Danmark burde du jo have de 14 dage uanset hvad, butikken sælger jo heller ikke returnerede varer igen, de sendes som regel tilbage til fabrikken. Personligt har jeg aldrig refunderet nogen endnu, men jeg bruger så også nogen gange år om at finde du af hvad jeg skal have
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror ikke du får held med at returnere et par IEM, jeg ved godt at købeloven er på din side, men set fra en butiks synspunkt, ville jeg pure nægte at tage et par brugte IEMs retur, med mindre du var indstillet på at købe nye propper til dem, så burde det kunne lade sig gøre, men den er lidt svær..
Ville du selv dele ørevoks med en eller anden tilfældig person ??
Forhandlere kan ikke omgå købeloven uanset hvad de siger og får dig til at skrive under på, du har ganske enkelt ikke myndighed til at sige at loven ikke gælder og det har butikken heller ikke..
Lidt ligesom de udlejere som påstår at man ikke selv må male ved fraflytning, selvom det står sort på hvidt at lejeren er ansvarlig for den indvendige vedligeholdelse, den holder ikke i retten (det ved jeg)..
__________________ Jeg ælsker min Ipod
|
| Til top |
|
| |
niknik Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Claus, jeg forstår ikke dit indlæg 100% - du siger først at man nok ikke får held med at returnere et par IEM, og siden at forhandlere ikke må omgåes købeloven, hvilket virker lidt modstridende..
Og nej, jeg ville ikke dele ørevoks med en tilfældig person. Men det er vel heller ikke det der er spørgsmålet her? Når man som forbruger køber et par IEM, så får man ikke et par brugte (med mindre det er en fejl).. Men ved at returnere et par IEM, så bidrager man selvfølgelig til mere arbejde/udgifter for forhandleren og producenten. Spørgsmålet er vel, om hvor grænsen går, for hvad der er ok at afprøve, før man beslutter sig endeligt for et køb. Eller at have muligheden for at returnere, hvis produktet ikke lever op til forventningerne /forhandlerens beskrivelse. Som forbruger har man jo ret til at afprøve sendte varer, når man nu ikke kan se/prøve dem i en butik. Det synes jeg er en rigtig god ting. Men de færreste køber vel en dildo eksempelvis, og retunerer den efter brug.. Eller det ved jeg sgu ikke om folk gør, kender ikke statistikken, men det er et gæt
Forhandleren kan opkræve erstatning for mistede eller tilskadekomne dele/accesories til et produkt, og hvis man sender et par IEM tilbage som man har prøvet, så er det måske ok at skulle betale for et par nye 'sleeves'. Og igen, jeg har ikke lyst til at betale for et par sleeves, hvis de IEM jeg køber, f.eks ikke lever op til forhandlerens beskrivelse.
I det hele taget synes jeg bare det er et lidt spøjst område, fortydelsesretten. Så vidt jeg husker er formuleringen bl.a, at man skal returnere varerne tilbage i væsentlig samme stand - snak om en præcis formulering
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg ved godt det er lidt kryptisk, men hvad jeg prøver at sige er at uanset hvem der har retten på sin side, vil det nok være svært og tæt på umuligt at få byttet.. Du kan sæføllig slæbe dem i retten og få din vilje, men så er de 14 dage jo gået.. Selvom man skal overholde diverse love kan vi jo se i Kontant stort set hver uge at diverse rævgaffer svindler og bedrager uskyldige folk uden nogle konsekvenser.. Ikke at du er en af dem, det ved jeg jo ikke noget om.. Hmm Dildobyt "Den var sq for lille" eller "den var alt for grim" eller "den smager slet ikke af P.." De 14 dages returet kan jo nedlægge en butik ret hurtigt og er i mine øjne en fejl, men det er en helt anden diskussion.. Men kontakt sælger først og hør hvad han/hun siger, der findes jo stadig heldigvis ærlige og reelle mennesker i verden.. Og ja det er en lidt spøjs formulering, men fortvivl ikke brugtmarkedet for ørebøffer er ganske fornuftigt..
|
| Til top |
|
| |
Saijajin Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 03:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg normalt ikke til så meget spøjs eller diverse pølsesnak omkring sådanne nogle ting så her kommer en lidt mere klar formulering: 
Når der snakkes om 14 dages fortrydelsesret og varen ønskes retur, skal varen returneres i væsentlig samme stand da du fik den og hertil menes der, at den skal være i uåbnet stand/emballage. Det gælder også for IEMs selvfølgelig, så hvis du afprøver dem så mister du din fortrydelsesret og forhandleren vil nok ikke længere tage imod dem af nu de grunde som i er inde på.
Der kan godt være få steder, hvor at de godt kan tage det lidt anderledes, men det er nok ikke inden for Danmarks grænser jeg har hørt om det på nettet. I hvert fald er det en god ide at tjekke betingelserne på siden man besøger, for at se hvordan de enkelte håndtere punktet om du kan sende varer tilbage afprøvet/åbnet eller ej. Men det er bestemt ikke noget du skal forvente. Ellers har vi jo altid brugtmarkedet at gøre brug af som Claus er inde på.
|
| Til top |
|
| |
kasper_j Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus-dk skrev:
Du kan sæføllig slæbe dem i retten og få din vilje, men så er de 14 dage jo gået..
|
|
|
Det er da fuldstændigt ligegyldigt om de 14. dage er gået, så længe kunden har returneret varen inden 14. dage - ellers kunne alle forhandlere jo bare nægte at modtage returvaren og så rive stikket ud i 14. dage .
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ikke man kan returnere brugte IEM hvis man har taget dem i brug. Forhandleren har al lovmæssig ret til at afvise at
tage dem retur også inden for 14 dage. En hovedtelefon der er taget ud af emballagen og pakket pænt ned igen og returneret
som den så ud som ny kan returneres (hvis forhandleren er flink) og hvis det ikke kan ses at de har været brugt. Men det er
svært med IEM. Dermed lider forhandleren skade og han kan ikke sælge produktet igen til fuld pris.
Så jeg tror det bliver svært at få medhold i retten på den.
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis købeloven er formuleret som ovenstående så glem alt om at prøve dem og returnere..
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg synes nu at have læst/hørt at varerne kunne afprøves og returneres, ved internethandel.. Men det er sikkert mere stilet mod tøjkøb og andre ting som ikke tager skade af en afprøvnig
|
| Til top |
|
| |
niknik Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://nettjek.dk/?vis=vejledninger&emne=fortrydelsesret
"Ønsker du at fortryde købet af en vare, skal du kunne levere den tilbage til sælgeren i væsentlig samme stand og mængde, som den var, da du modtog den. Almindeligvis er emballagen ikke en væsentlig del af varen, så hvis denne mangler eller er ødelagt, vil du stadig kunne fortryde dit køb. Sælgeren kan dog i sine salgsbetingelser have gjort særligt opmærksom på emballagens værdi, så fortrydelsesretten kan bortfalde, hvis denne mangler eller er ødelagt mere, end det kræver at åbne varen hensigtsmæssigt."
"Du må gerne pakke varen ud og prøve den, for det er netop dét fortrydelsesretten beskytter. Du skal have mulighed for at konstatere, at varen lever op til dine forventninger, når du ikke har haft mulighed for at prøve den i forretningen."
-om det lige gælder ved IEM som vi snakker om her, ja det skal forhandleren så vel oplyse specifikt formoder jeg..
|
| Til top |
|
| |
Henrik_sdk Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan næsten heller ikke købe noget i dag uden der er i blister pakninger..
|
| Til top |
|
| |
Saijajin Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
En mindre stikprøve:
In-ears.dk og headaudio.dk 14 dages fortrydelsesret. Begge butikker vil ikke tage afprøvet høretelefoner retur som ikke fejler noget og hvor emballagen har været brudt op.
Dustinhome.dk 14 dages fortrydelsesret. Varen skal returneres i væsentlig samme stand, da emballagen er en del af varens værdi. Dog står der ikke noget direkte om at forseglingen godt må være budt eller ej. Nu er jo Dustinhome dog nu en butik der sælger alt muligt elektronik.
I England:
hifiheadphones.co.uk 14 dages fortrydelsesret. Høretelefoner som er afprøvet vil normalt ikke tages retur af hygiejniske årsager, men hvis du stadig ikke er tilfreds, kan butikken tilbyde i stedet et ekstra godt tilbud på det næste produkt du køber. Dog på en bekostning at det første produkt bliver sendt tilbage og så må forhandleren se om det kan sælges igen som såkaldt "B grade".
Amp3.co.uk Kun 7 dages fortrydelsesret hvad jeg kan se, dog hvis jeg læser rigtigt kan man godt i den periode sende ting tilbage som ikke lever op til ens forventninger. Gutterne her tager det her noget andeledes.
I Tyskland:
mp3player.de 14 dages fortrydelsesret hvad jeg husker.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købeloven er jo lidt vagt formuleret, hvad den slags angår.
Produktet må afprøves, men ikke tages i brug.....?
Men som tommelfinger regel, så mener jeg helt klart, at man bør returnere en vare i samme stand, som man selv ville acceptere at købe den som ny. Samt det faktum, at loven er vedtaget for at kompensere for, manglende demonstrations muligheder i butikken. Men det er jo altså, heller ikke alle varer, som du kan få demonstreret udenfor embalagen i en butik!!! Så, hvis der er tale om plomberede varer, samt omtalte blisterpacks osv. Så tænk lige på, om du vil pådrage forhandleren en udgift, som han egentlig ikke har nogen skyld i.
(husk i øvrigt, at forhandleren har 30 dage til at refundere beløbet, hvis han acceptere varen!)
|
| Til top |
|
| |